Mikä on mielestänne liian vanha ikä hankkia lapsia?
Onko sellaista?
Jos siis ajatellaan, että se onnistuisi melkein minkä ikäisenä tahansa, ei nyt huomioida hedelmällisyyden realiteettejä.
Mikä on jo "liian vanha" naiselle? Entä miehelle?
Vai onko kaikki yksilöllistä?
Kommentit (141)
Lyhyesti perusteet olis kans kiva!
35-vuotta biologisessa mielessä. Aikanaan Kätilöopiston Haikaranpesään ei suostuttu ottamaan riskisynnyttäjiä, kuten yliaikaisia, kaksosia tai yli 37-vuotiaiden synnytyksiä.
"Yli 35-vuotiaiden kohdalla raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskit alkavat kasvaa lineaarisesti. Tämä tarkoittaa, että mitä vanhempi synnyttäjä on, sitä suurempi riski on erilaisiin komplikaatioihin, kuten raskausmyrkytykseen, ennenaikaiseen synnytykseen ja sikiön sairastavuuteen."
Miehen korkea ikä nostaa vammaisuuden riskiä jonkin verran, mutta ei yhtä paljon kuin naisen korkea ikä. Mielestäni on suotavaa, että isäkin olisi vielä työikäinen kun lapsi täyttää 18 vuotta, joten kovin paljon yli 45v ei mielestäni kannata odotella.
Kyllä se on enempi yksilöllistä kuin sitä, että itse tai ylisemmin ulkopuolisena olisi kovin fikua mestaroida ja uskoa tietävänsä asiasta asianosaista paremmin. - Tältä paltalta on jäänyt mielikuva, että lapsen voi saada oikeastaan vain ja ainoastaan väärään aikaan Mutta turhauttaa myös ne kirjoittajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että ei lapsen saaminen ole tapahtuma, joka olisi aina vain ja ainoastaan itsestä kiinni ja riittösi kun katsoo kalenterista sopivan ajankohdan milloin synnyttää tai adoptiovauvan saapumien hetki ja aika.
M 45+
Vierailija kirjoitti:
Miehen korkea ikä nostaa vammaisuuden riskiä jonkin verran, mutta ei yhtä paljon kuin naisen korkea ikä. Mielestäni on suotavaa, että isäkin olisi vielä työikäinen kun lapsi täyttää 18 vuotta, joten kovin paljon yli 45v ei mielestäni kannata odotella.
55v miehet hankkivat vielä lapsia.
Presidentti oli 70 mitä tuosta nyt sanoisi
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on enempi yksilöllistä kuin sitä, että itse tai ylisemmin ulkopuolisena olisi kovin fikua mestaroida ja uskoa tietävänsä asiasta asianosaista paremmin. - Tältä paltalta on jäänyt mielikuva, että lapsen voi saada oikeastaan vain ja ainoastaan väärään aikaan Mutta turhauttaa myös ne kirjoittajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että ei lapsen saaminen ole tapahtuma, joka olisi aina vain ja ainoastaan itsestä kiinni ja riittösi kun katsoo kalenterista sopivan ajankohdan milloin synnyttää tai adoptiovauvan saapumien hetki ja aika.
M 45+
Ei se tietenkään ole vain itsestä kiinni. Biologinen kello tikittää joka tapauksessa, tapahtui elämässä mitä tahansa.
Siinä vaiheessa kun ei enää tule raskaaksi.
35 alkaa olemaan naiselle aika paljon, miehen iällä ei niin väliä.
naisella joku 42-43v kun synnyttää ja miehelle joku 45-47vuoden ikä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
55v miehet hankkivat vielä lapsia.
Niin hankkivat. Mutta se on aivan eri asia, onko se järkevää jos voisi valita toisin. Iäkkäämmän miehen siittiöissä voi oll paljon enemmän vikoja enkä jaksa uskoa, että tuon ikäinen isä jaksaa edes puuhata lapsensa kanssa riittävästi. Tietty isällä riittää aikaa ala-asteikäisen lapsen kanssa olemiseen kun menee itse vanhuuseläkkeelle. Tuossa alkaa kuitenkin olla riskit jo sen verran isoja, etten tuudittautuisi hyvän tuurin varaan ettei ongelmia tule.
Olin raskaana vielä 45-vuotiaana ja olin valmis pitämään sen lapsen mutta vaikka selvisin NS. Varmollle päiville niin se meni kesken kuitenkin. Nyt vuotta myöhemmin en ole vieläkään täysin menettänyt toivoani.
Kun sain lapset noin 25-vuoitaana, niin minulle ulistiin että olen aivan liian nuori. Tämä oli asenne 15 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 45+
Ei se tietenkään ole vain itsestä kiinni. Biologinen kello tikittää joka tapauksessa, tapahtui elämässä mitä tahansa.
Niin. Kiitos kertauksesta. - Valitettavasti kaikki eivät tätä ymmärrä. On ollut raskasta vastailla lapsien tai edes sen ensimmäsien saamis uteluihin ja tivaamisiin. - Toki ymmärrän, että joillain vanhemman ikäluokan edustajilta jotka toivosivat suvun ja tai yleisemmin elämän jatkuvan myös tulevien sukupolvien myötä mutta kun asiaa utelevat ja kyselevät "vähän" vieraanmatkin jo useamman vuoden niin tosinaan vähän harmittaa ja surettaa.
M 45 +
35+ muuten lapsi joutuu häpeämään ylioppilasjuhlissaan kun vanhemmat kulkee kepillä ja rollaattorilla.
40+