Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Älä enää sano näitä sanoja istuessasi tuoliin - Kampaaja inhoaa yleistä pyyntöä [spoiler: "leikataan mahdollisimman vähän"]

Vierailija
14.08.2025 |

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta haluaa lopettaa kampaamoissa kysymyksen "Paljonko leikataan?", koska lähes kaikki vastaavat "mahdollisimman vähän", vaikka hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän. Hänen mielestään kampaajalla on oikeus ja velvollisuus kertoa asiakkaalle, mitä hiukset oikeasti tarvitsevat, vaikka asiakas ei sitä haluaisi kuulla. Sosiaalisessa mediassa aihe herätti närää, kun osa väitti kampaajien "sala" leikkaavan liikaa. Kosunen painottaa, että mitään ei voi tehdä ilman asiakkaan lupaa, mutta ammattilaisen on selitettävä, jos toive johtaa huonoon lopputulokseen. Hän vertaa huonokuntoisia latvoja sukkahousujen repeämään, joka leviää ellei sitä pysäytä. Lisäksi hän kritisoi alan koulutusta: kampaaja voi periaatteessa työskennellä eläkeikään ilman uudelleenkouluttautumista, mikä hänen mielestään näkyy asiakkaan hiuksissa.

On jotenkin kuvaavaa, että Suomessa asiakkaan toive ei enää olekaan lähtökohta, vaan ammattilainen päättää mikä on "parasta" vähän kuin lääkärissä, mutta ilman henkeä pelastavaa syytä. Onko tämä sitä asiakaspalvelua, että penkkiin istuessa pitää pelätä, että joku napsii tukasta puolet pois ja selittää sen "ammattilaisuudella"?

Kommentit (170)

Vierailija
21/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo on kampaajalla otsaa vähätellä maksavan asiakkaan sanomisia.

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.

Itse taas odotan kampaajan tietävän alastaan enemmän kuin minä.  Ärsyttää sellaiset kampaajat, joilla ei ole mitään mielipidettä.  Kävisin tuolla jutun kampaajalla, jos en asuisi niin kaukana.  Omani on kyllä taitava, mutta ei hänellä ole oikein mitään näkemystä, kun kysyn esim. millainen leikkaus minulle sopisi.  Tykkään, että heidän kuitenkin pitäisi osata katsoa kokonaisuutta ammattilaisen silmin.

Vierailija
22/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin miehenä en ymmärrä, että miksi helvetissä edes mennä kampaajalle leikkaamaan vain vähän. Hemmetin kallista hommaa ja hetikohta se pää on sitten taas saman näköinen, kun on leikattu vain vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas leikkautin aina ihan lyhyeksi niin ei tartte heti leikkauttaa uudelleen 

mieluummin harvemmin kalliiseen parturiin 

Vierailija
24/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus saksin itse etuhiukset lyhyeksi niin kampaaja ei voi jättää pitkäksi 

Vierailija
25/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et sano mahdollisimman vähän, vain kuivat latvat tms., niin siitä tukasta lähtee oikeasti 10-20cm ja itku kurkussa katsot lopputulosta, kun hiuksista naksittu puolet pois. 

Vierailija
26/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.

Näen asian toisin. Minusta asiakaspalveluhenkisyyttä on juuri se, että todetaan rehellisesti, mitä hiukseni ovat sillä hetkellä vailla. Kohtelen kampaajaani hiusasioiden asiantuntijana, joka en itse ole. Samaa odotan esim. lääkäreiltä. En kaipaa omien näkemysteni hymistelyä, vaan tietoa ja taitoa, jota en itse omaa.

Juuri näin.  Mutta tämän palstan kirjoittajat tuntuvatkin pääosin olevan kaikkien alojen erityisasiantuntijoita, joten turha siihen on ammattilaisen mitään sanoa, tai tulee sontaa niskaan.

Eihän tuo Kosunenkaan sanonut salaa leikkaavansa, vaan kertovansa rehellisesti eri vaihtoehdot ja niiden seuraukset.  Nämä oman elämänsä kampaajamestarit eivät ilmeisesti kestä kuulla sitäkään.

Vierailija
27/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, joillakin kampaajilla on asiakaspalvelu hukassa. Itse käyn yleensä tietyllä kampaajalla keskustassa, mutta kerran päätin kokeilla jotain toista kampaajaa. Kävin istumaan tuoliin niin ensimmäisenä uusi kampaaja arvosteli shampoo valintaani että marketista ostetut pilaa hiukset, että kampaamosta pitää aina hiustuotteet ostaa. Ja seuraavaksi kun leikkasi hiuksiani tuli että "hyvähän se on tänne tulla istumaan ja me tehdään työ sun puolesta". Siis mitä!?? Sain lisäksi muutakin täysin turhaa arvostelua ja kiukuttelua. Joo, menin juosten takaisin luotto kampaajalle, enkä ole sen jälkeen vaihtanut.

Vierailija
28/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas leikkautin aina ihan lyhyeksi niin ei tartte heti leikkauttaa uudelleen 

Tuolla periaatteella kannattaa ajaa kaljuksi.

Vierailija
29/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joten kampaaja noudatti sinun toivomustasi ja toimi sen mukaisesti. Se on sitä asiakaspalvelua.

Vierailija
30/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiharat hiukset kaipaavat hoitoa, ei saksia.

Suomessa kampaajat osaavat käsitellä vain suoria tai suoristettuja hiuksia.

Vierailija
31/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen asian toisin. Minusta asiakaspalveluhenkisyyttä on juuri se, että todetaan rehellisesti, mitä hiukseni ovat sillä hetkellä vailla. Kohtelen kampaajaani hiusasioiden asiantuntijana, joka en itse ole. Samaa odotan esim. lääkäreiltä. En kaipaa omien näkemysteni hymistelyä, vaan tietoa ja taitoa, jota en itse omaa.

Todellakin! Entä jos hammaslääkärisi sanoo sinulle, että otetaanpa kaikki hampaat pois, kun ovat niin epäsymmetriset ja rumat, ja laitetaan implantit tilalle.

Oletko silloinkin samaa mieltä hammaslääkärisi kanssa? Vai alatko hymi

Kestän kyllä myös eriävät mielipiteet, niin hammaslääkäriltä kuin kampaajaltakin. Sitten voidaan yhdessä pohtia vaihtoehtoja ja lopulta teen päätöksen kun kaikki asiaan liittyvät yksityiskohdat ovat tiedossa.

Vierailija
32/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kampaaja ei päätä hiuksistani. Minä päätän 

Vierailija
33/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin eri mieltä. Kampaajalta puuttuu myös tietoja. Omat hiukseni kasvavat hyvin hitaasti, sillä yksittäinen hius on hyvin ohut. Kasvatin hiukseni lyhyestä pixiestä juuri ja juuri olkapäille korona-aikana yksinkertaisesti välttelemällä kampaajia. Muu ei ole mahdollista, sillä muka paremmin tietävä kampaaja ropsaisee kerralla kahden vuoden kasvun tai ylikin. 

Nyt voisin taas käydä kampaajalla, mutten halua enää käyttää rahaa siihen, ettei minua kuunnella. Hyviä lampaajia on, mutta harvassa.

Vierailija
34/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu tuollaisia sanoja sanoo?

Itse käyn parturissa neljän kuukauden välein ja sanon aina että saa ottaa reilusti kun päässyt niin pitkäksi.

Vierailija
35/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin kampaajalla ja sanoin kuinka lyhyeksi haluan. Lopputulos oli kun kampaaja sano, ettei se uskaltanut leikata niin lyhyeksi. Oi että mulla ketutti. Ja homma toimii nyt niin, että mä leikkaan itse omat hiukseni. Lopputulos on jopa parempi kun kampaajalla koska lopputulos on se mitä haluan.

Vierailija
36/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin! Entä jos hammaslääkärisi sanoo sinulle, että otetaanpa kaikki hampaat pois, kun ovat niin epäsymmetriset ja rumat, ja laitetaan implantit tilalle.

Oletko silloinkin samaa mieltä hammaslääkärisi kanssa? Vai alatko hymi

No sanotaan nyt näin, että luotan sen verran hammaslääkärien ammattitaitoon, etteivät he esitä mitään noin typerää. Noin yleisellä tasolla voisin todeta, että sekä kampaajien, sisustusalan ihmisten ja muiden sen kaltaisten esitettyä oman näkemyksensä kulloisestakin tilanteesta, ryhdytään yhdessä pohtimaan, mikä olisi paras ratkaisu. Tarkoitan siis sanoa, että koska maksan siitä, että haluan palvelua joltakin ammattilaiselta, haluan myös kuulla hänen rehellisen mielipiteensä. Usein kysyn, mitä sinä tekisit, jos olisit minä? Vasta sen jälkeen teen omat päätökseni. Tällä tavalla olen useimmiten saanut erinomaista palvelua niin Suomessa kuin ulkomailla asuessani (olen jo 70 vuotias mummeli).

Vierailija
37/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on vaikka koko pää olisi huopunutta hamppua? Se ei edes vaikuta terveyteen millään tavalla.

Vierailija
38/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ompa harvinaisen tyhmä kampaaja seuraavaksi varmaan alkaa sisään katsomis maksua pyytelemään  hänkin sai katteettomia korona tukia 30000e vaikka vuoden "kuitillinen" toiminta 20000e?????? 

Vierailija
39/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten kampaaja noudatti sinun toivomustasi ja toimi sen mukaisesti. Se on sitä asiakaspalvelua.

Eikun ongelma on se että osa nyhertää senttiä pois eikä leikkaa kunnolla lyhyemmäksi. Pitää vahtia että leikkaavat reilusti 

Vierailija
40/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se mahdollisimman vähän ole juuri se että leikkaa niitä huonoja latvoja just sen verran kuin hiuksen kunnon mukaan on leikattava??