Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taitaa käydä vähän hitaalla tarjoilija, jos laskun jakaminen on niin ylivoimaisen vaikea tehtävä.

Vierailija
10.08.2025 |

"Espanjan ravintolat eivät enää suostu jakamaan laskua, ja Suomessakin siitä voi seurata lisälasku"

"Laskun jakaminen vie tarjoilijalta turhaa aikaa. Samalla voi syntyä laskuvirhe"

https://www.hs.fi/talous/art-2000011409202.html

Miten se voi niin vaikeata olla, kunhan asiasta kerrotaan tilauksen aluksi, jolloin tilaukset voidaan merkitä heti kahdelle listalle?

Kommentit (198)

Vierailija
41/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, pizzeriatkin voi laskuttaa pizzan puolituksesta. 

Tuo nyt on eri asia, kun se on tarkoitettu yhdeksi annokseksi, niin sitten se on eri annos, kun se on puolikas.

Ja tuleehan siitä toinen lautanen ja toiset ruokailuvälineet tiskattavaksi ja toinen servettikin kuluu!

Jos ei halua maksaa, niin voihan sen ottaa mukaan ja puolittaa kotona.

Vierailija
42/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos asiakas sanoo, että me emme ole samaa seuruetta. Olemme tässä kolme erillistä asiakasta. Minä maksan sen mitä itse tilaan. En minä ala naapuripöytienkään tilaamisia tässä maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prisman jonossa kassa sanoi, että ei hän jaksa jokaista erikseen rahastaa, kaikkien ostokset vaan hihnalle ja takimmainen maksaa.

Vierailija
44/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on mielenkiintoinen. Eri ravintoloilla voi olla omia käytäntöjä.

Vierailija
45/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prisman jonossa kassa sanoi, että ei hän jaksa jokaista erikseen rahastaa, kaikkien ostokset vaan hihnalle ja takimmainen maksaa.

Tää ihan paras. Jos ne saa hihnalle eli velaksi sitten kannattaa asioida usein.

Vierailija
46/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman huonoa käytöstä, jos asiakas ei saa maksaa omaa ruokaansa itse. Sitten alkaa se veivaus seurueen kesken, siis vaivaa asiakkaille ja noloja tilanteita. Tilinumeroja jakoon tai tasarahasdteli/kolikkorumbaa. Järjetöntä. Kuka muka haluaa tililtään maksaa kaikkien ruuat ja alkaa sitten karhuta niitä itselleen. Koiran virka. Pilaa illan.

Miten voi ravintola nyrpistellä asiasta, kun jokainen maksaa omansa. En ymmärrä yhtään!

Vierailija
47/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan oman ruokani suoraan palvelun tuottajalle, siis ravintolalle. En halua yhteisiin potteihin ja vekslailla rahoja myöhemmin porulan kesken.

Jokaiselle oma lasku. Asia selvä.

Vierailija
48/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomattoman huonoa käytöstä, jos asiakas ei saa maksaa omaa ruokaansa itse. Sitten alkaa se veivaus seurueen kesken, siis vaivaa asiakkaille ja noloja tilanteita. Tilinumeroja jakoon tai tasarahasdteli/kolikkorumbaa. Järjetöntä. Kuka muka haluaa tililtään maksaa kaikkien ruuat ja alkaa sitten karhuta niitä itselleen. Koiran virka. Pilaa illan.

Miten voi ravintola nyrpistellä asiasta, kun jokainen maksaa omansa. En ymmärrä yhtään!

Niinpä. Ainoa, mitä ravintolan on soveliasta tehdä, on ohjeistaa kertomaan jo tilausvaiheessa, miten halutaan maksaa. Tuollaiset vittuilevat laput, kuten jutun kuvassa, voidaan tulkita niin, että tervemenoa naapuriravintolaan.

Vierailija
49/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin uutisjutusta heräsi kysymys: onko ravintola asiakkaita varten vai asiakkaat ravintolaa varten?

Ihmetyttää asenne, että ravintola sanelee, miten asiakkaiden pitää toimia. Kyllä terveessä yritystoiminnassa maksava asiakas on se, jonka toiveita kannattaa kuunnella.

Katoppa tervettä yritystoimintaa nettikaupoissa, asiakkaat eivät sanele ehtoja.

Vierailija
50/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo missään eurooppalaisessa kaupungissa ollut ravintolalaskun jakaminen mahdotonta. Osa on vielä maksanut kortilla ja osa käteisellä, no problem. Mut Suomessako se sit on ongelma?

