Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Illalliskutsuille tuleekin yksi keliaakikko mukaan

Vierailija
12.08.2025 |

Tosi kiva juttu. Suunnitelmat rennosta ruuanlaitosta siirtyikin sairaalakeittiön pyörittämiseen 😣

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee tai osta valmiina hänelle jotain omia tarjottavia. Pääset helpommalla 

Siis mitä ihmettä? Keliaakikolle antaisit jotain gluteenittomia karjalanpiirakoita illalliseksi kun muut syövät pihviä? Eihän kaupoissa myydä mitään valmiita illallisruokia. 

Kyllä keliaakikko voi syödä pihviä, karjalapiirakat muille vieraille.

Aivan, joillakin on vain kummallinen kuvitelma, että keliakiaa sairastava ei voi syödä muuta kuin niitä kalliita erikoistuotteita :)

Ei pihvinpaistoon mitään jauhoja tarvita. 

Vierailija
102/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko edes oikea keliaakikko vai onko sillä keliaakikon ruokavalio ideologisista syistä?

Meinaat että "lihaa on aina syöty" -ideologia vai mitä?

Keliaakikkoja on eri tasoisia, mutta se kaverin vaimolla menee päivä kivuista selviytymiseen, jos jossain on gluteiinia.

Mun tutulla saattaa olla viikon veriripuli gluteenikontaminaation jäljiltä. Sairaalassakin on ollut usein. Silti sitkeästi ilmoittaa erikoisruokavalion talonväelle ja sitten herran haltuun. 

Itse en halua häntä enää vieraaksi. Mukava ihminen, mutta minä en halua ottaa tuota riskiä että jauhopaketti on ollut liian lähellä hänen ruokiaan. Minä en ole ammattikokki ja on paljon asioita mitä en välttämättä osaa ottaa huomioon tässä asiassa. En halua hänen terveyttään minun vastuulleni enkä ymmärrä miksi hän olisi sen vastuun niin mielellään toisille antamassa. Jos itse kärsisin samasta, en A) todellakaan söisi muuta kuin ammattikeittiössä tehtyä tai itse tekemääni ruokaa ja B) en haluaisi että kukaan muu joutuisi stressaamaan terveyteni vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Keliaakikolle antaisit jotain gluteenittomia karjalanpiirakoita illalliseksi kun muut syövät pihviä? Eihän kaupoissa myydä mitään valmiita illallisruokia. 

Riippuu taas miten se pihvi on valmistettu. Onko levitetty, onko käytetty mausteseoksia joissa voi olla gluteenia jne jne.

Toki kaupan raaka, maustamaton ja vakuumissa oleva pihvi on gluteeniton. Mutta sellaista tuskin vieraalle tarjoat?

Kontaminaatioriskit tulee sitten siinä valmistuksen aikana.

Jos se pihvi leivitetään, niin sitten se on leike, ei pihvi.

Vierailija
104/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma? Eihän gluteeniton tarkoita muuta kuin että ruuassa ei ole gluteenipitoisia jauhoja. Eri asia, jos henkilö ei syö kuin kasviksia tai lihatonta, maidotonta tai muuta tonta. Jos vaikka grillaatte, listalla on harvemmin mitään jauhopitoista. Tai jos on, otat hyllystä sen gluteenittoman.

Vierailija
105/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koko menua tarvitse tehdä rajoitteisten ehdoilla. Riittää että hänelle on varattu sopivia syötäviä.

Vierailija
106/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu taas miten se pihvi on valmistettu. Onko levitetty, onko käytetty mausteseoksia joissa voi olla gluteenia jne jne.

Toki kaupan raaka, maustamaton ja vakuumissa oleva pihvi on gluteeniton. Mutta sellaista tuskin vieraalle tarjoat?

Kontaminaatioriskit tulee sitten siinä valmistuksen aikana.

Kuka käyttää mausteseoksia?? Suolassa ja pippurissa ei ole gluteenia. Hyvä pihvi ei muuta kaipaa! Jos muille leivitetään osan voi paistaa ilman leivitystä, näin meillä 

Vierailija
107/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe gluteenittomuutta kovin hankalana, keksin heti useamman ruokalajin mitä voisin helposti toteuttaa joko kaikille sopivina tai yhtä annosta vähän muokaten.

Toki on tärkeää selvittää kuinka herkkä hän on, esim. käykö kaura, kuinka kontaminaatio herkkä on.

Jos on ilmoittanut, että keliaakikko, sen pitää riittää. En rupeaisi erikseen kyselemään herkkyysasteita, jos ei itse osaa ilmoittaa. Rajansa kaikella.

Vierailija
108/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin keliaakikkoon yhteyttä ja sanoisin ettei minulla ole tietotaitoa tehdä hänen ruokavalion tarkat kriteerit täyttävää ruokaa ja että keittiömme ei ole turvallinen. Siksi aion tilata hänen annoksensa ravintolasta ja kysymys: haluatko annoksen A vai B?

Vierailija
109/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kutsu juhliini ketään, jolla ei ole vähintään maisterintutkintoa humanistisista tai valtio-opillisista aineista. En kestä junttien ja yksioikoisten luonnontieteilijöiden puhetta.

t. Keliaakikko

Vierailija
110/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaa? 

Keliaatikko jättää leivän ja pullan syömättä. 

Esim meillä päivällinen voi olla erilaisia aperitivoja (tapenadea, oliiveja, leikkeleitä, juustoja jne). Tavallisen leivän/keksien oheen gluteenittomia.

Pääruoka esim gulassi tai paisti uunijuureksilla - gluteenitonta

Jälkiruoka vaikka pannacotta marjoilla - gluteeniton

Kun se leipä nyt ei ole se ainoa juttu. Kun jokainen ruoka-aines pitää tutkia, ettei ole ylläreitä.

Leikkeleestäkin, ettei ole korppukinkkua.

Erikoisimmillaan olen yhden ruokakerman tuoteselosteesta löytänyt ainesosana vehnän. 

Jos ei ole tuohon valmis, niin sitten sanoo siitä jo etukäteen vieraalle, ettei halua tehdä erityisruokavaliota. 

Helppo juttu, osaan lukea. Prociutto crudo on vain lihaa ja suolaa, hyvälaatuinen salami samoin ilman jauhoja tietty. Juustokin kermasta tehty. Tapenade oliiveista jne. 

Ruokakermaa en käytä, oikea kerma on maitotuote eikä sisällä jauhoja

Missä ongelma?

Vierailija
111/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin ruoka on varsin vaivaton, mutta jos keliaakikko astelee kaffebullapöytään, niin sitten on vaikeempaa. "Tee kaikki gluteenittomana" on pska ohje.

Vierailija
112/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmin ruoka on varsin vaivaton, mutta jos keliaakikko astelee kaffebullapöytään, niin sitten on vaikeempaa. "Tee kaikki gluteenittomana" on pska ohje.

Kaffebullapöytään hedelmiä

Vierailija
113/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ottaisin keliaakikkoon yhteyttä ja sanoisin ettei minulla ole tietotaitoa tehdä hänen ruokavalion tarkat kriteerit täyttävää ruokaa ja että keittiömme ei ole turvallinen. Siksi aion tilata hänen annoksensa ravintolasta ja kysymys: haluatko annoksen A vai B?

Kiitos vinkistä. Tää on oikeasti hyvä. Alan tehdä näin. 

Toki sitä toivoisi että keliaakikko itse toisi esiin ettei ole syytä alkaa opiskelemaan erikoisruokien valmistusta ja ruuat voi vaikka tilata ravintolasta jossa tietotaitoa riittää. Mutta valitettavasti asenne on aina ollut se, että "minä en ole tätä valinnut joten ei ole minun vikani että te muut joudutte näkemään vaivaa ja stressaamaan."

Mekö sen sitten olemme valinneet?

Vierailija
114/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki sitä toivoisi että keliaakikko itse toisi esiin ettei ole syytä alkaa opiskelemaan erikoisruokien valmistusta ja ruuat voi vaikka tilata ravintolasta jossa tietotaitoa riittää. Mutta valitettavasti asenne on aina ollut se, että "minä en ole tätä valinnut joten ei ole minun vikani että te muut joudutte näkemään vaivaa ja stressaamaan."

Kiva, jos toimiva vinkki! Vinkki on siksi että lähipiirissä on keliaakikko enkä todellakaan uskalla tehdä hänelle ruokaa. Vaikka vakuuttelisi että luottaa minuun niin MINÄ en luota minuun ja keittiööni. En halua olla toisen kivuliaan ripulireissun syypää ja haluan että kaikki voivat turvallisesti syödä ruokia.

Vierailija
115/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokarajoitteiset voi olla tulematta tai ottaa omat eväät mukaan. Ei ole reilua että isäntäperheen tulisi tehdä ruokia joka lähtöön.

Kaikille voi tehdä gluteenittomana.

Vierailija
116/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokarajoitteiset voi olla tulematta tai ottaa omat eväät mukaan. Ei ole reilua että isäntäperheen tulisi tehdä ruokia joka lähtöön.

Keliaakikon ruokavalio on huomattavasti tarkempi kuin pelkkä ruoan gluteiinittomuus. 

Vierailija
117/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebullapöytään hedelmiä

Kaupasta saa hyviä gluteenittomia leivonnaisia.

Vierailija
118/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikon ruokavalio on huomattavasti tarkempi kuin pelkkä ruoan gluteiinittomuus. 

Valmistusympäristö on, muuten ei.

Vierailija
119/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistusympäristö on, muuten ei.

Niin.

Vierailija
120/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva, jos toimiva vinkki! Vinkki on siksi että lähipiirissä on keliaakikko enkä todellakaan uskalla tehdä hänelle ruokaa. Vaikka vakuuttelisi että luottaa minuun niin MINÄ en luota minuun ja keittiööni. En halua olla toisen kivuliaan ripulireissun syypää ja haluan että kaikki voivat turvallisesti syödä ruokia.

Minulla sama! Kiva jos luottaa minuun, mutta tosiasia on se että mä en luota itseeni enkä halua tuota vastuuta. Stressaan siitä aivan liikaa ja keittiöni on pieni, joten en pysty olemaan varma olenko saanut ruoka-aineet pidettyä tarpeeksi erillään. En pysty olemaan varma olenko tutkinut kaikkien ainesten ainesosaluettelot tarpeeksi tarkasti ja ymmärtänyt sisältääkö joku nimike mahdollisesti pikkuriikkisen jauhoa. En pysty olemaan varma tiedänkö ylipäätään aiheesta tarpeeksi. En suoraan sanottuna ymmärrä miten joku edes voi noin kevyesti antaa terveytensä muiden käsiin ja olettaa että tietoa joko on tai sitä opiskellaan häntä varten. Ja miksi hän ei ymmärrä että minä en halua toisen terveyttä omiin käsiini. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi