Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Illalliskutsuille tuleekin yksi keliaakikko mukaan

Vierailija
12.08.2025 |

Tosi kiva juttu. Suunnitelmat rennosta ruuanlaitosta siirtyikin sairaalakeittiön pyörittämiseen 😣

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheasti osa korostaa että gluteenittomat tarjoilut ovat kamalan hankalia. Eiväthän ne ole, en oikein ymmärrä mikä ongelma on. Liha, kala, kasvikset, riisi, hedelmät, marjat , maitotuotteet ovat luontaisesti gluteenittomia. Nykyään saa erittäin hyvää valmista leipää&makeita/suolaisia piirakoita, leivoksia ja kaikkea gluteenittomana, valmistuotteita siis joita voi osatta vain sille yhdelle, niitä ei tarvitse koko seurueelle, ovat kuitenkin kalliimpia kuin tavalliset. Mutakakun josta riittää usammalle saa viidellä eurolla. Jos kastikkeen haluaa tehdä mikä pitää suurustaa Maizena ja vastaavat käyvät kaikille eikä maku siitä ainakaan huonone.

70- ja 80- luvulla kaikki teki käärötortun (nimenomaan käärÖtorttu) perunajauhoon, se oli se ainoa oikea tapa. Sit oli kookospikkuleipiä aina, nekin oli täysin gluteenittomia - silloin 70-luvulla. Mutta NYT voivoivoi kun on NIIIN mahd

Tuossa on se ero, että silloin niissä ei vaadittu ehdotonta viljattomuutta. Ei tarvinnut pestä keittiötä eikä kaikkia astioita, eikä kukaan kysellyt että milloin olet pessyt keittiön pöydän ja millä tavalla.

Vierailija
82/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaustoiminto ei enää nykyisin pelaa, jos vastaa viestiin, missä on jo lainaus. Tulee vain se alkuperäinen näkyviin, jolloin oma viesti vaikuttaa oudolta, koska näkyvillä ei ole sitä mihin vastasi. Ennen ei ollut tällaista ongelmaa palstalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla olis oikea keliakia (eikä vain herkkyys gluteenille) niin toisin omat eväät. En ensinnäkään luottaisi kotikeittiössä tehtyihin ruokiin,  enkä edes haluaisi nähtävän niin järjetöntä vaivaa mun syömisteni kanssa. Makeitakan en syö, mutta kaupoissa on gluteenittoma pakastetäytekaakkuja, jos välttämättä jotain haluaa tarjota. Ja kelpaa ne muillekin.

Niin. Näin tosiaan toimin itse, ja sitten minulle on loukkaannuttu siitä, kun ei heidän vaivalla tekemät kelpaa :D

Minä tosiaan en keliakiaa valinnut. Sellainen kun tulee, niin sen elämänkumppanin kanssa vaan pitää pystyä elämään loppuelämä, arjessa ja juhlassa. Helpoin olisi juu linnottautua kotiin ja olla enää ikinä käymättä yhtään missään, mutta eipä taida kovin suositeltavaa sitten noin muuten olla 

Vierailija
84/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaa? 

Keliaatikko jättää leivän ja pullan syömättä. 

Esim meillä päivällinen voi olla erilaisia aperitivoja (tapenadea, oliiveja, leikkeleitä, juustoja jne). Tavallisen leivän/keksien oheen gluteenittomia.

Pääruoka esim gulassi tai paisti uunijuureksilla - gluteenitonta

Jälkiruoka vaikka pannacotta marjoilla - gluteeniton

Kun se leipä nyt ei ole se ainoa juttu. Kun jokainen ruoka-aines pitää tutkia, ettei ole ylläreitä.

Leikkeleestäkin, ettei ole korppukinkkua.

Erikoisimmillaan olen yhden ruokakerman tuoteselosteesta löytänyt ainesosana vehnän. 

Jos ei ole tuohon valmis, niin sitten sanoo siitä jo etukäteen vieraalle, ettei halua tehdä erityisruokavaliota. 

No, oikeassa kermassa ei ole ylläreitä, ainesosaluettelo on lyhyt: kerma.

Feikkikermat onkin ylläreitä täys.

Vierailija
85/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla olis oikea keliakia (eikä vain herkkyys gluteenille) niin toisin omat eväät. En ensinnäkään luottaisi kotikeittiössä tehtyihin ruokiin,  enkä edes haluaisi nähtävän niin järjetöntä vaivaa mun syömisteni kanssa. Makeitakan en syö, mutta kaupoissa on gluteenittoma pakastetäytekaakkuja, jos välttämättä jotain haluaa tarjota. Ja kelpaa ne muillekin.

Niin. Näin tosiaan toimin itse, ja sitten minulle on loukkaannuttu siitä, kun ei heidän vaivalla tekemät kelpaa :D

Minä tosiaan en keliakiaa valinnut. Sellainen kun tulee, niin sen elämänkumppanin kanssa vaan pitää pystyä elämään loppuelämä, arjessa ja juhlassa. Helpoin olisi juu linnottautua kotiin ja olla enää ikinä käymättä yhtään missään, mutta eipä taida kovin suositeltavaa sitten noin muuten olla 

No kannattaisko vaikka ilmoittaa etukäteen, että haluat tuoda omat evääsi? Kyllä minäkin loukkaantuisin, jos olisin maksanut ylihintaisia tuotteita ja nähnyt paljon extravaivaa juuri sinua varten. 

Vierailija
86/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ilmoitat keliakiasta juhlanjärjestäjälle? 

Vierailija
87/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaa? 

Keliaatikko jättää leivän ja pullan syömättä. 

Esim meillä päivällinen voi olla erilaisia aperitivoja (tapenadea, oliiveja, leikkeleitä, juustoja jne). Tavallisen leivän/keksien oheen gluteenittomia.

Pääruoka esim gulassi tai paisti uunijuureksilla - gluteenitonta

Jälkiruoka vaikka pannacotta marjoilla - gluteeniton

Kun se leipä nyt ei ole se ainoa juttu. Kun jokainen ruoka-aines pitää tutkia, ettei ole ylläreitä.

Leikkeleestäkin, ettei ole korppukinkkua.

Erikoisimmillaan olen yhden ruokakerman tuoteselosteesta löytänyt ainesosana vehnän. 

Jos ei ole tuohon valmis, niin sitten sanoo siitä jo etukäteen vieraalle, ettei halua tehdä erityisruokavaliota. 

No, oikeassa kermassa ei ole ylläreitä,

Niin. Kyseessä oli tosiaan esimerkki :)

Jokainen tuoteseloste pitää lukea siinä kohtaa, kun sairastat keliakiaa.

Vierailija
88/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisko vaikka ilmoittaa etukäteen, että haluat tuoda omat evääsi? Kyllä minäkin loukkaantuisin, jos olisin maksanut ylihintaisia tuotteita ja nähnyt paljon extravaivaa juuri sinua varten. 

Voi kuule, vaikka ilmottaisinkin ja tiedettäisiin minun ottavan aina omat eväät, niin silti tullut tilanteita, joissa eteeni kiikutettu ylpeästi esitellen itsetehtyjä gluteenittomia leivoksia.

Joista olen joutunut toteamaan, etten valitettavasti uskalla syödä.

Kun se on vähän näin keliaakikkona, että teet niin tai näin, se on väärin. Mutta usko tai älä: en ole sairastunut tähän kiusallani.

Vierailija
89/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt  ollenkaan ymmärrä ongelmaasi. Onko ihan pakko tunkea jauhoja kaikkeen syötävään?

Suuri osa liha-, kala- ja kasvisruuista on helppo toteuttaa gluteenittomana. Perusresepteissä ei yleensä ole jauhoa ja gluteenin voi välttää jättämällä leivityksen ja gluteenia sisältävät marinadit ja mausteet. Pastan sijaista voisi olla jotain kaikille sopivaa gluteenitonta, joka ei rentoutta millään tavalla vähennä. Valkosipulipatongin sijasta hänelle on ehdottomasti erikseen pakattu, kaupasta ostettu patonki. Salaatin voi valmistaa niin, että ottaa erikseen annoksen ennen gluteenia sisältävien ainesten lisäämistä.

Vierailija
90/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ilmoitat keliakiasta juhlanjärjestäjälle? 

Varaudun aina omilla eväillä, koska jos vasta perillä ilmenee, etten uskalla sitä tehtyä ruokaa syödä.

Voi olla esimerkiksi, että näen jo jonkin mokan, jonka takia en sitä ruokaa voi enää syödä. Vaikka ruoan tekee gluteenittomasti, mutta sitten tyyliin annostelet gluteenittoman ja gluteenillisen ruoan samalla kauhalla, niin se oli sitten siinä.

Vierailija
91/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä sinä muuten ap olet kutsunut, jos keliakia tuli yllätyksenä? Ei varmaan kovin läheisistä ystävistä siinä kohtaa kyse?

Vierailija
92/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee tai osta valmiina hänelle jotain omia tarjottavia. Pääset helpommalla 

Siis mitä ihmettä? Keliaakikolle antaisit jotain gluteenittomia karjalanpiirakoita illalliseksi kun muut syövät pihviä? Eihän kaupoissa myydä mitään valmiita illallisruokia. 

Kyllä keliaakikko voi syödä pihviä, karjalapiirakat muille vieraille.

Vierailija
93/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on NIIN pirun rasittavia nämä ruokaongelmaiset, kun etukäteen on niin pirun tarkkaa kaikki ja nähdään hirveästi vaivaa steriiliyden suhteen ja ostellaan kalliita erikoistuotteita ja valmistetaan erikseen ( ihan perseestä muuten valmistaa ruoat ensin koko porukalle ja sitten vielä erikseen tälle uniikille lumihiutaleelle, joka sitten

A) ilmoittaa juhlien alkaessa, että ei sitten viitsikään vaivautua paikalle, syystä X.

B) syö jokatapauksessa sitä samaa, mitä muutkin, koska näytti niiiiiin hyvältä, ja kerrankos sitä nyt juhlissa....

C) kiertelee ja kaartelee tarjottavia koko illan ja pitää loputonta luentoa sairauksistaan ja kontaminaatioriskistä ja kyselee ja varmistelee joka tuotteesta ja lopulta uskaltautuu syömään avaamattomasta kirsikkatomaattirasiasta muutaman.

Ei kiitos enää ikinä!

No, asiassa on monta puolta.

Olivatko ikuisella laihiksella tai muulla dieetillä olevia naisia, jotka eivät kehtaa syödä mitään toisten nähden vaan vasta öisin hiipivät jääkaapille?

Itse on en ota mitään stressiä kenenkään syömisistä. Tarjolla on sitä mitä on ja sillä selvä. On laktoositonta, jotain maidotonta ja jotain gluteenitonta. Jos ei kelpaa, niin olkoon syömättä.

Vierailija
94/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee tai osta valmiina hänelle jotain omia tarjottavia. Pääset helpommalla 

Siis mitä ihmettä? Keliaakikolle antaisit jotain gluteenittomia karjalanpiirakoita illalliseksi kun muut syövät pihviä? Eihän kaupoissa myydä mitään valmiita illallisruokia. 

Kyllä keliaakikko voi syödä pihviä, karjalapiirakat muille vieraille.

Riippuu taas miten se pihvi on valmistettu. Onko levitetty, onko käytetty mausteseoksia joissa voi olla gluteenia jne jne.

Toki kaupan raaka, maustamaton ja vakuumissa oleva pihvi on gluteeniton. Mutta sellaista tuskin vieraalle tarjoat?

Kontaminaatioriskit tulee sitten siinä valmistuksen aikana.

Vierailija
95/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi rento grillaaminen yhdessä vieraiden kanssa? Pilko aineksia etukäteen erillisiin kulhoihin, ja jokainen kokoaa omat nyytit ja vartaat. Jos on kalaa, tekisin lisäksi kermaviilipohjaisen kastikkeen ilman jauhoja. 

Tässä täytyy ottaa huomioon se, että missään marinadissa, kastikkeessa tai mausteessa ei ole gluteenia.

Perunajauhoilla leivotusta käärÖtortusta  1970-luvulla emäntäkoulun käyneenä huomauttaisin, että ei todellakaan ollut mitenkään tavallinen. Sellaista kyllä tehtiin, mutta tavallinen tapa oli silloinkin sokerikakkutaikinasta tehty pohja.

Vierailija
96/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, muistathan ilmoittaa että tuot omat eväät. Mulla oli kesän juhlissa yhden henkilön vastauspyynnössä erikoisruokavaliossa gluteeniton. No, menu uusiksi, keittiöön suursiivous ja uusi kauppakierros (autottomana). Vieras tuli juhliin ja kertoi iloisesti että ei uskalla syödä muiden tekemää mutta on tuonut omat eväät.

Kiva! Ymmärrän täysin että ei uskalla syödä muiden tekemää. En mäkään uskaltaisi jos mulla olisi keliakia ja voisin joutua jopa sairaalaan syötyäni jauhojen kanssa samassa keittiössä tehtyä ruokaa.

Mutta miksi se G sitten oli vastauspyynnössä? Mitä vieras toivoi minun sillä tiedolla tekevän?

Vierailija
97/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työssä seurakuntatalossa muistojuhlassa.  Kasvisruoka oli tilattu yhdelle ja sitä myös oli.  Huvittavinta  oli se että kun olin noutopöydän ääressä tarjoilemassa, useat vieraat kyselivät mikä on SE erikoisruoka.  Kun esittelin, he sanoivat, en minä sitä tarvitse vaan Maija.  Esittelin monelle ennen kuin tämä varsinainen Maija tuli paikalle.  Olin myös monta kertaa juhlassa pitopalveluna seurakuntatalossa, jonne ei oltu ilmoitettu yhtään erityisruokaa, mutta joskus paikalle tuli esim. keliaakikko. Sitten alkoi kova vänkääminen että eikö teillä nyt ole jotain kakkua myös hänelle. No ei ollut. 

Vegaanit vasta tarkkoja ovatkin: onko tämä kasvismargariini varmasti vegaanista, onko punaviini varmasti vegaanista, onko salaatti varmasti vegaanista (ei ole käytetty viljelyssä eläinperäistä lannoitetta)!

98/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheasti osa korostaa että gluteenittomat tarjoilut ovat kamalan hankalia. Eiväthän ne ole, en oikein ymmärrä mikä ongelma on. Liha, kala, kasvikset, riisi, hedelmät, marjat , maitotuotteet ovat luontaisesti gluteenittomia. Nykyään saa erittäin hyvää valmista leipää&makeita/suolaisia piirakoita, leivoksia ja kaikkea gluteenittomana, valmistuotteita siis joita voi osatta vain sille yhdelle, niitä ei tarvitse koko seurueelle, ovat kuitenkin kalliimpia kuin tavalliset. Mutakakun josta riittää usammalle saa viidellä eurolla. Jos kastikkeen haluaa tehdä mikä pitää suurustaa Maizena ja vastaavat käyvät kaikille eikä maku siitä ainakaan huonone.

70- ja 80- luvulla kaikki teki käärötortun (nimenomaan käärÖtorttu) perunajauhoon, se oli se ainoa oikea tapa. Sit oli kookospikkuleipiä aina, nekin oli täysin gluteenittomia - silloin 70

Tuossa on se ero, että silloin niissä ei vaadittu ehdotonta viljattomuutta. Ei tarvinnut pestä keittiötä eikä kaikkia astioita, eikä kukaan kysellyt että milloin olet pessyt keittiön pöydän ja millä tavalla.

Mutta nykyäänn tuo tiedetään, eikä ole kovin vaikeaa toteuttaa nykykeittiössä. Yleensä astioiden puhtaudessa riittää tiskikoneen jäljiltä, joskus olen pessyt leivonta-astiat vielä ennen leivontaa erikseen koneessa uudelleen, että ovat puhtaita. Leipomuksia ei tarvitse pyöritellä pöytäpinnalla, vaan käyttää alustana puhdasta leivinpaperia jne. Mut joo, näähän on ihan mahdottomia asioita toteuttaa, ei vaan onnistu.

Kiusa se on pienikin kiusa

99/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi rento grillaaminen yhdessä vieraiden kanssa? Pilko aineksia etukäteen erillisiin kulhoihin, ja jokainen kokoaa omat nyytit ja vartaat. Jos on kalaa, tekisin lisäksi kermaviilipohjaisen kastikkeen ilman jauhoja. 

Tässä täytyy ottaa huomioon se, että missään marinadissa, kastikkeessa tai mausteessa ei ole gluteenia.

Perunajauhoilla leivotusta käärÖtortusta  1970-luvulla emäntäkoulun käyneenä huomauttaisin, että ei todellakaan ollut mitenkään tavallinen. Sellaista kyllä tehtiin, mutta tavallinen tapa oli silloinkin sokerikakkutaikinasta tehty pohja.

Ollaan eri emäntäkoulussa sitten käyty. Ja eri marttapiireissä eletty. Mut joo, varmasti riippuu maakunnasta ja alueen perinteistä.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
100/159 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko edes oikea keliaakikko vai onko sillä keliaakikon ruokavalio ideologisista syistä?

Meinaat että "lihaa on aina syöty" -ideologia vai mitä?

Keliaakikkoja on eri tasoisia, mutta se kaverin vaimolla menee päivä kivuista selviytymiseen, jos jossain on gluteiinia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä