Miten ihmeessä saatte vilkkaan 3-4-vuotiaan nukkumaan illalla?!?!?
Alkaa turhauttamaan, etten saa lastani nukkumaan ajoissa. Miten hitossa tää voi olla näin vaikeaa.
Eli 3-vuotias (loppuvuodesta 4-vee) herää 6:15-6:30 aamulla ja lähdetään melko nopeasti päiväkotiin, missä ollaan klo 7. Päiväkodissa hän nukkuu päiväunet 12:30-14. Kotona ollaan klo 16. Iltapalalla varmistan, että syö aina hyvin, ettei ainakaan nälkä valvota.
Klo 20 mennään huoneeseen rauhoittumaan, luetaan pari satua, ei leikitä, vaan pötköttelee sängyssä. Ei enää jutella koko ajan, vaan esim. Itse istun nojatuolissa ja laitan silmät kiinni. Lapsi joskus nukahtaa klo 21, mutta usein menee 21:30- 22 astikin nukahtaminen. Olen kokeillut viedä huoneeseen 19:30, mutta istun siellä sitten vain kauemmin.
Illan aikana ollaan esim käyty ulkoilemassa, pyöräilemässä, potkittu palloa tai vaan leikitty kotona.
En uskalla häntä jättää yksin huoneeseen, ettei esim ala kiipeilemään vaarallisissa portaissa. On älytöntä istua monena iltana 1,5 h lapsen huoneessa... Mitä teen väärin??
Kommentit (208)
Juuri 4 vuotta täyttäneelle menevälle kaverille luetaan iltasatu klo 20. Yleensä nukahtaa sen jälkeen vartissa mutta joskus on pyörinyt kauemminkin. Tarkkaan en osaa sanoa, koska lapsi nukkuu omassa huoneessa ovi kiinni enkä ramppaa siellä iltasadun jälkeen. Eikä lapsikaan sieltä ramppaa mihinkään. Aamulla sitten herää joskus 7-7:30.
Päiväunia ei ole nukkunut yli vuoteen. 2-vuotiaana rajoittivat päiväunet päiväkodissa niin, että hänet nukutettiin viimeisenä ja herätettiin ensimmäisenä, jos oli sattunut nukahtamaan. Muuten kukkui kymmeneen.
Se ainoa mitä teet väärin itsesi kannalta on, että istut siellä huoneessa koko illan. Lapsen huoneen pitäisi olla turvallinen paikka. Järjestä lapselle tila, jossa hän ei pääse kiipeämään portaisiin suoraan vaan välissä ovi.
Mene itse samaan aikaan nukkumaan. Lapsikin rauhoittuu kun tupa on pimeä ja hiljainen.
Vierailija kirjoitti:
Mene itse samaan aikaan nukkumaan. Lapsikin rauhoittuu kun tupa on pimeä ja hiljainen.
Parisuhde?
Noin pieni lapsi tarvitsee paljon enemmän unta.
Menkää viimeistään seitsemältä nukkumaan, ota itsellesikin patja sinne lastenhuoneeseen, niin sinäkin saat levätä ja lapsi saa mallin lepäämisestä.
Lue ensin satu, ja sitten laita kännykästä tai paremmasta apparaatista tuutulauluja ja käykää pimeässä makuulle odottamaan unta. Ei enää juttelemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhde?
Vanhempi varmaan nousee pois lapsen nukahdettua. Tai jos ei nouse niin todella tarvitsee lepoa.
Meillä oli aikoinaan vähän sama juttu. Joinain iltoina ei millään olisi halunnut käydä nukkumaan.
Sitten tajusin, että itselläni on sama. Jos päivästä oli jäänyt puuttumaan jotain, aloin iltayöstä selata nettiä, katsoa elokuvaa tms. enkä käynyt normaaliaikaan nukkumaan. Eli se päivän henkinen anti oli jäänyt liian vähäiseksi, siksi sitä yritti saada jostain vielä iltamyöhään.
Aloin enemmän juttelemaan alkuillasta lapsen kanssa. Sellaista henkistä läsnäoloa vaan lapselle. En vaan tehnyt hoitotoimia, vaan vähän pelleilin ja pidimme hauskaa. Luimme kirjoja ja mietimme, miksi vaikka pupulla on pitkät korvat tai miksi koira haukkuu. Lapsi ymmärtää enemmän kuin osaa puhua.
Lopputulos oli helppo ja nopea nukahtaminen. Toinen tulos oli, että sanavarasto kasvoi nopeasti. Tämä jatkui koulussakin. Oli lukutaitotesteissä aina ikäiryhmäänsä edellä.
En tietenkään ole varma, että muutos johtui tästä; voihan se olla yhteensattumakin.
Apua, itse en istuisi nukuttamassa tuon ikäistä! Nukutin vain vauvat. Päiväunet pois ehdotan minäkin. Opeta sille lapselle iltarutiinit nyt viimeistään! Miten toimitaan ja ennen kaikkea miten EI toimita. Vaikka olisi vilkas, se ei tarkoita tyhmää. Tällä hetkellä lapsi on teillä pomo!
Vierailija kirjoitti:
Apua, itse en istuisi nukuttamassa tuon ikäistä! Nukutin vain vauvat. Päiväunet pois ehdotan minäkin. Opeta sille lapselle iltarutiinit nyt viimeistään! Miten toimitaan ja ennen kaikkea miten EI toimita. Vaikka olisi vilkas, se ei tarkoita tyhmää. Tällä hetkellä lapsi on teillä pomo!
Ei se lapsi pakottamalla nukahda.
Vierailija kirjoitti:
Noin pieni lapsi tarvitsee paljon enemmän unta.
Menkää viimeistään seitsemältä nukkumaan, ota itsellesikin patja sinne lastenhuoneeseen, niin sinäkin saat levätä ja lapsi saa mallin lepäämisestä.
Lue ensin satu, ja sitten laita kännykästä tai paremmasta apparaatista tuutulauluja ja käykää pimeässä makuulle odottamaan unta. Ei enää juttelemista.
Tässä on kaikki miten itse en tekisi. Älytöntä pelaamista vanhemmalta. Itse tekisin seuraavasti: päiväunet pois. 19-20 sänkyyn. Iltatoimet tätä ennen tietysti ja sängyssä luetaan lyhyt iltasatu. Vanhempi pois huoneesta. Ei edes takas ravaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietysti, mutta pikku hiljaa oppii. Mutta ei sillä, että vanhempi viettää illat lapsen huoneessa. Lapselle voi tuossa iässä selittää, että vanhempi lukee sängyn vieressä sadun ja lähtee sitten. Lapsi jää odottelemaan unen tuloa. Monesti vanhemmat ajavat uniasiat itse ei toivottuun pisteeseen asti.
Meillä ei menty liian aikaisin sänkyyn pötköttämään koska jos ei nukuta niin lapsi vaan turhautuu. Ja lapset ovat erilaisia. Meillä tyttö meni tuossa iässä nukkumaan klo 21 ja poika klo 22. Poika söi myös 2 iltapalaa...seiskalta ja ysiltä. Kulutus oli niin kova ja hän oli aina todella hoikka. Iltahommat, iltasatu ja halipusit ja hyvää yötä. Lapset nukahti itse omaan sänkyyn omassa huoneessa. Äiti ja isä päättää kuinka tehdään ja lapset opetetaan siihen pienestä pitäen. Sitten se muuttuu itsestäänselvyydeksi eikä tarvitse tapella.
Parisuhde kukoistaa KOSKA menemme illalla nukkumaan lapsen kanssa samaan aikaan. Kaikki ovat aamulla levänneitä ja jaksavia. Vaihtoehtohan tuolle aikaisin nukkumaanmenolle tällä hetkellä ap:llä on se, että toinen istuu 1,5h lapsen kanssa huoneessa ja sen jälkeen umpiväsyneenä "ottaa omaa aikaa" selaten kännykkää.
Väittääkö joku viettävänsä laadukasta parisuhdeaikaa arki-iltaisin 22-24 välissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmeisesti myöskään huoneessa istumalla, joten ainakin voit käyttää tuon ajan johonkin muuhun.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmeisesti myöskään huoneessa istumalla, joten ainakin voit käyttää tuon ajan johonkin muuhun.
eri
No mites ne vaaralliset portaat?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aikoinaan vähän sama juttu. Joinain iltoina ei millään olisi halunnut käydä nukkumaan.
Sitten tajusin, että itselläni on sama. Jos päivästä oli jäänyt puuttumaan jotain, aloin iltayöstä selata nettiä, katsoa elokuvaa tms. enkä käynyt normaaliaikaan nukkumaan. Eli se päivän henkinen anti oli jäänyt liian vähäiseksi, siksi sitä yritti saada jostain vielä iltamyöhään.
Aloin enemmän juttelemaan alkuillasta lapsen kanssa. Sellaista henkistä läsnäoloa vaan lapselle. En vaan tehnyt hoitotoimia, vaan vähän pelleilin ja pidimme hauskaa. Luimme kirjoja ja mietimme, miksi vaikka pupulla on pitkät korvat tai miksi koira haukkuu. Lapsi ymmärtää enemmän kuin osaa puhua.
Lopputulos oli helppo ja nopea nukahtaminen. Toinen tulos oli, että sanavarasto kasvoi nopeasti. Tämä jatkui koulussakin. Oli lukutaitotesteissä aina ikäiryhmäänsä edellä.
En tietenkään ole varma, että mu
Tämä myös meillä. Tuon ikäisillähän on ehkä vahvin kyselykausi meneillään, ja aivot pörrää kun kaikki mietityttää. Suosittelen siis höpöttelyä ja hassuttelua iltatoimien yhteydessä ja vielä pari hassua tai mieltä askarruttavaa juttua voi jutella nukkumaan mennessäkin. Voi vaikka sopia että iltasadun jälkeen alkaa hiljaisuus. Tai jonkun hauskan merkin jälkeen. Meillä lapset käy niinä iltoina paljon tyytyväisemmin nukkumaan, kun vanhemmalta saa vähän laatuaikaa.
En kyllä ymmärrä miksi 3-4v lapset menisi nukkumaan jo 19 tai 20? Ei ihme että lapset ei nuku ja vanhemmat saa lasta viihdyttää koko illan kuitenkin ja koko nukkumisen idea vesittyy. Meillä oltiin illalla usein ulkona, kaupassa, kylässä tai lasten harrastuksissa. Lapset nukkui viimeistään kympin maissa ja meille vanhemmille jäi omaa aikaa 2h koska menimme nukkumaan puolen yön maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Alkaako ne portaat suoraan huoneesta, eikö välissä ole ovea ja aulaa? Meillä on portaissa iltavalo, sellainen ledinauha, ja ollaan opetettu lapset kulkemaan niissä varovasti.
On taas ohjeita melkein 4v lapselle. Että ihan seiskalta jo pitäisi mennä nukkumaan kun ei nytkään nukuta. Ihan parasta leikkiaikaa lapselle jos edes ollaan kotosalla seiskan aikaan. Meillä edes vauvat eivät menneet yöunille noin aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Ei ne ilmeisesti kovin vaaralliset ole, kerta lapsi voi nukkua niiden vieressä. Voihan se lapsi herätä myös yöllä tai aamulla. Tai kävellä unissaan. Kyllä lapsen huoneen tulisi olla sen verran turvallinen, että lapsi voi siellä nukkua.
Voi miten aikaisia aamuja lapsilla ja pitkiä päiviä päiväkodissa. Toivottavasti ei tarvitsisi 5x viikossa lasten sellaista rytmiä. Ymmärrän kyllä jos on pakko. Mutta silti.
Ota lapsi viereen. Varmasti rauhoittuu paremmin ku käytte samaan aikaan nukkumaan ja äidin vieressä on turva ja lämpö. Tai ainakin esität nukkuvaa.
Meillä on tuon ikäinen lapsi ja mennään joka ilta "samaan aikaan" nukkuu. Kuitenkin monesti nousen vielä ylös jos en oo nukahtanut. Ainakin pesee hampaat, ja selailemaan tätä sivustoa.