Löysin tämän ja totta joka sana. Työleiriä on mökkeily.
Mökkikausi, mökkikausi jippii! Lomaa mökillä ukon kanssa. Aletaan tehdä lähtöä. Mies pakkaa: juuei mitään. Huikkaa mulle, että viittitkö heittää mullekin mukaan parit puhtaat kalsarit ja t-paidat. Mä pakkaan: omat vaattet, hygienia tarvikkeet, pyyhkeet ja vuodevaatteet. Ajetaan kaupoille. Pitäs viikoksi saada syötävää, semmoista mitä möksällä voi helposti laittaa. Ruuhkaa näyttää olevan. Mies kaartaa auton pihaan ja nousee autosta.
Se ei suinkaan tule ruokakauppaan ryysäämään ruuhkiin tönimään vaunuilla toisia, vaan painelee selkä suorana alkoon. Minä taistelen urheasti koko marketin läpi, mielestäni saan viikon ruuat aika hyvin kasaan ja jotain herkkujakin on mukana. Työnnän pikkuauton kokoista ostoskärryä autolle, mies nojaa kättä ikkunankarmiin ja kuuntelee musaa sisällä autossa .
Alan nostella niitä 50 litran kokoisia ruokakasseja takakonttiin ja penkeille. Mies alkaa mäkättää, ,että en osaa lastata järkevästi autoa. Mun hommassa ei ole kuulemma mitään logiikkaa. Minä haluan vaan saada nää kassit autoon. En jaksa oikein uskoa, että meidän ruokakassien sijoittelu meidän autontötteröön jotenkin eri tavalla vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin tai vaatisi mitään lasti-opin arvosanaa.
Lähdetään matkaan, mies viheltelee ja minäkin saatan huokaista. On vielä valoisaa kun tullaan pihalle. Ihanaa. Kyllä tästä vielä kevät ja kesäkin tulee. Mökille kannan kamat sisälle, vedet päälle, katsellaan paikat. Minä, siis minä vain laitan jääkaapin päälle ja pyyhin sen, nosta ruuat kaappiin ja käyn läpi kuivakaapit. Laitan päivälliskamat esille ja alan katsella että mistä päästä aloittais,
Mies on siinä vaiheessa saanut tulen uuniin. Sanoo, että lähempä saunalle kattomaan ja laitan sen tulemaan. Saunalle ei suinkaan mennä pelkkä tikkuaski taskussa, niinkuin vois luulla. Kuulen melkein alhaalta rannasta sisälle asti korkin narahduksen, Avaan punkkupullon itsekin.
Hommat menee niin, että minä tiskaan, pyyhin, lakaisen, pilkon, raastan ja pesen perunoita. Jos grilli on ulkona, mies kyllä grillaa, mutta ne grillattavat vihannekset, kastikkeet, salaatit ilmestyy itsestään pöytään. Liha on hyvin grillattua ja mureaa, ei siinä mittään.
Loma alkaa loppua, aletaan tehdä lähtöä kaupunkiin. Minä pakkaan vuodevaatteet, pyyhkeet ja pesuvehkeet, siivoan saunan, tyhjennän jääkaapin ja pesen sen, Kannan kamat autoon ja valmistaudun lähtöön, Miehellä sattuukin vielä olemaan vähän hutera olo, ja se yrittää jollakin ilveellä saada mun kans pienen riidan pystyyn jostain olemattomasta asiasta. Sitten voisi ottaa kostoksi helpottavan kaljan ja kas, mun pitäis ajaa kaupunkiin,
En ole koko päivänä huomaavinani sen pientä piikin yritystä, vaan olen kiireinen ja touhuan aina toisessa päässä taloa tai tonttia missä mies on, Lopulta onkin sitten senverra ilta, että pitää lähteä. Mies istahtaa autoon ja alkaa kiroilla tulevaa ruuhkaa, kun jotkut esbolaiset junnaa jonossa kotona ja lomilla.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä mikro mökillä? Mikä estää ostamasta valmiita mikroaterioita? Ja kai sä vaan ittelles pakkaat pyyhkeen ja vuodevaatteet? Miehelle voit huikkaista että pakkaa omansa. Mä en edes lapsilleni pakkaa, saavat pakata itse. Toki vielä katson sitten mitä on pakattu ja kerron,et vaikka shortsit puuttuu ja et tartte noin paljoo pitkiä housuja. Ja saavat hoitaa itse ja jos ei hoida,eipä ole sitten shortseja. Esikoinen kerran ihmetteli missä hänen uimalasit. Muistutin perillä, et en minä niitä pakannu. Kuten olen sanonut, että itse otatte mukaan mitä haluatte. Puoliso viimeksi unohti omat uimahousut,no voi voi.
Me ollaan just mökillä. Päivällä ajeltiin kaupunkiin (18 km) syömään buffetlounas. Prismasta valmisruokia mikroon, leipää ja leikkeleitä, leipäjuustoa paahdettua kanaa ja salaattitarviketta. Ei me kokata mitään perunoita ja grillataankin harvoin. Se on työlästä.
Riisikana-annos mikroon, kanaleipäjuustosalaattia ja leipää ja leikkeleitä kylkeen. Mahdollisimman simppeliä. Alkoholia ei tartte paljoa joka ilta litkiä.Kuulostaa todella ankealta ruoat. En kyllä tuolla tavalla viitsisi elellä. Kyllä hyvä ruoka on tärkeää viihtymisen kannalta.
Kukin tavallaan. Me ollaan ulkona melkein aamusta iltaan, retkeillään, puuhaillaan, lämmitetään saunaa ja uidaan. Ei viitsi montaa tuntia käyttää ruoan laittoon mökkiolosuhteissa.
Esim mainitsemani salaatti syntyi saunomisen päälle 5-10 minuutissa näin: leipäjuusto, tomaatti ja kurkku kuutioiksi, paahdettuja kanansiivuja päälle, salaattipussisekoitus päälle. Ainekset sekaisin, ja leipää lisäkkeeksi. vaimo laittoi lisäksi salaattiin pähkinöitä, minä salaattikastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä mikro mökillä? Mikä estää ostamasta valmiita mikroaterioita? Ja kai sä vaan ittelles pakkaat pyyhkeen ja vuodevaatteet? Miehelle voit huikkaista että pakkaa omansa. Mä en edes lapsilleni pakkaa, saavat pakata itse. Toki vielä katson sitten mitä on pakattu ja kerron,et vaikka shortsit puuttuu ja et tartte noin paljoo pitkiä housuja. Ja saavat hoitaa itse ja jos ei hoida,eipä ole sitten shortseja. Esikoinen kerran ihmetteli missä hänen uimalasit. Muistutin perillä, et en minä niitä pakannu. Kuten olen sanonut, että itse otatte mukaan mitä haluatte. Puoliso viimeksi unohti omat uimahousut,no voi voi.
Millainen ääliö tarvitsee uimahousuja omalla mökillä?
en ikinä ostaisi omaa kesämökkiä. Mieluummin vaikka vuokraan mökin viikoksi kerran kesässä, se riittää minulle.
Tämä on nimenomaan se syy, miksi meillä ei ole mökkiä. Ainakaan yhteisesti hankittua. Mies haluaa epätoivoisesti mökin ja siinähän hankkii ja hoitaa, vieraaksi voin jonkun vkonlopun kesässä mennä. Ja silloin osallistun, niin kuin osallistun kavereidenkin mökeillä tekemiseen: laitan ruokaa ja siivoan sen jäljet, voin osallistua saunan lämmittämiseen puita kantamalla tms. Muta mitään ylläpitohommia en tee, enkä euroakaan sen mökin hankintaan laita.
Ja kaisloja pitää ottaa pois. Monessa paikassa ranta on kasvanut umpeen, kun ei ole tehty mitään.
Vierailija kirjoitti:
en ikinä ostaisi omaa kesämökkiä. Mieluummin vaikka vuokraan mökin viikoksi kerran kesässä, se riittää minulle.
Järkevää, jos ei ole puuhailijatyyppiä. Vuoden perusmaksuilla saa helposti 1-2 viikkoa vuokrattua, eikä ole kunnossapitovastuuta. Tie- ja sähkölaskut ja vakuutukset maksaa useita satasia vuodessa.
Monessa paikassa pitää laittaa rannan kaivamiseen säännöllisesti rahaa, jos kesämökki ei ole avomerella. Muuten voi olla tuloksena kuivan maan mökki. Kallista toi kaivaminen, voi maksaa 10000 euroa kerta.
Meillä on mökki, jolla on helppo mökkeillä. Matkaa on noin 20 kilometriä. Molemmilta aikuisilta menee pakkaamiseen noin 5 minuuttia; mitään safarivarustusta ei tarvita mukaan, koska emme hautaudu pitkiksi ajoiksi mökille. Otamme kotoa lähinnä omat ja lasten tarvitsemat vaatteet, juomaveden ja eväät. Lämmitämme saunan, johon toinen kantaa puut ja toinen kantaa vettä järvestä muutaman ämpärillisen. Sitten saunomme, uimme, pidämme hauskaa, grillaamme (kaasugrilli) ja syömme. Käytämme kertakäyttölautasia ja pahvimukeja, jotka saman tien yleensä poltamme saunan pesässä. Mökkipiha on pieni, joten siitä ei tarvitse kantaa huolta enempää kuin 5-10 min / vuosi (lähinnä haravointi). Mökkirakennus on helppohoitoinen. Ranta pysyy helposti siistinä. Rakennuksissa on joskus vähän laittamista, maalaamista ym, mutta isommat remontit teetämme ammattilaisella (esim. kattojen uusiminen), eikä niitä kunnossapitotöitäkään tarvitse hirveästi tehdä. Illalla ajamme kotiin ja nukumme rentouttavasti omassa sängyssä. Lapsetkin ovat mökillä käynnin jälkeen sen verran väsyneitä, ettei unta tarvitse hakea.
Asiat on miten ne hoitaa. Tuo perinteinen kesämökki = työleiri on vain kulttuuri perimää vanhemmilta ikäpolvilta jotka vetivät sitä "Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat." huuhaata.
Nykypäivän mökkeily ei todellakaan ole tuon mukaista:
- Robottiruohonleikkuri hoitaa pihanurmikon riippumatta siitä onko paikalla vai ei ja huoltoleasing yhtiö käy terätkin vaihtamassa 3 kertaa kesässä.
- Ruoka tulee kaupasta ihan toimitettuna, yhtään säkkiä ei tarvitse kantaa.
- Siivooja käy hoitamassa perussiivouksen.
- Halkokuorma tulee suoraan pihalle ilman sen kummempia, jos ei jaksa heitellä niin pinoaminen tulee palveluna.
- Laituri hoituu rannalle ja varastoon paikallisen yrityksen toimesta ja talven aikana huoltoöljyävätkin.
Ei tarvitse työleireillä kun hoitaa asiat niin että se mökki aika on sitä laatuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nimenomaan se syy, miksi meillä ei ole mökkiä. Ainakaan yhteisesti hankittua. Mies haluaa epätoivoisesti mökin ja siinähän hankkii ja hoitaa, vieraaksi voin jonkun vkonlopun kesässä mennä. Ja silloin osallistun, niin kuin osallistun kavereidenkin mökeillä tekemiseen: laitan ruokaa ja siivoan sen jäljet, voin osallistua saunan lämmittämiseen puita kantamalla tms. Muta mitään ylläpitohommia en tee, enkä euroakaan sen mökin hankintaan laita.
Tylsäri asenne yhteiseen tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Monessa paikassa pitää laittaa rannan kaivamiseen säännöllisesti rahaa, jos kesämökki ei ole avomerella. Muuten voi olla tuloksena kuivan maan mökki. Kallista toi kaivaminen, voi maksaa 10000 euroa kerta.
Just joo. Joka vuosi ei kukaan kaivata omaa rantaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kaivamiseen? Nyt ei auennut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Joka vuosi ei kukaan kaivata omaa rantaa.
Ei joka vuosi, mutta vähintään 20 vuoden välein on pakko. Ja oman rannan lisäksi joutuu maksamaan veneväylien kaivuusta, jos meinaa veneillä.
Vierailija kirjoitti:
Me hankimme "työleirin" ihan tarkoituksella. Vielä ulkomailta.
Vuosi meni rempatessa ja nyt on vielä pihalla ihanasti touhuamista. Hedelmätarha ja vihannesmaa vaatii hoivaa. Ainakin muutaman minuutin päivässä, nurmenleikkuu kerran viikossa.
Jumppaa kropalle ja päälle, ihan parasta. Ei meistä ole makoilemaan aloillaan
Onkin ihan erijuttu jos kumpikin tykkää tekemisestä ja kumpikin tekee ja se on molemmille lomaa. Mutta jos "lomailu" on sitä, että toinen osapuoli lomailee ja toinen tekee kaiken, on loma vain toisella.
Eniten tuossa ap:n kohtalossa ketuttaa se, että joutuu itse olemaan se, joka huolehtii kaikesta ja toinen on pelkkä vapaamatkustaja ja vielä ehkä silti jaksaa kettuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kaivamiseen? Nyt ei auennut.
No rannan ja veneväylien. Maa nousee Suomessa koko ajan. Ja jos ei kaiva niin muta ja kasvit lisääntyvät ja ei ole välttämättä kohta enää vettä. Jos ei halua kaivaa, mökki kannattaa ostaa avomereltä.
Monessa entisessä meren ranta mökin paikassa ei ole enää rantaa vaan pelkkää heinää siinä kohdassa, missä ennen oli vettä.
Vierailija kirjoitti:
Monessa entisessä meren ranta mökin paikassa ei ole enää rantaa vaan pelkkää heinää siinä kohdassa, missä ennen oli vettä.
Kaikilla ei ole välttämättä rahaa kaivauttaa rantoja. Surullista.
Kaislojen ottaminen rannoista pois on inhottavaa, mutta ei kaislan voi antaa levitääkään.
Ja heinissä ja pitkissä ruohoissa on punkkeja. Niitä saa aina pihasta leikata trimmerillä.
Me hankimme "työleirin" ihan tarkoituksella. Vielä ulkomailta.
Vuosi meni rempatessa ja nyt on vielä pihalla ihanasti touhuamista. Hedelmätarha ja vihannesmaa vaatii hoivaa. Ainakin muutaman minuutin päivässä, nurmenleikkuu kerran viikossa.
Jumppaa kropalle ja päälle, ihan parasta. Ei meistä ole makoilemaan aloillaan