Kotirouvan "ura" on suurimmalle osalle naisista taloudellisesti kannattavampi kuin töissäkäynti
Monet vanhemmista kokevat tehtävänsä kotona lasten kanssa hyvinkin mielekkääksi ja antoisaksi.
Hienoa kun löytyy tuollaisia miehiä kun ei noita työpaikkojakaan kaikille riitä. Menestyvän DI-miehen takana onkin hyvä kotirouva. 💖
Kommentit (562)
Meillä on palkat 6400€ ja 8400€ per kk, plus bonukset 20 000 - 30 000€ vuodessa molemmille.
Ei olisi kannattavampaa kotivaimoilu, enkä edes haluaisi kotiin jäädä koska työni on tärkeää.
Ei olisi lapsillenikaan, molemmat tienaavat enemmän kuin miehensä, toinen jopa miettinyt että mies jäisi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parilla työkaverillani on vaimo kotona hoitamassa lapsia ja tekemässä kotityöt. Yhdellä niistä vaimokkeista on harrastusluonteinen työ, josta ei saa tuloja, mutta saa kuitenkin omaa sisältöä elämään, mies sitten elättää.
Entäs vaimon eläke? Voi tulla yllätyksenä, jos mies kuolee tai eroaa, että miten pärjää taloudellisesti. Huonoa riskienhallintaa jättää taloudellinen toimeentulo hiuskarvan varaan.
Kesken eläke
Vierailija kirjoitti:
Meillä on palkat 6400€ ja 8400€ per kk, plus bonukset 20 000 - 30 000€ vuodessa molemmille.
Ei olisi kannattavampaa kotivaimoilu, enkä edes haluaisi kotiin jäädä koska työni on tärkeää.
Ei olisi lapsillenikaan, molemmat tienaavat enemmän kuin miehensä, toinen jopa miettinyt että mies jäisi kotiin.
Ei mikään työ ole tärkeää
Olen tehnyt palkkatyötä tarpeeksi. Eläkkeeseen ei ole kuin vähän toistakymmentä vuotta. Ei haittaisi olla jonkun kotirouva, kunhan siitäkin pääsisi "eläkkeelle" viimeistään 70v. Eli apua ostettaisiin ulkoa.
Minä olen kotona tällä hetkellä, mutta olen taloudellisesti riippumaton ja miehenikin on miljonääri. Ei siis tarvi murehtia eläkkeestä ja muusta, ja mies maksaa elämisen 100%. Minä saan säästää omat varani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parilla työkaverillani on vaimo kotona hoitamassa lapsia ja tekemässä kotityöt. Yhdellä niistä vaimokkeista on harrastusluonteinen työ, josta ei saa tuloja, mutta saa kuitenkin omaa sisältöä elämään, mies sitten elättää.
Entäs vaimon eläke? Voi tulla yllätyksenä, jos mies kuolee tai eroaa, että miten pärjää taloudellisesti. Huonoa riskienhallintaa jättää taloudellinen toimeentulo hiuskarvan varaan.
Sen takia asunnon omistus 50/50. Tietenkään mistään muuttotappiopaikkakunnalta ei kannata ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten se on taloudellisesti kannattavaa? 0 euroa eläkettä, 0 euroa omaa rahaa, 0 euroa omaa omaisuutta.
Tiesitkö, että Suomessa ei jää kukaan tyhjän päälle. Kyllä sitä rahaa aletaan maksamaan yksin jäänneellekin avoleskellekin tai eronneelle yksin asuvallekin naiselle ilman elättäjäänsä. Se on joko työttömyyskorvaus tai leskeneläke tms. toimeentulotuki. Ole huoleti, älä väitä muuta.
Jee, onneks tää työttömyyskorvaus tai toimeentulotuki on yhtä hyvä kuin ikänsä työtä tehneen eläke.
...Ei kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotirouva, ja ylpeä siitä. Kun kerron tämän ihmisille, saan usein osakseni hämmästystä, toisinaan jopa vähättelyä.
Minut on valittu 💕
Valittu höynäytettäväksi. Mies vaihtaa uuteen kun vanhenet liikaa.
Aloitukselle ei voi kuin nauraa. Aikanaan 1970 - 1980 -luvulla asuin lapsena varakkaalla alueella, jossa oli kotirouvia. Eipä ollut hääppöinen näiden vaimojen tilanne, kun menestyvät miehet vaihtoivat nuorempaan ja kauniimpaan vaimoon siinä vaiheessa, kun lapset olivat aikuistuneet. Siinä meni status, iso koti ja auto samalla kertaa ja tilalle tuli vuokrakämppä jossain lähiössä, osa vielä muutaman lapsen kanssa.
Tuolloin jo lapsena päätin, että opiskelen, hankin kunnon ammatin ja että minulla on aina omaa rahaa. Se on pitänyt. Sen ovat oppineet omat lapseni.
P.S. Yksi lapsistani, tytär on menestyvä DI, kuten myös hänen puolisonsa.
Monia huolettaa eläke, mutta moniko todellisuudessa tienaa sellaisia summia, joilla eläke tulee olemaan juuri enempää kuin sen tonnin (eli takuueläkkeen verran)? Näistähän on ollut paljon lehtijuttujakin, että koko ikänsä töissäkäynyt saa jotain 1200€/kk eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi mahdollisuus olla kotirouva, niin todellakin olisin!
Jos saisin naisystävän, antaisin nähnen jäädä kotiäidiksi ja kotirouvaksi
Että oikein antaisit! Ota piika.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotirouva, ja ylpeä siitä. Kun kerron tämän ihmisille, saan usein osakseni hämmästystä, toisinaan jopa vähättelyä.
Minut on valittu 💕
Moi mitä kuuluu, muut naiset? Postailetteko tekin videoita alusvaatteissa olevista kauniista naisista tehdäksenne pointtinne vetovoimaisemmaksi muille heteronaisille, kuten minä, ihka oikeasti miehen kanssa naimisissa oleva heterokotirouva, joka en ole naista internetissä esittävä mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä teillä on tarve todistella ja tuputtaa omaa valintaanne ihan kuin se kotiäitejä kiinnostaisi.
Luultavasti nuo kotiäidit on paljon vahvempia ja järkevämpiä kuin mitä uskotte. Todennäköisesti myös rautainen itsetuntokin, kun kestävät nämä ennakkoluulot ja vinkumiset.
Mikään ei saa voimaantunutta naista ilakoimaan kuin ajatus siitä, että "miehen armoilla" ollut nainen saisi köniinsä.
No köniin saaminen ja muiden onnettomuudella ilakointi on ihan omia ajatuksiasi. Minä keskityn siihen pointtiin, ettei Suomessa ole juurikaan miehiä, joiden varassa olisi edes mahdollista naisen olla kotona. Yhteiskunta on rakennettu kahden tulon varaan.
En ole tuo jolle vastasit, mutta:
Vähemmälläkin pärjää. Meillä miehen nettotulot n. 2500 tuntumassa. Kun
No yäk. Oliko tämä olevinaan joku puolustuspuhe kotirouvailulle? Voi olla kotirouva, kunhan ei vaan harrasta mitään, käy missään, tai tee mitään?
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi mahdollisuus olla kotirouva, niin todellakin olisin!
Sama täällä.
M54
Olen feministi ja taistelen sen puolesta, että jokainen saa valita millaista elämää elää. Taistelen myös niiden puolesta jotka haluavat valita kotirouvuuden, jotta heidänkin elämänsä olisi turvattu siltä varalta, että homma ei toimikaan. Siksi mielestäni opiskelua ja alanvaihtoa pitäisi helpottaa ja tehdä mahdollisimman joustavaksi niin, että kuka tahansa voisi missä elämäntilanteessa tahansa opiskella itselleen uuden ammatin. Näin varmistamme, että kotirouvat eivät ikinä jäisi tyhjänpäälle vaikka mies kuolisi äkillisesti tai lähtisi lätkimään tai suhteessa alkaisi ilmaantua väkivaltaisia tai kontrolloivia piirteitä.
Lisäksi mielestäni lasten hoitamisesta kotona tulisi saada kunnon taloudellinen kompensaatio. Yhden lapsen päivähoito maksaa yhteiskunnalle suuria summia, olisi kohtuullista että kotihoitoa arvostettaisiin niin että siitä tehtäisiin myös taloudelliselta kannalta mahdollinen valinta kaikille.
Jokaisesta synnytetystä lapsesta pitäisi tulla tuntuva lisä takuueläkkeeseen niin, että nainen joka on synnyttänyt lapsia ei koskaan joutuisi käytännössä minimieläkkeen varaan. Myös edellä mainitusta lapsen kotihoidosta pitää kertyä eläkettä enemmän kuin muutamia roposia. Jos ihminen (tässä tapauksessa nainen) tekee yhteiskunnalle arvokasta työtä (lasten synnyttäminen, hoitaminen ja kasvattaminen), sitä kuuluu arvostaa ja se arvostus pitää näkyä yhteiskunnallisessa asemassa elämän loppupäässä.
Jostain kumman syystä konservatiivit eivät ikinä ole valmiita edes keskustelemaan kotirouvien/-äitien aseman vahvistamisesta ja turvaamisesta vaan heille tuntuu olevan tärkeintä että nainen UHRAA oman autonomiansa, turvansa ja oikeutensa. Tuntuu, että niille jotka eniten haikailevat kotirouvien perään tärkeintä tuntuu olevan kotirouvan alistettu asema, ei tehdä siitä aidosti houkutteleva vaihtoehto elää tätä yhtä elämää joka meille on suotu.
Vierailija kirjoitti:
Monia huolettaa eläke, mutta moniko todellisuudessa tienaa sellaisia summia, joilla eläke tulee olemaan juuri enempää kuin sen tonnin (eli takuueläkkeen verran)? Näistähän on ollut paljon lehtijuttujakin, että koko ikänsä töissäkäynyt saa jotain 1200€/kk eläkettä.
Tuo matala eläke tarkoittaa, että kuukausipalkka on tuskin ollut edes 2000 euroa kuukaudessa, ehkä osa-aikatyötä tai välissä on ollut työttömyysjaksoja tai on ollut pitkään kotona lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaimoke? Onko se miehekkeen vastine?
Tarkempaa tietoa, kuka voi saada leskeneläkettä
Voit saada leskeneläkettä, jos seuraavat kolme kohtaa täyttyvät:
Sinä ja puolisosi olitte avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa.
Menitte naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne ennen kuin puolisosi täytti 65 vuotta.
Teillä on tai oli yhteisiä lapsia.
Jos teillä ei ollut yhteistä lasta, seuraavien neljän ehdon pitää täyttyä:
Sinä ja puolisosi olitte menneet naimisiin tai parisuhteenne oli rekisteröity ennen kuin puolisosi täytti 65 vuotta.
Kun puolisosi kuoli, olit vähintään 50-vuotias. Jos olit alle 50-vuotias, kun puolisosi kuoli, olit saanut työkyvyttömyyseläkettä vähintään kolme vuotta.
Menitte naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne ennen kuin sinä täytit 50 vuotta.
Ehditte olla naimisissa tai rekisteröidyssä parisuhteessa vähintään viisi vuotta ennen puolisosi kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkempaa tietoa, kuka voi saada leskeneläkettä
Voit saada leskeneläkettä, jos seuraavat kolme kohtaa täyttyvät:
Sinä ja puolisosi olitte avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa.
Menitte naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne ennen kuin puolisosi täytti 65 vuotta.
Teillä on tai oli yhteisiä lapsia.
Jos teillä ei ollut yhteistä lasta, seuraavien neljän ehdon pitää täyttyä:
Sinä ja puolisosi olitte menneet naimisiin tai parisuhteenne oli rekisteröity ennen kuin puolisosi täytti 65 vuotta.
Kun puolisosi kuoli, olit vähintään 50-vuotias. Jos olit alle 50-vuotias, kun puolisosi kuoli, olit saanut työkyvyttömyyseläkettä vähintään kolme vuotta.
Menitte naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne ennen kuin sinä täytit 50 vuotta.
Ehditte olla naimisissa tai rekisteröidyssä parisuhteessa vähintään viisi vuotta ennen puolisosi kuolemaa.
On lapsia 😻