Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväosaiset ei usein tajua minkä edun ne saa tähän elämään

Vierailija
13.08.2025 |

Monelta puuttuu ymmärrys ihan täysin siihen miten vaikeaa on ponnistaa köyhistä oloista 

Kommentit (303)

Vierailija
81/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Maksuton peruskoulu, maksuton lukio ja todella halpa yliopisto.

Mutta sieltä vähäosaisten kulttuurista on joskus tosi vaikea ponnistaa pois. Minulla oli nuorena kaveri, jonka koko perhe kiusasi ja vittuili, kun halusi lukioon. On se aika eri ympäristö kuin se, että nuoren kanssa pohditaan jo ajoissa yhdessä vaihtoehtoja, että millainen lukio sopisi parhaiten. 

Ns. hyväosaisuus ei takaa sitä, että lähtökohdat olisivat sosiaalisesti tai henkisen kehityksen kannalta yhtään paremmat kuin vähävaraisessa kodissa. Ei kaikkia hyväosaisten lapsia ole hemmoteltu tai kasvatettu hyvin, tai tarjottu hienoja lähtökohtia elämään. Vaikka aineellisesti on saattanut olla turvatut lähtökohdat, on aika monella ns. hyväosaisella ollut myös paljon poissaolevat, stressaantuneet vanhemmat, jotka ovat ehkä käyttäneet alkoholia ja pyrkineet paikkaamaan poissaoloaan esimerkiksi lahjoilla ja lomamatkoilla.

Kasvoin melko varakkaassa kodissa lapsena. Äitini oli kotiäiti - erittäin hyvä ja läsnäoleva - mutta isääni en juuri nähnyt. Kaipasin isää pienenä vimmatusti. Isä oli aina jossakin poissa, eikä silloin harvoin, kun hän oli kotona, hänellä ollut aikaa minulle. Muistan alle kouluikäisenä sen pettymyksen, kun odotin isääni, ja hänen tultuaan sisään yritin saada hänen huomiotaan, mutta usein hän vain tervehti nopeasti ja käänsi katseensa pois, ja saattoi tiuskaista, esim. "menetkös siitä". Sitten kun oli harvinainen koko perheen vapaapäivä, tuntui siltä, että lähdimme aina jonnekin. Ajoimme aina johonkin, yleensä kaupungin keskustaan, ja siellä kävimme shoppailemassa ja esim. museoissa tai konserteissa. Tai sitten lähdimme jonnekin matkalle, jotka tuntuivat myös pelkältä suorittamiselta. Ainut perheen keskeinen aika ja myöhemmin isäni kanssa yhdessä vietetty aika oli autossa. Vain autossa hänellä oli edes jossakin määrin aikaa ja huomiota minulle.

Vierailija
82/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono-osaiset ei yleensä tajua että hyväosaisessa perheessä niiltä lapsilta vaaditaan koulumenestystä, kesätöitä, suunnitelmallisuutta uravalinnoissa ja käytöstapoja.  

Malliesimerkki "hyväosaisen" koulutuksesta ja tietotaidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ponnistanu köyhistä oloista hyväosaseks kovalla työllä

Vierailija
84/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kuuluisa "osaisuus" huono tai hyvä ole missään taivaassa määrätty. Jokainen vaikuttaa ihan itse lapsuuden jäkeen osaisuudestaan, ei vaadi paljon. Opiskella ilmaisessa koulusssa ja lopulta hakeutua johonkin ammattiin ja töihin.

Ei pidä hyväksyä mitään "huono-osaistuutta" niinkuin se olisi yhtä väistämätöntä koko eliniän, kuin olisi syntynyt sarvet päässä.

Tietenkin jokainen aikuinen on vastuussa omasta onnellisuudestaan siinä mielessä, että valitsee tarkkaan ketä kuunnella ja ketä ei. Kannattaa pitää 110% tarkkaavaisuus tässä asiassa. Olisiko se Aristoteles sittenkin fiksumpi kaveri kuin Riikka Purra, tai oma isä?

Mutta jos lapsuudessa on kuunnellut pelkkää lyttäystä 18 vuotta, niin se aivopesu on hyvin vaikea muuttaa. Silloin ihminen ei koe olevansa kykeneväinen mihinkään. Tämä on se mitä hyväosaiset eivät ymmärrä, koska heidät on val

Sinulla on kokemuksellista vertailupohjaa hyväosaisen lapsuudesta? 

