Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koirien annetaan hyppiä päin?

Vierailija
11.08.2025 |

Pelkään koiria ja en kestä, kun hyppivät täysillä päälle ja raapivat vaatteista. Miksi omistajat eivät pidä koiriaan aisoissa? Menee mihin tahansa koiralliseen kyläpaikkaan tai jos tuovat koiriaan lähelleni, niin joka koiran annetaan hyppiä ikuisuuksia päin ja raapia. Todella raivostuttavaa varsinkin koirapelkoisena. 

Kommentit (175)

Vierailija
81/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira on ihmisrakas ja haluaa pussata sinua. Se ei siis raavi vaatteista, vaan yrittää ylemmäs, kasvojasi kohti. Ellet olisi koirapelkoinen, kyykistyisit ja tervehtisit koiraa tai istuisit sohvalle tervehtimään, niin homma olisi sillä ohi. Painaisitte poskenne hetkeksi vastakkain. Nyt sinun tapauksessasi koiran omistajan pitäisi estää koiraa yrittämästä tervehtiä. Joillekin koirille tämä valitettavasti aiheuttaa väärinkäsityksen, että olet vaarallinen ja siitä voi seurata sitten haukkumista yms.

Mee vit-tuun noine koirapusuines ja haleines. Oon yks, joka vihaa yli kaiken sinunlaista kusipäätä. Huudan aina pyörätiellä isoon ääneen, vie vit-tuun se rakkis! 

Ja koska oma koirani osaa käyttäytyä eikä ole menossa kenenkään luokse eikä välitä oh

No et ymmärtänyt sinäkään. Minun koirani EI OLE KIINNOSTUNUT KENESTÄKÄÄN. Siitä huolimatta olen kohdannut sen kanssa koiravihaajia.

Ja tiedän että jotkut eivät pidä koirista, siksipä olenkin kouluttanut sen hyvin.

Kerään paskat, en päästä sitä hortoilemaan pyörien eteen, se ei rähise eikä hypi. Silti olen törmännyt juuri tällaiseen avohoitopotilaaseen joka huutaa ilmeisesti kaikille vastaantulijoille joilla on koira.

Lähialueellamme asuu noin 20 koiraa ja niissä on vain yksi joka hyppii ja haukkuu ja jonka paskat sen omistaja jättää keräämättä. Muut osaa käyttäytyä ja kerää jätökset. On epäreilua haukkua kaikkia koiran omistajia, kun noin 90 % kärsii sen vähemmistön typeryydestä.

Vierailija
82/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä en ylipäätään ymmärrä miksi aikuisilla ihmisillä pitäisi olla joku koira tai kissa. Kamalasti töitä, kallista pitää, haisevat, tulee karvaa. Rasittavaa.

Ai miksi? Syitä on kymmeniä. Meillä mm avustajakoira, huomaa siis koira. Ei haise, koira tekee "työn", kallista, juu onhan siinä yksi suu lisää ruokittavana ja tarvittaessa jopa kasvattaa lääkärikuluja, mutta tekee työtä oman hyvinvointinsa eteen. Joo totta on karvaa irtoaa pari kertaa vuodessa vähän enemmänkin, mutta harjaamalla säännöllisesti pysyy kämppä melko karvattomana ja siks toiseen meillä ainakin siivotaan. Koira saa olla koira ilman työvelvoitetta kun valjaat poistetaan, lenkkeilee ja leikkii koirakavereiden kanssa, on iloinen, lempeä ja ennen kaikkea äärimmäisen tottelevainen joka tilanteessa. 

Yleisesti teille koirien haukkujille, valtaosa koirista käyttäytyy hyvin, omistajat huolehtivat kakkojen keräämisestä, koirat ei hypi päälle noin vaan. Poikkeuksia toki on, mutta se on äärimmäinen vähemmistö. Yhtä lailla samaa huonoa käyttäytymistä löytyy ihmisistä. Toiset järkeä vailla olevia tappelijoita, siis vetelevät turpiin tuosta vaan viattomia ohikulkijoita, puukottavat, ampuvat,  herjaavat, ja käyvät päälle jopa ilman mitään syytä. Tässä kohtaa sanoisin, jotta pahempi rotu on ihmiset kuin koirat. Teille jotka kärsitte kyläillessä koirien liiallisesta läheisyydestä, älkää menkö, jos se aiheuttaa traumaa, pyytäkää omaan kotiinne vieraat ilman koiria. Kaikkeen löytyy ratkaisu kun pyrkii elämään sovussa niin ihmisten kun eläinten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana. Onko se niin, että nykyään ihan kaikesta pitää tehdä vihapitoista vastakkainasettelua? Eikö ole mitään kultaista keskitietä, vai oletteko kaikki täällä sattumalta jotain erikoistyyppejä? Vaikea uskoa, että esim. tapaus joka huutelee kadulla koiranomistajille, tai uhkailee väkivallalla, olisi muuten elämässään vakaa ja asiallinen. Toinen ääripää on nämä "kun minun pikku-pupsi nyt niiin vaan haluaa pusutella, en halua voida sille mitään". Onko molemmilla ryhmillä normaali ongelmanratkaisukyky, epämukavuuden sieto ja maalaisjärki täysin hukassa?

Sori vaan mutta tässä ei tarvita mitään keskitietä. Koirat ei saa hyppiä, raapia tai kuolata ihmisten päälle. 

Vierailija
84/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mä en ylipäätään ymmärrä miksi aikuisilla ihmisillä pitäisi olla joku koira tai kissa. Kamalasti töitä, kallista pitää, haisevat, tulee karvaa. Rasittavaa.

Ai miksi? Syitä on kymmeniä. Meillä mm avustajakoira, huomaa siis koira. Ei haise, koira tekee "työn", kallista, juu onhan siinä yksi suu lisää ruokittavana ja tarvittaessa jopa kasvattaa lääkärikuluja, mutta tekee työtä oman hyvinvointinsa eteen. Joo totta on karvaa irtoaa pari kertaa vuodessa vähän enemmänkin, mutta harjaamalla säännöllisesti pysyy kämppä melko karvattomana ja siks toiseen meillä ainakin siivotaan. Koira saa olla koira ilman työvelvoitetta kun valjaat poistetaan, lenkkeilee ja leikkii koirakavereiden kanssa, on iloinen, lempeä ja ennen kaikkea äärimmäisen tottelevainen joka tilanteessa. 

Yleisesti teille koirien haukkujille, valtaosa koirista käyttäytyy hyvin, omi

Jos olisi valtaosa, niin ihmiset eivät olisi niin kyrsiintyneitä koiriin. Arvaisin, että osaavat koirapiirit ovat vähän oma maailmansa jossa pyöriessään ei näe sitä häiriökoira- ja omistajaporukkaa jota valitettavasti on paljon. Monella lenkkeilijällä ja pyöräilijällä on vahvasti erilainen näkemys siitä, millaista sakkia valtaosa koirien ulkoiluttajista on.

Vierailija
85/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein rasittavin ihmistyyppi on omat haisevat ja päälle hyppivät turrikarvat toisten koteihin tuovat älypäät. Mikä saa toisen luulemaan, että onpas ihanaa kun toitte sen mukananne.

Vierailija
86/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira on ihmisrakas ja haluaa pussata sinua. Se ei siis raavi vaatteista, vaan yrittää ylemmäs, kasvojasi kohti. Ellet olisi koirapelkoinen, kyykistyisit ja tervehtisit koiraa tai istuisit sohvalle tervehtimään, niin homma olisi sillä ohi. Painaisitte poskenne hetkeksi vastakkain. Nyt sinun tapauksessasi koiran omistajan pitäisi estää koiraa yrittämästä tervehtiä. Joillekin koirille tämä valitettavasti aiheuttaa väärinkäsityksen, että olet vaarallinen ja siitä voi seurata sitten haukkumista yms.

Kumman oikeudet tässä täytyisi huomioida, minun, joka ei pidä koirista, vai koiran? Minä en halua koiran pussaavan minua, enkä halua edes koskea koiraan, saati kyykistyä painamaan poskeani sen poskeen. Oksettava ajatuskin. 

Joko tuon voi nykyään sanoa ääneen? Aiemmin piti aina sanoa että pelkää tai on

Ai pitikö?  Miksi valehdella, tai teeskennellä, ylipäätään? 

Vierailija
87/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana. Onko se niin, että nykyään ihan kaikesta pitää tehdä vihapitoista vastakkainasettelua? Eikö ole mitään kultaista keskitietä, vai oletteko kaikki täällä sattumalta jotain erikoistyyppejä? Vaikea uskoa, että esim. tapaus joka huutelee kadulla koiranomistajille, tai uhkailee väkivallalla, olisi muuten elämässään vakaa ja asiallinen. Toinen ääripää on nämä "kun minun pikku-pupsi nyt niiin vaan haluaa pusutella, en halua voida sille mitään". Onko molemmilla ryhmillä normaali ongelmanratkaisukyky, epämukavuuden sieto ja maalaisjärki täysin hukassa?

Sori vaan mutta tässä ei tarvita mitään keskitietä. Koirat ei saa hyppiä, raapia tai kuolata ihmisten päälle. 

Vika on kyllä sinussa ja käyttäytymisessäsi, jos sun päälle alvariinsa koirat hyppii. Mulle ei oo koskaan käynyt niin. En tuijottele vastaantulevaa koiraa vaan ihan rennosti ohitan niin koiran kun taluttajansa. Paikkakunnalla jossa asun on todella paljon koiria, enkä ole edes kuunaan kuullut täällä koiran hyppineen kenenkään päälle. Täällä ei ole yhtenäkään keväänä kirjoiteltu somessa mistään lumen alta paljastuneista koiran jätöksistä, eikä täällä kyllä niitä missään kulkuväylillä edes näy. Ilmeisesti olen löytänyt sivistyneen ihmisten paljouden asuinpaikkakunnallani, jossa niin koirat kun ihmisetkin asuvat sulassa sovussa ja toisensa huomioiden, sekä yhteisiä sääntöjä noudattaen.

Vierailija
88/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika on kyllä sinussa ja käyttäytymisessäsi, jos sun päälle alvariinsa koirat hyppii. Mulle ei oo koska

Ei. Jos koira hyppii ihmisten päälle niin vika on aina koirassa. 

Vierailija
89/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin pahoillani kaikkien puolesta, ketä vasten meidän koira on hyppinyt. Hyppiminen on ärsyttävää, vaikka tiedän, että koiramme on vain innoissaan silloin ja se on vielä aika nuori. Se on muuten tosi hyvin käyttäytyvä ja mielestäni varsin hyvin koulutettu. Ei ole ensimmäinen koiramme, mutta ensimmäinen, jota ei parhaalla tahdollammekaan olla saatu opetettua pois tuosta hyppimisestä.

Vierailija
90/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran ei pitäisi koskaan antaa nuolla ihmisen naamaa, varsinkaan suuta. Inhottaa, kun näkee, että koirien annetaan nuolla vauvankin naamaa ja jopa suuta. Koiran ei pidä antaa nuolla rikkoutunutta ihoa. 

Vierailija
91/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin pahoillani kaikkien puolesta, ketä vasten meidän koira on hyppinyt. Hyppiminen on ärsyttävää, vaikka tiedän, että koiramme on vain innoissaan silloin ja se on vielä aika nuori. Se on muuten tosi hyvin käyttäytyvä ja mielestäni varsin hyvin koulutettu. Ei ole ensimmäinen koiramme, mutta ensimmäinen, jota ei parhaalla tahdollammekaan olla saatu opetettua pois tuosta hyppimisestä.

En halua anteeksipyyntöä. Haluan että koirasi ei hypi päälleni. Tämä on ongelma joka sinun pitää ratkaista tavalla tai toisella. Et voi ulkoistaa sitä muille.

Vierailija
92/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani ei ole koskaan kokenut mitään negatiivista ihmisten taholta ja se innostuu helposti tavatessaan uusia ihmisiä. Tällöin se pyrkii tervehtimään kasvojen tasolla ja hyppii.

Olen sitä jonkin verran opettanut hyppimistä välttämään, mutta innostuttuaan opetukset unohtuvat.

Tämä ei suuri ongelma ole. Ulkona estän hyppimiset ja kotiini eivät sellaiset ihmiset ole tervetulleita, jotka tuosta liikaa pulttia ottavat.

Vierailija
93/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijänä turhauttavaa hidastaa vauhti olemattomaksi koiranulkoiluttajaa ohittaessa kun koira on niin pitkällä narulla ja omistaja ei seuraa ympäristöään yhtään, jolloin koira voi ihan hyvin hypätä halutessaan eteen. Ihmiset ovat itsekkäitä eivätkä ajattele miltä heidän toimintansa näyttäytyy muille ja mitä haittaa siitä voisi olla. Eräs keskellä pyörätietä seisova mies käski minua kiertämään hänet jalkakäytävän kautta, josta kyllä mahtuu ohi. Hän ei tietenkään tullut ajatelleeksi sitä, että ensinnäkin joudun hidastamaan tarpeettomasti vauhtiani ja jalkakäytävällä kulkevat säikähtävät kun yhtäkkiä pyöräilenkin jalkakäytävällä heitä kohti. Valtaosa ihmisistä nyt vaan on ajattelukyvyltään sitä tasoa, ettei heidän pitäisi antaa kulkea kadulla ilman omaishoitajaa. 

Vierailija
94/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eläinkoulutus.fi:

"Koira hyppii vasten kyse on normaalista ilmiöstä

Moni koira rakastaa ihmisiä ja haluaa hyppimällä heitä päin tervehtiä heitä vuolaasti. Koira hyppii ihmistä vasten yleensä kotona eteisessä tai pihalla jotkut koirista hyppivät vasten tuttuja ihmisiä, osa koirista hyppii päin kaikkia ihmisiä riippumatta siitä, ovatko he ennalta tuttuja.

Tämä sosiaalisuus ja avoimuus vieraita kohtaan on sinänsä positiivinen ja toivottu piirre koirissa."

🖕🏿

Juu ihan kiva, kun yli 50-kiloisen koiran on annettava hyppiä vasten, jotta rauhoittuu nopeammin. Ei väliä, vaikka lapsi sen seurauksena alkaa pelkäämään koiria. -Tuosta käsien haistelusta, saako kättä tarjota koiran  haisteltavaksi tavattaessa, kun joku äkäisen  koiran omistaja kertoi ettei missään nimessä?

Vierailija
95/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Ei koiran tarvitse oppia mitään jotta päälle hyppimistä ei tapahdu. Pidät vain koiran niin lyhyellä narulla  että sen on mahdotonta hypätä kenenkään päälle. Jos voimasi ei riitä koiran pitämiseen aloillaan, niin sinun tulee luopua koirasta. 

Vierailija
96/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset eivät pelkää töitä.

Vierailija
97/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika on kyllä sinussa ja käyttäytymisessäsi, jos sun päälle alvariinsa koirat hyppii. Mulle ei oo koska

Ei ole. Omistajien pitäisi kompensoida näiden pähkinäaivojen käyttäytymistä. He ovat vastuussa 100%. Jos tilanne menee hyppimiseksi, koirat takavasemmalle, mielellään jo ennen kun tilanne äityy.

Vierailija
98/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijänä turhauttavaa hidastaa vauhti olemattomaksi koiranulkoiluttajaa ohittaessa kun koira on niin pitkällä narulla ja omistaja ei seuraa ympäristöään yhtään, jolloin koira voi ihan hyvin hypätä halutessaan eteen. Ihmiset ovat itsekkäitä eivätkä ajattele miltä heidän toimintansa näyttäytyy muille ja mitä haittaa siitä voisi olla. Eräs keskellä pyörätietä seisova mies käski minua kiertämään hänet jalkakäytävän kautta, josta kyllä mahtuu ohi. Hän ei tietenkään tullut ajatelleeksi sitä, että ensinnäkin joudun hidastamaan tarpeettomasti vauhtiani ja jalkakäytävällä kulkevat säikähtävät kun yhtäkkiä pyöräilenkin jalkakäytävällä heitä kohti. Valtaosa ihmisistä nyt vaan on ajattelukyvyltään sitä tasoa, ettei heidän pitäisi antaa kulkea kadulla ilman omaishoitajaa. 

Minulla ei koskaan pyöräillessä ole ollut tarvetta painaa koko ajan lujaa. Ihan hyvin on onnistunut hidastaminen - ja pitääkin onnistua. Kyse on liikenteestä, jossa otetaan toiset huomioon.

Vierailija
99/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun näitä olisikin vain se yksi koiraihminen joka tulee kohta huutamaan että hänen koiransa ei ikinä, ja onko se nyt iso homma hiljentää koiran kohdalla. Kyllä se rupeaa tympimään kymmenennen koiran kohdalla. Niiden kymmenen koiran välissä joutuu myös hidastamaan vanhojen ihmisten, pikkupyöräilijöiden, yms. kohdalla. Tämä ei ole ongelma, mutta koirien ulkoiluttajat ovat se ryhmä joka on. Koiraan tulisi keskittyä ja se koira tulisi kouluttaa niin että se ei ota haltuun koko väylää.

Vierailija
100/175 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun näitä olisikin vain se yksi koiraihminen joka tulee kohta huutam

Jaahas. Myöhästyin. Joku tuli jo kouluttamaan meitä siihen, että pyörällä ei tarvi ajaa kävelyvauhtia kovempaa. Luovutan ja lähden päivälenkille.