Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotirouvan "ura" on suurimmalle osalle naisista taloudellisesti kannattavampi kuin töissäkäynti

Vierailija
12.08.2025 |

Monet vanhemmista kokevat tehtävänsä kotona lasten kanssa hyvinkin mielekkääksi ja antoisaksi.

Hienoa kun löytyy tuollaisia miehiä kun ei noita työpaikkojakaan kaikille riitä. Menestyvän DI-miehen takana onkin hyvä kotirouva. 💖

Kommentit (568)

Vierailija
281/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sulla ei kerry eläke, ellei sitä sulle kerrytetä. Jos sun miehelle käy jotain, sä et työllisty. Aikuiset lapsesi irtautuvat susta, jo teininä. Harvalla eronneella pariskunnalla on sellaista omaisuutta, josta puolikas riittää hyvään loppuelämään. Niin se vain on."

On kertynyt, koska saan eläkettä. Eläke myös periytyy. Ei ole lapsia. On omaisuutta, joka riittää loppuelämäksi. Niin se vain on. 

Siis ei ole edes lapsia ja sä hengaat vaan kotirouvana? Voi jestas. Siinä on kyllä mennyt naisessa yhteiskunnan panostukset hukkaan. Ole hyvä!

Vierailija
282/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani kotirouvat on naisia, jotka ei ole pärjänneet työelämässä. Kotona on helppo ja turvallinen olla. Ei tartte haastaa itseään missään. 

No ei se nyt välttämättä niinkään ole. Kaikki ei aina ole niin kuin päälle päin näyttää.

No en minä kenenkään muun pään sisään pääse kuin omani, mutta siltä minusta on näyttänyt. Tietty kunnianhimon ja draivin puute, ei hirveesti kiinnostusta muuhun kuin turvalliseen mammailuun, superkonservatiivisia, vähän tylsiä, sanoisinko jopa lapsellisia, ja  elämänpiiri kapea. Ei sopisi mulle. 

Se on sinun kokemus asiasta, ja sinulla on siihen oikeus. Mutta he voivat kokea asian täysin toisella tavalla ja olla onnellisia elämässään. Eikö ole hienoa, jos ihmiset ovat onnellisia elämänvalintojensa ansiosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sulla ei kerry eläke, ellei sitä sulle kerrytetä. Jos sun miehelle käy jotain, sä et työllisty. Aikuiset lapsesi irtautuvat susta, jo teininä. Harvalla eronneella pariskunnalla on sellaista omaisuutta, josta puolikas riittää hyvään loppuelämään. Niin se vain on."

On kertynyt, koska saan eläkettä. Eläke myös periytyy. Ei ole lapsia. On omaisuutta, joka riittää loppuelämäksi. Niin se vain on. 

Mitä? Eläke myös periytyy? 

Vierailija
284/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa tämä sisarellinen huoli näistä ikuisuuskysymyksistä olisi edes aitoa, mutta epäilenpä. 

Minä olen ollut nyt 7 vuotta kotirouva (myös kolmen lapsen äiti, mutta osa lapsista teinejä) ja tuskin olen koskaan ollut onnellisempi. Kyllä, eläkkeet ja testamentit on mietitty ja katsottu kuntoon. En ole tyhmä, vaikka kotona olenkin. Kun on aikaa ja rahaakin, on myös mahdollisuuksia pitää huolta ulkonäöstä, jos sitä nyt seuraavaksi joku kysyy että mitäs jos mies ottaa nätimmän.😅 aikamoista miehen aliarvioimista myöskin tuollaiset kommentit. 

Eli ehdottomasti kannattava diili minulle ja myöskin miehelle, kun hän saa olla kotona rauhallisessa ilmapiirissä. Toista olisi jos itsekin tulisin vielä stressaantuneena kotiin ja sen lisäksi olisi vielä kaikk

Mä käyn kiinnostavassa työssä, vietän aikaa lasten ja miehen kanssa ja harrastan. Työt on mulle tärkeä juttu. En halua elää vain lasteni tai kodin kautta, vaan olla tärkeä osa yhteiskuntaa muutenkin.

Löytyykö muita keinoja olla osa yhteiskuntaa, kuin työ? Mitä jos työ on vaikka arkistonhoitamista, tai lounaskahvilassa, tunteeko olevansa osa yhteiskuntaa? 

Vapaaehtoistyö, muiden auttaminen? 

Vierailija
285/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa tämä sisarellinen huoli näistä ikuisuuskysymyksistä olisi edes aitoa, mutta epäilenpä. 

Minä olen ollut nyt 7 vuotta kotirouva (myös kolmen lapsen äiti, mutta osa lapsista teinejä) ja tuskin olen koskaan ollut onnellisempi. Kyllä, eläkkeet ja testamentit on mietitty ja katsottu kuntoon. En ole tyhmä, vaikka kotona olenkin. Kun on aikaa ja rahaakin, on myös mahdollisuuksia pitää huolta ulkonäöstä, jos sitä nyt seuraavaksi joku kysyy että mitäs jos mies ottaa nätimmän.😅 aikamoista miehen aliarvioimista myöskin tuollaiset kommentit. 

Eli ehdottomasti kannattava diili minulle ja myöskin miehelle, kun hän saa olla kotona rauhallisessa ilmapiirissä. Toista olisi jos itsekin tulisin vielä stress

Miksi sun on pitänyt jäädä kotin?

Vierailija
286/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, ja odotan edelleen vastausta otsikon kysymykseen. Videoita en katsele.

Mihin ihmeen ksysymykseen? Ei otsikossa ole kysymyksen kysymystä.

Vierailija
287/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei, vaan mies käy töissä ja tienaa. Oletko ok?"

Aikuinen ihminen, jolla ei ole omaa vakaata taloutta.

Sijoittajat on erikseen, ei se ole se perinteinen kotirouva. Jostain ne sijoitetut rahat on tulleet...

Luuletko ettei kotirouva ole voinut aikoinaan tienata hyvinkin? Ihan vakaa talous on, kiitos vaan :)

Vierailija
288/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä on tämä jatkuva huoli kotirouvan heikommasta taloudellisesta asemasta? Jos mies tienaa kahden edestä, vaikkapa 6000 euroa, ja rahat tulee yhteiselle tilille, niin sen kotirouvan asema on ihan yhtä hyvä kuin jos talouden tulot olisivat esim 3000 + 3000. "

Unohdit progressiivisen verotuksen. :)

Mun mies tienaa ton ja kyllä pelkästään hänen tuloilla perhe eläis paljon niukemmin, kuin nyt, kun mä tuon taloon melkein toisen samanmoisen tilin. 😁

Vierailija
289/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on niin tyhmä että uskoo kaiken USAlaisen ja venäläisen propagandan. Itse ei ole ollut päivääkään töissä niin että ymmärtäisi jotain suomalaisesta yhteiskunnasta.

Vierailija
290/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tarkoitetaan leskeneläkettä, mutta sen ehtoja on koko ajan huononnettu. On myös enemmän kuin todennäköistä, että se tullaan lopettamaan nuoremmilta sukupolvilta vielä kokonaan.

Vierailija
291/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani kotirouvat on naisia, jotka ei ole pärjänneet työelämässä. Kotona on helppo ja turvallinen olla. Ei tartte haastaa itseään missään. 

No ei se nyt välttämättä niinkään ole. Kaikki ei aina ole niin kuin päälle päin näyttää.

No en minä kenenkään muun pään sisään pääse kuin omani, mutta siltä minusta on näyttänyt. Tietty kunnianhimon ja draivin puute, ei hirveesti kiinnostusta muuhun kuin turvalliseen mammailuun, superkonservatiivisia, vähän tylsiä, sanoisinko jopa lapsellisia, ja  elämänpiiri kapea. Ei sopisi mulle. 

Se on sinun kokemus asiasta, ja sinulla on siihen oikeus. Mutta he voivat kokea asian täysin toisella tavalla ja olla onnellisia elämässään. Eikö ole hienoa, jos ihmiset ovat o

Enpä tiedä heidän onnellisuudestaankaan. Eivät he ainakaan onnellisemmiltä vaikuta kuin muut naiset. Yksinäisemmiltä kyllä.

Vierailija
292/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No voisin vaikkapa matkustella ihan omin kätösin tienaamani varallisuuden turvin. Ehkä saan siihen mennessä myös maksettua taloni meren rannassa, niin ehkä keksin siellä jotain virikettä. 😊

Toiset on ylpeitä siitä, että on ihan oma toimeentulo. "

Mutta kerropa pitääkö mun häpeillä sitä että pystyn noihin asioihin perittyäni? Ja pystyn sen turvin "kotirouvailemaan"? Usein tuntuu että mun pitäisi ottaa joku yhteisvastuu ja joko jakaa rahani pienipalkkaisille, tai raataa itse töissä vaikka en halua - mä kuulun niihin jotka keksii elämälle muutakin sisältöä kuin työnteon. 

Vierailija
293/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole jokaisen oma valinta jääkö kotiin vai ei.

Meillä äiti oli pitkään kotona ja ihan hyvin meni, mutta kun isä yllättäen kuoli niin äiti oli vähän kusessa ilman työtä tai palkkaa. Jos pariskunnasta vain toinen tienaa niin mitäs sitten jos se se ei pystykään työskentelemään? Eroaminen ilman omaa rahaa voi olla vaikeaa, olet jumissa siinä suhteessa kun ilman palkkatyötä ja omaa rahaa ei asunnon saanti onnistu. Näinä päivinä naiset voivat olla muutakin kun äitejä ja vaimoja, kaikille tuo kotirouvailu ei sovi.

Vierailija
294/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ehdottomasti kannattava diili minulle ja myöskin miehelle, kun hän saa olla kotona rauhallisessa ilmapiirissä. Toista olisi jos itsekin tulisin vielä stressaantuneena kotiin ja sen lisäksi olisi vielä kaikki muu päälle. 

Onnek

No kotiäiti ei tietysti muita hommia tunne, kuin yksinkertaisia liukuhihnahommia. 😆

Vierailija
295/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin jäädä kotirouvaksi. Omaa varallisuutta on ja olen muutenkin kotiäitinä. Ei ole taloudellista painetta. Jos olisin kotirouva, niin kaikki olisi vauraampaa. Parempi asunto, parempi auto, olisi varaa ostaa parempia vaatteita ja käydä kauneushoidoissa.

Ei tarvitse huolehtia mahdollisesta erosta tai miellyttää miestä. Koska tulen omillani toimeen joka tapauksessa. Aika ideaali ratkaisu minulle. Kotitöitä voin tehdä pari tuntia päivässä. 

Vierailija
296/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen on ensisijausesti äiti.

Nuoret naiset pois toimistoista ja perustamaan perhe. M28

Ei asiat ole niin mustavalkoisia. 

Mitä jos on autismin kirjolla ja älykkyydeltään heikkolahjainen? Anteeksi, kun en voi täyttää sitä naiselle tarkoitettua luonnollista roolia.

Biologiset seikat toki ymmärrettäviä, ja toki näen myös logiikan, ettei ne sukupuoliroolit ole täysin tyhjästä syntyneet. Silti tällainen lapseton voi myös keksiä elämässään itselleen syvällistä ja ottaa vaikka vastuullisen aikuisen roolin. Muitakin vastuullisia rooleja löytyy äidin ja isän lisäksi. Katsokaa vaikka Raamattua: Jeesus, Johannes Kastaja ja Paavali olivat lapsettomia. 

En tiedä vielä omaa paikkaani naisena, mutta sen tiedän ettei äitielämää ole luotu minua varten. Keskityn sitten työelämään. Sen sijaan voisin toimia jossain vastuullisessa roolissa, valistajana kasvattajan sijaan, jos elettäisiin vielä hyvin konservatiivisessa yhteiskunnassa. Ehkä jonain suvun päänä tai vanhimpana olisin ojentamassa ja opettamassa kunnioitusta toisia kohtaan, missä ei

Vierailija
297/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ehdottomasti kannattava diili minulle ja myöskin miehelle, kun hän saa olla kotona rauhallisessa ilmapiirissä. Toista olisi jos itsekin tulisin vielä stress

Teettekö te kaikki kotiäidit sitten vapaaehtoistyötä? Epäilen. Yksikään minun tuntemani ei tee. Ja kouluissakaan ei Suomessa tartte aikuisten panostusta yhtään mihinkään. Yhdysvalloissahan kotiäidit saa ajan kulumaan hyvin myös lastensa koulun puuhissa. 

Vierailija
298/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että palstan mukaan kotirouvalla on aina se mies joka jättää ja pettää ja huijaa loputkin rahat mutta työssä käyvät ovat löytäneet kunnon miehet :,D heh, eiköhän ole toisinpäin.

Vierailija
299/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla kirjoitti, että ehkä parissa prosentissa tapauksia eroissa lähdetään uuden perään. Kyselytutkimusten mukaan kolmas osapuoli on kuitenkin aina mainittu top 3 avioerojen syinä. Kyllä se on siis huomattavasti yleisempää. 

Kyse oli kommentista siihen, että mies löytää viisikymppisenä huomattavasti nuoremman kumppanin ja jättää vaimonsa. Tämän yleisyys on tilastollisesti parin prosentin luokkaa. Nainen on esim. aloitteen tekijä 70 % avioeroista. Perhebarometri 2003 (uudempaa tietoa on vaikea Suomesta löytää) mukaan miehistä vähän yli puolet ilmoitti jommankumman ihastumisen toiseen olevan yksi syy avioliiton päättymiseen ja 21 % uskottomuuden olevan lopullinen syy eroon. Kun katsotaan parisuhteiden ikäeroja, ne eivät ole keskimäärin kovin suuria. Eli ei se huomattavasti nuoremman ma

Niin, naiset haluaa avioeron, koska miehet jättää pulaan kaatamalla kaiken kodin- ja lastenhoidon naisten niskaan ja miehet itkevät, kun vaimo vei lapset, joita eivät itse edes viitsineet hoitaa.

Ja tällä logiikalla naisten kotiäitiys olisi muka paras vaihtoehto naisille?!

Miehet jättää pulaan sen naisen, joka KOKOPÄIVÄTYÖN PÄÄLLE joutuu hoitamaan kaiken kotona. 

Millä logiikalla et näe, että kotiäiti voi päästä helpommalla? Jos rahat menee tasan ja yhden tulot riittää, niin onko kotiäiti silti onnettomampi kuin palkkatyöäiti? 

Todella usein tasa-arvo ei toteudu, ja nainen tekee kaksi työtä, ensin palkkatyössä, sitten kotona. Kotiäitiys voi olla toimiva vaihtoehto, jos se tasaa työkuormaa. Ja rahat menee silti yhteiseen käyttöön. 

Vierailija
300/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa kotiäidille eläkettä?

mistä näitä kotirouvasatuja syntyy?

Monessa maassa on sellainen eläkejärjestelmä, joka maksaa myös kotirouvalle eläkettä miehen ansioista. Ei se ole satua, vaan ihan normaali käytäntö.  

Mä asun tällaisessa maassa ja olen kotirouva. Lisäksi olisin oikeutettu puoleen miehen palkasta, jos erottaisiin, enkä menisi uudelleen naimisiin. Mun mies puhuu aina meidän rahoista, eikä hänen rahoistaan, vaikka hän on ne tienannut. Omistamme kaiken omaisuutemme yhdessä ja jos mies sattuisi kuolemaan minä perisin kaiken. 

Mulle kotirouvana olo täällä on ainakin ollut taloudellisesti paljon kannattavampaa kuin työssäkäynti Suomessa. Suomessa tienasin noin 45000 vuodessa ja mies noi

Suomessa kuulostaa uskomattomalta, koska ilman hyvintehtyä avioehtoa kotirouvalle ei jää kuin tuulen huuhtoma perse. Suomessa erotilanteessa tulot olisivat jatkossa hyvin pienet eikä edes lasten elatusmaksut ole kuin pari sataa per nenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi