Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yleistäkin, että mies maksaa talon kulut ja lainat ja vaimo ei maksa mitään?

Vierailija
13.08.2025 |

Facen Massimuijat -ryhmässä joku kysyi kulujen jakamisesta, jos mies omistaa talon ja myös laina on vain hänen. Yllättävän moni vastasi, ettei maksaisi mitään. *Vaimo tekee kodin ja tuo paljon hyvää miehen elämään mitä hänellä ei olisi ilman vaimoa' Myös moni kertoi, että maksaa perheen ruuat, muttei muuta.

Olen ällistynyt. Oma oikeustajuni sanoo, että asumiskulut maksetaan puoliksi ja lainan maksaa se, kenen talokin on. Ihmetyttää myös se, miten miehille tämä järjestely on täysin ok.

Kommentit (268)

Vierailija
201/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muijan pitäisi maksaa vuokraa miehelle. Älkää veljet antako muijan elää ilmaiseksi. M28

Vierailija
202/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne voi olla räikeämpi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muijan pitäisi maksaa vuokraa miehelle. Älkää veljet antako muijan elää ilmaiseksi. M28

Tämä.

Naiset kyllä ovat heti vaatimassa miestä maksamaan vuokraa ja puolet kuluista, mutta yksikään nainen ei ala maksamaan vuokraa miehelle. Naisten kaksoisstandardit ovat Suomessa ihan huipussaan. Haluavat vain hyötyä miehen rahoista ja saada ilmaisen kodin.

Vierailija
204/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Naiset kyllä ovat heti vaatimassa miestä maksamaan vuokraa ja puolet kuluista, mutta yksikään nainen ei ala maksamaan vuokraa miehelle. Naisten kaksoisstandardit ovat Suomessa ihan huipussaan. Haluavat vain hyötyä miehen rahoista ja saada ilmaisen kodin.

Höpö höpö. Suomessa nimenomaan jopa eurooppalaisittain (muista maanosista nyt puhumattakaan) naiset osallistuvat perheen elättämiseen merkittävällä osuudella. Nainen on kasvavassa määrin jopa perheen pääasiallinen elättäjä. Alla on linkki Talouselämän artikkeliin aiheesta. On tehty tämän vuoden puolella. Tosin maksumuurin takana, mutta vain todisteeksi, että aivan tuulesta temmattu ei väitteeni ole.

Väitteesi naisten kaksinaamaisuudesta vuokran maksussa kuulostaa katkeralta tilitykseltä. Joku ihastus jättänyt, kun et ole suostunut vuokraa maksamaan?

Vierailija
205/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
206/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä,  kenen nimissä talo on. Onko se yhteinen, vai miehen oma

Vierailija
207/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Ei koske sinua. Ei muijaa sulla koskaan

Vierailija
208/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta pieni lainaus: "Facen Massimuijat -ryhmässä joku kysyi kulujen jakamisesta, jos mies omistaa talon ja myös laina on vain hänen. Yllättävän moni vastasi, ettei maksaisi mitään. *Vaimo tekee kodin ja tuo paljon hyvää miehen elämään mitä hänellä ei olisi ilman vaimoa' Myös moni kertoi, että maksaa perheen ruuat, muttei muuta."

Kenenkään aikuisen, täysivaltaisen eli ei-holhouksen alaisen ihmisen ei pitäisi asua kodissaan täysin ilmaiseksi. Tämän pitäisi olla päivänselvää. 

Vierailija
209/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta pieni lainaus: "Facen Massimuijat -ryhmässä joku kysyi kulujen jakamisesta, jos mies omistaa talon ja myös laina on vain hänen. Yllättävän moni vastasi, ettei maksaisi mitään. *Vaimo tekee kodin ja tuo paljon hyvää miehen elämään mitä hänellä ei olisi ilman vaimoa' Myös moni kertoi, että maksaa perheen ruuat, muttei muuta."

Kenenkään aikuisen, täysivaltaisen eli ei-holhouksen alaisen ihmisen ei pitäisi asua kodissaan täysin ilmaiseksi. Tämän pitäisi olla päivänselvää. 

Ai siksikö kun sinä määräät :D

Vierailija
210/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://sortter.fi/blogi/artikkeli/mika-asumisessa-maksaa/

Tuossa on ihan hyviä vinkkejä ja periaatteita. Toisen lainaa ei pidä lyhentää, mutta muihin asumiskustannuksiin tulee osallistua, jos haluaa olla millään tasolla reilu ja vastavuoroinen puoliso toiselle. 

Kannattaa myös muistaa, että jos asuu ilmaiseksi toisen omistamassa asunnossa ilman (avioehdottoman) avioliiton suojaa, voi asunnon omistaja milloin tahansa potkia sinut asunnottomana pihalle, jos vaikkapa rakastuu toiseen. 

Vierailija
211/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut näin jo yli 20v ja jatkuu. Mies maksaa kaikki laskut, minä ostan osan ruuasta/lasten vaatteista yms, oman auton kulut.

Minä hoidan kodin ja lapset, hän käy töissä ja viettää lopun aikaa miten haluaa.

Meillä toiminut hyvin. Jos ottaa avioeron niin saan puolet kaikesta, olen sen jo juristilta varmistanut. Mutta ei tule koskaan sitä tekemään. Kaikki jää sitten lapsille mikä minusta on hyvä.

