Sinä joka ET ole lihonnut vaihdevuosien aikana: miten pysyit hoikkana?
Aina puhutaan siitä, miten vaihdevuosien aikana lihoo ihan itsestään. Nyt haluaisin antaa suunvuoron niille, jotka eivät lihoneet. Miten sen teit?
Mielenkiintoista olis kuulla, minkä ikäisenä oireet alkoivat ja minkä ikäinen olet nyt. Itsellä esivaihdevuodet kovastikin menossa niin kiinnostaa.
Kommentit (14)
Saa lisätä liikuntaa paljon ja vähentää syömistä. Etenkin yöheräillessä ei pidä ryhtyä
syömään, vaikka kuinka ei saisi uudestaan unta syömättä, koska se lihottaa. Puuroa leivän tilalle, keittoa pasta- ja perunaruokien tilalle ja vain yksi lämmin ateria päivässä. Kyllä se siitä, ne vaihtaritjan voi mennä alle 10 vuodessa ohi.
Helposti lihoo, se on totta, mutta kyllä olen laihtunutkin niin halutessani. Silloin auttaa ruokarytmi 8:16 ja kalorien laskeminen, unen lisääminen, liikunnan lisääminen lihastreenin ja kävelyn muodossa sekä stressin minimoiminen (hankalin kohta tällä listalla).
Ruokamäärä ja annoskoko Syön ehkä 1/5 siitä mitä nuorena. Pääruokaa pieneltä leipälautaselta jne.
n48
Runsasrasvainen vhh ja pätkäpaasto. Työpäivinä paasto 16:8 ja yhtenä vapaapäivänä viikossa kokopäiväpaasto.
Lihoin jo edeltä käsin raskauksien aikana ja jälkeen, niin ei tarvinnut sitten vaihdevuosissa sen enempää lihoa.
En tiedä yhtään entistä huippu-urheilijaa joka olisi lihonut vaihdevuosien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtään entistä huippu-urheilijaa joka olisi lihonut vaihdevuosien vuoksi.
Ringa Ropo esim. Onhan noita
Samalla tavalla kuin koko elämäni. Pitämällä syömisen ja kulutuksen tasapainossa.
Liikun paljon ja syön terveellisesti.
Lihaskunto mitatusti korkeinta tasoa ja luuntiheys normaali.
Mitat 165, 50 ja ikä 54.
Ei tosin ole ollut mitään vaihdevuosioireita mutta ei enää menkkojakaan. Tosin mulla on hormonikierukka joten ei ole ollut juuri muutenkaan vuotoa.
Minulla vaihdevuodet oli ikävuosina 42 - 47. En lihonut lainkaan, syynä raskas fyysinen työ. Lihoin vasta kun jäin eläkkeelle, 7 kiloa vuodessa vaikka liikuin ja ulkoilin paljon mutta se ei vastaa 8 tunnin työtä.
No enpä tiedä. Mitään en ole muuttanut syömisissäni tai juomisissani, koiran hankin viiskymppisenä mutta ei se liikunnan määrää kummemmin lisännyt.
No treenatkaa niitä lihaksia älkääkä kuvitelko että kalorikulutuksen näkee pelkästä vaakalukemasta.
Minuakin kiinnostaa kun pian on ne edessä.