Kotirouvan "ura" on suurimmalle osalle naisista taloudellisesti kannattavampi kuin töissäkäynti
Monet vanhemmista kokevat tehtävänsä kotona lasten kanssa hyvinkin mielekkääksi ja antoisaksi.
Hienoa kun löytyy tuollaisia miehiä kun ei noita työpaikkojakaan kaikille riitä. Menestyvän DI-miehen takana onkin hyvä kotirouva. 💖
Kommentit (568)
Vierailija kirjoitti:
Kotirouvana olemiseen ei tarvita suuria tuloja miehen puolelta, riittää että tyytyy ihan tavalliseen elämään.
Olen itse ollut kotona kohta 20 vuotta ja tämä on ollut hyvin toimiva ratkaisu. Lapset ovat saaneet kasvaa rauhassa kotona, eritystä tukea tarvinneelle oli aina joku vastassa kun tuli koulusta. Pidän kotitöistä, joten niiden tekeminen ei ole tuntunut vastenmieliseltä (mies osallistuu myös, joskin minä teen valtaosan omasta tahdostani) sekään. Nyt kun lapset ovat jo isompia, on omaa aikaa harrastaa ja opiskella.
Ymmärrän kyllä ne perinteiset sudenkuopat tämäntyylisessä asetelmassa, mutta mielestäni kotirouvuus on turhan haukuttua nykyään. Kaikille se ei tietenkään sovi, eikä kaikkia edes kiinnosta- valinnanvapaus kunniaan, myös meidän kotiin jääneiden osalta.
Niin? Taloudellisesti kannattavampaa sinulle olisi kuitenkin ollut käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia huolettaa eläke, mutta moniko todellisuudessa tienaa sellaisia summia, joilla eläke tulee olemaan juuri enempää kuin sen tonnin (eli takuueläkkeen verran)? Näistähän on ollut paljon lehtijuttujakin, että koko ikänsä töissäkäynyt saa jotain 1200€/kk eläkettä.
Tuo matala eläke tarkoittaa, että kuukausipalkka on tuskin ollut edes 2000 euroa kuukaudessa, ehkä osa-aikatyötä tai välissä on ollut työttömyysjaksoja tai on ollut pitkään kotona lasten kanssa.
Normaali työeläke meille freelancereille ja taiteilijoille, jotka olemme maksaneet vuosikymmenten ajan lakisääteisiä YEL-maksuja parikymmentä prosenttia työtuloista. Olin kotiäitinä viitisen vuotta, kun lapset olivat pieniä, ja sen jälkeen aloin työllistyä kirjantekijänä. Nyt olen ollut eläkkeellä pari vuotta, mutta vaatimattoman työeläkkeen kylkeen olin säästänyt vapaaehtoista eläkettä, jatkan työntekoa ja sain taiteilijaeläkkeen. Miehen varaan ei voinut laskea: tuli avioero ja lapset kasvoivat aikuisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotirouvana olemiseen ei tarvita suuria tuloja miehen puolelta, riittää että tyytyy ihan tavalliseen elämään.
Olen itse ollut kotona kohta 20 vuotta ja tämä on ollut hyvin toimiva ratkaisu. Lapset ovat saaneet kasvaa rauhassa kotona, eritystä tukea tarvinneelle oli aina joku vastassa kun tuli koulusta. Pidän kotitöistä, joten niiden tekeminen ei ole tuntunut vastenmieliseltä (mies osallistuu myös, joskin minä teen valtaosan omasta tahdostani) sekään. Nyt kun lapset ovat jo isompia, on omaa aikaa harrastaa ja opiskella.
Ymmärrän kyllä ne perinteiset sudenkuopat tämäntyylisessä asetelmassa, mutta mielestäni kotirouvuus on turhan haukuttua nykyään. Kaikille se ei tietenkään sovi, eikä kaikkia edes kiinnosta- valinnanvapaus kunniaan, myös meidän kotiin jääneiden osalta.
Niin? Taloudellisesti kannattavampaa sinulle olisi kuitenkin ollut käyd
Rahat saa mukaan hautaan 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten se on taloudellisesti kannattavaa? 0 euroa eläkettä, 0 euroa omaa rahaa, 0 euroa omaa omaisuutta.
Tiesitkö, että Suomessa ei jää kukaan tyhjän päälle. Kyllä sitä rahaa aletaan maksamaan yksin jäänneellekin avoleskellekin tai eronneelle yksin asuvallekin naiselle ilman elättäjäänsä. Se on joko työttömyyskorvaus tai leskeneläke tms. toimeentulotuki. Ole huoleti, älä väitä muuta.
Onko vaikea käsittää, että jotkut tavoittelevat itselleen ja lapsilleen parempaa elintasoa kuin toimeentulotuen mahdollistama minimi, jolla pysyy hengissä? Ja ehkä jopa mielellään osallistuvat työpanoksellaan yhteiskunnan pyörittämiseen ja rahoittamiseen verojen maksulla? Ei kaikkien tavoitteena ole olla köyhä sosiaalipummi.
Kyllä, se sopii sellaiselle joka haluaa olla lasten kanssa ja kotona koko ajan. Joka ei kaipaa muuhun työelämään. Se on hyvä! Mutta muuten se ei ole naiselle hyväksi olettaa, että kaikki haluavat jäädä kotiin. Kodin ulkopuolinen työ antaa naiselle energiaa, hyvän fiiliksen ja oman työn jota hoitaa. Lisäksi riippuu paljon miehestä millä mielellä naiselle kotirouvaksi jäämistä ehdottaa. Jos miehellä on paljon rahaa ja kuvittelee sen tuovan valtaa määrätä naisen elämässä kaiken jos suostuu tähän, niin huono juttu. Tiedän tällaisen oikean tapauksen ja tuntuu että rikkaat miehet on jotkut tällaisia sikoja.
Musta on hienoa, jos nainen haluaa olla kotona ja hoitaa lapsia ym. Loistavaa, jos se on mahdollista! Naisen kannattaa kuitenkin ottaa selvää, mitä se hänelle ihan realistisesti tarkoittaa. Mitä jos mies lähtee? Mitä jos mies kuolee? Mitä jos mies sairastuu vakavasti? Kannattaa miettiä asiat läpi ja tehdä päätös, joka perustuu oikeisiin laskelmiin juuri oman perheen luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parilla työkaverillani on vaimo kotona hoitamassa lapsia ja tekemässä kotityöt. Yhdellä niistä vaimokkeista on harrastusluonteinen työ, josta ei saa tuloja, mutta saa kuitenkin omaa sisältöä elämään, mies sitten elättää.
Mikä on vaimoke? Onko se miehekkeen vastine?
Vaimoke on vasta koeajalla.
Okei. Paras kotirouvatarjous minkä olen saanut on ollut 700e/kk, joka on aika vähän. Suunnilleen saman verran, kuin työttömyyskorvaus, paitsi kotirouvuus on käytännössä 24/7 työtä, siinä missä työttömän velvollisuuksiin kuuluu 2-4 työhakemusta kuukaudessa.
Eli toistaiseksi diilit ovt olleet aikas kakkoja! Ja huom. suurin osa vaimoa tai tyttöystävää etsivistä miehistä ei suostu neuvottelemaan ollenkaan FAKTOILLA ja NUMEROILLA vaan puhutaan abstrakteistar akkauksista ja läheisyyksistä (= orjuus ja seksuaalinen hyväksikäyttö).
Elikkäs kotirouvista haaveilevat miehet joutuvat nyt pikkusen petraamaan geimiään, avioehdot pöytään ja selkeät sopimukset vaimon velvollisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Ai. Mitenköhän mieheni maksaisi minulle 2500e netostaan 3000e kuussa, jotta minun olisi taloudellisesti kannattavampaa olla kotona kuin töissä?
Ei köyhillä idiooteilla ole mitään kotirouvia, heillä on fätsö-tanttoja, jotka nöyristelevät Alepan kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Musta on hienoa, jos nainen haluaa olla kotona ja hoitaa lapsia ym. Loistavaa, jos se on mahdollista! Naisen kannattaa kuitenkin ottaa selvää, mitä se hänelle ihan realistisesti tarkoittaa. Mitä jos mies lähtee? Mitä jos mies kuolee? Mitä jos mies sairastuu vakavasti? Kannattaa miettiä asiat läpi ja tehdä päätös, joka perustuu oikeisiin laskelmiin juuri oman perheen luvuilla.
Avioehtoon tietysti elatus avion aikana ja mahdollisesti sen jälkee, korkeat henkivakuutukset miehelle, edunsaajaksi vaimo. Naiselle täysi hallintaoikeus miehen omaisuuteen, sillä ovathan he yhtä ruumista.
Lisäksi hyvä sopia terveyteen liittyvistä asioista, esim. siitä kuinka paljolle seksuaailselle rääkille naista altistetaan. Yhden lapsen vuokrakohdulla synnyttäminen maksaa muutamasta kymppitonnista satoihin tonneihin, ja tällöin nainen ei ole miehen "kyttäyksessä" tai "käytössä". Selkeät pelisäännöt on kehitettävä ja sovittava, ihan niinkuin laki määrää pelisääntöjä yhteiskunnassakin.
Jos mies ei ole kiinnostunut sopimaan säännöistä, on melkeinpä odotettavissa että hän aikoo vain käyttää ja viilata linssiin.
Mene töihin, muuta neuvoa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia huolettaa eläke, mutta moniko todellisuudessa tienaa sellaisia summia, joilla eläke tulee olemaan juuri enempää kuin sen tonnin (eli takuueläkkeen verran)? Näistähän on ollut paljon lehtijuttujakin, että koko ikänsä töissäkäynyt saa jotain 1200€/kk eläkettä.
Tuo matala eläke tarkoittaa, että kuukausipalkka on tuskin ollut edes 2000 euroa kuukaudessa, ehkä osa-aikatyötä tai välissä on ollut työttömyysjaksoja tai on ollut pitkään kotona lasten kanssa.
Normaali työeläke meille freelancereille ja taiteilijoille, jotka olemme maksaneet vuosikymmenten ajan lakisääteisiä YEL-maksuja parikymmentä prosenttia työtuloista. Olin kotiäitinä viitisen vuotta, kun lapset olivat pieniä, ja sen jälkeen aloin työllistyä kirjantekijänä. Nyt olen ollut eläkkeellä pari vuotta, mutta vaatima
Kyllä, näin se on. Hienoa ja onnea taiteilijaeläkkeestä! :) Itsekin toivon sen joskus sitten myöhemmin saavani.
t. Toinen taiteilija kulttuurialalta
Onhan perinteisen kotirouvan rooli aika helppo, yleensä heillä on/oli luxus tason elämä töitä tekemättä.
Näitähän näkee edelleen jossain "Beverly Hills" -vaimot ohjelmissa ja vastaavissa mutta outoa on tavallaan se, että nämä naiset eivät koskaan käytä tuota vapaa-aikaansa mitenkään hyväkseen?
Luulen, että jos miehet olisivat olleet vapaalla "koti-isä" roolissa, heistä olisi tullut jotain urheilijoita, mottoriurheilijoita, menestynieitä muusikoita tai jotain muuta vastaavaa, ainakin osasta ja loputkin olisivat ainakin yrittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Onhan perinteisen kotirouvan rooli aika helppo, yleensä heillä on/oli luxus tason elämä töitä tekemättä.
Näitähän näkee edelleen jossain "Beverly Hills" -vaimot ohjelmissa ja vastaavissa mutta outoa on tavallaan se, että nämä naiset eivät koskaan käytä tuota vapaa-aikaansa mitenkään hyväkseen?
Luulen, että jos miehet olisivat olleet vapaalla "koti-isä" roolissa, heistä olisi tullut jotain urheilijoita, mottoriurheilijoita, menestynieitä muusikoita tai jotain muuta vastaavaa, ainakin osasta ja loputkin olisivat ainakin yrittäneet.
Yksi vaimon rooleista on olla rauhoittava ankkuri, joka ei suorita ja sinkoile kuin hullu. Tämä kuuluu myös naiseuden perusluontoon.
Jos haluaa GAY-vaimon joka suoritta jotain rock-tähteyttä tai pärinäurheilua, niin sitten kannattaa ihan suosiolla etsiä mies. Jos arvostaa vain GAY tyyppistä miesmäistä suorittamista ja kovakouraista sekä brutaalia elämäntapaa, niin kannattaa pysyä erossa ihan kaikista naisista kaikissa muodoissaan, ei pelkästään vaimomielessä.
Elikkäs faktoja odotellessa, sillä työttömyyskin on naiselle kannattavampaa kuin kotivaimon rooli, että millä perusteella laskelma kotivaimouden "kannattavuudesta" on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi mahdollisuus olla kotirouva, niin todellakin olisin!
Jos saisin naisystävän, antaisin nähnen jäädä kotiäidiksi ja kotirouvaksi
Että aivan antaisit? Mitähän se tarkoittaa? Päättäisitkö asian hänen puolestaan? Maksaisitko riittävän summan kuussa naisystävällesi siitä hyvästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parilla työkaverillani on vaimo kotona hoitamassa lapsia ja tekemässä kotityöt. Yhdellä niistä vaimokkeista on harrastusluonteinen työ, josta ei saa tuloja, mutta saa kuitenkin omaa sisältöä elämään, mies sitten elättää.
Entäs vaimon eläke? Voi tulla yllätyksenä, jos mies kuolee tai eroaa, että miten pärjää taloudellisesti. Huonoa riskienhallintaa jättää taloudellinen toimeentulo hiuskarvan varaan.
Kesken eläke
Eronnut ei saa leskeneläkettä. Se eronkin mahdollisuus on aina olemassa. Varautukaa naiset!
Nytpä vitsin murjaisit. Olisi todella mielenkiintoista kuulla, miten kotirouvana oleminen olisi ollut minulle taloudellisesti kannattavampaa kuin töissä käyminen. Mainittakoon, että työskentelen alalla, jossa palkkataso on n. 4500e/kk brutto. Nettona käteen jää reilut 3200e/kk. Työssä käydessä olen myös kerryttänyt itselleni työeläkettä, joka onnekseni nykylaskelmien mukaan tulee olemaan sentään kohtuullinen jos jaksan eläkeikään asti.
Kohtaan omassa työssäni minimituloilla kituuttavia ihmisiä (takuu- ja kansaneläke, työmarkkinatuki, sairauspäiväraha, kuntoutustuki, työkyvyttömyyseläke). Kammottaisi joutua itse tuohon asemaan, joten aion todellakin ansaita jatkossakin omat rahani ja samaa suosittelen joka ikiselle naiselle. Miehille toki myös. Aina ei ole oma valinta joutua sivuun työelämästä, mutta mikään taloudellisesti kannattava ratkaisu se ei todellekaan ole. Ellei sitten jostain löydä anteliasta miljonääriä itseään elättämään, mutta todennäköisyydet tuohon ovat lottovoiton luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs vaimon eläke? Voi tulla yllätyksenä, jos mies kuolee tai eroaa, että miten pärjää taloudellisesti. Huonoa riskienhallintaa jättää taloudellinen toimeentulo hiuskarvan varaan.
Kesken eläke
Eronnut ei saa leskeneläkettä. Se eronkin mahdollisuus on aina olemassa. Varautukaa naiset!
Nimenomaan! Varautukaa! Hankkikaa koulutus, ammatti, työpaikka, omaa rahaa ja säästöjä, älkää jääkö toisen hyväntahtoisuuden varaan, ikinä! (Käsittämätöntä, varmaan omalle äidille on aikanaan opetettu näin, luulisi sen 80 v myöhemmin olevan jo itsestään selvää).
Leskeneläkettä tarjotaan ratkaisuksi vanhuuden toimeentuloon. Sitähän voi jatkossa saada ihan peräti 10 vuoden ajan. Entä jos mies lähteekin nuoremman matkaan? Milla nainen silloin elättää itsensä? Kiva kituutella köyhyysrajalla ja joka kuukausi jännittää toimeentulotuen saamista-