Löysin tämän ja totta joka sana. Työleiriä on mökkeily.
Mökkikausi, mökkikausi jippii! Lomaa mökillä ukon kanssa. Aletaan tehdä lähtöä. Mies pakkaa: juuei mitään. Huikkaa mulle, että viittitkö heittää mullekin mukaan parit puhtaat kalsarit ja t-paidat. Mä pakkaan: omat vaattet, hygienia tarvikkeet, pyyhkeet ja vuodevaatteet. Ajetaan kaupoille. Pitäs viikoksi saada syötävää, semmoista mitä möksällä voi helposti laittaa. Ruuhkaa näyttää olevan. Mies kaartaa auton pihaan ja nousee autosta.
Se ei suinkaan tule ruokakauppaan ryysäämään ruuhkiin tönimään vaunuilla toisia, vaan painelee selkä suorana alkoon. Minä taistelen urheasti koko marketin läpi, mielestäni saan viikon ruuat aika hyvin kasaan ja jotain herkkujakin on mukana. Työnnän pikkuauton kokoista ostoskärryä autolle, mies nojaa kättä ikkunankarmiin ja kuuntelee musaa sisällä autossa .
Alan nostella niitä 50 litran kokoisia ruokakasseja takakonttiin ja penkeille. Mies alkaa mäkättää, ,että en osaa lastata järkevästi autoa. Mun hommassa ei ole kuulemma mitään logiikkaa. Minä haluan vaan saada nää kassit autoon. En jaksa oikein uskoa, että meidän ruokakassien sijoittelu meidän autontötteröön jotenkin eri tavalla vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin tai vaatisi mitään lasti-opin arvosanaa.
Lähdetään matkaan, mies viheltelee ja minäkin saatan huokaista. On vielä valoisaa kun tullaan pihalle. Ihanaa. Kyllä tästä vielä kevät ja kesäkin tulee. Mökille kannan kamat sisälle, vedet päälle, katsellaan paikat. Minä, siis minä vain laitan jääkaapin päälle ja pyyhin sen, nosta ruuat kaappiin ja käyn läpi kuivakaapit. Laitan päivälliskamat esille ja alan katsella että mistä päästä aloittais,
Mies on siinä vaiheessa saanut tulen uuniin. Sanoo, että lähempä saunalle kattomaan ja laitan sen tulemaan. Saunalle ei suinkaan mennä pelkkä tikkuaski taskussa, niinkuin vois luulla. Kuulen melkein alhaalta rannasta sisälle asti korkin narahduksen, Avaan punkkupullon itsekin.
Hommat menee niin, että minä tiskaan, pyyhin, lakaisen, pilkon, raastan ja pesen perunoita. Jos grilli on ulkona, mies kyllä grillaa, mutta ne grillattavat vihannekset, kastikkeet, salaatit ilmestyy itsestään pöytään. Liha on hyvin grillattua ja mureaa, ei siinä mittään.
Loma alkaa loppua, aletaan tehdä lähtöä kaupunkiin. Minä pakkaan vuodevaatteet, pyyhkeet ja pesuvehkeet, siivoan saunan, tyhjennän jääkaapin ja pesen sen, Kannan kamat autoon ja valmistaudun lähtöön, Miehellä sattuukin vielä olemaan vähän hutera olo, ja se yrittää jollakin ilveellä saada mun kans pienen riidan pystyyn jostain olemattomasta asiasta. Sitten voisi ottaa kostoksi helpottavan kaljan ja kas, mun pitäis ajaa kaupunkiin,
En ole koko päivänä huomaavinani sen pientä piikin yritystä, vaan olen kiireinen ja touhuan aina toisessa päässä taloa tai tonttia missä mies on, Lopulta onkin sitten senverra ilta, että pitää lähteä. Mies istahtaa autoon ja alkaa kiroilla tulevaa ruuhkaa, kun jotkut esbolaiset junnaa jonossa kotona ja lomilla.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Mene ensi vuonna etelään ja ukko mökille. Miksi pitää väkisin mennä jos on yhtä hel***tiä. Omat toiveet voi toteuttaa ei uhriutua!
En ole ap, mutta ei se niin helppoa ole siinä vaiheessa kun on jo lapsia perheessä.
Lapset kun yleensä haluavat, että molemmat vanhemmat ovat mukana. Jos toinen puuttuu, niin toinen joutuu kuuntelemaan isin/äidin perään parkuvia penskoja. Siitä on loma kaukana.
Muutenkin jos ajaudutaan tilanteeseen, että toisen pitäisi lähteä yksin hermolomalle pakoon perhettä, niin ongelmat ovat paljon syvemmällä kuin jossain mökkeilyssä.
Sun ongelma ei ole mökki, sun ongelma on surkea mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ensi vuonna etelään ja ukko mökille. Miksi pitää väkisin mennä jos on yhtä hel***tiä. Omat toiveet voi toteuttaa ei uhriutua!
En ole ap, mutta ei se niin helppoa ole siinä vaiheessa kun on jo lapsia perheessä.
Lapset kun yleensä haluavat, että molemmat vanhemmat ovat mukana. Jos toinen puuttuu, niin toinen joutuu kuuntelemaan isin/äidin perään parkuvia penskoja. Siitä on loma kaukana.
Muutenkin jos ajaudutaan tilanteeseen, että toisen pitäisi lähteä yksin hermolomalle pakoon perhettä, niin ongelmat ovat paljon syvemmällä kuin jossain mökkeilyssä.
Eli sitä isää ei nyt vaan voi laittaa kärsimään tuosta paskasta mökkeilystä vaan äidin pitää tulla hoitamaan se osuus.
Oishan se kiva, jos ois 10 kättä ja 10 jalkaa ja jaksaisi viipottaa yötä päivää kuin duracell-pupu, mutta järki sanoo, että ei enää koskaan uutta mökkiä. OK-talo pihoineen saa riittää.
Ei voi mitään, mutta minua naurattaa kun kuvittelen Hessu Huolettoman kävelevän reippain askelin alkoon ja onkin sitten sitä mieltä, että tästäpä kohta lähdetäänkin mökille.
Ja mökillä lähtee rantaan saunaa laittamaan ja korkki narahataa jo laiturilla...
Ja ukko itse huolettomana nautiskelee kesämökkeilystä ja tuvassa tapahtuu ihan pyytämättä ja yllättäin semmoisia ihmeitä, että ruuat valmistuu ja säilyy jääkaapissa ym ym
Tottakai se on raivostuttavaa ja vielä enemmän,jos mukana on lapsia.
Mutta tämmöisiä Hessuja on!
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä mikro mökillä? Mikä estää ostamasta valmiita mikroaterioita? Ja kai sä vaan ittelles pakkaat pyyhkeen ja vuodevaatteet? Miehelle voit huikkaista että pakkaa omansa. Mä en edes lapsilleni pakkaa, saavat pakata itse. Toki vielä katson sitten mitä on pakattu ja kerron,et vaikka shortsit puuttuu ja et tartte noin paljoo pitkiä housuja. Ja saavat hoitaa itse ja jos ei hoida,eipä ole sitten shortseja. Esikoinen kerran ihmetteli missä hänen uimalasit. Muistutin perillä, et en minä niitä pakannu. Kuten olen sanonut, että itse otatte mukaan mitä haluatte. Puoliso viimeksi unohti omat uimahousut,no voi voi.
Mihin uimahousuja oman perheen kesken tarvitaan ?
Mun miesystävä sanoo, että hössötän. Vihaan sitä sanaa. En hössötä, menen aina siitä missä aita on matalin ja olen tehokas. Mutta joku grillaaminen esimerkiksi vaatii joitakin pakkoliikkeitä ja kun kerrostalossa asutaan, niin ei huvittaisi montaa kertaa ravailla hakemassa mitä milloinkin puuttuvaa, vaan "hössötän" ne valmiiksi koreihin. Selvää on tietenkin, että mies vain istuu lipittämässä kaljaa ja sitten haluaa, että mäkin chillailen: "Tuu pois sieltä kuumasta mökistä, ei siellä voi olla, huh, huh..." Kuka sitten grillaa?
Entäs miehen lapset sitten? "Iskä sanoi, että voitais grillata huomenna." Ai jaa, kuka käy kaupassa, mitä grillataan, mitä se maksaa ja kuka valmistelee grillattavat/lisukkeet ja lopulta myös grillaa? Noh, minä tietenkin. Toki voin touhuta, ei siinä mitään, tykkään itsekin syödä grilliruokaa, mutta se kiittämättömyys: "Eikö ole sitä tai tätä? Mitä makkaraa tämä on? Nää lihat on kylmiä. Ei saatana! Joka kesä vannon, ettei ikinä enää, mutta sitten taas... Ja miehen lapset ovat siis aikuisia, kuten omanikin, mutta mun lapset sentään osallistuvat työhön.
Minkä helkutin takia pitää olla se mökki? Tuollakin rahalla ja vaivalla matkustaisi joka vuosi ulkomaille täysihoitoon johonkin parempaan hotelliin ja biitsille nauttimaan elämästä.
Kyllähän se on kesän mökkikauden äänimaailma se tölkin sihahdus. Js sitten illemmalla se korkin narahdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä mikro mökillä? Mikä estää ostamasta valmiita mikroaterioita? Ja kai sä vaan ittelles pakkaat pyyhkeen ja vuodevaatteet? Miehelle voit huikkaista että pakkaa omansa. Mä en edes lapsilleni pakkaa, saavat pakata itse. Toki vielä katson sitten mitä on pakattu ja kerron,et vaikka shortsit puuttuu ja et tartte noin paljoo pitkiä housuja. Ja saavat hoitaa itse ja jos ei hoida,eipä ole sitten shortseja. Esikoinen kerran ihmetteli missä hänen uimalasit. Muistutin perillä, et en minä niitä pakannu. Kuten olen sanonut, että itse otatte mukaan mitä haluatte. Puoliso viimeksi unohti omat uimahousut,no voi voi.
Mun täytyisi varmaan alkaa tuommoista tekemään myös. Mikroateriat voisi olla liikaa tosin, kun on totuttu siihen että mökillä herkutellaan, käydään paikallisella torilla hakemassa oikein tuoretta vihannesta, hyviä lihoja ja kaloja ostetaan ja syödään hyvin. Meilläkin mies tosiaan grillaa mielellään, ja lämmittää saunan ja paljun. Mutta siinä on se, mitä mökillä tekee. Viihtyy itsekeen järvellä soutelemassa, usein kaljatölkki kourassa, kävelylenkeillä, laiturilla tai riippumatossa makaamassa. Minä katson lasten perään ja viihdytän heitä, laitan ruokaa, tiskaan jne.
Omaa tyhmyyttäsi; lapset ukon mukaan järvelle soutelemaan ja kalaan niin saat ottaa rennosti.
Mitä uhriutumista. Sinä käyt kaupassa ja pyyhit ja pilkot, mutta ne saunan lämmöt ja mureat lihat ilmestyy itsestään? Koitapa tehdä tuo sama kaikki yksin. Äläkä selitä yhteisillä lapsilla. Itsekin olet ne halunnut ja koko perheen. Silloin otetaan muutkin huomioon. Vähän myöhäistä haluta lomilta omaa aikaa etelän lämmössä drinkki kädessä. Lisäksi, kannattaa muistaa, että ilman miestä et siellä Prismassa shoppailisi vaan surutta auton kokoista kärryllistä mitä huvittaa, vaan laskisit tarkkaan onko teillä varaa ylipäätään grillaa tai mitään mökkiä. Lähtisitte lasten kanssa ruokajonoon ja vakuuttelisitte, että loma on ihan kiva lähimetsässäkin poimien marjoja ja sieniä. Ja hei, jos on, niin ollaan 2026 ja eroaminen on ihan hyväksyttyä ilman sen suurempaa syytä.
Jostain syystä suostutte tuohon vuosia. Lopettakaa niiden miesten paapominen. Kauppaan menette yhdessä, jos molemmat syövät. Ruokaakaan ei tarvi laittaa kuin itselle, jos toisella ei kiinnosta. Ihan käsittämätöntä mihin suostutte. Sitten täällä valitetaan.
Komenna, jos mies on niin törppö ettei tajua. Eivät ne siitä rikki mene.
Outo kuvaus.
Saarimökki. Ajan auton marketin parkkipaikalle. Olen poikkeuksetta ajanut sen mökkimatkan. Haen ja tankkaan veneen sillä välin kun vaimo käy kaupassa. Ajan veneen marketin laituriin, yleensä ehdin auttamaan kauppakassien kanssa.
Kun päästään mökille, minä lämmitän saunan ja kannan vedet sinne. Sillä välin ruuat ovat siirtyneet jääkaappiin, perunat peseytyneet ja viinipullo auennut. Molempiin laseihin on kaadettu.
Saunan jälkeen vaimo tekee salaatin. Minä grillaan. Perunat keittyvät kaasuliedellä ihan itsestään.
Kun on aurinkosähkö, vesipumppu ja oma kaivo, homma hoituu yleensä ihan itsestään. Jos mitään teknisiä ongelmia on, niin ne ovat kyllä 100% minun vastuullani. Pikkujuttuja, yleensä.
Polttopuut teen minä. Koristekasveista huolehtii vaimo. Saan kalastaa sillä ehdolla, että perkaan ja valmistan saaliin.
Kumpikin nautimme saarestamme suunnattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan just mökillä. Päivällä ajeltiin kaupunkiin (18 km) syömään buffetlounas. Prismasta valmisruokia mikroon, leipää ja leikkeleitä, leipäjuustoa paahdettua kanaa ja salaattitarviketta. Ei me kokata mitään perunoita ja grillataankin harvoin. Se on työlästä.
Riisikana-annos mikroon, kanaleipäjuustosalaattia ja leipää ja leikkeleitä kylkeen. Mahdollisimman simppeliä. Alkoholia ei tartte paljoa joka ilta litkiä.
Kauhee numero jostain kurkun pilkkomisesta. Pilko ne etukäteen ja pese perunat, tai osta pestyjä, niin kuin muutkin nykyään. Tosin mökillä sun loikoilu voi sitten näyttää toiseen suuntaan vähän epäreilulta. Saunaa kun ei voi lämmittää etukäteen, eikä grillata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan just mökillä. Päivällä ajeltiin kaupunkiin (18 km) syömään buffetlounas. Prismasta valmisruokia mikroon, leipää ja leikkeleitä, leipäjuustoa paahdettua kanaa ja salaattitarviketta. Ei me kokata mitään perunoita ja grillataankin harvoin. Se on työlästä.
Riisikana-annos mikroon, kanaleipäjuustosalaattia ja leipää ja leikkeleitä kylkeen. Mahdollisimman simppeliä. Alkoholia ei tartte paljoa joka ilta litkiä.
Kuulostaa todella ankealta ruoat. En kyllä tuolla tavalla viitsisi elellä. Kyllä hyvä ruoka on tärkeää viihtymisen kannalta.
AP: ongelma ei ole nyt mökkeily vaan täydin epätasa-arvoinen kohtelu mieheltään jota AP jostain syystä sietää. Miksi sä suostut tekemään kaikki kotityöt, kaupassakäynnit jne yksin ja annat ukon rohnottaa kännykkä kädessä soffalla?!
Sama ongelma sulla on kotona, ulkomailla jne.
Sitäpaitsi mökillä on parasta, itse esim nautin kun saa tehdä pihahommia, hakata halkoja, lämmittää rantasaunaa, veneillä, uida jne. Täydellistä vastapainoa konttoritöille.