Mies jäi jälleen kiinni valehtelusta/salailusta naistyökaverin suhteen
Tämä on ollut meillä tosi pitkäaikainen ongelma ja toistunut monella työpaikalla, monen työkaverin kanssa. Mies on sanonut minulle esim. että heille tuli uusi naistyöntekijä, mutta eivät ole tekemisissä. Tai että häntä ärsyttää töissä joku naistyökaveri, ja välttelee häntä. Sitten on tavalla ja toisella selvinnyt että ovat olleet paljonkin tekemisissä, jutelleet lapsista, nämä työkaverit tietää lastemme nimet ja harrastukset ym. Tässä kohtaa korostan että tämä on mielestäni täysin normaalia työkaveruutta, mutta EI ole ok että tästä valehdellaan kotona.
Joitain kertoja on ollut sitten niinkin että nainen on ihastunut mieheeni, mies nauttinut siitä ja flirttaillut takaisin. Mies on pitänyt harmittomana, kunnes naiset on tehneet isomman aloitteen joka on sitten selvinnyt minullekin. Mies on ollut yllättynyt (?) että nainen kuvittelee hänen pettävän minua, tai että hän oikeasti olisi kiinnostunut.
Tästä kaikesta on tullut valtava kriisi jota on selvitelty moneen otteeseen terapiassa ym. Ei ole mitään syytä epäillä että mies olisi mennyt sänkyyn kenenkään kanssa, joten olen halunnut minäkin saada luottamusta takaisin ja jatkaa liittoa. Nyt meni todella pitkään todella hyvin, terapeutinkin suosituksesta mies on avoimesti kertonut asioista, mitä on jutellut harvojen naistyökavereiden kanssa jne. Samoin mies on antanut luvan katsoa hänen kännykkäänsä aina kun haluan, koska haluaa osoittaa ettei salattavaa ole, eikä mitään väärää kenenkään kanssa tapahdu.
Luottamus alkoi palautua, en enää piitannut kännykkäänsä katsoa vaikka tarjosi, vaan luotin ettei mitään ole. Meillä meni to-del-la hyvin, mistä olin tosi onnellinen. Vaikka koko ajan tiedostin senkin että saattaa taas kirkkain silmin valehdella, mutta en uskonut niin tapahtuvan.
Sitten tuli hänen työpaikkansa kesäjuhla. Jonka jälkeen extempore päätin kännykän katsoa. Samaan aikaan kun hän laittoi mulle viestiä että lähtee nyt kotiin, hän oli poistanut työporukan pienestä viestiryhmästä useita viestejä. Ja hän on aina korostanut ettei poista MITÄÄN vaan saan aina nähdä kaiken, koska haluaa osoittaa ettei mitään väärää tapahdu.
Kysyin mikä tämä oli, ja hän selitti että typeriä kuvia vaan. Tässä työporukassa on nykyään vain yksi nainen, hieman avoimesti seksuaalinen, mutta olen ajatellut harmittomaksi, tuskin keski-ikäisestä ukosta kiinnostuu. Ja mies on kiistänyt etteivät koskaan ole saunassa tms yhdessä. Ei kuulemma ollut sellaisista kuvista kyse, miehistä vaan joku räpsinyt.
Mutta myönsi lopulta että syy poistamiseen oli etten minä näkisi kuvia. Ja myönsi myös poistaneensa tämän naisen lähettämiä viestejä aiemminkin. Härskejä viestejä, vitsejä, meemejä ym. Poistanut ne ettei meille tule riitaa. Eikä kuulemma ole mitään saanut häneltä suoraan, vaan tähän 10 hengen ryhmään.
Se siitä luottamuksesta sitten. En koskaan, ikinä, ole tällaisista viesteistä ollut mustasukkainen, jotka ei ole mitään yksäreitä. Mutta mies on nyt taas pitänyt huolen, etten näe niitä. Ja samaan aikaan hokenut miten haluaa luottamuksen takaisin ja saan nähdä kaiken.
Pyydän asiallista keskustelua. Haukkumista en nyt jaksa. Onneksi mulla on koko ajan ollut pieni ajatus takaraivossa, että saattaahan hän valehdella minulle edelleen. Pudotus ei ole ihan niin paha, että mä idiootti luulin oikeasti että nyt hän minua arvostaisi. Ei tunnu siltä.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta mitä meininkiä.lapsellista,erotkaa kakarat.
Mustavalkoisin silmin maailma on yksinkertainen paikka.
Vierailija kirjoitti:
"Ei sitä aina tiedäkään. Terveellinen mustasukkaisuus on sitä ettei homma mene överiksi silloinkaan kun mustasukkaisuuteen on aihetta. Pakonomainen kontrollointi osoittaa joko suhteen päätepysäkin tai sairaalloisen mustasukkaisuuden. Jos tieten tahtoen jatkaa suhdetta epäluotettavaksi osoittatuneen kanssa, on kyse myös monista muistakin asioista kuin pettämisestä ja mustasukkaisuudesta."
Ja sitten kuitenkin löytyy terapiointeja luottamuksen palauttamiseksi sen menettämisen jälkeen...
Tuonkin näkee muuten usein vasta jälkiviisaana. Jos tilanne on itselle ihan uusi, ei välttämättä osaa toimia kuvaamallasi tavalla.
Vierailija kirjoitti:
"Ei sitä aina tiedäkään. Terveellinen mustasukkaisuus on sitä ettei homma mene överiksi silloinkaan kun mustasukkaisuuteen on aihetta. Pakonomainen kontrollointi osoittaa joko suhteen päätepysäkin tai sairaalloisen mustasukkaisuuden. Jos tieten tahtoen jatkaa suhdetta epäluotettavaksi osoittatuneen kanssa, on kyse myös monista muistakin asioista kuin pettämisestä ja mustasukkaisuudesta."
Ja sitten kuitenkin löytyy terapiointeja luottamuksen palauttamiseksi sen menettämisen jälkeen...
Mitä sitten? Eivät kaikki pettäjät ole kroonisia pettäjiä ja tilanteita on ylipäätään monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Eivät kaikki pettäjät ole kroonisia pettäjiä ja tilanteita on ylipäätään monenlaisia.
No niissä on ihan yleisenä ohjeena pettäjän luopuminen omasta yksityisyydestään hetkeksi.
Eli kummasta nyt sitten on kyse, päätepysäkistä vai petetyn sairaudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niissä on ihan yleisenä ohjeena pettäjän luopuminen omasta yksityisyydestään hetkeksi.
Sellaista ohjetta ei ole. Tilanteita on monenlaisia eikä kukaan ole sanonut mitään petetyn sairaudesta, vaan mustasukkaisuuden janasta, jossa tulee tietyssä pisteessä raja vastaan, että se muuttuu sairaalloiseksi, kärsimykseksi kokijalleen.
Asia on tietysti parin ja perheen tasolla monimutkaisempi kuin määritelmissä. Jo ennen monikkosuhteita on ollut suhteita, joissa hyväksytään uskottomuus tai molemmat elävät onaa elämäänsä. Mustasukkaisuuden kietäminenkin on osa mustasukkaisuuden patologiaa, sillä ideologiasta huolimatta harva jos kukaan säästyy mustasukkaisuudelta parisuhteessa, monikkosuhteissa se on paljon esillä, vaikka julkinen monikkoideologia sen kieltääkin.
Mustasukkaisuudessa on paljon asiaa. Kirjoitin vain pienestä siivusta määritelmää koskien. Jos ja kun omanmustasukkaisuus muuttuu sairaalloiseksi, on hyvä havahtua tarkastelmaan tilannetta paremmin. On olemassa esim testejä siitä onko oma mustasukkaisuus normaalia vai ei. Kuten kirjoitin, oman kokemukseni valossa kroonisten kaksoiselämän viettäjien puolisot eivät ilmaise mustasukkaisuutta. He kieltävät tosiasiat. Se on myös omanlaisensa puolustuskeino kuten on sairaalloinen mustasukkaisuuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nähtävästi et ymmärtänyt mitä tarkoitin. Jos päättää jatkaa suhdetta pettämisen jälkeen on työstettävä omaa itseään niin ettei tunne kroonisesti epäluuloa ja tarvetta kontrolloida. On sina mahdollista että toinen pettää ja jättää. Se ajatus pitää sisäistää sillä parisuhde on sina vapaaehtoinen valinta. Mikäli suhde jatkuu, petetään taas tai kontrolloidaan, ovat syyt monimutkaisia eivätkä ne liity ensisijaisesti pettämiseen.
Pettämisestä ja kaikesta epäileminen on hyvin loukkaavaa. Menee arvostus.
Siis nyt en ymmärrä. Olet hakeutunut terapiaan siksi että joku työpaikan nainen on vähän ihastunut mieheesi ja jotain flirttiäkin on ollut? Ja sen takia nyt vahtaat työkavereita etsien merkkejä flirtistä ja valheista.
Ei ole tervettä tuo. Miehesi on ollut tosi pitkämielinen. Itse en jaksaisi tuollaista.
"Nähtävästi et ymmärtänyt mitä tarkoitin. Jos päättää jatkaa suhdetta pettämisen jälkeen on työstettävä omaa itseään niin ettei tunne kroonisesti epäluuloa ja tarvetta kontrolloida."
Eli petetty tekemään töitä itsensä kanssa. Pettäjän ei sitte tarviikaan, kun odottaa, milloin petetty on saanut itsensä kuntoon. :p
Vierailija kirjoitti:
"Nähtävästi et ymmärtänyt mitä tarkoitin. Jos päättää jatkaa suhdetta pettämisen jälkeen on työstettävä omaa itseään niin ettei tunne kroonisesti epäluuloa ja tarvetta kontrolloida."
Eli petetty tekemään töitä itsensä kanssa. Pettäjän ei sitte tarviikaan, kun odottaa, milloin petetty on saanut itsensä kuntoon. :p
Valitettavasti tuo tosiaan on epäsymmetrinen tilanne. Jos pettäjä ei halua yrittää hyvittää ja mitään petetylle mielekästä selitystä teolle ei ole, niin moni pari päätyy eroon. Mutta eivät kaikki. Pariskunta itse päättää mitä tekee. Osa haluaa jatkaa vaikka luottamus ei ole palautunut eikä pettäjä ole esittänyt varsinaista katumustakaan. Terapia ei myöskään tarkoita sitä että kaikki puhuisivat siellä totta.
Luonnollisestikaan en aloitukseen laittanut aivan kaikkea historiastamme. Pitkähän siitä aloituksesta tuli joka tapauksessa, ja valittajia riitti nytkin.
Joka tapauksessa, mies on tosiaan sekoillut enemmänkin työkaverinaisten kanssa aiemmin, ennen kuin siitä on jäänyt kiinni. Se flirtti siis on mennyt ihan liian pitkälle. Terapeutti jolla käytiin, tiesi taustamme täysin ja hänenkin mielestään mies on minua pettänyt monet kerrat, vaikka sänkyyn eivät ilmeisesti ole päätyneetkään. Ja kyllä terapeutin ohje avoimuudesta oli ihan oikea. Mies halusi että minulla on vapaa pääsy ja lupa hänen puhelimeensa. Ja se on tuonut luottamusta hyvin takaisin. Mustasukkainen en edelleenkään ole, vaan suurin, pahin pelkoni on että hän valehtelee. Valehtelu on asia joka repii niin täysin rikki.
Nyt on miehen kanssa saatu puhuttua hyvin tilanteesta. Hän ei ymmärrä, miksi poisti saunaillassa otetut kuvat ja miksi on poistanut tämän naisen aiemmin lähettämät härskit jutut, koska aiemminkaan ei tällaisista ole mitään riitaa tullut. Nytkin kertoi asioita jotka sen jälleen todisti että totuudesta ei riitaa tule, koskaan. Lisäksi hän näki jokin aika sitten seksuaalissävytteistä unta työkaveristaan, kertoi siitä ja sekin minua on vaan naurattanut ja olen siitä saattanut miestä kiusoitella. Vaikka ihastuisi johonkuhun, sekin on täysin normaalia pitkässä suhteessa. Olen minäkin ihastunut. Mutta valehtelua en suvaitse.
Jatkosta juteltiin, mies totesi että hän ehdottomasti haluaisi tietää, jos joku miestyökaverini laittelisi härskejä kuvia tai juttuja minun ja muutaman työkaverini viestiryhmään. Siihen nähden koki epäreiluna oman toimintansa.
Hän sanoi olevansa huolissaan itsessään siitä, että niin hysteerisenä pelkää riitoja. Vaikkei olla riidelty aikoihin, tästäkään tapahtumasta ei riitaa saatu. Siksikin ihmettelee miksi pelko on edelleen niin voimakas. Muistelee että terapia tuntui hänestä hyvälle, ja aikoo ehkä mennä sinne takaisin..
Kiitos kaikille jotka on osanneet lukea kirjoitukseni, ja hoksanneet mistä oikeasti on kyse. Ap
Rehellisesti olet kertonut varsin erikoislaatuisesta avioliitostasi. Totisesti on monta tapaa elää avioliitossa. Itse pitäisin sitä todella surullisena, jos mieheni kokisi tarpeellisena ja syyllisyydentuntoisena kertoa minulle seksiunestaan. Mustasukkaisen ajatus kulkee seuraavaksi niin, että hän miettii mitä muita seksiunia on nähnyt, mutta ei kerro niistä.
Mutta me kukin taaplaamme tavallanne niiden haasteiden kanssa joita elämässä on ja mitä taustat tuottavat. Hyvää jatkoa teille toivon, sillä sen kuulee, että kuitenkin rakastatte toisianne kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti olet kertonut varsin erikoislaatuisesta avioliitostasi. Totisesti on monta tapaa elää avioliitossa. Itse pitäisin sitä todella surullisena, jos mieheni kokisi tarpeellisena ja syyllisyydentuntoisena kertoa minulle seksiunestaan. Mustasukkaisen ajatus kulkee seuraavaksi niin, että hän miettii mitä muita seksiunia on nähnyt, mutta ei kerro niistä.
Mutta me kukin taaplaamme tavallanne niiden haasteiden kanssa joita elämässä on ja mitä taustat tuottavat. Hyvää jatkoa teille toivon, sillä sen kuulee, että kuitenkin rakastatte toisianne kovasti.
Ei meillä tarvitse puhua seksiunista. Vaan hän kertoi siitä nauraen siksi, koska uni oli niin kummallinen. Kuten sanottu, puhumme muutenkin tosi paljon. Aina riittää juteltavaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että sinulla on ollut pitkäaikainen ongelma mustasukkaisuuden kanssa, joka on aiheuttanut isoja ongelmia parisuhteeseesi. Ilmeisesti terapiassa olette päätyneet siihen, että rakkautensa todistaakseen mies haluaa näyttää sinulle kaiken, jotta mustasukkaisuutesi pysyy kurissa. Samalla myös sinun olisi pitänyt työstää omaa mieltäsi, sillä parisuhde ei voi perustua toisen kyttäämiseen ja epäluuloisuuteen.
Varmasti sen ymmärrätkin, että sinun oma toimintasi luo miehelle kiihokkeen luoda suhteita naiseen, jonka kanssa hän voi olla normaali oma itsensä. Toisen työstä ja työssäolevista ihmisistä ei ole normaalia olla mustasukkainen, vaikka sieltä jokin meemi tulisikin. Omalle miehellekin on tullut noita monia, ehkä hän on joskus jonkun kanssa vähän flirtannutkin, se on inhimillistä, mutta jos saisin tietää suhteesta ja jatkuvista petoksista, lopettaisin välittömästi suhteen.
