Hyväosaiset ei usein tajua minkä edun ne saa tähän elämään
Monelta puuttuu ymmärrys ihan täysin siihen miten vaikeaa on ponnistaa köyhistä oloista
Kommentit (303)
Ei se ole poikkeuksellista että ponnistaa alkoholiperheestä ja/tai rankasti koulukiusattuna. Hienoa se on ja kunnioitettavaa. Vaatii sisua ja sitkeyttä ja kannattaa itseään ihailla, että hitto vie, mä tein sen ja pystyn mihin vain! Poikkeuksellista se ei ole ja on surullista että yhteiskuntamme pitää täysin normaalina ja tavallisena sitä, ettet menesty. Sinulla on täysin validi syy siihen ettet menesty. Odotus on ettet menesty siitä tästä ja tosta syystä ja jäät tuille roikkumaan. Odotus on että traumatisoidut kaikesta ja syöt lääkkeitä ja käyt jossain terapiassa kelailemassa.
Sanon tämän kokemuksesta ja täysin nollasta ponnistaneena. Kyse on identiteetistä. Tarkemmin uhri-identiteetistä. Jos sä sen omaksut, siitä on vaikea nousta. Jos sä alusta saakka lapsena, koulukiusattuna, itsellesi tietoisesti hoet ettet ole uhri, että voit olla mitä vain, näytät niille ja näytät kaikille, taustasi ei määrittele sinua. Silloin vain taivas on rajana.
Muista aina että yhteiskuntamme tai muut ihmiset eivät tod koskaan halua että menestyt.
Huono-osaiset ei yleensä tajua että hyväosaisessa perheessä niiltä lapsilta vaaditaan koulumenestystä, kesätöitä, suunnitelmallisuutta uravalinnoissa ja käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Maksuton peruskoulu, maksuton lukio ja todella halpa yliopisto.
Mutta sieltä vähäosaisten kulttuurista on joskus tosi vaikea ponnistaa pois. Minulla oli nuorena kaveri, jonka koko perhe kiusasi ja vittuili, kun halusi lukioon. On se aika eri ympäristö kuin se, että nuoren kanssa pohditaan jo ajoissa yhdessä vaihtoehtoja, että millainen lukio sopisi parhaiten.
Noista asioista jutellaan opon tunneilla todella paljon. Ei niitä tarvitse kotona enää vatvoa.
No itse ainakin sain paljon enemmän tietoa kotoa kuin opolta. Opon vaihtoehdot oli pikkukaupungin lukio tai amis. Kotoa sain tietää, että Helsingissä on painotuslukioita. Hain ja pääsin sellaiseen ja se on kyllä myös pitkälti ohjannut elämäni suuntaa ja verkostoitumis
Lapsuuden perhe tosiaan vaikuttaa paljon. Turha aidosti väittää muuta. Minä sain myös tietää painotuslukioista, koulusta kannustettiin hakemaan, hain ja pääsin. Rajoittuneet vanhemmat kielsivät ottamasta paikkaa vastaan. Eivät ymmärtäneet mistä syystä lukio tulisi käydä muualla. Minulle raivottiin ja minua uhkailtiin koska olin ylipäätään kehdannut hakea. En onnistunut lähtemään - alaikäisenä vanhempien tulot ylittivät Kelan sallimat rajat enkä saanut apua muualta. On aidosti vaikea kuvailla miten syvää ja lamauttavaa näköalattomuus tietynlaisissa perheissä voi olla. Mutta mahdollisuudet eivät ole samat.
Oma isäni oli yksinhuoltaja rakennusmies. Itse kävin yliopiston ja tienaan 6300€ kuukaudessa.
Ei ne asiat itsestään tapahdu mutta Suomi on mahdollisuuksia täynnä. Kannattaa hyödyntää ne mahdollisuudet jo nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sieltä vähäosaisten kulttuurista on joskus tosi vaikea ponnistaa pois. Minulla oli nuorena kaveri, jonka koko perhe kiusasi ja vittuili, kun halusi lukioon. On se aika eri ympäristö kuin se, että nuoren kanssa pohditaan jo ajoissa yhdessä vaihtoehtoja, että millainen lukio sopisi parhaiten.
Kun entisajan ihmiset vaikka raivasivat peltoa saadakseen perheelle seuraavaksi talveksi ruokaa, ei ollut kyse siitä, mitä he halusivat elämältä. Oli kyse selviämisestä. Oli pakko tehdä, vaikka se ylitti voimat ja urakka tuntui kymmenkertaisesti mahdottomalta.
Jep. Nämä on aina myös niitä, jotka hurahtaa amerikkalaisiin BLM-kulttuurisotiin, Hamasin propagandaan ymv, jotka tuodaan sellaisinaan tänne, mikä johtaa osaltaan esim. valkoisten maahan muuttajien yhä syvenevään sortoon Suomessa.
AP: jos oletetaan, että minulla ei ole tätä ymmärrystä, mutta onnistun hankkimaan sen tavalla tai toisella. Mitä odotat minulta? Mitä tämän ymmärryksen avulla on tarkoitus saavuttaa tai saada aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Heti ekassa "kommentissa"...
Vierailija kirjoitti:
Kuule mun isän firma on ihan mun ansiota! Perin sen aikanaan ihan omin ansioin.
Mä olin 8v kun aloitin isäni firmassa postityttönä. Arvaa laitettiinko minut yliopistolle notkumaan lukemaan sellaisia asioita kuin että Mona Lisa on Freudin mukaan mytologisen, arkkityyppisen, androgyynin korppikotkan kuva? Tai olinko se minä joka matkusteli tai hengaili kavereiden kanssa kesät, yms?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole poikkeuksellista että ponnistaa alkoholiperheestä ja/tai rankasti koulukiusattuna. Hienoa se on ja kunnioitettavaa. Vaatii sisua ja sitkeyttä ja kannattaa itseään ihailla, että hitto vie, mä tein sen ja pystyn mihin vain! Poikkeuksellista se ei ole ja on surullista että yhteiskuntamme pitää täysin normaalina ja tavallisena sitä, ettet menesty. Sinulla on täysin validi syy siihen ettet menesty. Odotus on ettet menesty siitä tästä ja tosta syystä ja jäät tuille roikkumaan. Odotus on että traumatisoidut kaikesta ja syöt lääkkeitä ja käyt jossain terapiassa kelailemassa.
Sanon tämän kokemuksesta ja täysin nollasta ponnistaneena. Kyse on identiteetistä. Tarkemmin uhri-identiteetistä. Jos sä sen omaksut, siitä on vaikea nousta. Jos sä alusta saakka lapsena, koulukiusattuna, itsellesi tietoisesti hoet ettet ole uhri, että voit olla mitä vain, näytät niille ja näytät kaikille, taustasi ei määrittele sinua. Silloin vain taivas on r
Tärkein kotoani saamani perintö on huono itsetuntoni. Minua ei koskaan kannustettu tai kehuttu. Siksi tein koulussa ja duunipaikoissani töitä kuin hullu. Toivoin sen kompensoivan kiistämätöntä p*skuuttani ja menestynkin kohtuullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kuuluisa "osaisuus" huono tai hyvä ole missään taivaassa määrätty. Jokainen vaikuttaa ihan itse lapsuuden jäkeen osaisuudestaan, ei vaadi paljon. Opiskella ilmaisessa koulusssa ja lopulta hakeutua johonkin ammattiin ja töihin.
Ei pidä hyväksyä mitään "huono-osaistuutta" niinkuin se olisi yhtä väistämätöntä koko eliniän, kuin olisi syntynyt sarvet päässä.
Tietenkin jokainen aikuinen on vastuussa omasta onnellisuudestaan siinä mielessä, että valitsee tarkkaan ketä kuunnella ja ketä ei. Kannattaa pitää 110% tarkkaavaisuus tässä asiassa. Olisiko se Aristoteles sittenkin fiksumpi kaveri kuin Riikka Purra, tai oma isä?
Mutta jos lapsuudessa on kuunnellut pelkkää lyttäystä 18 vuotta, niin se aivopesu on hyvin vaikea muuttaa. Silloin ihminen ei koe olevansa kykeneväinen mihinkään. Tämä on se mitä hyväosaiset eivät ymmärrä, koska heidät on valmiiksi aivopesty myönteiseen ajatteluun omista mahdollisuuksistaan. Siksi he ajattelevat, että opiskelu on helppo valinta, ja on helppoa visioida 5 vuoden päähän. Mutta heilläkin on silti ihmisen tärkein elämäntehtävä - purkaa sekin aivopesu ja itsenäistyä täydellisesti, niin että ainoaksi kuunneltavan arvoiseksi henkilöksi jää oma itse.
Epämiellyttävä totuus on että myös geenit vaikuttavat. Jos vanhemmat ja ehkä myös isovanhemmat ovat olleet koulutettuja niin todennäköisesti myös lapsi on fiksu. Ei tietenkään aina, mutta se on todennäköisempää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet hyväosaiset on ihan täysin epärehellisyydellä sen hyvän osan hankkinut. Se on helppo sitten pelata eteenpäin ja muut pois, kun on pelimerkkejä. Ei voi niin tyhmä enää olla ettei pärjäisi muuten jos nyt ei muisti täysin mene. Niin epäreiluksi on yhteiskunta rakennettu.
Tulee mieleen Olivet Stubb.
Suomalainen empatia on kyllä kamalaa, se sekoitetaan sääliin. Te olette ihan yhtä fiksuja, tasavertaisia, älykkäitä aikuisia kuin minäkin.
Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin. Alas ristiltä ja itsestä puhumisen sijaan muuttamaan sitä omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla lapsia?
Kyllä on. Mitä haet takaa? On se minusta vähän surullista jos kasvattaa poikaa joka ei osaa pukea, hoitaa vessa-asioitaan, pestä hampaita, syödä, pyöräillä, juosta, kiivetä, potkia palloa, käydä kastamassa varpaita vedessä, pelkää kaikkia eläimiä, ei osaa leikkiä ikätovereiden kanssa vaan on äidin helmoissa... jne. Ja kaikki äidin takia, joka pelottelee, kieltää ja tekee puolesta ihan kaiken. Lapsi on ihan normaali, mutta taidoiltaan kuin jälkeenjäänyt. 2-3v nuoremmat ovat keskimäärin samalla taitotasolla kuin tämä poika.
Aika paha. Äidit myös unohtavat että poikien maailma on aina ollut kovempi kuin tyttöjen. Leikit ovat fyysisisiä, kilpailullisia ja pienet urokset harjoittelevat jo sitä kuka on kukkulan kuningas. Herkät ja varovaiset tallotaan.
Kurjaahan tämä on, mutta Y-kromosomi sen aiheuttaa ja mikään kasvatus ei sitä muuta täysin.
Vierailija kirjoitti:
AP: jos oletetaan, että minulla ei ole tätä ymmärrystä, mutta onnistun hankkimaan sen tavalla tai toisella. Mitä odotat minulta? Mitä tämän ymmärryksen avulla on tarkoitus saavuttaa tai saada aikaan?
Mitä meidän nyt sitten tosiaan pitäisi tehdä? Minä olen perisynnin tapaa syyllinen siihen mihin perheeseen synnyin ja nyt minun pitäisi hyvittää tämä jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet hyväosaiset on ihan täysin epärehellisyydellä sen hyvän osan hankkinut. Se on helppo sitten pelata eteenpäin ja muut pois, kun on pelimerkkejä. Ei voi niin tyhmä enää olla ettei pärjäisi muuten jos nyt ei muisti täysin mene. Niin epäreiluksi on yhteiskunta rakennettu.
Ihan sama kuin urheilussa lahjakkaimmilla nuorilla ei monesti mitään mahdollisuutta edes yrittää.
Tähän haluaisin parempia perusteluita. Mulla on useita kavereita joiden nimet ovat aina verolistoilla (itse en ole). Osa on opiskellut insinööriksi tai kauppatieteilijäksi ja edennyt urallaan. Osa on amispohjalta perustanut firman ja kasvattanut sitä. Väitätkö että nämä pitkälle opiskelleet ovat luntanneet tenteissä ja yrityksen perustanut huijannut asiakkaitaan?
Vierailija kirjoitti:
Huono-osaiset ei yleensä tajua että hyväosaisessa perheessä niiltä lapsilta vaaditaan koulumenestystä, kesätöitä, suunnitelmallisuutta uravalinnoissa ja käytöstapoja.
Ne eivät tosiaan olleet hyväosaisia, jotka käyttivät lähes koko ala-asteen minun kiusaamiseen sen sijaan, että olisivat katsoneet taululle. Ja nyt minä olen heille jotain velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, olis kiva kun joku vaatisi koulumenestystä. Tai olisi vaatinut. Kesätöihin kyllä mentiin nuorena yhtälailla
luulet olevasi hauska?