Kotirouvan "ura" on suurimmalle osalle naisista taloudellisesti kannattavampi kuin töissäkäynti
Monet vanhemmista kokevat tehtävänsä kotona lasten kanssa hyvinkin mielekkääksi ja antoisaksi.
Hienoa kun löytyy tuollaisia miehiä kun ei noita työpaikkojakaan kaikille riitä. Menestyvän DI-miehen takana onkin hyvä kotirouva. 💖
Kommentit (568)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei, vaan mies käy töissä ja tienaa. Oletko ok?"
Aikuinen ihminen, jolla ei ole omaa vakaata taloutta.
Sijoittajat on erikseen, ei se ole se perinteinen kotirouva. Jostain ne sijoitetut rahat on tulleet...
Luuletko ettei kotirouva ole voinut aikoinaan tienata hyvinkin? Ihan vakaa talous on, kiitos vaan :)
Aaa me nuoret naiset kinastellaakin täällä jonkun vanhan uramamman kanssa, joka on jo tienannut niin paljon, ettei tarvi enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kotiäidille eläkettä?
mistä näitä kotirouvasatuja syntyy?
Monessa maassa on sellainen eläkejärjestelmä, joka maksaa myös kotirouvalle eläkettä miehen ansioista. Ei se ole satua, vaan ihan normaali käytäntö.
Mä asun tällaisessa maassa ja olen kotirouva. Lisäksi olisin oikeutettu puoleen miehen palkasta, jos erottaisiin, enkä menisi uudelleen naimisiin. Mun mies puhuu aina meidän rahoista, eikä hänen rahoistaan, vaikka hän on ne tienannut. Omistamme kaiken omaisuutemme yhdessä ja jos mies sattuisi kuolemaan minä perisin kaiken.
Mulle kotirouvana olo täällä on ainakin ollut taloudellisesti paljon kannattavampaa kuin työssäkäynti Suomess
Ni. Ja jos ja kun ero on riitaisa, niin sitäkään vähää ei saa.
Aika pyntätty kotirouvaksi tuo videon nainen. Eipä tuolla kulttuurilla olekaan mitään tekemistä Suomen entisaikojen kanssa, ei niille lehmille ja muille eläimille sanottu, että saatte ruokaa sitten vasta kun oon ensin meikannut 2 h ja kuvannut videon someen. Pitääkö joku tuota teatteria oikeasti aitona? Keino nyhtää idiooteilta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin on kannattavampi siinä vaiheessa, kun ukko salamarakastuu töissä nuoreen sihteeriin ja jättää vaimon tämän takia?!
Kotiäitiys on naisiin kohdistuvaa taloudellista väkivaltaa parhaimmillaan!
Taloudellista väkivaltaa on myös kahden tulon taloudessa. Jos tulot pistetään raakasti puoliksi, vaikka toinen tienää 6000 ja toinen 2000, se on taloudellista väkivaltaa.
Ihan samat riskit on myös työssäkäyvillä. Nämä kauhukuvat mitä maalataan vain kotiäideille, ne pätee jokaiseen parisuhteeseen. Ehkä tässä projisoidaankin sitä, että kun oma parisuhde on epätasapainossa ja paska, niin ei voi kuvitellakaan, että voisi jäädä kotiäidiksi. Helposti kuvitellaan, ett
Sulla ei kerry eläke, ellei sitä sulle kerrytetä. Jos sun miehelle käy jotain, sä et työllisty. Aikuiset lapsesi irtautuvat susta, jo teininä. Harvalla eronneella pariskunnalla on sellaista omaisuutta, josta puolikas riittää hyvään loppuelämään. Niin se vain on.
"Jos sun miehelle käy jotain, sä et työllisty."
"Niin se vain on."
Millä varmuudella tiedät, että joku sinulle vieras ihminen ei työllisty? Oletko siis näitä joiden mielestä kotiäidit on kaikki läpityhmiä? Ei ne voi töitäkään saada?
Tiedän pari pariskuntaa, joissa nainen oli kotiäitinä. Kyllä ne mukavasti elelivät vielä eläkkeelläkin. Toisessa tapauksessa kotiäiti meni töihin kun lapset oli isoja. Työllistyi kyllä hyvin pian. Ei tarvita hulppeita omaisuuksia, pienen omakotitalon saa maksettua yhdenkin palkalla.
Asioista tehdään jotenkin niin järjettömän vaikeita. Kaikki on sovittavissa. Ei kotiäitiys automaattisesti tarkoita loppuiän köyhyysloukkua.
Suomessa itse asiassa varmaan kääntyisi niin, että tulisi viikko-viikko-vuorovanhemmuus ja ehto, ettei makseta edes sitä paria sataa euroa elatusmaksua lapsesta. Oikeudessa se osapuoli, jolla varaa jäädä asumaan yhteiseen kotiin lasten kanssa, voi olla jo vahvemmalla.
Kyllä, jossain Jenkeissä kotiäitiys voi olla hyvä taloudellinen diili. Suomessa se on sitä harvoin, ellei miehellä ole jo tosi merkittävää omaisuutta. Usein vain niillä, joilla on, on myös kyky suojata se mahdollisen avioeron varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin on kannattavampi siinä vaiheessa, kun ukko salamarakastuu töissä nuoreen sihteeriin ja jättää vaimon tämän takia?!
Kotiäitiys on naisiin kohdistuvaa taloudellista väkivaltaa parhaimmillaan!
Taloudellista väkivaltaa on myös kahden tulon taloudessa. Jos tulot pistetään raakasti puoliksi, vaikka toinen tienää 6000 ja toinen 2000, se on taloudellista väkivaltaa.
Ihan samat riskit on myös työssäkäyvillä. Nämä kauhukuvat mitä maalataan vain kotiäideille, ne pätee jokaiseen parisuhteeseen. Ehkä tässä projisoidaankin sitä, että kun oma parisuhde on epätasapainossa ja paska, niin ei voi kuvitellakaan, että vo
Tuohon voi tuudittautua, kun ei ole siellä työelämässä näkemässä, mitkä ne kotifrouvan työllistymismahdollisuudet ovat, kun cv:ssä on vuosikymmen(t)en aukko. Ei voi kuin onnea toivottaa ja nauraa nurkan takana.
Mä kävin armeijan vapaaehtoisena ja nyt olen ajatellut jäädä kotirouvaksi. Jää enemmän aikaa maanpuolustustoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kotiäidille eläkettä?
mistä näitä kotirouvasatuja syntyy?
Monessa maassa on sellainen eläkejärjestelmä, joka maksaa myös kotirouvalle eläkettä miehen ansioista. Ei se ole satua, vaan ihan normaali käytäntö.
Mä asun tällaisessa maassa ja olen kotirouva. Lisäksi olisin oikeutettu puoleen miehen palkasta, jos erottaisiin, enkä menisi uudelleen naimisiin. Mun mies puhuu aina meidän rahoista, eikä hänen rahoistaan, vaikka hän on ne tienannut. Omistamme kaiken omaisuutemme yhdessä ja jos mies sattuisi kuolemaan minä perisin kaiken.
Mulle kotirouvana olo täällä on ainakin ollut taloudellisesti paljon kannattavampaa kuin työssäkäynti Suomess
Ei kai kotirouvan kannata avioehtoa tehdä. Kotirouvana ei myöskään kannata olla köyhälle miehelle.
Kotirouvaksi jättäytyminen on typerintä, mitä nainen voi tehdä, jollei turvana ole jotenkin saatua omaa omaisuutta (tyypillisesti iso perintö tai lahjaksi saatu osakesalkku tms, joskus harvoin nuorena itse tehty omaisuus). Vaikkei se äijä olisikaan hyväksikäyttävä k.s.pää, pettäjä tms. hän voi joutua onnettomuuteen ja vammautua tai kuolla.
Huonopalkkaisessa työssäkin ihminen tienaa noin €2000 per kk verojen jälkeen. Miehen tulee tienata ihan älyttömästi, jotta pystyisi maksamaan tuon ja eläkkeen naiselle, vaikkei avioeroa tms tapahtuisikaan. Toisin sanoen Suomessa ei naisen todellakaan kannata jäädä kotirouvaksi.
Vierailija kirjoitti:
95% suomalaisista miehistä ei riitä tulot kotona olevaan vaimoon/kotiäitiin.
Vaatii reilusti yli kymppitonnin palkan kuussa että olisi tuohon varaa tässä maassa.
Kymppitonnin palkasta jää ainakin se 5000 netto. Miten jotkut pariskunnat sitten elää esim 2000 + 2000 nettotuloilla? Jos vain toinen käy töissä, niin yleensä riittää vähemmät menotkin - ei tarvita esim kahta autoa.
Vierailija kirjoitti:
"Sulla ei kerry eläke, ellei sitä sulle kerrytetä. Jos sun miehelle käy jotain, sä et työllisty. Aikuiset lapsesi irtautuvat susta, jo teininä. Harvalla eronneella pariskunnalla on sellaista omaisuutta, josta puolikas riittää hyvään loppuelämään. Niin se vain on."
On kertynyt, koska saan eläkettä. Eläke myös periytyy. Ei ole lapsia. On omaisuutta, joka riittää loppuelämäksi. Niin se vain on.
Eli oikeastaan aloituksen sanoma olisi: rikkaat voivat jäädä kotiin hengaamaan.
Tavalliselle varallisuutta työelämään astuessaan kerryttävälle tuo ei ole mikään kannattava vaihtoehto. Jos isiltä tulee iso perintö ja isi kuolee nuorena, niin ehkä sitten. Harvalle on tiedossa sellaisia rahoja, että niillä eletään kovinkaan leveästi vanhaksi.. Niitä harrastuksia, lemmikkejä, kauneudenhoitoa ja matkoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani kotirouvat on naisia, jotka ei ole pärjänneet työelämässä. Kotona on helppo ja turvallinen olla. Ei tartte haastaa itseään missään.
No ei se nyt välttämättä niinkään ole. Kaikki ei aina ole niin kuin päälle päin näyttää.
No en minä kenenkään muun pään sisään pääse kuin omani, mutta siltä minusta on näyttänyt. Tietty kunnianhimon ja draivin puute, ei hirveesti kiinnostusta muuhun kuin turvalliseen mammailuun, superkonservatiivisia, vähän tylsiä, sanoisinko jopa lapsellisia, ja elämänpiiri kapea. Ei sopisi mulle.
Nyt on pakko kysyä - kuinka monta kotirouvaa tai kotiäitiä oikeasti tunnet.
Minä en tunne itseni lisäksi kuin pari, eikä elämä tosiaankaan ole heillä tuollaista. Jokaisella kotiin jäämisen syynä on erityislapsi, ja elämä ei ole tylsää tai eivätkä he ole tyhmiä tai lapsellisia, ei ole edes "turvallista mammailua".
Mutta kerrohan sinä, kuinka moneen perustat tuon näkemykseksi kotirouvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
95% suomalaisista miehistä ei riitä tulot kotona olevaan vaimoon/kotiäitiin.
Vaatii reilusti yli kymppitonnin palkan kuussa että olisi tuohon varaa tässä maassa.
Kymppitonnin palkasta jää ainakin se 5000 netto. Miten jotkut pariskunnat sitten elää esim 2000 + 2000 nettotuloilla? Jos vain toinen käy töissä, niin yleensä riittää vähemmät menotkin - ei tarvita esim kahta autoa.
En mä kyllä tajua noita teidän miehiäkään. Ilmeisesti joku kymppidonan tienaava äijä ei halua elää kymppitonnin tienaavan äijän elämää vaan 2000 euroa tienaavan äijän elämää. No, kukin toki tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin armeijan vapaaehtoisena ja nyt olen ajatellut jäädä kotirouvaksi. Jää enemmän aikaa maanpuolustustoimintaan.
Mulla on noita vapaaehtoisia maanpuolustushommia kuitenkin ja monet työnantajat arvostaa sitä, että on käynyt armeijan. Jos myöhemmin haluan mennä työelämään. Miehelle kuulemma sopii, että olen kotona. Ensin kotiäitinä ja sitten kotirouvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani kotirouvat on naisia, jotka ei ole pärjänneet työelämässä. Kotona on helppo ja turvallinen olla. Ei tartte haastaa itseään missään.
No ei se nyt välttämättä niinkään ole. Kaikki ei aina ole niin kuin päälle päin näyttää.
No en minä kenenkään muun pään sisään pääse kuin omani, mutta siltä minusta on näyttänyt. Tietty kunnianhimon ja draivin puute, ei hirveesti kiinnostusta muuhun kuin turvalliseen mammailuun, superkonservatiivisia, vähän tylsiä, sanoisinko jopa lapsellisia, ja elämänpiiri kapea. Ei sopisi mulle.
Nyt on pakko kysyä - kuinka monta kotirouvaa tai kotiäitiä oikeasti tunnet.
Minä en tunne itseni lisäksi kuin pari, eikä elämä tosia
Noin 15 kolmesta eri maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei, vaan mies käy töissä ja tienaa. Oletko ok?"
Aikuinen ihminen, jolla ei ole omaa vakaata taloutta.
Sijoittajat on erikseen, ei se ole se perinteinen kotirouva. Jostain ne sijoitetut rahat on tulleet...
Luuletko ettei kotirouva ole voinut aikoinaan tienata hyvinkin? Ihan vakaa talous on, kiitos vaan :)
Aaa me nuoret naiset kinastellaakin täällä jonkun vanhan uramamman kanssa, joka on jo tienannut niin paljon, ettei tarvi enempää.
Alle 40 vuotias olen, jonkun mielestä varmaan vanha? Ura ihminen en ole, mutta ihan kivasti tienannut ja oikeilla sijoituksilla saanut hyvän kokoisen salkun joka koko ajan kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika pyntätty kotirouvaksi tuo videon nainen. Eipä tuolla kulttuurilla olekaan mitään tekemistä Suomen entisaikojen kanssa, ei niille lehmille ja muille eläimille sanottu, että saatte ruokaa sitten vasta kun oon ensin meikannut 2 h ja kuvannut videon someen. Pitääkö joku tuota teatteria oikeasti aitona? Keino nyhtää idiooteilta rahaa.
Tää on jonkun ukon harrastamaa aivopesua. Ei muuta. Eikä se tehoa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun kokemus asiasta, ja sinulla on siihen oikeus. Mutta he voivat kokea asian täysin toisella tavalla ja olla onnellisia
No harva sinullekkaan hurraa siellä mediocre urasi parissa, vaikka tärkeä palanen luulet olevasi xD
Mä en kyllä kehtais vetää lonkkaa, kun mies käy töissä. En vaan kehtais.
No enpä jaksa hurrata ihmiselle, joka ei tuota tähän yhteiskuntaan mitään omalla panoksellaan. Aikuisen miehen palvelu ei ansaitse aplodeja.