Onko yleistäkin, että mies maksaa talon kulut ja lainat ja vaimo ei maksa mitään?
Facen Massimuijat -ryhmässä joku kysyi kulujen jakamisesta, jos mies omistaa talon ja myös laina on vain hänen. Yllättävän moni vastasi, ettei maksaisi mitään. *Vaimo tekee kodin ja tuo paljon hyvää miehen elämään mitä hänellä ei olisi ilman vaimoa' Myös moni kertoi, että maksaa perheen ruuat, muttei muuta.
Olen ällistynyt. Oma oikeustajuni sanoo, että asumiskulut maksetaan puoliksi ja lainan maksaa se, kenen talokin on. Ihmetyttää myös se, miten miehille tämä järjestely on täysin ok.
Kommentit (268)
No, katsos ap, jos vaimo on kotirouva, niin vaikea hänen on mistään miään maksaa. Vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
No, katsos ap, jos vaimo on kotirouva, niin vaikea hänen on mistään miään maksaa. Vai kuinka?
Aika harvinaista Suomessa..
Ei Kai nykypäivänä mitään kotirouva ole?
Vanhemmat voivat olla hoito vapaalla hoitamassa pieniä lapsiaan, mieluusti molemmat vuorollaan.
Yksikin vastasi: "En mitään. Puoliso haluaa maksaa kaikki asumiseen liittyvät kulut. Ruuat maksetaan puoliksi. Mahdollistaa minulle 800€-1000€/kk säästämisen rahastoihin. Luonnollisesti olen hyvin kiitollinen."
Eli ei ole kotirouva kyseessä. Mistä tämmöisiä miehiä löytyy??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää kuule talo ostamatta jos lähärin/sosionomin palkalla pitäis laina ottaa. Kyllä mies ne pääosin rahoittaa Suomessakin.
Myös moni kertoi, että maksaa perheen ruuat, muttei muuta.
Tuostahan tulee moninkertainen summa asumiskulujen puolikkaaseen verrattuna
Meillä menee (nyt kun lainat on maksettu) siihen ruokaan enemmän kuin talon JA auton juokseviin kuluihin.
Meillä on puolitettu budjetti, ostoksiin voi mennä budjettia enemmänkin. => nainen maksa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää kuule talo ostamatta jos lähärin/sosionomin palkalla pitäis laina ottaa. Kyllä mies ne pääosin rahoittaa Suomessakin.
Lähtökohta olikin se, että mies ostaa talon ja vastaa lainoista kokonaan. Mutta että vaimo ei osallistu MIHINKÄÄN. Sähkö, vesi, vakuutukset, jätehuolto, netti ym laskut kaikki mies maksaa yksin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni hakee talolainan yhdessä ja yhdessä sen myös maksavat. Näin tein mä lähihoitaja exän kanssa. Eron tultua mä jäin taloon, olen nykyään sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vaimon kannalta sitten huono juttu. Ei omista mitään, vaikka maksaa enemmän
Neljän hengen ruokakulut nousee helposti yli tonnin kuukaudessa. Tässä(kään) yhtälössä nainen ei ole se joka vaurastuu.
Meillä oli noin, talo on siis miehen, mutta se on maksettu jo aikaa sitten. Olen itse maksanut oman omaisuuteni kulut vain osittain, mies maksoi myös opintolainani pois, kun olin kotiäitinä.
Rahat ovat aina olleet yhteisiä. Pitkässä liitossa myös omaisuus on ajateltu yhteiseksi, joten mies on maksanut nyt kaikki minunkin kuluni, kun jäin kotirouvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohta olikin se, että mies ostaa talon ja vastaa lainoista kokonaan. Mutta että vaimo ei osallistu MIHINKÄÄN. Sähkö, vesi, vakuutukset, jätehuolto, netti ym laskut kaikki mies maksaa yksin.
ap
Miksi kukaan aviopari tekisi näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vaimon kannalta sitten huono juttu. Ei omista mitään, vaikka maksaa enemmän
Jos ei ole avioehtoa niin saa eron tullessa kuitenkin puolet.
En tiedä miten yleistä on. Kuitenkin, jos jotakin kuluja on jompi kumpi maksanut niin niistä voi eron hetkellä avopuolisokin hakea talon omistavalta kompensaatiota. Sikäli varmaan fiksua että jako on selvä.. Vähän kuin tajolen avioehto.
Miten naiset vielä 2025 suostuvat tämmöiseen?? Miten ihmeessä pärjäävät taloudellisesti kun mies potkaisee ulos ja ottaa uuden nuoremman elätettävän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole avioehtoa niin saa eron tullessa kuitenkin puolet.
Jos on avioehto tai ei olla naimisissa ollenkaan, niin nainen jää aika tyhjän päälle
Ensin ihmettelet, että mies omistaa talon ja lainan ja maksaa sen lainan. Ja sitten kirjoitat, että sinun oikeustajusi sanoo, että se maksaa lainan, jonka talokin on! Eli olet siis samaa mieltä!
No ole ällistynyt. Outoa ihmetellä muiden ihmisten keskenään sopimia asioita.
Minäkin maksoin alkuun "vain" kauppaostokset ja mies maksoi omasta talostaan kulut. Nyt maksan puolet juoksevista kuluista, sillä se tulee paljon halvemmaksi kuin ison miehen ruokkiminen, juottaminen ja peseminen.
Onko iso perhe?