Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löysin tämän ja totta joka sana. Työleiriä on mökkeily.

Vierailija
12.08.2025 |

Mökkikausi, mökkikausi jippii! Lomaa mökillä ukon kanssa. Aletaan tehdä lähtöä. Mies pakkaa: juuei mitään. Huikkaa mulle, että viittitkö heittää mullekin mukaan parit puhtaat kalsarit ja t-paidat. Mä pakkaan: omat vaattet, hygienia tarvikkeet, pyyhkeet ja vuodevaatteet. Ajetaan kaupoille. Pitäs viikoksi saada syötävää, semmoista mitä möksällä voi helposti laittaa. Ruuhkaa näyttää olevan. Mies kaartaa auton pihaan ja nousee autosta.
Se ei suinkaan tule ruokakauppaan ryysäämään ruuhkiin tönimään vaunuilla toisia, vaan painelee selkä suorana alkoon. Minä taistelen urheasti koko marketin läpi, mielestäni saan viikon ruuat aika hyvin kasaan ja jotain herkkujakin on mukana. Työnnän pikkuauton kokoista ostoskärryä  autolle, mies nojaa kättä ikkunankarmiin ja kuuntelee musaa sisällä autossa .

Alan nostella niitä 50 litran kokoisia ruokakasseja takakonttiin ja penkeille. Mies alkaa mäkättää, ,että en osaa lastata järkevästi autoa. Mun hommassa ei ole kuulemma mitään logiikkaa. Minä haluan vaan saada nää kassit autoon. En jaksa oikein uskoa, että meidän ruokakassien sijoittelu meidän autontötteröön jotenkin eri tavalla vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin tai vaatisi mitään lasti-opin arvosanaa.

Lähdetään matkaan, mies viheltelee ja minäkin saatan huokaista. On vielä valoisaa kun tullaan pihalle. Ihanaa. Kyllä tästä vielä kevät ja kesäkin tulee. Mökille kannan kamat sisälle, vedet päälle, katsellaan paikat. Minä, siis minä vain laitan jääkaapin päälle ja pyyhin sen, nosta ruuat kaappiin ja käyn läpi kuivakaapit. Laitan päivälliskamat esille ja alan katsella että mistä päästä aloittais,

Mies on siinä vaiheessa saanut tulen uuniin. Sanoo, että lähempä saunalle kattomaan ja laitan sen tulemaan. Saunalle ei suinkaan mennä pelkkä tikkuaski taskussa, niinkuin vois luulla. Kuulen melkein alhaalta rannasta sisälle asti korkin narahduksen, Avaan punkkupullon itsekin.

Hommat menee niin, että minä tiskaan, pyyhin, lakaisen, pilkon, raastan ja pesen perunoita. Jos grilli on ulkona, mies kyllä grillaa, mutta ne grillattavat vihannekset, kastikkeet, salaatit ilmestyy itsestään pöytään. Liha on hyvin grillattua ja mureaa, ei siinä mittään.

Loma alkaa loppua, aletaan tehdä lähtöä kaupunkiin. Minä pakkaan vuodevaatteet, pyyhkeet ja pesuvehkeet, siivoan saunan, tyhjennän jääkaapin ja pesen sen, Kannan kamat autoon ja valmistaudun lähtöön, Miehellä sattuukin vielä olemaan vähän hutera olo, ja se yrittää jollakin ilveellä saada mun kans pienen riidan pystyyn jostain olemattomasta asiasta. Sitten voisi ottaa kostoksi helpottavan kaljan ja kas, mun pitäis ajaa kaupunkiin,

En ole koko päivänä huomaavinani sen pientä piikin yritystä, vaan olen kiireinen ja touhuan aina toisessa päässä taloa tai tonttia missä mies on, Lopulta onkin sitten senverra ilta, että pitää lähteä. Mies istahtaa autoon ja alkaa kiroilla tulevaa ruuhkaa, kun jotkut esbolaiset junnaa jonossa kotona ja lomilla.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat on miten ne hoitaa. Tuo perinteinen kesämökki = työleiri on vain kulttuuri perimää vanhemmilta ikäpolvilta jotka vetivät sitä "Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat." huuhaata.

Nykypäivän mökkeily ei todellakaan ole tuon mukaista:
- Robottiruohonleikkuri hoitaa pihanurmikon riippumatta siitä onko paikalla vai ei ja huoltoleasing yhtiö käy terätkin vaihtamassa 3 kertaa kesässä.
- Ruoka tulee kaupasta ihan toimitettuna, yhtään säkkiä ei tarvitse kantaa.
- Siivooja käy hoitamassa perussiivouksen.
- Halkokuorma tulee suoraan pihalle ilman sen kummempia, jos ei jaksa heitellä niin pinoaminen tulee palveluna.
- Laituri hoituu rannalle ja varastoon paikallisen yrityksen toimesta ja talven aikana huoltoöljyävätkin.

Ei tarvitse työleireillä kun hoitaa asiat niin että se mökki aika on sitä laatuaikaa.

Veneenkin voi pyytää paikallisen yrittäjän maksua vastaan hoitamaan syksyllä talvisäilytykseen ja keväällä takaisin veteen. Ja huoltamaan moottorin.

Vierailija
62/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa pitää laittaa rannan kaivamiseen säännöllisesti rahaa, jos kesämökki ei ole avomerella. Muuten voi olla tuloksena kuivan maan mökki. Kallista toi kaivaminen, voi maksaa 10000 euroa kerta.

Höpö höpö. Enpä ole kenenkään nähnyt kaivelevan rantojaan vaikka on järven rannalla asuttu koko elämä. Kyllä ne rannat kaivelemattakin pysyy ihan hyvinä. Ruoppausta tarvitsee kyllä tehdä vain hyvin harvoissa paikoissa. Suomessa joka on täynnä järviä ja merenrantaakin on pitkästi ihmiset asuu koko ikänsä rannalla niin, ettei rantaa koskaan tarvitse alkaa ruoppaamaan.  Se nyt puuttuu, että kaikki tonkisi vesistöjä jatkuvasti. 

Esim sisareni on asunut samassa paikassa 50 vuotta ja ranta on ihan hyvänä pysynyt ilman ruoppauksia. Matala hiekkaranta, ihan yhtä ihana ja ihan samanlainen, kuin silloin, kun talo rakennettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies osaa itse pakata tavarat, jos jotain jää niin sille ei voi mitään. Isommat lapset pakkaa omansa ja pienemmille minä tai mies pakataan tarvittavat. Kaupassa käydään yhdessä ostoslistan kanssa. Yhteistyöllä hommat hoituu helposti. Meillä on kaikilla ne omat mieluisat puuhat mökillä eikä mistään tarvitse kinastella. 

Vierailija
64/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa pitää laittaa rannan kaivamiseen säännöllisesti rahaa, jos kesämökki ei ole avomerella. Muuten voi olla tuloksena kuivan maan mökki. Kallista toi kaivaminen, voi maksaa 10000 euroa kerta.

Just joo. Joka vuosi ei kukaan kaivata omaa rantaa.

Ei joka vuosi, mutta vähintään 20 vuoden välein on pakko. Ja oman rannan lisäksi joutuu maksamaan veneväylien kaivuusta, jos meinaa veneillä. 

20 vuoden välein pitää mökillä tehdä yhtä ja toista. 

Vierailija
65/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vanhaan kesämökkiin joutuu myös vaihtamaan uuden katon ja ikkunat ettei tule vesi sateella sisälle.

Vierailija
66/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei joka vuosi, mutta vähintään 20 vuoden välein on pakko. Ja oman rannan lisäksi joutuu maksamaan veneväylien kaivuusta, jos meinaa veneillä. 

20 vuoden välein pitää mökillä tehdä yhtä ja toista. 

Kaivuuta ja remonttia. Meren ranta mökeillä kiukaat jne ruostuu suht äkkiä, kun vertaa järvi mökkiin. 

Vierailija
67/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä mikro mökillä? Mikä estää ostamasta valmiita mikroaterioita? Ja kai sä vaan ittelles pakkaat pyyhkeen ja vuodevaatteet? Miehelle voit huikkaista että pakkaa omansa. Mä en edes lapsilleni pakkaa, saavat pakata itse. Toki vielä katson sitten mitä on pakattu ja kerron,et vaikka shortsit puuttuu ja et tartte noin paljoo pitkiä housuja. Ja saavat hoitaa itse ja jos ei hoida,eipä ole sitten shortseja. Esikoinen kerran ihmetteli missä hänen uimalasit. Muistutin perillä, et en minä niitä pakannu. Kuten olen sanonut, että itse otatte mukaan mitä haluatte. Puoliso viimeksi unohti omat uimahousut,no voi voi.

Millainen ääliö tarvitsee uimahousuja omalla mökillä?

Kaikki "ääliöt", jos heillä on lapsia. Olisiko nolompaa, kun 12v tyttären katsella, kun iskä kuljeskelee munat paljaana rannalla. 

Vierailija
68/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terassi pitäisi uusia ettei tipu lattiasta läpi.

Vierailija
69/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen suolla mökkeilet?

Itselläni on mökillä ranta, jota ei ole koskaan kaivettu millään tavalla. 

Vierailija
70/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Enpä ole kenenkään nähnyt kaivelevan rantojaan vaikka on järven rannalla asuttu koko elämä. Kyllä ne rannat kaivelemattakin pysyy ihan hyvinä. Ruoppausta tarvitsee kyllä tehdä vain hyvin harvoissa paikoissa. Suomessa joka on täynnä järviä ja merenrantaakin on pitkästi ihmiset asuu koko ikänsä rannalla niin, ettei rantaa koskaan tarvitse alkaa ruoppaamaan.  Se nyt puuttuu, että kaikki tonkisi vesistöjä jatkuvasti. 

Esim sisareni on asunut samassa paikassa 50 vuotta ja ranta on ihan hyvänä pysynyt ilman ruoppauksia. Matala hiekkaranta, ihan yhtä ihana ja ihan samanlainen, kuin silloin, kun talo rakennettiin.

Kyllä meillä on tutut kaivaneet rantoja järvellä ja erityisesti meren rannoilla varsinkin merenlahdet menevät umpeen, jos ei kaivauta säännöllisesti.

Vierailija
71/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vanhaan kesämökkiin joutuu myös vaihtamaan uuden katon ja ikkunat ettei tule vesi sateella sisälle.

Ja kerran kymmeneen vuoteen täytyy seinät maalata, ehkä muutama lauta uusia.

Ja laskennallisesti ainakin kerran sataan vuoteen perustustakin täytyy kunnostaa.

Niin että kyllä sitä joutuu kaikkea tekemään ihan koko ajan!1!

Vierailija
72/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, osa ihmisistä ei huolehdi yhtään mistään.

Vierailija
73/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on tutut kaivaneet rantoja järvellä ja erityisesti meren rannoilla varsinkin merenlahdet menevät umpeen, jos ei kaivauta säännöllisesti.

Piruako änkeätte semmoisille rannoille, kyllä niitä huonoja rantoja varmasti on, mutta kannattaako niille rakentaa väkisin mökkejä, vaikka valinnanvaraa on?

Vierailija
74/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kerran kymmeneen vuoteen täytyy seinät maalata, ehkä muutama lauta uusia.

Ja laskennallisesti ainakin kerran sataan vuoteen perustustakin täytyy kunnostaa.

Niin että kyllä sitä joutuu kaikkea tekemään ihan koko ajan!1!

Yhtä lailla mökillä joutuu katon ja ikkunat uusimaan niinkuin omakotitalossakin. Vakuutus ei korvaa vanhoja, jos vesi sataa sisälle. 

Vierailija
75/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko elämä vietetty JärviSuomessa ja koskaan en ole kenenkään nähnyt rantojaan kaivelevan.  Mitä ihmettä sä väität? Ja miksi kaikkien kesämökit olisi jonkun "veneväylän" lähellä jota kaivetaan ja siitä pitää maksaa.  Sulla taitaa vaan olla mökki huonolla paikalla, kun rantaa pitää ruoppailla jatkuvasti ja veneilystäkin maksaa. 

Vierailija
76/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piruako änkeätte semmoisille rannoille, kyllä niitä huonoja rantoja varmasti on, mutta kannattaako niille rakentaa väkisin mökkejä, vaikka valinnanvaraa on?

Suomessa on paljonkin mökkejä alueilla, missä rantoja pitää säännöllisesti kaivaa. Ja kun maa kohoaa, et välttämättä omista enää rantaviivaa, kun se on siirtynyt eteenpäin. Se uusi maaalue pitää ostaa.

Vierailija
77/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko elämä vietetty JärviSuomessa ja koskaan en ole kenenkään nähnyt rantojaan kaivelevan.  Mitä ihmettä sä väität? Ja miksi kaikkien kesämökit olisi jonkun "veneväylän" lähellä jota kaivetaan ja siitä pitää maksaa.  Sulla taitaa vaan olla mökki huonolla paikalla, kun rantaa pitää ruoppailla jatkuvasti ja veneilystäkin maksaa. 

No, kyllä meren rannoilla pitää kaivaa.

Vierailija
78/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden pakkaaminen kotona: Otan samalla toisenkin kassin alkaessani pakata tavaroita ja heitän sen miehelle sanoen, tuossa on sinulle kassi, johon voit pakata omat vaatteesi ja tavarasi ja tuossa keittiössä on iso kassi, johon laitetaan muita tarvittavia, pudota siihen. 

Kotoa lähtiessä sanon: Mennäänpäs sinne kauppaan ja valitaan tarvittavat ruuat. En lähde yksin toikkaroimaan kaupan sisälle. Kyllä hän jossain vaiheessa tulee ostoksille, kun ei itse hönkää ensimmäisenä tukka suorana kauppaan. 

Mökillä: Autosta puretaan yhdessä kamat; Otapa tuosta tuo vesikannu (viemme juomaveden mukanamme), jne.

Mökin sisällä: Purapa sinä jääkaappitavarat, minä puran kuivat tuotteet ja muita tavaroita. 

Joten...

Ihminen voi itse paljon vaikuttaa asioihin, pyytää toista tekemään jotain, innostaa tekemään, antaa toisenkin osallistua jne. 

Vierailija
79/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, osa ihmisistä ei huolehdi yhtään mistään.

Mökkimme rantaa ei kaiveta, koska sitä ei tarvitse tehdä. 

Hiekka/soraranta, joka syvenee melko nopeasti. Kova pohja. Järvessä hyvä vesi, näkösyvyys n. 6 m. Mitään vesijättöä ei ole muodostunut, eikä muodostu. Järvi ei ole säännöstelty, vedenkorkeudessa on hyvin vähän vaihtelua. Rannan yläpuolella on rinne. 

Miksi tässä pitäisi alkaa kaivamaan? Ehkä järjettömin idea ikinä.

Vierailija
80/121 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanmittauslaitokselta pitää ostaa maata, jos maa on kohonnut ja rantaviiva siirtynyt eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi