Illalliskutsuille tuleekin yksi keliaakikko mukaan
Tosi kiva juttu. Suunnitelmat rennosta ruuanlaitosta siirtyikin sairaalakeittiön pyörittämiseen 😣
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Jätät vain keliaakikon annoksesta kaikki jauhot pois ja pyöräytät lisukevaihtoehdoksi myös jonkin maukkaan riisin.
Just näin. Kala, kana, lihat käy, samoin kaikki hedelmät ja salaatit. Kaupasta saa esim. gluteenittomia leivonnaisia, jotka maistuvat kyllä muillekin.
En nyt jaksa edes yrittää lainausta, mutta sille joka vastasit mun aiempaan viestiin, että sinulle tuo on normaalielämää mutta muille aika vaivalloista: Sinänsä on totta, että kun on itse tiettyihin asioihin tottunut, ei ajattele miltä ne muille kuulostavat. Niin kauan kuin oon osannut lukea, oon aina lukenut jokaisen tuntemattoman tuotteen tuoteselosteen, ja mulle on ollut aina itsestään selvää mitata jokainen aine omalla puhtaalla mitallaan. Ne ovat suunnilleen yhtä itsestään selviä asioita, kuin että pesee kädet kun käy vessassa. Enkä ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö erityisruoan valmistamisesta olisi vaivaa. Tottakai on! Mutta usein ihmiset ovat valmiita näkemään vaivaakin rakkaiden ihmisten takia. Pointtini oli, että jos on motivoitunut ja halukas, niin mistään ylitsepääsemättömästä rakettitieteestä ei ole kysymys.
Isot on ap:n ongelmat...
Jos keliaakikko olisi tulossa kahvipöytään, ymmärtäisin jotenkin, että joutuu ne kaksi aivosolua tekemään vähän lujemmin töitä tarjottavien ympärillä, mutta iso osa ruoista on gluteenittomia ilman mitään fiksaamista. Tietysti, jos ap:n käsitys illallisruoasta on oikeasti pasta ja patonki, eli jauhoa jauholla, niin vieraasi ei menetä mitään, vaikka sanoisit, ettet huoli häntä kylään ruoka-ainerajoitteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokarajoitteiset voi olla tulematta tai ottaa omat eväät mukaan. Ei ole reilua että isäntäperheen tulisi tehdä ruokia joka lähtöön.
Trollejahan nämä kommentit on, mutta keliaakikkona tuntuu oikeasti pahalta lukea tällaisia.
Ok. Uniikki lumihiutale, järjestäpä kutsut ja laadi menu ja kokkaa se koko porukalle ja sitten minulle erikseen, kun ilmoitan, että pitää olla maidoton ja vijaton, ei kanamunaa, suklaata, pähkinää, banaania, persilijaa, sipulia, soijaa, tomaattia, vegaanina ei myöskään lihaa ja eläinperäistä. Allergian takia ei saa olla käsitelty kalaa tai sitrushedelmiä koko talossa ja minun ruoille erilliset steriilit työtilat ja välineet ja säilytys, ei saa laittaa samaan jääkaappiin ja haluan puhtaan valkean pöytäliinan, että siinä ei vahingossakaan ole sitten mitään ylimääräistä. Teillä kotona talo, sinä js muut vieraat eivät saa tuoksua miltään, pesuaineita ei saa olla esillä, eikä hajusteellisia tuotteita ole saanut käyttää esim. hiusten pesussa tai pyykin huuhteluaineena. Pölylle olen myöskin allerginen, joten siivoathan hyvin. Jos jonkun kotona on lemmikki, niin hänen tulee peseytyä ja vaihtaa puhtaat vaatteet ennenkuin tulee. Mikäli joku on tupakoinut viikkoon, niin hänen tulee käyttää happimaskia. Minulla on myös kosketusallergia metalliin, lycraan ja pakkausmuoviin. Otathan ystävällisesti huomioon. Uskontoni ei salli alkoholin ja vieraiden miesten läsnäoloa, ei myöskään musiikkia, televisiota tai siveetöntä puhetapaa. Ihan tavallisistakin kynttilöistä tulee pää kipeäksi. Samoin auringosta. Ethän käytä sähköä, saan siitä säteilyä. Mutta tosi kiva tulla juhliisi rentoutumaan ja syömään hyvin. Ihanaa kun olet niin hyvä emäntä!
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla pääsee, kun ei kutsu ruokarajoitteisia juhliin.
Joo, ja kun lisäksi jättää myös ne veemäiset kutsumatta niin ei edes tarvitse järjestää mitään juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aloittajan ongelma. Jos ei voi syödä tavallista ruokaa niin ottakoot eväät.
Suuri osa tavallisista ruuista on gluteenittomia tai ainakin helposti valmistettavissa gluteenittomina. Sen verran vieraanvarainen voi olla, että pitää huolen siitä, että hän uskaltaa jotain syödä. Vaikka se sitten olisi kaupasta ostettua avaamattomassa pakkauksessa, jos on aivan pakko pölistää jauhoja keittiössään muuten gluteenittomia ruokia valmistaessaan.
"Aivan, joillakin on vain kummallinen kuvitelma, että keliakiaa sairastava ei voi syödä muuta kuin niitä kalliita erikoistuotteita :)
Ei pihvinpaistoon mitään jauhoja tarvita."
Tämä on aivan ihmeellinen käsitys kyllä. Eihän keliakia ruokaa laittaessa mikään ongelma ole enää nykyään, kun kaikille gluteeniviljapohjaisille tuottrille on olemassa gluteeniton vastine ja luontaisesti gluteenittomia raaka-aineita on paljon enemmän kuin gluteenia sisältäviä.
Mutta varmaan sellaiselle, jonka ruoanlaitto perustuu valmiisiin ja puolivalmiisiin, maustekastikkeisiin ym. sontaan, saattaa ollakin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee iso kulhollinen salaattia, jossa vihersalaatti pohjana, punaista ja keltaista paprikaa, mandariinia, omenaa, tomaattia ja kurkkua, mansikkaa, Fajitas-broilerilastuja, ehkä keitettyä kananmunaa joukkoon. salaattikastike, Salaatin kanssa voisi olla patonkia ja juustoja, gluteitinittomalle oma patonki. Juomaksi valkoviiniä tai vettä. jälkiruuaksi sitruunarahkaa ja mansikoita päälle.
Ja gluteitinittomalle salaatti omaan kulhoon.
Miksi? Ei salaatissa tai kulhossa ole gluteenia??
Toki noi keinomaustetut kanalastut voisi vaihtaa ihan normikanaan minkä maustaa itse...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokarajoitteiset voi olla tulematta tai ottaa omat eväät mukaan. Ei ole reilua että isäntäperheen tulisi tehdä ruokia joka lähtöön.
Miksi isäntäperhe ei tee vain yhtä, kaikille sopivaa ruokaa? Mitä tarkoitat joka lähtöön? Jos paikalle saapuu yksi keliaakikko ei joka vieraalle tarvitse keksiä omia ruokalajeja jos keliaakikolle jostain syystä haluaakin tehdä eri ruoat kuin muulle porukalle. Mutta se on silloin ihan sen isäntäväen oma valinta.
Tämä on niitä urpoja, jotka kuvittelevat, ettei ruokarajoitteeton voi syödä gluteenittomasti/laktoosittomasti, koska siihen (ilmeisesti) k.olee.
En minä keliaakikkona ainakaan viitsi alkaa väsätä kolmea eri ruokaa tai leivonnaisia, jos kutsun kylään ihmisen, jolla on laktoosi-intoleranssi ja muita, jotka voivat syödä kaikkea. Teen kaiken gluteenittomana ja laktoosittomana, eilä niistä pöperöistä kukaan rajoitteetonkaan ole vielä sairastunut.
Mutta silti olen sitä mieltä, että silloin, kun joku noudattaa tiettyä ruokavaliota ilman terveydellistä perustetta, sitä ei tarvitse ottaa tarjoiluissa huomioon. Kyse on valinnasta, joten ko. yksilö on se, joka joustaa. Sairauksia ja allergioita ei kuitenkaan kukaan ole itselleen valinnut, joten jos kutsuu pöytäänsä esim. keliaakikon, niin totta kai hänelle silloin kuuluu tehdä sopivaa syötävää. Ja normaalit ihmiset laittavat jotain sopivaa niillekin, jotka ovat valinneet ruokavalionsa. Niin minäkin teen, vaikka totean edelleen, ettei niin tarvitse toimia, jos se on kovin ylivoimaista.
Hitto että pistää vihaksi kaikki ruokarajoitteiset. Luulevat, etttä kaikkien täytyy tanssia heidän pillinsä mukaan!
Aivan sama asia, kuin että minä eläinallergisena vaatisin, että naapurin kotijuhlat täytyy järjestää hotellissa, jotta minäkin kutsuttuna pääsen osallistumaan! Tai sitten vievät koiransa viikkoa aikaisemmin hoitolaan ja tekevät perusteellisen siivouksen minua varten, mielellään ammattimainen siivousfirma. Todennäköistä kuitenkin on, että kun tulen juhliin, niin omat kriteerini siivouksesta ja ilmanvaihdosta ei täyty, niin lähdenkin samantien kotiin.
^ Ei sen pitäisi olla liikaa vaadittu. Kaikkihan voivat juhlia hotellissa ja siivota täytyy muutenkin. Kunnon emäntä ottaa kaikki vieraat huomioon.
t. Allerginen
Tarjoa sitä samaa miyä muillekin, mutta eri vadilta. Ei huomaa mitään.
Mikä on ongelmasi? Moniin ruokiin ei tarvitse laittaa mitään viljaa. Gluteenittoman leivän voi ostaa kaupasta valmiina. Kaupoissa on myös valmiita gluteenittomia leivoksia ja pikkuleipiä.
Sitten kun olet saanut suunniteltua ja ostettua tarpeet gluteiinittomaan illalliseen, keliaatikko ilmoittaa ettei pääsekään tulemaan.
Näinköhän ravintoloissakaan on eri paistinpannut keliaatikoille ja muille ruokavalioille. Tuolla aikaisemmin joku mainitsi, että keliaatikon pihvi tarvitsee oman paistinpannun, kun jauhot eivät lähde pannusta pesussakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun olet saanut suunniteltua ja ostettua tarpeet gluteiinittomaan illalliseen, keliaatikko ilmoittaa ettei pääsekään tulemaan.
No se nyt ei ole ihan hirveä tappio, koska todennäköisesti sen gluteenittoman ruokavalion takia sinun ei ole tarvinnut ostaa mitään, mitä et tarjoaisi muillekaan vieraillesi. Ainakin, jos käsityksesi hyvästä ruuasta ei ole tätä pastaa leivän kera ja pullaa päälle -lajia. Hyvin vähällä pohdinnallla nimittäin ruoka on ihan tavallista ja samalla luontaisesti gluteenitonta. Keliaakikon jäädessä pois lähinnä säästät sen vähän paremman keittiön siivouksen vaivan.
Nyt te saamarin keliaakikot ette vaan tunnu millään tajuavan, että meille normaaleille ihmisille on varsin epäselvää ja suuri ajallinen+ henkinen työpanos vaatimus ja kallistakin alkaa järjestämään teille omaa ruokaa.
Tottakai kaikki on äärimmäisen helppoa ja yksinkertsista kun siihen on itse arjessaan tottunut. Haluaisitko sinä ihan tavallista kaveri-illallista varten perehtyä minun afrikkalaiseen hingzangzoo - ruokavaliooni ja sairauksiini js valmistaa minulle sen mukaiset tarjoiltavat steriilisti eri välineitä käyttäen?
Nyt menee kyllä överiksi. Keliaakikot, vakavasti allergiset ja muut sen sellaiset liikkuvat tässä maailmassa kyllä ihan normaalisti, käyvät töissä ja sen sellaista. Vehnäjauhon jäämän pölähtäminen jonkun vaatteesta toisen suuhun ja siitä aiheutuva reaktio kuulostaa varsin mahdottomalta. Eihän näin herkkä ihminen voisi lainkaan poistua kotoaan.