Vierailija
212/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi että on yleistä, mutta on se mahdollista. Toki jos ollaan avioliitossa ilman avioehtoa niin se on aika lailla se ja sama kuka on mitäkin maksanut, kun kaikki on yhteistä kumminkin.

Vierailija
213/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se talo on sitten miehen ja nainen jää tyhjän päälle kun ero tulee. Ja sehän tulee 85% avioliitoista.

Vierailija
214/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, katsos ap, jos vaimo on kotirouva, niin vaikea hänen on mistään miään maksaa. Vai kuinka?

Aika harvinaista Suomessa..

Jää kuule talo ostamatta jos lähärin/sosionomin palkalla pitäis laina ottaa. Kyllä mies ne pääosin rahoittaa Suomessakin. 

Lähtökohta olikin se, että mies ostaa talon ja vastaa lainoista kokonaan. Mutta että vaimo ei osallistu MIHINKÄÄN. Sähkö, vesi, vakuutukset, jätehuolto, netti ym laskut kaikki mies maksaa yksin.

ap

Mutta jos vaimo hoitaa yksin ruokaostokset yms.  Ehkä hän ostaa lahjat , joita on helposti monta kertaa vuodessa. Ehkä hän myös ostaa lasten vaatteet ja muut tarvikkeet. 

Ja sitten on se vaimo, joka maksaa puolet kuluista ja hoitaa ne käytännön vaatekulut ja muut ja sitten vielä ne lahjat mm. Anopille. Ja kun se ei enää raaski ostaa sille miehelle se valittaa.

Vierailija
215/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se talo on sitten miehen ja nainen jää tyhjän päälle kun ero tulee. Ja sehän tulee 85% avioliitoista.

Kuinka osasitkin pakata noin monta väärää tietoa kahteen lyhyeen lauseeseen!

Vierailija
216/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut näin jo yli 20v ja jatkuu. Mies maksaa kaikki laskut, minä ostan osan ruuasta/lasten vaatteista yms, oman auton kulut.

Minä hoidan kodin ja lapset, hän käy töissä ja viettää lopun aikaa miten haluaa.

Meillä toiminut hyvin. Jos ottaa avioeron niin saan puolet kaikesta, olen sen jo juristilta varmistanut. Mutta ei tule koskaan sitä tekemään. Kaikki jää sitten lapsille mikä minusta on hyvä.

Miksi olet varmistanut juristilta asian, jota ei koskaan tule tapahtumaan? Miten voit olla 100% varma, ettei hän koskaan ota sinusta avioeroa? Minusta on typerää vannoa tuollaisia asioita. Elämässä juuri mikään ei ole satavarmaa. 

Toinen kysymys: Onko teillä siis asunut 20 vuoden ajan huollettavan ikäisiä lapsia kotona? Montako alaikäistä lasta teillä on? 

Vierailija
217/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ollaan avioliitossa ilman avioehtoa, niin eron tullen varakkaampi maksaa köyhemmälle tasinkoa. 

Vierailija
218/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset alapeukuttaa.

Vierailija
219/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on maksanut juoksevien menojen lisäksi yhteyden asunnon ja auto noin 15 vuoden ajan. Tai siis kaikki rahat oli yhteisiä, mutta minun osuuteni oli pitkään varsin marginaalinen, koska olin ensin opiskelija ja sitten kotiäiti. Nyt olen ollut kymmenisen vuotta töissä ja minunkin palkkani menee siihen samaan, yhteiseen pottiin. Osuuteni on edelleen merkittävästi pienempi koska alavalinta, olematon urakehitys ja lyhennetty työaika pitkäaikaissairaan lapsen vuoksi.

Mulla olisi ollut ok ja ehdotinkin talon osuuksien jakamista toisin, avioehtoa, nopeampaa palkkatöihin siirtymistä jos mies haluaa osan perhevapaista, osa-aikatyötä miehelle vuorollaan, mutta miehelle tämä oli mieleinen vaihtoehto ja minulle myös. Testamentti on tehty niin että sen pitäisi vähän tasata sitä jos jään kituuttamaan pienellä eläkkeellä leskimummona. 

Vierailija
220/268 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudenkodissa aikanaan isä maksoi lainaa ja äiti loput. Kun laina loppui, äiti jatkoi maksamista ja isä ei maksa mitään. Jos ovat kaupassa, äiti maksaa. Laskut menee äidiltä. Polttoaineet tankataan äitin kortilla jne. Jos rahat jostain syystä loppuu (isompia hankintoja) isä osallistuu. Muuten istuu tilinsä ja nykyään eläkkeensä päällä. Välillä äiti sitten nyysii sieltä itselleen, koska "toi vaan haalii itselleen rahaa ja mä maksan kaiken" ja isä taas valittaa "aina multa varastetaan mun rahat". Mitä väliä? Äidillä on itseasiassa enemmän varallisuutta nimissään ja ovat olleet naimisissa 52 vuotta. Paras oli, kun kerran ostivat sijoitusasunnon käteisellä ja siihen haettiin shekki siihen aikaan. Äiti unohti valtakirjan kotiin ja niinpä se asunto tuli kokonaan hänen nimiinsä, koska meni tekemään kaupat yksin. Ei siitä mitään haittaa ollut ja isä vaan naureskeli, että näinkö häntä huijataan ja taas se varasti kaikki rahat. Tilannehan on heillä selvä. Kumpikin kävi töissä, tienasivat suunnilleen saman, on samankokoiset eläkkeet ja kummankin käsitys rahasta isossa mittakaavassa on sama eli ovat nuukia.