IS: Pölhöpopulistit vaativat taas eläkkeiden leikkaamista mutta unohtavat kertoa, miten se muka vahvistaisi valtiontaloutta
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion työeläkkeet tulevat valtion kassasta suurimmaksi osaksi.
Kriisissä on koko julkinen talous, ei pelkkä valtiontalous. Työeläkerahastot ovat osa julkista taloutta, ja niillä on isompi nettovelka kuin valtiolla, vaikka niillä runsaat 200 mrd varoja onkin.
Minulla, kuten muillakin eläkeläisillä, työeläke tulee työeläkerahastoista, eikä valtion kassasta. Työeläkerahastot ovat sijoitusrahastoja.
Aika erikoisia sijoitusrahastoja, kun niihin sijoittaminen on pakollista, ja niiden maksujen suuruus on lakisääteinen. On myös aika kummaa, että niiden säännöt ovat sellaiset, että peli on joillekin sijoittajille huikean kannattavaa, ja myöhemmin mukaan tulleille rutkasti tappiollista.
Pyramidihuijaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kriisissä on koko julkinen talous, ei pelkkä valtiontalous. Työeläkerahastot ovat osa julkista taloutta, ja niillä on isompi nettovelka kuin valtiolla, vaikka niillä runsaat 200 mrd varoja onkin.
Minulla, kuten muillakin eläkeläisillä, työeläke tulee työeläkerahastoista, eikä valtion kassasta. Työeläkerahastot ovat sijoitusrahastoja.
75 prossaa eläkkeestäsi tulee meiltä työssäkäyviltä
Kiitos siitä, käännämpä kylkeä ettei selkä jumitu:) lähden levättyäni uimahallille tapaan muita eläkelläisiä kun alehintaan päästään kylpemään.
Muistellaan näitä kun makaat vaipoissasi hoivakodissa 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunkin eläkkeesi maksaa kyllä pääosin nykyiset palkansaajat. Jo mediaanituloisen ihmisen palkasta menee noin kymppitonni vuodessa eläkkeiden maksamiseen.
Ja meidän eläkeikä karkaa koko ajan kauemmaksi. Alle kolmikymppisillä se on jo 69v.
Juuri noin. Aivan käsittämättömän epäreilu nuorien kannalta koko eläkejärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisistä eläkeyhtiöistä maksettavista eläkkeistä leikatessa leikataan samalla verotuloja, valtio siinä häviää. Puhuttaessa ettei eläkelläiset osallistu säästötoimenpiteisiin ei kaikkien eläkeläisten kohdalla pidä paikkaansa, minäkin avustan kahta lastani jotka opiskelevat ja tekevät nollatuntisopimuksella töitä ne tunnit mitä työnantaja suostuu antamaan, kun olen lapsia aikanaan tähän mailmaan tehnyt niin huolehdin kyllä heistä mahdollisuuksieni mukaan, kaippa sitten katsovat vuorostaan minun perääni kun ajatus lyö tyhjää.
Ja ne sun lapset maksavat sulle takaisin eläkemaksuina.
Mun tyttäret lähtevät ulkomaille kun opinnot päättyvät. Ei mitään järkeä jäädä tänne alati kurjistuvaan maahan kun kaikki hyvinvointi kohdistetaan itsekkäille iäkkäille ikäluokille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedätkö mistä rahat tulee sinne? Nykyisten työssäkäyvien eläkemaksuista. Mitä käytännön väliä jos ei kierrä valtion kautta kun nykyinen työväestö on se maksaja kuitenkin.
Mistä se yli 250miljardia on sinne eläkeyhtiöitten tileille on tullut jos me nykyeläkelläiset ole mitään maksaneet, pitäiskö meidän nyt jättää eläkkeet nostamatta ja jättää tuo potti pullaposkinuorille jaettavaksi ettei niitten tarvitsisi ponnistella töissä vaan voisivat keskittyä festareilla bilettämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö toimittaja osaa muka laskea? No sen taidon unohtavat nähtävästi kaikki, joiden suurin edustusryhmä on eläkeläiset. Iltalehdetkään eivät enää juuri muusta uutisoi, kuin siitä, kuinka saada isompi eläke kikkailemalla vikoina vuosina.
Ei sellaista kikkailua ole ollut enää vuosikymmeniin. Eläkekertymä on joka vuosi sama. Jos puhut siitä ajasta kun eläke määritettiin neljän viimeisen työvuoden perusteella, niin siitä on varmaan 30 vuotta.
Työkyvyttömyyseläkkeissä voidaan ottaa viimeiset 5vuotta laskettaessa eläkkeen suuruutta jos se oikeuttaa parempaan eläkkeeseen mitä eläkekertymä olisi oikeuttanut, itselleni laskettiin viimeisten vuosien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
75 prossaa eläkkeestäsi tulee meiltä työssäkäyviltä
Kiitos siitä, käännämpä kylkeä ettei selkä jumitu:) lähden levättyäni uimahallille tapaan muita eläkelläisiä kun alehintaan päästään kylpemään.
Muistellaan näitä kun makaat vaipois
Tervetuloa perästä, nuoruus on sairaus mikä paranee vanhetessa.
Poistetaan kansaneläke, valtio maksaa kansaneläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisistä eläkeyhtiöistä maksettavista eläkkeistä leikatessa leikataan samalla verotuloja, valtio siinä häviää. Puhuttaessa ettei eläkelläiset osallistu säästötoimenpiteisiin ei kaikkien eläkeläisten kohdalla pidä paikkaansa, minäkin avustan kahta lastani jotka opiskelevat ja tekevät nollatuntisopimuksella töitä ne tunnit mitä työnantaja suostuu antamaan, kun olen lapsia aikanaan tähän mailmaan tehnyt niin huolehdin kyllä heistä mahdollisuuksieni mukaan, kaippa sitten katsovat vuorostaan minun perääni kun ajatus lyö tyhjää.
Ja ne sun lapset maksavat sulle takaisin eläkemaksuina.
No mä jätän heille muutaman satatonnia perintöä kun olen huolehtinut että jää jälkeen muutakin kuin tuulen huuhtoma takapuoli.
Esim mun eläkemaksuista joita olen maksanut kohta 40 v ja eläkeikään vielä matkaa muutama vuosi. Eli en ole saanut pennin hyrrää takaisin noista maksuista, sen sijaan eläkkeelle pääsyä on lykätty parilla vuodella ja eläkettäni tullaan leikkaamaan noin 10 prossaa sen käsittämättömän elinaikaodotteeksi kutsutun kusetuksen takia. Ja nuorempien ihmisten kohdalla järjestelmä on vieläkin epäreilumpi, hyvä jos pääsevät eläkkeelle edes seitsenkymppisinä
Vierailija kirjoitti:
Eläke katto kolmeen tonniin.
Muistelen että Ruotsissa on eläkekatto ja se on 4000 euroissa. Sitä kannatan meillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Suurin osa eli 66 % eläkkeistä katetaan nykyisten palkansaajien ja työnantajien eläkemaksuilla. Eläkevaroista katetaan 19 % ja valtio maksaa 13 %. Faktat löytyy täältä https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/rahoitus-ja-sijoitustoiminta…
Verotulot pienenisivät ainoa mikä alentaisi valtion menoja on takuueläkkeen,kansaneläkkeen ja yrittäjäeläkkeen leikkaukset ne maksetaan veronmaksajien pussista.
Työeläkkeistä maksetaan kunnallis-ja valtionveroa mikäli eläke on yli 1300 euroa kuussa joten moni kunta menisi konkurssiin missä eläkeläisten määrä alkaa olla 50% , olisiko konkurssit sitten hyvä vai huono asia aika näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkerahastot ovat suomessa yksityisiä rahastoja kuten pankitkin. Tuo 200 mrd on yksityistä rahaa.
Mutta myös valtio ja kunnat maksavat pienen osan eläkkeistä. Siksi valtion ja kuntien maksamien eläkkeiden lisäksi on tärkeää leikata myös leikata valtion ja kuntien maksamista palkoista.
Julkisen sektorin puolittaminen ja suomelle tulisi joka vuosi ylijäämää.
Vierailija kirjoitti:
Ne lasketaan julkiseen, vaikka ovat yksityisia. Lue tuo juttu ilta sanomista, niin saat oikeata tietoa.
"Mistä se yli 250miljardia on sinne eläkeyhtiöitten tileille on tullut jos me nykyeläkelläiset ole mitään maksaneet, pitäiskö meidän nyt jättää eläkkeet nostamatta ja jättää tuo potti pullaposkinuorille jaettavaksi ettei niitten tarvitsisi ponnistella töissä vaan voisivat keskittyä festareilla bilettämiseen."
Työeläkkeistä on tullut yhteiskunnallinen ongelma.
Eläkkeet voitaisiin lopettaa ja tuo 250 mrd eur voitaisiin nyt jakaa suhteessa kaikille työlämaksua maksaneille. Jokainen voisi itse käyttää ja sijoittaa rahat miten haluaa.
Jatkossa ei eläkkeitä maksettaisi vaan jokainen säästäisi palkastaan itse mitä kuvittelee työuran jälkeen tarvitsevansa.
Onhan tämä selitetty jo monta kertaa. Kun alennetaan eläkkeitä niin voidaan samalla alentaa nyt työssä käyvien eläkemaksuja koska hehän nyt eläkkeellä olevien eläkkeet maksavat. Kun eläkemaksuja alennetaan, verotusta voidaan nostaa vastaavasti ilman että kokonaisveroaste nousee. Näin valtio saa enemmän tuloja.