Ärsyttää, kun mies ei osallistu mitenkään kotitöihin ma-pe
Mies tekee vaativaa työtä ja on yleensä kotona vasta klo 19-20, aloittaa ennen yhdeksää aamulla. Minä haen päiväkoti-ikäiset lapset, olen vastuussa heistä, hoidan pyykkihuollon ja ruuan pöytään sekä siivoan. Kotiin tullessaan mies romahtaa sohvalle, koska on kuulemma väsynyt. Ei siivoa edes omia astoitaan keittiöön. En ole itse mitään kodinhengetärtyyppiä, ja ennen lapsia puhuttiin ihan toisenlaisesta työnjaosta. Viikonloppuisin mies siivoaa, jos kerron mitä pitää tehdä ja että se pitää tehdä nyt. Minäkin teen 100% työaikaa, enkä jaksaisi. Olen joskus ollut useamman viikonkin tekemättä mitään, mutta miestä ei tunnu häiritsevän yhtään mikään. Ei kunnon aterioiden tai puhtaiden vaatteiden puute tai se, että eskarilaista hävettää kutsua kavereita kylään sotkun takia. Pitkä työaika on miehen ihan oma valinta, hän on kunnianhimoinen, eikö asiantuntijatyössä ole mitään ylityökorvauksia. Ärsyttää , kun on yksi ylimääräinen lapsi.
Kommentit (118)
Jos aikaa ei ole, mutta rahaa oletettavasti on, niin sitten vaan tilaa palvelut muilta.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on varmaankin provo, mutta minä en tuollaista ämmää katselisi.
Olisit mielummin viikko-viikko-isä vai hankkisitko uuden naisen, joka hoitais kodin?
onhan ne 12h työpäivät aika rankkoja eikä pidemmän päälle terveellisiä. Jos tässä haluaa jatkaa yhdessä ei auta kun palveluiden ulkoistaminen, ruuat saa tilattu kerran viikossa kotiinkuljetuksella kotiin. Kannattaa ottaa siivoja malliin 2x kuussa käymään 4hkerrallaan, kerkee siinä ajassa siivota kämpän, vaihtaa lakanat, pestä koneellisen pyykkejäkin, vaikka ne lakanat. Arkena voi olla robotti-imuri jeesinä ja itse hoidat lasten kuskaamiset ja ruokkimiset ja tiskarin pyörittämisen ja pienemmät pyykkierät. Mies hoitaa viikonloppuna sitten lapsia enemmän ja kustantaa vaikka ulkona syömisen/noutoruuan viikonloppuna yhtenä päivänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI kotisiivouspalvelu sai kaksi alapeukkua!
On tosi kiva tulla siistiin kotiin, EI OLE KALLISTA kun arvostaa vapaata!
Eli miehen laiskottelun takia aapeen täytyy maksaa siivouspalvelusta puolet?
Mies maksaa koko lystin jos ei suostu omaa osuuttaan tekemään.
Minkä laiskottelun?? Mies painaa duunia. Hyvin taas näkyy arvostus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon mies tienaa ja paljon sinä?
Älkää naiset alanuolittako tätä tai ootte lokkeja. Oleellinen kysymys, jos mies rahoittaa elämisen, on oikeus tehdä pitkää duunipäivää.
En tiedä yhtään perhettä, jossa mies rahoittaisi yksin perheen elämisen jotain äitiyslomia lukuunottamatta. Ei tämä mikään Amerikka ole. Lue vähemmän jenkkiroskaa.
No jos toinen tienaa 40 prossaa ja toinen 60 prossaa niin sekin on jo aika suuri etu vähemmän tienaavalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos aikaa ei ole, mutta rahaa oletettavasti on, niin sitten vaan tilaa palvelut muilta.
Usko tai älä, jopa keskimääräistä paremmilla kahden hengen tuloilla rahaa ei välttämättä ole mitenkään erityisen paljon. Verotus on kireää, kaikki päivähoitomaksut menevät kalleimman mukaan ja palvelut ovat kalliita. Isoissa kaupungeissa asuminen on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painaa ilmaista duunia (juo kahvia taukohuoneessa loppuillan) koska ei halua kotiin.
Todellisesta työnteosta saa ylityökorvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää naiset alanuolittako tätä tai ootte lokkeja. Oleellinen kysymys, jos mies rahoittaa elämisen, on oikeus tehdä pitkää duunipäivää.
En tiedä yhtään perhettä, jossa mies rahoittaisi yksin perheen elämisen jotain äitiyslomia lukuunottamatta. Ei tämä mikään Amerikka ole. Lue vähemmän jenkkiroskaa.
No jos toinen tienaa 40 prossaa ja toinen 60 prossaa niin sekin on jo aika suuri etu vähemmän tienaavalle.
Miten?
Minä teen logistiikkatyötä varastolla 40 h viikossa. Palkkani bruttona on 2200 e/kk. Mieheni tekee asiantuntijahommia toimistolla 40 h viikossa. Hänen palkkansa on 4500 e/kk. Joskus hän naureskelee miten ei ole pariin viikkoon töissä tehnyt oikein mitään, kun juuri nyt ei ole mitään soppareita tai ohjeistuksia hiottavana pitkään aikaan. Minä kannan bokseja ja tavaraa selkä vääränä aamusta iltaan.
Jos lisääntyisimme ja mies alkaisi vinkua että minun pitää tehdä enemmän kotitöitä koska hän tienaa enemmän, lähtisin nauraen ovesta ulos sillä samalla minuutilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa tilanteessa samalla logiikalla sen suurempituloisen pitäisi tehdä ainakin 40% kotitöistä ja lastenhoidosta, eikä se aloituksesta päätellen näy toteutuvan. Suosittelen kaikille, että elintaso valitaan siten, että pienempituloisella on helposti varaa maksaa 50%. Säästyy monelta riidalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkä tienaaminen tarkoita että mies rahoittaa elämistä enemmän. Ja vaikka rahoittaisi, ei se tarkoita että sillä saa vapautuksen kotitöistä.
Mieshän voi sitten järjestää siivoojan, tai edes naputella ruokakaupan tilaukset vetämään. Mutta vaikka kävisi siivooja päivittäin, pitäisi omat tiskit oppia laittamaan pöydästä koneeseen.
Miksi hyväksyt hänen käytäksensä?
Me opetamme toisille miten meitä saa kohdella: olet opettanut hänelle, että joustat ja teet kaiken eikä hänen tarvitse. Pitäkää keskustelu, jossa päätätte, miten arki hoidetaan ja jaatte vastuut. Ja jos hän alkaa sitten luistaa sovitusta, joudut päättämään pidätkö ylimääräisen lapsen vai pistättekö lusikat jakoon.
Eihän tämä totta ole. Mutta jos mies tosiaan tekee noin pitkää päivää, niin ottakaas vähän rennommin. Siivotkaa yhdessä viikonloppuna jos kotisiivoja ei kelpaa.
Ja ostakaa eineksiä / tehkää soppaa kolmeksi päiväksi kerrallaan. Ruuat kaupasta toimituksella kerran viikossa
Arki pyörii jne.
Älä mäkätä sille ukollesi. Se on väsynyt.
Vaikuttaa, että mies pakenee perhe-elämää töihin.
Jos molemmat käy töissä, niin hommat puoleksi. Puolet aamuista ja iltapäivistä mies vie ja hakee lapset.
Tekee ruuat puolet kerroista.
Meillä meinasi mennä tuohon, mutta päätin, että aina kun minä teen jotain yhteisen talouden eteen, se ei ole hänen vapaa-aikaa. Eli jo minä teen ruuan, hän voi pyykätä.
Jos teen jotain lasten kanssa, mies tekee myös. Lapset on yhteiset, enkä halua perhemallia tai parisuhdemallia, missä mies on yksinään syrjässä.
Minä sanon aina kaikki ääneen, niin mieskin tajuaa miten lusmulta kuulostaa.
Eli: jos minä teen ruuan, menetkö sillä välin lasten kanssa pihalle?
Jos ei jaksa, niin minä sanon, että minäkään en jaksa tehdä ruokaa, tilataanko jotain?
Tai jos ei jaksa tehdä ruokaa, kun minä leikkaan ruohon, niin sanon, että et kai kuvittele, että minä teen molemmat? Tai että "joo tilataankin vain, niin ei tule niin paljon tiskiä".
Ennen viikonloput meni miehellä mököttäessä, kun "piti siivota", eli siis aikuisen ihmisen huolehtia, että on viikoksi vaatetta. Kerran oli lähdössä golffaamaan, niin otin golf bagin pois, ja laitoin tilalle kierrätysroskat (joita oli sanonut, että aikoo viedä viikonloppuna). Sanoin sitten ystävällisesti, että vein jo autoon ne roskat :D eihän se niitä olisi vienyt, vaan toivonut, että unohtaisin.
En ymmärrä miten moni mies kuvittelee, että se niiden työ on niin iso ponnistus, että kotona voisi vain röhnöttää.
Jos kotiin ei jää energiaa, niin ylityöt pois ensimmäisenä.
Koska jos kotityöt ja lapset jää vain mulle, niin sama kuin puolisoa ei olisikaan. Ei silloin jonkun röhnöttäjän kanssa kiinnostaa mikään muu aikuistenvälinen, jos ei perusarki suju.
Selkeästi liian vaativa työ miehellesi. Hänen kannattaa hakea kykyjään vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Hittotaas!
Laita hakukenttään "KOTISIIVOUS" ja joo alkaa tulla: "Toteutamme kotisiivoukset, allergia-, muutto- ja remonttisiivoukset, ikkunanpesut ja erilaiset kotiapupalvelut yli -----. Teemme kotisiivouksia sekä kertaluontoisesti että jatkuvalla sopimuksella esimerkiksi kahden tai neljän viikon välein. Siivoamme ammattitaidolla myös suuret ja haastavat kodit ja kohteet."
Sopimukseen voi liittää mitä tahansa!
Maksat puolet ja ukko puolet, ei tarvii kitistä!
JA joo, EI OLE kallista kun EI JAKSA!
Mullakin on, ja mun nuorella ja kumpikin asutaan yksin!
Ohiksena huutelen, että ei se lapsiperheessä auta jos siivooja käy kahden viikon välein tai edes joka viikko. Sitä ylläpitosiistimistä täytyy tehdä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on kivempi haukkua "laiskaa" miestä kuin hakea toimivia ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painaa ilmaista duunia (juo kahvia taukohuoneessa loppuillan) koska ei halua kotiin.
Todellisesta työnteosta saa ylityökorvauksen.
On hyvin yleistä ettei johtotasolla ole työaikoja vaan palkka märäytyy suorituksen mukaan. Meilla noin sadan henkilön yksikössä tällaisia neljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee 9-19 työpäivän se on 10 tuntua, siihen pitäisi vielä siivota ? Aloittaja jättää ne miehen astiat tasan siihen mihin ne jää, siivoaa sitten viikonloppuna ne koneeseen. Mies tekee välillä 10 tunnin päiviä, mutta en odota että tulee siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko koko ketjun vai närpitkö vaan rusinat?