Vierailija
51/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan näitä tilanteita tarjoilijana, kun oli (naisia) pöydällinen ja siinä sitten laskuja tehdessä heille, kun piti viinipullo jakaa viiden kesken, vesi kolmen kesken, yksi maksaa tämän ja tuon annoksen, mutta ei osaa viiniä. Ois nyt edes yksi maksanut sen viinipullon kokonaan ja pyytänyt muilta rahoja. Ihan hirveästi vei aikaa, kun jokainen halusi kommentoida ja ihme sekoilua. 

Vierailija
52/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilija = palveluammatti. Siinä palvellaan asiakasta ja tuotetaan asiakkaalle hyvää oloa. Jos olen oikein hyvällä päällä, saatan hymyillä tarjoilijalle ja kysyä, että olihan hänelle ilo saada palvella minua tänä iltana.

Vierailija
53/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikoinaan näitä tilanteita tarjoilijana, kun oli (naisia) pöydällinen ja siinä sitten laskuja tehdessä heille, kun piti viinipullo jakaa viiden kesken, vesi kolmen kesken, yksi maksaa tämän ja tuon annoksen, mutta ei osaa viiniä. Ois nyt edes yksi maksanut sen viinipullon kokonaan ja pyytänyt muilta rahoja. Ihan hirveästi vei aikaa, kun jokainen halusi kommentoida ja ihme sekoilua. 

Niin, tuo kyllä on minustakin liikaa vaadittu. Jos jokainen tekee oman tilauksen, niin sitten tilataan viini laseittain.

Vierailija
54/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on tapana, ettå yksi maksaa seurueen laskun. Voivat sitten keskenään päättää jakavatko laskun. Ja tipin jättäminen kuuluu asiaan.

Täällä ei mitään tippikultturia kaivata.

Vierailija
55/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tilaukset on selkeät ja yksi maksaa tilaamansa, homma on selkeä. Mutta esim. kun kuuden hengen pöytään tulee viinipullo ja se jaetaan kolmen kesken, kuplavesipullo taas kahdelle,tämä alkupala noille ja tuo alkupala taas joillekin toisille, on sekoilu valmis. Käyttäkää Mobilepayn tai jonkun muun apin jakosysteemiä tai laittakaa lasku littiin kaikkien kesken.

Vierailija
56/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän olisi helposti hoidettavissa kun kaikille laitetaan eteen ravintolan oma tabletti, jossa on ravintolan tarjoomukset esitlety listassa ja jokainen erikseen sitten rastittaa siitä sovellukseen, että mitä hän aikoo syödä (ja maksaa). Sitten toimitetaan tilaukset ja niiden mukana lasku jonka tietenkn voi maksaa vaikka mobiilisti. 

jos sitten seurue päättää, että he itse jakavat ruoat ja juomat, niin voivat sitte itse myös sopia laskun jakoperusteista. Toki nykyaikana tuohonkin voi kehittää sovelluksen asiakkaita itsejään varten. Tähän prosessiin ei sitten ravintola puutu, ravintola van haluaa tietää, että kelle koko tarjoilun lasku tulee ja sitten seurue keskenään, että miten lasketaan, jos se tai tämä ei juonut alkoholia, mutta joi kallista mehusiirappia muidenkin edestä jne. . 

Vierailija
57/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syöjiä on viisi ja osa on syönyt kolme ruokalajia ja kolme juomaa, osas kaksi ruokaa ja kaksi juomaa ja osa neljä ruokaa ja yhden juoman niin laskepa se päässä. 

Vierailija
58/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asiakas per yksi pöytä sitten? Varmaan helpompaa.

En tosiaankaan ikinä maksa kenenkään muiden syömisiä enkä juomisia eikä kukaan koskaan maksa minun. Ei edes oma puoliso.

Vierailija
59/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun kerran olin tätini kanssa reissussa. Sanoi että maksan tämän niin maksa sitten huomenna. Voi vee, itse laskin senttejä ja otin listalta halvimman, täti veti pääruuat ja jälkiruuat ja viskiä.

En tosiaankaan ala maksamaan kenenkään toisen syömisiä ja juomisia. Minun pitää tietää kuluttamani rahat ihan sentilleen enkä kustanna yhtään mitään kellekään muulle

Vierailija
60/198 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo nyt on erikseen, jos yhteisiä pulloja tilataan. Itse haluan maksaan ihan tasan sentilleen sen mitä syön tai juon. Kieltäydyn tosiaankin kaikista yhteisistä viinipulloista ja sangriakannuista. Ostan mitä ostan ja täytyy tietää tarkasti sentilleen laskutettava hinta ja se pitää olla minulle tulevassa laskussa oikein

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä