Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teet töitä 40 vuotta 40000 euron vuosipalkalla, eläkkeesi

Vierailija
13.08.2025 |

tulee olemaan 2000 e/kk ja siitä verot pois vielä.

30000 e vuosi ja työura sama 40 v ja eläkkeesi on 1500 e brutto.

Ensinnäkin harva yltää 40 vuoden työuraan ja harva saa noin hyvin palkkaa koko työuran ajalta. 

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtut täällä mitään tule enää saamaan, sukanvarret on siksi hoidettu kuntoon eri tavoin.

Vierailija
22/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oh noes kun oon ollu töissä vasta päälle 20 vuotta ja työeläke olis tähä mennessä vasta 2633€/kk, jos jatkan samaan malliin 65 vuotiaaksi aletaan olla jo lähempänä 10k€/kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun bruttopalkkani oli 36 000 silloista euroa  vuodessa kun jäin 20 vuotta sitten työeläkkeelle ja nyt saan moneen kertaan leikattua eläkettä 31 000 nykyeuroa bruttona vuodessa.

Vierailija
24/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eläke alkaa juoksemaan vasta 70 vuotiaana. Aika moni joutuu sitä ennen vielä kituuttamaan vuosikaudet työttömäksi jouduttuaan minimaalisella työmarkkinatuella ja syömään mahdolliset säästönsä. Sillä kuka nyt palkkaisi yli kuuskymppistä, kenties jo hieman raihnaista työntekijää. Ei palkkaa nyt eikä palkkaa tulevaisuudessakaan. Pois lukien muutama harvalukuinen poikkeustapaus. 

Vierailija
25/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oh noes kun oon ollu töissä vasta päälle 20 vuotta ja työeläke olis tähä mennessä vasta 2633€/kk, jos jatkan samaan malliin 65 vuotiaaksi aletaan olla jo lähempänä 10k€/kk

40000 euron vuosituloilla? Ok. Sulla on jokin erityissoppari sitten eläkeyhtiön kanssa 🤣

Vierailija
26/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä käydä 30k palkalla sitten töissä, jos takuueläke+asumistuki on itsessään vähän vajaa 1400 kuussa.

Ja se 40 vuotta töissä käynyt saa 1500

Asumistukea vain vuokra-asuntoon.

Samapa tuo. Jossain on pakko asua eikä keho ymmärrä, ovatko ne seinät omissa nimissä "paperilla" vai jonkun muun.

Ja jos elantokin tulee asumistuesta ja takuueläkkeestä, ei sitä tavallaan "itse" maksa.

Vierailija
27/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun bruttopalkkani oli 36 000 silloista euroa  vuodessa kun jäin 20 vuotta sitten työeläkkeelle ja nyt saan moneen kertaan leikattua eläkettä 31 000 nykyeuroa bruttona vuodessa.

Tarkistin tuossa virallisesta laskurista, että 20 vuodessa rahan arvo on muuttunut, ja nykyrahassa 20 vuoden takainen 36 000 euroa olisi yli 51 000 euroa!

Vierailija
28/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Arvaas millainen olisi pitänyt palkkasi keskimäärin olla, että tuo sun mielikuvituslukemasi olisi todellisuutta ? Veikkaanpa, että et osaa edes tuota laskea vaikka ei kovin vaativa laskelma olekaan.

Vierailija
29/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vaikuttaa näin äkkiseltään katsottuna suht totuudenmukaiselta lukemalta. Täytyy muistaa, että tuo 36000 on nykyrahassa varmaan luokkaa 50000 ?

Vierailija
30/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taas hyvä esimerkki väitteestä, jonka aloittaja esittää ja se otetaan totuutena, vaikka kyseessä on valhe.

40 000 euron vuositulot ovat omaan korvaan tosi pienet eli kk-palkka olisi n. 3333 euroa. Ihmekös tuo, koska uusimpien tietojen mukaan suomalaisten keskipalkka vuonna 2025 on jo hieman yli 4000 euroa. Silti aloittaja esittää valheen, että vain harva saa "noin hyvin" palkkaa koko työuran ajalta. Mediaanipalkka on toki hieman matalampi, mutta sekin on selvästi suurempi kuin tuo 3333 euroa.

Nykyisellä keskipalkalla keskimääräinen eläke oli 40 vuoden työuralla jo n. 2500 euroa. Eihän se tietenkään valtavasti ole, mutta toisaalta suurin kuluerä työuran ajalla eli asunto pitäisi olla hyvin minimaalinen enää eläkeiässä.

Vierailija
31/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos nykytilannetta katsoo niin tuon summan saava on juuri eläkkeissäkin väliinputooja. Liian hyvä tiettyihin tukiin mutta toisaalta liian matalakin elämiseen. Olen viereltä katsonut. Joko sitten ei saa mitään tai kunnon eläke. 

Vierailija
32/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Tuolla tulotasolla eläke tulee olemaan noin 2/3 palkasta eli noin 2600-2700.

No voi pikkuinen kun on ihan laskettavissa oleva asia. Ota nyt taskulaskin esille ja LASKE!! Ei ole mikän mutu-juttu!!

Laskin työeläkelaskurilla enkä taskulaskimella.

Vierailija
33/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eläkemaksuja on ko henkilöltä kerätty tuona aikana noin 500.000 euroa. Jos nuo rahat saisi sijoittaa omaan, hyvin hajautettuun osakesalkkuun olisi kasassa reippaasti yli miljoonan euron osakesalkku.

Näistä rahoista n. 70-80 % on jo kuitenkin hävinnyt eli niitä ei ole olemassa, koska ne on käytetty aiempien eläkeläisten maksettuihin eläkkeisiin. Eli rahaa voisi olla käytössä ehkä pari sataa tonnia sijoitustuotto huomioiden.

Vierailija
34/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on taas hyvä esimerkki väitteestä, jonka aloittaja esittää ja se otetaan totuutena, vaikka kyseessä on valhe.

40 000 euron vuositulot ovat omaan korvaan tosi pienet eli kk-palkka olisi n. 3333 euroa. Ihmekös tuo, koska uusimpien tietojen mukaan suomalaisten keskipalkka vuonna 2025 on jo hieman yli 4000 euroa. Silti aloittaja esittää valheen, että vain harva saa "noin hyvin" palkkaa koko työuran ajalta. Mediaanipalkka on toki hieman matalampi, mutta sekin on selvästi suurempi kuin tuo 3333 euroa.

Nykyisellä keskipalkalla keskimääräinen eläke oli 40 vuoden työuralla jo n. 2500 euroa. Eihän se tietenkään valtavasti ole, mutta toisaalta suurin kuluerä työuran ajalla eli asunto pitäisi olla hyvin minimaalinen enää eläkeiässä.

Astu alas norsunluutornista ja katso kuinka paljon siivoja/kaupan kassa/ym matalapalkkatyöntekijä tienaa. Ota nero myös huomioon opiskeluaika, useimmilla työttömyysjaksoja ja harva tekee yhtämittaisen 40 vuoden työuran. Tule sitten pätemään uudelleen.

Vierailija
35/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itse olen nyt 58, tehnyt it-alan hommia valmistumisestani asti. Viime vuosikymmenenä palkkani on ollut ihan hyvä (5500 e/kk), mutta pitkään olin aika huonolla palkalla, kun silläkin tuntui pärjäävän ja homma valtion hommissa oli leppoisampaa kuin konsulttiryynäys yksityisellä. Sitten pidin vielä lukion jälkeen 4 välivuotta metallialan tehtaassa työskennellen, kolmivuorohommaa, ja kouluttamattomalle ihan hyvä palkka, mutta eipä kerry ikäluokalleni eläkettä ollenkaan niin nuorena ansaituista tuloista. Eläkettä on odotettavissa se pari tonnia kuussa ilmeisesti. Eipä sillä kyllä juhlinta, kun ei ole omistusasuntoakaan tullut. hankittua. 

Mutta toisaalta olen kiitollinen siitä että olen todennäköisesti viimeisiä ikäluokkia, jotka luvatun suuruisia eläkkeitä edes saa. Ellei meno tässä maassa muutu, ja asenteet eläkeläisiä kohtaan, niin eiköhän koko järjestelmä romuteta, eikä nyt alle nelikymppiset saa oikein mitään, jokaisen pitää sitten itse säästää eläkkeensä.

Vierailija
36/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuorilla eläke tulee olemaan 1000-1500 max ellei ole huippupalkattu.

Nykynuoret ei tule nykyisenmuotoisesta eläkkeestä nauttimaan päivääkään...

Vierailija
37/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä käydä 30k palkalla sitten töissä, jos takuueläke+asumistuki on itsessään vähän vajaa 1400 kuussa.

Ja se 40 vuotta töissä käynyt saa 1500

Ei tuu olemaan jatkossa. Hyvinvointiyhteiskuntaa ei ole 10-15 v päästäkään

Vierailija
38/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse olen nyt 58, tehnyt it-alan hommia valmistumisestani asti. Viime vuosikymmenenä palkkani on ollut ihan hyvä (5500 e/kk), mutta pitkään olin aika huonolla palkalla, kun silläkin tuntui pärjäävän ja homma valtion hommissa oli leppoisampaa kuin konsulttiryynäys yksityisellä. Sitten pidin vielä lukion jälkeen 4 välivuotta metallialan tehtaassa työskennellen, kolmivuorohommaa, ja kouluttamattomalle ihan hyvä palkka, mutta eipä kerry ikäluokalleni eläkettä ollenkaan niin nuorena ansaituista tuloista. Eläkettä on odotettavissa se pari tonnia kuussa ilmeisesti. Eipä sillä kyllä juhlinta, kun ei ole omistusasuntoakaan tullut. hankittua. 

Mutta toisaalta olen kiitollinen siitä että olen todennäköisesti viimeisiä ikäluokkia, jotka luvatun suuruisia eläkkeitä edes saa. Ellei meno tässä maassa muutu, ja asenteet eläkeläisiä kohtaan, niin eiköhän koko järjestelmä romuteta, eikä nyt alle nelikymppiset saa oikein mitään, jokaisen

Kannattaa käydä katsomassa oma henkilökohtainen eläkelaskelma omasta eläkeyhtiöstä eikä uskoa mutu-puheita. Tuolla tulotasolla eläke tulee olemaan paljon parempi vaikka olisitkin ollut välillä huonommin palkattu.

39/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan eläkettä 3500€ bruttona, mutta pidätysprosentti on 24  %. Siitä vielä laskee kirkollis-, kiinteistöverot( 2 kertaa vuodessa), yleisradiovero ja kunnallisvero. Jää keskimäärin 2400€ käytettäväksi. Panemme kaiken kiinteistöjen remppoihin, joten raha liikkuu. 

Vierailija
40/129 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eläkemaksuja on ko henkilöltä kerätty tuona aikana noin 500.000 euroa. Jos nuo rahat saisi sijoittaa omaan, hyvin hajautettuun osakesalkkuun olisi kasassa reippaasti yli miljoonan euron osakesalkku.

Eläkemaksuilla ei kerrytetä omaa eläkettä vaan rahoitetaan kaikkien eläkkeitä yhteisesti. Ihan vastaavasti kuin maksetuilla veroilla katetaan kaikkien yhteisiä menoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi