Löysin tämän ja totta joka sana. Työleiriä on mökkeily.
Mökkikausi, mökkikausi jippii! Lomaa mökillä ukon kanssa. Aletaan tehdä lähtöä. Mies pakkaa: juuei mitään. Huikkaa mulle, että viittitkö heittää mullekin mukaan parit puhtaat kalsarit ja t-paidat. Mä pakkaan: omat vaattet, hygienia tarvikkeet, pyyhkeet ja vuodevaatteet. Ajetaan kaupoille. Pitäs viikoksi saada syötävää, semmoista mitä möksällä voi helposti laittaa. Ruuhkaa näyttää olevan. Mies kaartaa auton pihaan ja nousee autosta.
Se ei suinkaan tule ruokakauppaan ryysäämään ruuhkiin tönimään vaunuilla toisia, vaan painelee selkä suorana alkoon. Minä taistelen urheasti koko marketin läpi, mielestäni saan viikon ruuat aika hyvin kasaan ja jotain herkkujakin on mukana. Työnnän pikkuauton kokoista ostoskärryä autolle, mies nojaa kättä ikkunankarmiin ja kuuntelee musaa sisällä autossa .
Alan nostella niitä 50 litran kokoisia ruokakasseja takakonttiin ja penkeille. Mies alkaa mäkättää, ,että en osaa lastata järkevästi autoa. Mun hommassa ei ole kuulemma mitään logiikkaa. Minä haluan vaan saada nää kassit autoon. En jaksa oikein uskoa, että meidän ruokakassien sijoittelu meidän autontötteröön jotenkin eri tavalla vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin tai vaatisi mitään lasti-opin arvosanaa.
Lähdetään matkaan, mies viheltelee ja minäkin saatan huokaista. On vielä valoisaa kun tullaan pihalle. Ihanaa. Kyllä tästä vielä kevät ja kesäkin tulee. Mökille kannan kamat sisälle, vedet päälle, katsellaan paikat. Minä, siis minä vain laitan jääkaapin päälle ja pyyhin sen, nosta ruuat kaappiin ja käyn läpi kuivakaapit. Laitan päivälliskamat esille ja alan katsella että mistä päästä aloittais,
Mies on siinä vaiheessa saanut tulen uuniin. Sanoo, että lähempä saunalle kattomaan ja laitan sen tulemaan. Saunalle ei suinkaan mennä pelkkä tikkuaski taskussa, niinkuin vois luulla. Kuulen melkein alhaalta rannasta sisälle asti korkin narahduksen, Avaan punkkupullon itsekin.
Hommat menee niin, että minä tiskaan, pyyhin, lakaisen, pilkon, raastan ja pesen perunoita. Jos grilli on ulkona, mies kyllä grillaa, mutta ne grillattavat vihannekset, kastikkeet, salaatit ilmestyy itsestään pöytään. Liha on hyvin grillattua ja mureaa, ei siinä mittään.
Loma alkaa loppua, aletaan tehdä lähtöä kaupunkiin. Minä pakkaan vuodevaatteet, pyyhkeet ja pesuvehkeet, siivoan saunan, tyhjennän jääkaapin ja pesen sen, Kannan kamat autoon ja valmistaudun lähtöön, Miehellä sattuukin vielä olemaan vähän hutera olo, ja se yrittää jollakin ilveellä saada mun kans pienen riidan pystyyn jostain olemattomasta asiasta. Sitten voisi ottaa kostoksi helpottavan kaljan ja kas, mun pitäis ajaa kaupunkiin,
En ole koko päivänä huomaavinani sen pientä piikin yritystä, vaan olen kiireinen ja touhuan aina toisessa päässä taloa tai tonttia missä mies on, Lopulta onkin sitten senverra ilta, että pitää lähteä. Mies istahtaa autoon ja alkaa kiroilla tulevaa ruuhkaa, kun jotkut esbolaiset junnaa jonossa kotona ja lomilla.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa paikassa pitää laittaa rannan kaivamiseen säännöllisesti rahaa, jos kesämökki ei ole avomerella. Muuten voi olla tuloksena kuivan maan mökki. Kallista toi kaivaminen, voi maksaa 10000 euroa kerta.
Höpö höpö. Enpä ole kenenkään nähnyt kaivelevan rantojaan vaikka on järven rannalla asuttu koko elämä. Kyllä ne rannat kaivelemattakin pysyy ihan hyvinä. Ruoppausta tarvitsee kyllä tehdä vain hyvin harvoissa paikoissa. Suomessa joka on täynnä järviä ja merenrantaakin on pitkästi ihmiset asuu koko ikänsä rannalla niin, ettei rantaa koskaan tarvitse alkaa ruoppaamaan. Se nyt puuttuu, että kaikki tonkisi vesistöjä jatkuvasti.
Esim sisareni on asunut samassa paikassa 50 vuotta ja ranta on ihan hyvänä pysynyt ilman ruoppauksia. Matala hiekkaranta, ihan yhtä ihana ja ihan samanlainen, kuin silloin, kun talo rakennettiin.
Kyllä meillä on tutut kaivaneet rantoja järvellä ja erityisesti meren rannoilla varsinkin merenlahdet menevät umpeen, jos ei kaivauta säännöllisesti.
Piruako änkeätte semmoisille rannoille, kyllä niitä huonoja rantoja varmasti on, mutta kannattaako niille rakentaa väkisin mökkejä, vaikka valinnanvaraa on?
Suomessa on paljonkin mökkejä alueilla, missä rantoja pitää säännöllisesti kaivaa. Ja kun maa kohoaa, et välttämättä omista enää rantaviivaa, kun se on siirtynyt eteenpäin. Se uusi maaalue pitää ostaa.
Kuulostaa todella surkealta tavalta viettää lomaa. No, voihan sitä kaivaa itselleen vaikka rapakuopan ja rypeä siinä kesäkuusta elokuuhun. Kaikelviisii.
"Kaikki eivät omistakaan mökkinsä rantaviivaa - Vaasassa maa kohoaa sentin vuodessa"
www.maanmittauslaitos.fi/ajankohtaista/kaikki-eivat-omistakaan-mokkinsa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa paikassa pitää laittaa rannan kaivamiseen säännöllisesti rahaa, jos kesämökki ei ole avomerella. Muuten voi olla tuloksena kuivan maan mökki. Kallista toi kaivaminen, voi maksaa 10000 euroa kerta.
Just joo. Joka vuosi ei kukaan kaivata omaa rantaa.
Ei joka vuosi, mutta vähintään 20 vuoden välein on pakko. Ja oman rannan lisäksi joutuu maksamaan veneväylien kaivuusta, jos meinaa veneillä.
Millä ihmeen suolla mökkeilet?
Itselläni on mökillä ranta, jota ei ole koskaan kaivettu millään tavalla.
No, osa ihmisistä ei huolehdi yhtään mistään.
Siis ihan oikeastiko väität, että ne lukemattomat ihmiset joka asuu vesistöjen äärellä, ei huolehdi yhtään mistään, jos hienoja rantoja ei turhaan ruoppailla. Ei rantoja tarvitse jatkuvasti ihmisen olla sorkkimassa. Ne on kyllä enimmäkseen ihan luonnontilassa kaikki rannat. Sekä asutut, että asumattomat ja hyvä niin.
Kuinka usein olet nähnyt esim Yyterissä rantoja ruopattavan??? Onko ne siis huonossa kunnossa ja eikä niistä ole mielestäsi huolehdittu yhtään? Kerro minulle, miksi niitä Yyterin rantoja pitäisi ruopata. Miksi rantoja ylipäätään pitäisi olla ruoppaamassa jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki eivät omistakaan mökkinsä rantaviivaa - Vaasassa maa kohoaa sentin vuodessa"
Jos joku ulkopuolinen ostaa sun kesämökin rannan niin sulla on kuivanmaan mökki sen jälkeen.
En ole ikinä ymmärtänyt, miksi mulla pitäisi olla mies. :D Olen villi ja vapaa ja asun mökillä jo valmiiksi - ilman miestä. Heleppua ku heinänteko! En haluaisi elää kaupungissa ja vain käydä mökillä, odottaa mökille menoa. Vihaan pakkaamista. Huomasin sen jossain etäsuhteessa joskus 3-kymppisenä. Pääni oli räjähtää noihin pakkaamistilanteisiin kun oli 5 pv:n työputki takana eikä saanut edes vkl:ksi asettua, vaan piti ruveta perjantaina töiden jälkeen pakkaamaan ja sunnuntaina sama helvetti edessä.
Mutta mökkeilystähän tässä puhuttiin... En kyllä haluais jakaa rentouttavaa luontokokemusta jonkun saunapäässä kaljojaan auki napsauttelevan patalaiskan äijän takia. Tykkään tehä ulkotöitä paljon mielummin k. sisätöitä. Mökki on työleiri, mutta tästä saa hyvää arkiliikuntaa, varsinkin puushowsta - sekä talvella että kesällä. Eikä se työleiri harmita, kun ei ole äijää roikkumassa lahkeessa - teet itsellesi vain :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Joka vuosi ei kukaan kaivata omaa rantaa.
Ei joka vuosi, mutta vähintään 20 vuoden välein on pakko. Ja oman rannan lisäksi joutuu maksamaan veneväylien kaivuusta, jos meinaa veneillä.
Millä ihmeen suolla mökkeilet?
Itselläni on mökillä ranta, jota ei ole koskaan kaivettu millään tavalla.
No, osa ihmisistä ei huolehdi yhtään mistään.
Siis ihan oikeastiko väität, että ne lukemattomat ihmiset joka asuu vesistöjen äärellä, ei huolehdi yhtään mistään, jos hienoja rantoja ei turhaan ruoppailla. Ei rantoja tarvitse jatkuvasti ihmisen olla sorkkimassa. Ne on kyllä enimmäkseen ihan luonnontilassa kaikki rannat. Sekä asutut, että asumattomat ja hyvä niin.
Kuinka usein olet nähnyt esim Yyterissä rantoja ruopattavan??? Onko ne siis huonossa kunnossa ja eikä niistä ole mielestäsi huolehdittu yhtään? Kerro minulle, miksi niitä Yyterin rantoja pitäisi ruopata. Miksi rantoja ylipäätään pitäisi olla ruoppaamassa jatkuvasti?
No, ei välttämättä kaikkia rantoja. Mutta läheskään kaikki kesämökit ei ole avomerellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanmittauslaitokselta pitää ostaa maata, jos maa on kohonnut ja rantaviiva siirtynyt eteenpäin.
Muuten joku ulkopuolinen voi ostaa rannan eli sitä ei saa enää käyttää.
Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt viitsii enää saastaisessa, haisevassa meressä uida ja kaivella rantojaan. Ennemmin menisin vaikka suolle ja rakennuttaisin sinne mökin. Joitakin vuosia sitten, kun oli kovat helteet, autoilimme lähellä Suomenlahden rannikkoa. Poikkesimme meren rantaan, ajatuksena käydä nopeasti uimassa. Merivesi kuitenkin haisi kuitenkin samalta kuin viikon putkeen jalassa olleet kalsarit, joten menemättä jäi. Voi ihmisparkoja, jotka siinä joutuvat rypemään.
Kyllä voi ulkopuolinen ostaa sun rannan, jos maa alue on kohonnut etkä omista enää rantaa. Niin on käynytkin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole mökki, joka on työleiri, vaan mies.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nimenomaan se syy, miksi meillä ei ole mökkiä. Ainakaan yhteisesti hankittua. Mies haluaa epätoivoisesti mökin ja siinähän hankkii ja hoitaa, vieraaksi voin jonkun vkonlopun kesässä mennä. Ja silloin osallistun, niin kuin osallistun kavereidenkin mökeillä tekemiseen: laitan ruokaa ja siivoan sen jäljet, voin osallistua saunan lämmittämiseen puita kantamalla tms. Muta mitään ylläpitohommia en tee, enkä euroakaan sen mökin hankintaan laita.
Tylsäri asenne yhteiseen tekemiseen.
No ajatellaan tämä toisinpäin: perheen nainen haluaa kulttuurilomalle keskieurooppalaiseen kaupunkiin. Lomalla täytyy pukeutua siistiin asuun, koska paikallisetkin tekevät niin. Kaupungilla ei ole sopivaa kävellä virttyneissä shortseissa ja puhki kulunut T-paita päällä. Syöminen ravintolassa ja muualla on kallista. Illalla mennään teatteriin ja oopperaan, päivät kuljetaan museoissa ja taidenäyttelyissä. Nainen huokailee onnellisena, kun saa vihdoin tehdä sitä, mistä haaveili talvella. Mies ei ole yhtä iloinen ja miettii, miten ihanaa olisi olla mökillä, jossa saa pukeutua miten huvittaa ja tehdä itselle mieluisia asioita. Huom! Kaupunkiloma kestää yleensä muutaman päivän tai korkeintaan viikon, kun mökkiloma voi olla useamman viikon.
Alkoholistin kanssa kaikki on ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kaivamiseen? Nyt ei auennut.
No rannan ja veneväylien. Maa nousee Suomessa koko ajan. Ja jos ei kaiva niin muta ja kasvit lisääntyvät ja ei ole välttämättä kohta enää vettä. Jos ei halua kaivaa, mökki kannattaa ostaa avomereltä.
Taustalla on siis maan (maanpinnan) kohoaminen. Suomen koululaiset oppivat siitä koulussa, mutta aikuisena saapuneille se voi olla yllätys.
"Maanomistaja voi tietyissä tapauksissa lunastaa toiselle kuuluvaa maa-aluetta. Lunastaa voi vesijättöä, yhteistä maa-aluetta tai tonttia:
- Vesijättö on entistä vesialuetta, joka on muuttunut maaksi. Vesijättöä syntyy tavallisimmin maan nousemisen, vesistön laskemisen tai vesistön umpeen kasvamisen vuoksi...."
www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/kiinteiston-omistajalle/lunasta-to…
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies pakkaa omat tavaransa ja minä omani. Minä suunnittelen ruuat ja valitsen kaupassa mitä ostetaan sen vuoksi, että saan mieleistäni, miehelle kelpaisi mikä tahansa ruuaksi tarkoitettu. Mies kantaa ostokset ja pakkaa auton mieleisellään tavallaan. Minä teen ruuat, mies grillaa, yhdessä siivotaan. Mies hakkaa saunapuut, hoitaa veneen, kantaa kesäkalusteita, poimii mustikat ja minä leivon niistä piirakan.
Mä oon sinkku ja teen yksin tuon kaiken ja voin rehellisesti sanoa, että miehesi on saanut helpoimmat ja kivoimmat hommat. Ruohonleikkuun edeltä on raskasta joka kerta siirtää tontilla olevat 8 penkkiä, joskus kaipaisin miestä siihen, mutta tänä vuonna en niitä enää levitä kuin paikkoihin, joista en ruohoa leikkaa, niin ei tarvitse siirrellä. Kun alkaa olla ikää pitää helpottaa omaa työmääräänsä kun asuu yksin. Mutta saunapuitten hakkaaminen on kivaa, siinä saa hien päälle paremmin kuin sisätyöpiiperryksessä, ja voi mennä palkaksi uimaan. Veneen hoitaa nopeasti, taas voi uida. Tlen sytyttely on terapeuttisinta ikinä, onpa se pirtin uuni, sauna tai grilli - kamalaa jos joku mies veisi minulta tikut kädestä. Mustikassa käyntikin on ihanaa - miten ihmeessä kaikki ihanat mökkiasiat tekee miehesi ja sinä kärsit sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Enpä ole kenenkään nähnyt kaivelevan rantojaan vaikka on järven rannalla asuttu koko elämä. Kyllä ne rannat kaivelemattakin pysyy ihan hyvinä. Ruoppausta tarvitsee kyllä tehdä vain hyvin harvoissa paikoissa. Suomessa joka on täynnä järviä ja merenrantaakin on pitkästi ihmiset asuu koko ikänsä rannalla niin, ettei rantaa koskaan tarvitse alkaa ruoppaamaan. Se nyt puuttuu, että kaikki tonkisi vesistöjä jatkuvasti.
Esim sisareni on asunut samassa paikassa 50 vuotta ja ranta on ihan hyvänä pysynyt ilman ruoppauksia. Matala hiekkaranta, ihan yhtä ihana ja ihan samanlainen, kuin silloin, kun talo rakennettiin.
Kyllä meillä on tutut kaivaneet rantoja järvellä ja erityisesti meren rannoilla varsinkin merenlahdet menevät umpeen, jos ei kaivauta säännöllisesti.
Piruako änkeätte semmoisille rannoille, kyllä niitä huonoja rantoja varmasti on, mutta kannattaako niille rakentaa väkisin mökkejä, vaikka valinnanvaraa on?
Suomessa on paljonkin mökkejä alueilla, missä rantoja pitää säännöllisesti kaivaa. Ja kun maa kohoaa, et välttämättä omista enää rantaviivaa, kun se on siirtynyt eteenpäin. Se uusi maaalue pitää ostaa.
maa-alue
Toi umpeen kasvaminen. Kaisloja on pakko ottaa pois, ne leviävät. Ja lisäksi rantaan tulee kaikenlaisia muita vesikasveja.
Vierailija kirjoitti:
"Maanomistaja voi tietyissä tapauksissa lunastaa toiselle kuuluvaa maa-aluetta. Lunastaa voi vesijättöä, yhteistä maa-aluetta tai tonttia:
- Vesijättö on entistä vesialuetta, joka on muuttunut maaksi. Vesijättöä syntyy tavallisimmin maan nousemisen, vesistön laskemisen tai vesistön umpeen kasvamisen vuoksi...."
www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/kiinteiston-omistajalle/lunasta-to…
2000 - 3000 euroa
Muuten joku ulkopuolinen voi ostaa rannan eli sitä ei saa enää käyttää.