Ärsyttää, kun mies ei osallistu mitenkään kotitöihin ma-pe
Mies tekee vaativaa työtä ja on yleensä kotona vasta klo 19-20, aloittaa ennen yhdeksää aamulla. Minä haen päiväkoti-ikäiset lapset, olen vastuussa heistä, hoidan pyykkihuollon ja ruuan pöytään sekä siivoan. Kotiin tullessaan mies romahtaa sohvalle, koska on kuulemma väsynyt. Ei siivoa edes omia astoitaan keittiöön. En ole itse mitään kodinhengetärtyyppiä, ja ennen lapsia puhuttiin ihan toisenlaisesta työnjaosta. Viikonloppuisin mies siivoaa, jos kerron mitä pitää tehdä ja että se pitää tehdä nyt. Minäkin teen 100% työaikaa, enkä jaksaisi. Olen joskus ollut useamman viikonkin tekemättä mitään, mutta miestä ei tunnu häiritsevän yhtään mikään. Ei kunnon aterioiden tai puhtaiden vaatteiden puute tai se, että eskarilaista hävettää kutsua kavereita kylään sotkun takia. Pitkä työaika on miehen ihan oma valinta, hän on kunnianhimoinen, eikö asiantuntijatyössä ole mitään ylityökorvauksia. Ärsyttää , kun on yksi ylimääräinen lapsi.
Kommentit (118)
Sinä olet piika ja työnjohtaja, tuossa onkin se syy miksi en halua lapsia. Hyvin monessa perheessä on juurikin samanlainen kuvio, en ymmärrä kuka nainen jaksaa tuollaista.
Meillä toi astioiden jättely tosiaan parani sillä että pyysi laittamaan ne astiat koneeseen.
Yleensä syynä että joku lautanen jää jonnekkin on se että toinen on just häsläämässä jotain sen tiskarin ympärillä. No lautasen voi lykätä häslääjälle myös kouraan. Ongelma ratkaistu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hittotaas!
Laita hakukenttään "KOTISIIVOUS" ja joo alkaa tulla: "Toteutamme kotisiivoukset, allergia-, muutto- ja remonttisiivoukset, ikkunanpesut ja erilaiset kotiapupalvelut yli -----. Teemme kotisiivouksia sekä kertaluontoisesti että jatkuvalla sopimuksella esimerkiksi kahden tai neljän viikon välein. Siivoamme ammattitaidolla myös suuret ja haastavat kodit ja kohteet."
Sopimukseen voi liittää mitä tahansa!
Maksat puolet ja ukko puolet, ei tarvii kitistä!
JA joo, EI OLE kallista kun EI JAKSA!
Mullakin on, ja mun nuorella ja kumpikin asutaan yksin!
Jos kaikki on noin ihanan helppoa, näppä
Tämä on omaa kertomustasi, ei aapeen.
Vierailija kirjoitti:
Siis olin oikeassa nuolituksista päätellen. Miehen pitää tehdä duunia ja se täytyy tehdä hyvin vaikka tarkoittaa pitkää päivää, sen jälkeen pitää hoitaa oma puolisko kotitöistä ja vaimo saa haukkua miestä, jos nämä ei onnistu. Lisäksi ylimääräinen osuus, mikä tulee vaimon palkan päälle, kuuluu vaimon määräysvaltaan. En yhtään ihmettele. että naisia pidetään lokkeina.
Joo siis kyllä, jos et ole syntymärikas niin töitä on tehtävä jos on perhe elätettävänä. Tässä tapauksessa mies on ihan itse valinnut viettää ison osan ajasta töissä ja ilmeisesti kuvittelee että saa elellä kuin hotellissa.
Miksi tuollaiset ukot edes hommaa perheen?
Vierailija kirjoitti:
Kyl te naiset saisitte edes joskus arvostaa miehiä koska ilman meitä teillä ei olisi lapsia eikä kotia 🖕🤬
Ai, en tiennytkään, että naisen palkalla ei voi hankkia kotia.
Halusit kunnianhimoisen miehen joka kehittää itseään? Sait sen.
No ei se aika kaikkeen riitä. Palkatkaa siivooja ja sano ukollesi että laittaa tiskit tiskiin
Viekö se ukko muuten ne mukulat hoitoon? Jos vie niin kyllähän se jotain tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon mies tienaa ja paljon sinä?
Älkää naiset alanuolittako tätä tai ootte lokkeja. Oleellinen kysymys, jos mies rahoittaa elämisen, on oikeus tehdä pitkää duunipäivää.
En tiedä yhtään perhettä, jossa mies rahoittaisi yksin perheen elämisen jotain äitiyslomia lukuunottamatta. Ei tämä mikään Amerikka ole. Lue vähemmän jenkkiroskaa.
No jos toinen tienaa 40 prossaa ja toinen 60 prossaa niin sekin on jo aika suuri etu vähemmän tienaavalle.
Joo silloin, jos on yhteiset rahat. Meillä rahat on yhteiset ja jos toinen tienaa enemmän, niin toinen voi tehdä enemmän kotona kun kaikki tulee yhteiseen pottiin ja molemmat hyötyy toisen pitkistä päivistä. Homma muuttuu ihan toiseksi, jos rahat eivät olekaan yhteiset, eikä puhalleta ns. yhteiseen hiileen.
Kaveripiirissä on useampiakin perheitä, joissa avioero on johtunut juuri tästä, että rahojen erillisyyden vuoksi työnjako on ollut kotona tarkkaa ja tästä on taas aiheutunut loputtomasti riitoja ja lopulta ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää naiset alanuolittako tätä tai ootte lokkeja. Oleellinen kysymys, jos mies rahoittaa elämisen, on oikeus tehdä pitkää duunipäivää.
En tiedä yhtään perhettä, jossa mies rahoittaisi yksin perheen elämisen jotain äitiyslomia lukuunottamatta. Ei tämä mikään Amerikka ole. Lue vähemmän jenkkiroskaa.
Hyvin ne miehen rahat kelpaavat ap:lle, kun tuollaista mulkkua on katsellut vuosikaudet.
Itsellä on sesonkiluontoinen työ ja teen töitä noin 50h/vko tammi-maaliskuun (ei sisällä taukoja, eli lounastauot yms vielä tuohon päälle). En silti ole ajatellut, että työ olisi vapaudu vankilasta-kortti kotitöiden suhteen. Mies toki silloin ottaa enempi vastuuta kotihommista ja lapsen harrastuskuskaamisista, mutta tätä sitten tasoitetaan pitkin muuta vuotta. Kyllä se vuosittainen työnjako pitäisi olla lähellä 50-50 jakoa, jos ei ole niin mitä järkeä olla parisuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olin oikeassa nuolituksista päätellen. Miehen pitää tehdä duunia ja se täytyy tehdä hyvin vaikka tarkoittaa pitkää päivää, sen jälkeen pitää hoitaa oma puolisko kotitöistä ja vaimo saa haukkua miestä, jos nämä ei onnistu. Lisäksi ylimääräinen osuus, mikä tulee vaimon palkan päälle, kuuluu vaimon määräysvaltaan. En yhtään ihmettele. että naisia pidetään lokkeina.
Joo siis kyllä, jos et ole syntymärikas niin töitä on tehtävä jos on perhe elätettävänä. Tässä tapauksessa mies on ihan itse valinnut viettää ison osan ajasta töissä ja ilmeisesti kuvittelee että saa elellä kuin hotellissa.
Nyt ulkoista ap:n oman tahdon. Miksi ap otti tuon ukon väänsi sille lapset hoitaa kodin ja ruikuttaa. Suurin osa puolisoista pitää kouluttaa ja kertoa näille miksi asiat pitää tehdä mitenkin. Itse tajusin jo aikaa sitten, että mulle kotona kotiäidin opettama siisteystaso on aivan liian vaativa, eikä siitä kukaan perheessä (itse, 4 lasta ja puoliso) nauttinut. Lapset tekee oman osansa, mies tekee oman osansa ja mä loput niin että olen itse tyytyväinen. Mutta lasten ja miehen tekeminen ei tule ilmaiseksi vaan kyllä ne on täytynyt kouluttaa. Tollanen martyyrius on rasittavaa.
Ikävä totuus on se ettei ap:n mies yksinkertaisesti halua osallistua kodin pyörittämiseen. Olen ollut todella monessa vaativassa projektissa jossa yksikään mies ei notku toimistolla 19-20 asti. Ne kaikki lähtevät usein hakemaan lapsia, viemään harrastuksiin ja pyörittämään arkea omalla vuorollaan. Kun on aivan pakko tehdä pitkää päivää niin sillon hommia jatketaan kotoa käsin.