Vierailija
85/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo se  että on ns. normaali koti,missä kiva olla,turvallinen,kannustava, yms. on jo hyvä etumatka moniin muihin . 

Vierailija
86/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen empatia on kyllä kamalaa, se sekoitetaan sääliin. Te olette ihan yhtä fiksuja, tasavertaisia, älykkäitä aikuisia kuin minäkin. 

Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja itsestä puhumisen sijaan muuttamaan sitä omaa elämää.

Psykopaatit ja narsistit eivät kykene erottamaan noita toisistaan. Katso vaikka Kokoomusta tänä päivänä.

Vierailija
87/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhillä olisi varmastikin hyviä ideoita. Niiden toteuttaminen vaan vaatii koulutusta ja markkinointia eli rahaa jotta saa näkyvyyttä. Seksi aina myy, se on hyvä pitää mielessä kun kerää alkupääomaa.

Nyt seksi ei enää aina myy.

Vierailija
88/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ponnistanu köyhistä oloista hyväosaseks kovalla työllä

Haluatko taputusta olalle vai mitä?

Vierailija
89/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono-osaiset ei yleensä tajua että hyväosaisessa perheessä niiltä lapsilta vaaditaan koulumenestystä, kesätöitä, suunnitelmallisuutta uravalinnoissa ja käytöstapoja.  

Ne eivät tosiaan olleet hyväosaisia, jotka käyttivät lähes koko ala-asteen minun kiusaamiseen sen sijaan, että olisivat katsoneet taululle. Ja nyt minä olen heille jotain velkaa? 

Tämä! Olen ihan tavallisesta perheestä, mutta kyllä mulla trauma jäi kun nää ns huonoista perheistä tulleet kovikset joita ei koulu kiinnostanut kiusasivat minua hintelää nörttiä. Nykyään nelikymppisenä nämä jutut eivät tule enää uniin. 

Nyt olen IT-firmassa johtajana, vanhat kiusaajat ovat juoppoputkessa tai mullan alla. Pari taitaa sentään olla varastolla töissä. Pitäisikö mun tuntea myötätuntoa että ei ollut samat lähtökohdat lapsuudessa?

Vierailija
90/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako tämä tyyppi olla perimänsä vai kasvatuksensa tuote? Eli syntyikö valmiiksi viallisena, vai kaltoinkohdeltiinko häntä kotona omien vanhempiensa toimesta niin kauan, että psyyke murtui?

Vierailija
91/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen empatia on kyllä kamalaa, se sekoitetaan sääliin. Te olette ihan yhtä fiksuja, tasavertaisia, älykkäitä aikuisia kuin minäkin. 

Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja itsestä puhumisen sijaan muuttamaan sitä omaa elämää.

Psykopaatit ja narsistit eivät kykene erottamaan noita toisistaan. Katso vaikka Kokoomusta tänä päivänä.

Marttyyrius on narsismin piirre. Jokainen, joka syyttää omista ongelmistaan aina muita, on jonkin sortin narsisti. Se on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.

Vierailija
92/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monet hyväosaiset on ihan täysin epärehellisyydellä sen hyvän osan hankkinut. Se on helppo sitten pelata  eteenpäin ja muut pois, kun on pelimerkkejä. Ei voi niin tyhmä enää olla ettei pärjäisi muuten jos nyt ei muisti täysin mene. Niin epäreiluksi on yhteiskunta rakennettu. 

Ihan sama kuin urheilussa lahjakkaimmilla nuorilla ei monesti mitään mahdollisuutta edes yrittää.

Mitä ihmeen epärehellisyyttä siinä on jos käy tarvittavat koulut ja etenee urallaan sillä, että hoitaa työnsä hyvin ja saa sen vuoksi ylennyksiä pikkuhiljaa vaativampiin tehtäviin? Näin minä, ja moni muukin tuntemani, olen päässyt siihen "hyväosaiseen" asemaani jossa nyt olen, enkä kyllä keksi kuka "pelimerkki" siitä olisi matkan varrella mitenkään kärsinyt. Paitsi ehkä ne jotka on hoitaneet asiansa huonommin, mutta mielestäni se juuri olisi epärehellistä jos heidät olisi ylennetty ennemmin kuin se joka on tuonut enemmän lisäarvoa yritykselle.

Vierailija
93/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhillä olisi varmastikin hyviä ideoita. Niiden toteuttaminen vaan vaatii koulutusta ja markkinointia eli rahaa jotta saa näkyvyyttä. Seksi aina myy, se on hyvä pitää mielessä kun kerää alkupääomaa.

Nyt seksi ei enää aina myy.

Pilluinflaatio. Kun sitä on tarjolla paljon, sen arvo laskee. 

Vierailija
94/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinkin yksinkertainen asia, että hyvässä perheessä lapsella on tulevaisuus. Huominen, viikonloppu, kesä, yläaste. Lukio ja jatko-opinnot. Siis asioita joita valmistellaan ja joita kohdin katsotaan. Mennään nukkumaan aikaisin että jaksaa, mietitään kivaa rantareissua viikonlopulle, unelmoidaan loputtomasta Kreikan lomasta, pohditaan miten sovittaa partio pidempiin päiviin kasiluokalla, mikä on keskiarvo.. Saadaan jatkuvasti kokemuksia siitä että tuolla jossain on jotain tavoiteltavaa, kivaa, uutta ja hauskaa, haasteita. Epäonnistumisesta ponnistaa sieltäkin, ja oppii. Eihän maailma kaadu pikkuasiaan, onni yksillä kesä kaikilla..

Tämä todellisuus muokkaa optimismia, tulevaisuuskatsetta ja suunnitelmallisuutta.

Huonossa perheessä voi olla, että juodaan illalla viinaa ja sammutaan. Itketään jotain mennyttä juttua, ja kiroillaan että jouluun menee rahaa. Missään ei ole mitään ulottuvuutta, mitä tavoitella, sisäistää tai haavei

Hyvä perhe ei tarkoita varakasta perhettä. Hyvä perhe on hyvä perhe, perhe, jossa lapsia kohdellaan hyvin, heitä kannustetaan ja heihin uskotaan. Lapsiin laitetaan paitsi aineellisia resursseja, myös omaa aikaa. Hyvä perhe ei ole sama asia kuin hyvin toimeentuleva perhe. Tämä ajatusharha on pelottava, ja sen takia en pidä tällaisista keskusteluista yhtään, jossa puhutaan helposti ns. parempien perheiden lapsista tai hyvien perheiden lapsista. Varakkaat perheet saattavat olla aivan umpipaskoja lapsille. Tai ainakin ennen oli näin, ehkäpä varakkaissa perheissä on 2000-luvulla sisäistetty jo paljon paremmin hyvän kasvatuksen tärkeys ja sen keskiluokkaiset ideaalit. 

Oma perheeni - vaikka oli varakas - ei ollut paras mahdollinen lapsen kasvuympäristö. Ja lapsena huomasin myös muita kaltaisiamme perheitä - esimerkiksi isän liiketuttavissa - joissa selkeästi poissaoleva, stressaantunut ja usein vielä autoritaarinenkin isä ei ollut mikään loistava vanhempi, esikuva tai isähahmo.

Vierailija
95/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä totta. Rikkaiden lapsilla eteneminen elämässä on todella paljon helpompaa. Monesti lapsia ohjataan tiettyyn koulutukseen/ammattiin jo pienestä pitäen, sitä ei tarvitse edes opinnoista suoriutua kuin nipinnapin läpi, saadakseen hyvän työpaikan vanhempien verkoston takia. Monesti nämä rikkaiden lapset luulevat saavansa, ns. omien ansioidensa ja paremmuutensa takia hyvän paikan.

Itse olen köyhä, mutta toimin hyväosaisten parissa nähden ja kuullen mitä tämä touhu todellisuudessa on. Ns. Hyvä veli verkosto on Suomessa todella juurtunut ja voimissaan. Voisin jopa sanoa, että kaikki parhaimmat työpaikat menee suhteilla. Ei parhaimman mahdollisen työntekijän mukaan. Tästä johtuen köyhän lapsen on vaikea päästä hyviin töihin, ilman verkostoa, jopa kesätyöpaikat on varattu paremmalle väelle.

Jos haluat pärjätä, soluttaudu jollain keinolla kermaperseiden suosioon, tai perusta jokin yritys, toki sekin voi olla vaikeaa, jos siitä haittaa hyväosaiselle, silloin tulee helposti kapulaita rattaisiin.

Kunnallisella tasolla, sitä järjestetään aivan älytön määrä töitä/urakoita välillisesti ns. Omalle porukalle. Vaikka kilpailutus, siitä huolimatta menee kaverille. Tämä toiminta on täysin korruptoinut ja läpimätää. Esim. Jos tiedossa että kaupungin rantatontti tulossa myyntiin, mihin ei aiemmin myönnetty rakennuslupaa, myydään edullisesti huutokaupassa, sovitusti jollekin hallituksen jäsenen sukulaiselle tai tutulle. Yllättäen siihen saakin rakennusluvan. Suurimmat koijarit kaupungissa ovat kaupungin kaikki luvista päättäjät näiden toiminta ei kestäisi lähempää tarkastelua. 

Vierailija
96/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa nuorilla kun pitää lähteä opiskelemaan pienellä opintotuella ja ottaa nykyään melko kallista opintolainaa. Ja työpaikan saaminen valmistumisen jälkeen on epävarmaa. Näin huonoa tilannetta ei kyllä ole ollut koskaan aikaisemmin.

Vierailija
97/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Maksuton peruskoulu, maksuton lukio ja todella halpa yliopisto.

Mutta sieltä vähäosaisten kulttuurista on joskus tosi vaikea ponnistaa pois. Minulla oli nuorena kaveri, jonka koko perhe kiusasi ja vittuili, kun halusi lukioon. On se aika eri ympäristö kuin se, että nuoren kanssa pohditaan jo ajoissa yhdessä vaihtoehtoja, että millainen lukio sopisi parhaiten. 

Noista asioista jutellaan opon tunneilla todella paljon. Ei niitä tarvitse kotona enää vatvoa.

Ai se puoli tuntia viikossa ysillä jossa tunnin aloitukseen ja luokan rauhoittumiseen menee puolet ajasta

Niin. Tosin ysiluokkalainen osaa itsekin tutkia asiaa ja eri lukioihin pääsee tutustumaan. Huo

Sinustakin on hyväosaisuus tehnyt empatiakyvyttömän kusipään mutta silti et usko että huono-osaisuus voisi mitenkään vaikuttaa ihmiseen ja ihmisen valintoihin?

Vierailija
98/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ns. hyväosaisuus ei takaa sitä, että lähtökohdat olisivat sosiaalisesti tai henkisen kehityksen kannalta yhtään paremmat kuin vähävaraisessa kodissa. "

Ei mutta hyväosaisilla on yleensä koko se muukin ympäristö sellaista että sieltä saa joka tapauksessa mallin siihen että yritetään eteenpäin. Meillä on lähes koko lähipiiri ja sukulaiset akateemisia ja kummasti oikeastaan kaikki lapsemmekin ovat. Myös ne seiskan tai juuri ja juuri kasin pojat jotka duunaritaustalla hyvin todennäköisesti menisivät amikseen kun muutkin lähipiirissä menevät.

Vierailija
99/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole helppoa nuorilla kun pitää lähteä opiskelemaan pienellä opintotuella ja ottaa nykyään melko kallista opintolainaa. Ja työpaikan saaminen valmistumisen jälkeen on epävarmaa. Näin huonoa tilannetta ei kyllä ole ollut koskaan aikaisemmin.

Tästä oli työkaverien kanssa lounaalla puhetta niin en kehdannut sanoa että oma abiturientti lähtee opiskelemaan pesämunanaan 50 tuhannen euron arvosta osakkeita osakesäästötilillä.

Vierailija
100/303 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "hyväosainen". Korkeakoulutettu korkeakoulutetusta perheestä, hyvä työpaikka. Kyllä minulla on silti traumat kotoa, sosiaalistentilanteiden pelkoa, huono itsetunto. Ns hyvässä perheessä voi kulissien takana olla vaikka minkälaisia ongelmia. Lisäksi minua harmittaa monen käsitys, että ns hyväosaiset eläisivät jossain kuplassa ymmärtämättä lainkaan omaa hyväosaisuuttaan saati sitä, että kaikki eivät ole saaneet samoja edellytyksiä elämässä.