Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies syyttää minua lapsemme autismista

Vierailija
12.08.2025 |

On jo muutenkin tosi rankkaa tämä arki. Ja siihen päälle mies, lapsen isä siis, joka syyttää minua lapsemme autismista. Tai ei siitä diagnoosista vaan niistä oireista. On kuulemma minun vika että lapsi on sellainen kuin on. Olen kuulemma kasvattanut väärin ja tehnyt sitä ja tätä väärin ja siten aiheuttanut ne oireet. Tätä saan kuulla joka kuukausi, etenkin silloin kun lapsella on vaikeampi vaihe menossa. Ja samalla mies jättää lapsen tarpeet käytännössä vain minun hoidettavaksi. Ei kuulemma jaksa osallistua asiaan minkä minä olen aiheuttanut. Eroa mietin koko ajan mutta vielä ei ole löytynyt voimia erota, kun ei ole ketään läheistä auttamaan käytännön asioissa kuten muutto jne. Olisiko täällä joku vastaavan kokenut? Joka voisi kertoa suostuiko mies lopulta uskomaan että vaimo eli lapsen äiti ei aiheuttanut niitä oireita lapselle?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies syyttää sinua, koska näkee lapsessa samanlaisia piirteitä kuin hänessä itsessään on. Älä syytä ainakaan itseäsi.

Vierailija
22/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lapsi hyvään perheeseen. Sellaiseen, missä vanhemmat keskittyvät lapsen hyvinvointiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa lapsi hyvään perheeseen. Sellaiseen, missä vanhemmat keskittyvät lapsen hyvinvointiin.

Ei taida olla jonossa autistin adoptoijia.

On meinaan sen verran rankkaa hommaa.

Vierailija
24/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies syyttää sinua, koska näkee lapsessa samanlaisia piirteitä kuin hänessä itsessään on. Älä syytä ainakaan itseäsi.

Miksi ei? Itse ainakin olen oppinut, kun olen käynyt läpi ne itsesyytökset.

Todella vastuuton neuvo.

Vierailija
25/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan tällä hetkellä suljetun osaston potilaita.

Lapsi on helppo ja rehellinen reaktioissaan. Jopa silloin, kun yrittää olla hankala ja kiero.

Vierailija
26/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko? Varmasti näin, jos autisti ei pysty kommunikoimaan, laskee allensa jne. Monet "autistit" ovat ihan normityyppejä, kunhan saavat kasvaa ihan vaan tavallisessa kasvuympäristössä.

Vierailija
27/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko? Varmasti näin, jos autisti ei pysty kommunikoimaan, laskee allensa jne. Monet "autistit" ovat ihan normityyppejä, kunhan saavat kasvaa ihan vaan tavallisessa kasvuympäristössä.

Ei autismi johdu ympäristöstä eikä autisti ole normaali jos saa kasvaa tavallisessa ympäristössä. Autismi on synnynnäinen neurologinen sairaus.

Vierailija
28/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on "autistisia piirteitä" ja vanhemmat keskittyvät riitelemään sekä syyttelemään toisiaan.

Kuka tahansa lapsi menee rikki tuollaisesta.

Vierailija
29/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismipiirteet ovat piirteitä, eivät oireita. Autismi on neurotyyppi, ei sairaus tai muutenkaan mikään huono juttu. Miehesi kannattaisi olla ylpeä lapsestaan, sillä hänellä on paljon annettavaa maailmalle.

Vierailija
30/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei autismi johdu ympäristöstä eikä autisti ole normaali jos saa kasvaa tavallisessa ympäristössä. Autismi on synnynnäinen neurologinen sairaus.

Ei hyvää päivää. Autismi ei todellakaan ole sairaus. Sivistäkää ihmiset itseänne.

Vierailija
31/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on osittain samanlaista. Lapsella on nepsypiirteitä, mutta ei diagnoosia ainakaan toistaiseksi. Ikää vasta 6 v.

Mies syyttää minua siitä, että lapsi käyttäytyy 'huonosti'. 

Miehelleni on tyypillistä pyrkiä löytämään syyllinen. Ikään kuin asia olisi sillä ratkaistu, kun syyllinen on löytynyt.

Jos jompikumpi kumpi meistä vanhemmista on nepsy, niin mieheni.

Vierailija
32/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää. Autismi ei todellakaan ole sairaus. Sivistäkää ihmiset itseänne.

Ehkä sairaus oli vähän kärjistetty termi. Tarkoitin häiriö. Synnynnäinen kehityksellinen neurologinen häiriö. 

Vierailija
33/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on helppo ja rehellinen reaktioissaan. Jopa silloin, kun yrittää olla hankala ja kiero.

Sittenhän asiat ovat suhteellisen hyvin.

Vierailija
34/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on osittain samanlaista. Lapsella on nepsypiirteitä, mutta ei diagnoosia ainakaan toistaiseksi. Ikää vasta 6 v.

Mies syyttää minua siitä, että lapsi käyttäytyy 'huonosti'. 

Miehelleni on tyypillistä pyrkiä löytämään syyllinen. Ikään kuin asia olisi sillä ratkaistu, kun syyllinen on löytynyt.

Jos jompikumpi kumpi meistä vanhemmista on nepsy, niin mieheni.

On ihan normaalia, että lapset ovat välillä todella hankalia kasvaessaan.

Se, että teillä on huono parisuhde, on taas ihan toinen juttu.

Vierailija
35/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on "autistisia piirteitä" ja vanhemmat keskittyvät riitelemään sekä syyttelemään toisiaan.

Ei keskitytä syyttelemään toisiamme. Mies syyttää minua. Minä en syytä ketään. Ap

Vierailija
36/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän asiat ovat suhteellisen hyvin.

Puhuin lapsista yleisellä tasolla.

Lapsi on aina monin verroin helpompi kuin kaksi vastuunta aikuista, jotka keskittyvät riitelemiseen ja toistensa syyttelyyn.

Aikuisten kohdalla se muutos vaatii aikaa ja halua muuttua. Harvoin tapahtuu.

Vierailija
37/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keskitytä syyttelemään toisiamme. Mies syyttää minua. Minä en syytä ketään. Ap

Ihan yhtä paha, ellei jopa pahempi.

Vierailija
38/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä paha, ellei jopa pahempi.

Miten niin?

Ap

Vierailija
39/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ole kynnysmatto, vaan lennä luudalla matkoihisi.

Ai niin. Ota lapsesi mukaan äläkä päästä tulevaa exääsi lähellekään teitä kumpaakaan enää koskaan ikinä

Silloin pitäisi käytännössä kadota kauas ulkomaille ja vaihtaa kaikki henkilötiedot. Harvoilla on rahaa ja resursseja siihen. Some-aikana on myös paljon vaikeampaa kadota lopullisesti, kun joku voi levittää valokuvia netissä. 

Vierailija
40/69 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on sinulle vastaus miksi miehesi tekee noin.

"Ja samalla mies jättää lapsen tarpeet käytännössä vain minun hoidettavaksi. Ei kuulemma jaksa osallistua asiaan minkä minä olen aiheuttanut."

Mies ei kestä lapsen haasteita ja käyttäytymistä ja nyt hän on mielestään löytänyt "pakotien" tilanteesta. Hän on omassa mielessään keksinyt että kun sinä olet syypää lapsen käytökseen niin hänellä on oikeus vetäytyä takavasemmalle ja jättää sinut yksin hoitamaan ongelmia.