Te, joihin punkit kiinnittyy mielellään: marjastatteko, kuljetteko luonnossa, telttailetteko?
Osa ihmisistä saa todella helposti punkin. Minä esimerkiksi. Osaan ei kiinnity punkit lainkaan. Tuttavani retkeilee metsissä varainais-suomessa ja sen saaristossa paljon. Ei ole koskaan saanut punkkia.
Asun Turussa. Sain juuri borrelioosin punkista joko omalta hoidetulta pihaltani (jossa vain kastelin kukat) tai hautausmaalta, jossa käväisin nopeasti.
Oletteko te muut punkkimagneetit lopettaneet kokonaan luonnolliselle maaperälle astumisen, luotatteko johonkin karkotteeseen vai mitä? Oletteko lopettaneet marjastuksen?
Kommentit (111)
Oletteko lopettaneet kokonaan ruohikkoon tai metsään astumisen.
Harmittaa, että olen punkeista niin houkutteleva kohde. (Syynä ehkä se, että mulla on atooppinen ohut iho.)
Ap
En ole, punkit on helppo havaita ja poistaa.
Voithan kokeilla hyttysuojavaatteita? Tepsivät myös punkkeihin. Pyretriinin käyttöä ei enää suositella, mutta nyttemmin noissa kai käytetään esimerkiksi laventelin tai sitruunan tuoksuja. En ole itse kokeillut, mutta lukenut hyviä arvostelijoita esimerkiksi räkässä vaeltavilta. Noita saa esimerkiksi retkeilyvarusteita myyvistä kaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Voithan kokeilla hyttysuojavaatteita? Tepsivät myös punkkeihin. Pyretriinin käyttöä ei enää suositella, mutta nyttemmin noissa kai käytetään esimerkiksi laventelin tai sitruunan tuoksuja. En ole itse kokeillut, mutta lukenut hyviä arvostelijoita esimerkiksi räkässä vaeltavilta. Noita saa esimerkiksi retkeilyvarusteita myyvistä kaupoista.
Tosiaan: Jos olisi permetriinillä kyllästetyt vaatteet tai ainakin housut, niin ehkä siten uskaltaisi edelleen kulkea luonnossa. En tiennyt, että sellaisia on edes ollut. Harmi, että on kielletty.
Mitenköhän meikäläiset pystyy telttailemaan, siis vaikka armeijassa. (Olen nainen, joten en käynyt armeijaa, mutta kiinnostaa silti.)
Ei ennen ollut näin valtavasti punkkeja mantereella. Saaristossa oli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppo havaita punkkeja, jollei ole valkoiset housut jalassa sukat lahkeiden päällä ja tarkkaile koko ajan.
Pienimmät punkit on niin pieniä, että niitä ei millään havaitse esim taipeista tai päänahasta. Itse ei pysty jokaista kohtaa tarkistamaan. Punkit tykkää mennä nimenomaan taipeisiin. Hankala havaita jostain alapäästä.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, että olen punkeista niin houkutteleva kohde. (Syynä ehkä se, että mulla on atooppinen ohut iho.)
Ap
Veriryhmä lienee syynä ja on sitä hieman tutkittukin. Esim mun b+ veri ei oo punkeille kelvannut ja jonkun tutkimuksen mukaan se ei oo punkkien herkkua.
Atooppinen ohut iho mullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Veriryhmä lienee syynä ja on sitä hieman tutkittukin. Esim mun b+ veri ei oo punkeille kelvannut ja jonkun tutkimuksen mukaan se ei oo punkkien herkkua.
Atooppinen ohut iho mullakin.
Mulla on O+. Mahtaako se olla punkeille mieluisaa.
Ap
Minussa ei ole koskaan ollut punkkia. Liikun kyllä aika paljon luonnossakin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä arvelet sen johtuvan. Liikutko punkkialueella?
En ole punkkimagneettina rajoittanut elämääni. Sijoitin hyviin punkkipihteihin, liikun missä tahdon ja pidän joka päivä punkkisyynin. Ne tarttuvat minuun kotipihalla, metsässä, mutta käytän myös usein kumisaappaita ja pitkiä housuja, jos on kahlattava pitkään heinikossa.
Olen saanut borrelioosin, myös mies on saanut, mutta en sellaisesta ahdistu/säikähdä.
Punkkien kanssa sopeutuu elämään ja niitä voi jonkun verran rajoittaa ajamalla pihanurmikon säännöllisesti matalaksi niiltä alueilta, joissa viettää aikaansa enemmän. En koskaan kulje paljain jaloin, sillä varpaat ja varpaiden välit ovat meillä päin melkoiset punkki-imurit.
Mulla on mökki saaristossa, ja tulee punkkeja helposti. TBE-rokotus mulla on, ja borrelioosia en pelkää. Punkit saa helposti pois, ennen kuin borrelioosi voi tarttua. En rajoita punkkien takia ulkona liikkumistani. Pidän vaaleita legginssejä tai housuja, jos teen tuntikausia pihatöitä heinikossa. Jos kuljen hameessa paljassäärin, tarkastan sääret usein. Ulkovaatteissa en mene makuuhuoneeseen. Huolellinen syyni joka ilta. Ehkä kerran viikossa on punkki kiinni ja helposti otan sen pois.
Numerot 10 ja 11:
Kai tiedätte, että vain puolet borrelioosin saaneista saa ihoon rinkulan. Joten miten uskallatte luottaa, että ette saa salakavalasti sellaista borrelioosin, jota on erittäin vaikea/ mahdoton enää parantaa. 2 tuttavallani on neuroborrelioosi, joka on vienyt molemmilta työkyvyn. Miten siis tiedätte pysyä turvallisella tiellä.
Punkkitarkastus: mielestäni ihmisessä on runsaasti kohtia, joissa on todella vaikea/ mahdoton huomata punkkia. Tyttärelläni oli 8-vuotiaana ihan pieni punkki näkyvällä paikalla keskellä rintakehää. Luulin roskaksi. En edes lähisilmälaseilla nähnyt, että se on punkki. Yritin ottaa roskaa pois. Ei ollutkaan roska. Suurennuslasilla näkyi. En olisi huomannut hiusten juuresta noin pientä millään.
Saan helposti. On vähentyneet kun olen alkanut laittamaan esimerkiksi puntit sukkiin ja käymään suihkussa joka ilta niin että käytän kuorimahanskaa. Kun punkki ei ole vielä kovin tehokkaasti kiinni, niin se irtoaa tuollaisella. Mutta kovin montaa tuntia se löyhä kiinnittyminen ei kestä, joten ei mikään ihan varma apu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mistä johtuu? Olen liikkunut monenlaisessa luonnon ympäristössä koko ikäni. En ole edes havainnut punkkia kävelemässä ihollani tai vaatteilla saati kiinnittyneenä ihoon. Hyvähän tämä tietysti on.
Mullakin oli kyllä puntit housujen sisällä. En vaan huomannut sen punkin kiipeilevän. Se otti kiinni vyötärölle.
En edes tajunnut sitä punkiksi, luulin joksikinnrepeytyneeksi ruveksi, mutta sitten iho alkoi punottaa muutaman päivän kuluttua, vaikka punkki oli edelleen kiinni.
Saan kesäisin punkkeja kun shortsit jalassa ja t-paita päälle lenkkeilen. Yksi kesä se oli onnistunut menemään rintaliivien alle, tuli rinkula ja borrelia. Toisella kerralla olin taas samoissa varusteissa lenkilläni ja se tuli mahastani ulos kun istuin saunassa, Rinkulaa ei tullut mutta vkon aikana sairastuin kunnolla,
Sain taas antibiootti kuurin ja TBE rokotus on.Enää EN lenkkeile veden äärellä kesäisin ollenkaan säästyn borrelialta.
Syksyllä menen taas veden äärelle kun on enemmän vaatetta päällä 🍀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mistä johtuu? Olen liikkunut monenlaisessa luonnon ympäristössä koko ikäni. En ole edes havainnut punkkia kävelemässä ihollani tai vaatteilla saati kiinnittyneenä ihoon. Hyvähän tämä tietysti on.
Olen kade!
Vierailija kirjoitti:
Saan kesäisin punkkeja kun shortsit jalassa ja t-paita päälle lenkkeilen. Yksi kesä se oli onnistunut menemään rintaliivien alle, tuli rinkula ja borrelia. Toisella kerralla olin taas samoissa varusteissa lenkilläni ja se tuli mahastani ulos kun istuin saunassa, Rinkulaa ei tullut mutta vkon aikana sairastuin kunnolla,
Sain taas antibiootti kuurin ja TBE rokotus on.Enää EN lenkkeile veden äärellä kesäisin ollenkaan säästyn borrelialta.
Syksyllä menen taas veden äärelle kun on enemmän vaatetta päällä 🍀
Veden läheisyydellä en ole huomannut olevan merkitystä omilla punkkihavainnoillani.
Vierailija kirjoitti:
Numerot 10 ja 11:
Kai tiedätte, että vain puolet borrelioosin saaneista saa ihoon rinkulan. Joten miten uskallatte luottaa, että ette saa salakavalasti sellaista borrelioosin, jota on erittäin vaikea/ mahdoton enää parantaa. 2 tuttavallani on neuroborrelioosi, joka on vienyt molemmilta työkyvyn. Miten siis tiedätte pysyä turvallisella tiellä.
Punkkitarkastus: mielestäni ihmisessä on runsaasti kohtia, joissa on todella vaikea/ mahdoton huomata punkkia. Tyttärelläni oli 8-vuotiaana ihan pieni punkki näkyvällä paikalla keskellä rintakehää. Luulin roskaksi. En edes lähisilmälaseilla nähnyt, että se on punkki. Yritin ottaa roskaa pois. Ei ollutkaan roska. Suurennuslasilla näkyi. En olisi huomannut hiusten juuresta noin pientä millään
Ikinä en ole saanut ihoon rinkulaa, koska löydän yleensä pienetkin punkit ennen mitään iho-oireita. Muutamassa tunnissa ne alkavat kutista, ja silloin viimeistään löytyy myös hankalasta paikasta. Toisaalta onhan se myös mahdollista, että joskus jokin punkki jää havaitsemattakin. Se on elämään kuuluvaa normaalia riskiä, joka ei rajoita tekemisiäni. Teen järkevät varotoimenpiteet mutta en lakkaa punkkien takia ulkoilemasta normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä menen taas veden äärelle kun on enemmän vaatetta päällä 🍀Veden läheisyydellä en ole huomannut olevan merkitystä omilla punkkihavainnoillani.
Asun Etelä Ruotsissa ja täällä niitä paljon kaislikossa veden äärellä ..valitettavasti
Kokovartalokondomi niin eivät pääse kimppuun