Suosittelen ap että otat käyttöön viikko-viikko järjestelmän tai päivien jakaminen vanhempien välillä. Sanot miehelle että sinä et hae lapsia ja piste tai siirryt 80% työaikaan josta miehesi toki maksaa sitten enemmän kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämän pitäisi toimia? Mies tekee töitä ja menee omia menojaan miten huvittaa, säyseä vaimo on siivonnut, laittanut ruokaa ja hoitanut lapset. Vaimon palkka on juoksevia menoja varten, mies voi vaikka ostaa kaljaa ja kerryttää omaisuutta. Ei ihme, että syntyvyys on nollissa, naiset ei tällaiseen enää suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ulkoista ap:n oman tahdon. Miksi ap otti tuon ukon väänsi sille lapset hoitaa kodin jaNyt ulkoista ap:n oman tahdon. Miksi ap otti tuon ukon väänsi sille lapset hoitaa kodin ja ruikuttaa. Suurin osa puolisoista pitää kouluttaa ja kertoa näille miksi asiat pitää tehdä mitenkin. Itse tajusin jo aikaa sitten, että mulle kotona kotiäidin opettama siisteystaso on aivan liian vaativa, eikä siitä kukaan perheessä (itse, 4 lasta ja puoliso) nauttinut. Lapset tekee oman osansa, mies tekee oman osansa ja mä loput niin että olen itse tyytyväinen. Mutta lasten ja miehen tekeminen ei tule ilmaiseksi vaan kyllä ne on täytynyt kouluttaa. Tollanen martyyrius on rasittavaa.
Surullista, jos aikuista miestä pitää jotenkin kouluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos toinen tienaa 40 prossaa ja toinen 60 prossaa niin sekin on jo aika suuri etu vähemmän tienaavalle.
Ei se tarkoita että enemmän tienaava käyttää rahojaan enemmän kumppaniin tai yhteisiin menoihin. Meillä ainakin molemmilla jää säästöön ihan tarpeeksi, ei tarvitse edes miettiä kumpi on rahoittanut mitäkin enemmän, saatika että se jotenkin vaikuttaisi siihen kumpi tekee ruokaa ja tiskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämän pitäisi toimia? Mies tekee töitä ja menee omia menojaan miten huvittaa, säyseä vaimo on siivonnut, laittanut ruokaa ja hoitanut lapset. Vaimon palkka on juoksevia menoja varten, mies voi vaikka ostaa kaljaa ja kerryttää omaisuutta. Ei ihme, että syntyvyys on nollissa, naiset ei tällaiseen enää suostu.
Ap:n mies tekee pitkää päivää viikolla ja hoitaa kothommat viikonloppuna. Sä laitoti hieman omiasi tuohon menee miten huvittaa se on TÖISSÄ.
"No jos toinen tienaa 40 prossaa ja toinen 60 prossaa niin sekin on jo aika suuri etu vähemmän tienaavalle."
"Joo silloin, jos on yhteiset rahat. Meillä rahat on yhteiset ja jos toinen tienaa enemmän, niin toinen voi tehdä enemmän kotona kun kaikki tulee yhteiseen pottiin ja molemmat hyötyy toisen pitkistä päivistä. Homma muuttuu ihan toiseksi, jos rahat eivät olekaan yhteiset, eikä puhalleta ns. yhteiseen hiileen.
Kaveripiirissä on useampiakin perheitä, joissa avioero on johtunut juuri tästä, että rahojen erillisyyden vuoksi työnjako on ollut kotona tarkkaa ja tästä on taas aiheutunut loputtomasti riitoja ja lopulta ero."
Jos on rahojen takia työnjako tarkkaa, niin se varmaan olisi niin vaikka olisikin yhteinen tili. Toinen voisi aina vedota että on tienannut enemmän rahaa joten toisen pitää tehdä enemmän kotona jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mies tekee pitkää päivää viikolla ja hoitaa kothommat viikonloppuna. Sä laitoti hieman omiasi tuoho
Tuo oli vastaus lainattuun kommenttiin, ei aloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
No kun tekee työtä lähes kellon ympäri, niin en vaatisi kyllä arkena yhtään enempää.
Kyllä omat jäljet ja astiat pitää jokaisen itse huolehtia, eikä jättää lojumaan. Lapsille on myös helpompi opettaa tämä, jos kumpikin vanhempi toimii esimerkkinä. Jos ei sotke niin ei jää siivottavaa niin paljon.
Mies kokee itsensä kuninkaaksi jolle ei rahvaan työt kuulu. Kun eroatte ja muuttaa yksin asumaan, joutuu joko nöyrtymään ja tekemään jotain tai sitten elää p:ssa kunnes lapsetkaan ei suostu enää käymään.