Sinulla ei ole taustalla mitään pettä
Tällaisen mustasukkaisuuden takana on yleensä aina pettäminen. Nainen vaistoaa, vaikka mies kikkain silmin valehtelee viimeiseen asti.
Hyvässä suhteessa mustasukkaisuus ei nouse naisella tunteeksi.
Eli miehet aiheuttaa kieroilullaan naisen epäluuloisuuden ja syyttää naista kaupan päälle. Melko epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä tarvitse puhua seksiunista. Vaan hän kertoi siitä nauraen siksi, koska uni oli niin kummallinen. Kuten sanottu, puhumme muutenkin tosi paljon. Aina riittää juteltavaa. Ap
Ymmärsin kyllä, että se oli noin. Puhuminen on hyvä juttu. Luulen, että miehesi ymmärtää sinun ongelmiasi ja sinä hänen, teillä on hyvä tarkoitus toisianne kohtaan ja hyvä keskusteluyhteys. Luotat mieheesi kuin vuoreen, koska uskallat kertoa hänelle kaikki epäilyksesi ja vaatimuksesi, vaikka ne ulkopuolisista kuulostavatkin kohtuuttomilta. Jos et luottaisi (kuten kroonisen petturin vaimo), et puhuisi mitään, koska kyseessä on liian suuri paise, jonka puhkeaminen tärvelisi kaiken. On siis pakko teeskennellä tietämätöntä, vaikka sisimmässään tietää miten asiat ovat.
Täytyy muistaa, että mitään täydellistä ei ole olemassakaan, ei avioliitossa eikä muutenkaan elämässä. Vaan joudumme kamppailemaan perusongelmiemme kanssa vanhuuteen asti, koska ne kipukohdat pulpahtavat aina uudelleen esille kun jokin triggeröivä asia tulee kohdattavaksi. Rakkaus ratkaisee paljon ja myös puhuminen, jota teillä on tarpeettomalta tuntuvan tarkkuuteen asti - mutta teidän suhteessane se on tarpeellista ainakin toistaiseksi. Joudutte käsittelemään asioita, joista kirjoitat, kunnes niihin liittyvät huolet hälvenevät.
Omakin mieheni on siinä samanlainen kuin sinun miehesi, että hän haluaa kovasti tehdä asiat minun mieleni mukaan, vaikka se olisi hänen omalla kustannuksellaan (oppikirjamaisesti ajatellen). Romanttisen rakkauskäsitteen mukaisesti se on omistautuvaa ja intohimoista rakkautta. On siis kyse myös näkökulmista ja niitä on monia. Avioliiton aitous ja rehellisyys kuuluu esimerkiksi uskonnolliseen näkökulmaan, jolloin ajatellaan, että kaikki synnit tunnustetaan ja anteeksi annetaan, mikä tuottaa helpotuksen. On todella paljon näkökulmia, joita voi ottaa, vaikka aina kun on kyse mustasukkaisuudesta, pettämisestä ja luottamuksesta, viriävät kuulijakunnan näkökulmat herkästi mustavalkoisiksi, minunkin, koska on kyse ihmisen ydinpeloista.
Toivottavasti kommenttini eivät mitenkään loukanneet sinua. Se ei ollut tarkoitus. Oli tarkoitus vain herätellä sinua siinä, että taipumus kontrolliin ja mustasukkaisuuteen voi mennä liiallisuuksiin ja moni kokee, että ulottuessaan työpaikan ihmissuhteiden kontrolloitiin, ollaan tultu sille rajalle.
"Hyvässä suhteessa mustasukkaisuus ei nouse naisella tunteeksi. "
Olet täysin väärässä, mutta se on ymmärrettävää, koska et vain tiedä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin kyllä, että se oli noin. Puhuminen on hyvä juttu. Luulen, että miehesi ymmärtää sinun ongelmiasi ja sinä hänen, teillä on hyvä tarkoitus toisianne kohtaan ja hyvä keskusteluyhteys. Luotat mieheesi kuin vuoreen, koska uskallat kertoa hänelle kaikki epäilyksesi ja vaatimuksesi, vaikka ne ulkopuolisista kuulostavatkin kohtuuttomilta. Jos et luottaisi (kuten kroonisen petturin vaimo), et puhuisi mitään, koska kyseessä on liian suuri paise, jonka puhkeaminen tärvelisi kaiken. On siis pakko teeskennellä tietämätöntä, vaikka sisimmässään tietää miten asiat ovat.
Täytyy muistaa, että mitään täydellistä ei ole olemassakaan, ei avioliitossa eikä muutenkaan elämässä. Vaan joudumme kamppailemaan perusongelmiemme kanssa vanhuuteen asti, koska ne kipukohdat pulpahtavat aina uudelleen esille kun jokin triggeröivä asia tulee kohdattavaksi. Rakkaus ratkaisee paljon ja myös puhuminen, jota teillä on tarpeettomalta tuntuvan tarkkuuteen asti - mutta teidän suhteessane se on tarpeellista ainakin toistaiseksi. Joudutte käsittelemään asioita, joista kirjoitat, kunnes niihin liittyvät huolet hälvenevät.
Omakin mieheni on siinä samanlainen kuin sinun miehesi, että hän haluaa kovasti tehdä asiat minun mieleni mukaan, vaikka se olisi hänen omalla kustannuksellaan (oppikirjamaisesti ajatellen). Romanttisen rakkauskäsitteen mukaisesti se on omistautuvaa ja intohimoista rakkautta. On siis kyse myös näkökulmista ja niitä on monia. Avioliiton aitous ja rehellisyys kuuluu esimerkiksi uskonnolliseen näkökulmaan, jolloin ajatellaan, että kaikki synnit tunnustetaan ja anteeksi annetaan, mikä tuottaa helpotuksen. On todella paljon näkökulmia, joita voi ottaa, vaikka aina kun on kyse mustasukkaisuudesta, pettämisestä ja luottamuksesta, viriävät kuulijakunnan näkökulmat herkästi mustavalkoisiksi, minunkin, koska on kyse ihmisen ydinpeloista.
Toivottavasti kommenttini eivät mitenkään loukanneet sinua. Se ei ollut tarkoitus. Oli tarkoitus vain herätellä sinua siinä, että taipumus kontrolliin ja mustasukkaisuuteen voi mennä liiallisuuksiin ja moni kokee, että ulottuessaan työpaikan ihmissuhteiden kontrolloitiin, ollaan tultu sille rajalle.
Eivät ole loukanneet, koska tiedän itse missä mennään ja missä se ongelma on. Me ollaan sovittu miehen kanssa että molemmat elää täysin normaalisti, mutta mistään ei valehdella. Rehellisesti vastataan, kerrotaan, oli mitä oli. Ja mitään viestejä ei piilotella toiselta.
Pointti on siinä. Ei siinä miten paljon juteltavaa riittää nais- tai miestyökaverin kanssa, oliko joku tosi nätti tai oltiinko sekasaunassa. Ei liity edes naisiin, vaan mies on valehdellut mm. tupakanpoltostaan tai liittyen yhteisiin menoihin pelkässä miesporukassa. Vain koska häpeää tupakointia tai pelkäsi riitaa. Ja aina on, edelleen, huomannut ettei totuudesta riitaa tule. Todella typeriä asioita edes valehdella.
En kyttää naisia enkä tietenkään puutu siihen mitä tekee kenenkin kanssa. Mutta valehtelu on se jota en siedä, eikä mun tarvitsekaan. Vaikka hän on sekoillut ja pettänyt, olen suhdetta suostunut jatkamaan mutta valehtelun täytyy loppua. Siedän ja ymmärrän hyvinkin paljon asioita elämässä ja pitkässä parisuhteessa, mutta sitä en. Ap
Meidän suhteessa ei luottamusta ole mutta ihan hyvin menee silti. Mikään suhde eikä me ihmiset olla täydellisiä.