Ruoka on hirveän kallista
Joka kerta nykyään kaupassa saa järkyttyä. Yksi mandariini maksoi Prismassa yli 80 senttiä. Moni tuote jää hyllyyn, kun katson hintaa. Ennen ostin jotain herkkujakin tai muuta extraa. Nyt pystyn ostamaan vain välttämättömyydet.
Kommentit (238)
Taas on elokuussa hinnat noussut eikä kerrota mitään syytä 😡
Ei ole uutta sotaakaan Euroopassa joten siihen ei nyt voi vedota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En syö sikanautaa, toi halpa on kamalaa. En syö myöskään kananjauhelihaa, ei maistu miltään. En käy K-kaupassa sen kalleuden vuoksi, mutta ehkä tuota seitä voisin sieltä hakea."
Jokainen saa nirsoilla niin paljon kuin haluaa, mutta turha väittää ettei alle 7 €/kg tai edes alle 10 €/kg saa mitään lihaa, jos jauhelihaa myydään jatkuvasti hintaan 6,50 €/kg.
Niissä tuotteissa joita mä ostan hinnat alkaa nykyään kympillä. Toki sä saat syödä mitä tahansa moskaa, kuuluu mulle yhtä vähän kuin se kuuluu sulle, mitä mä syön
Syö ihan rauhassa, mitä haluat, mutta älä sitten vingu ruuan kalleudesta.
Ei ruuan hyvyys ja ravinteikkuus riipu hinnasta. Jos sun mielestä vain kallein on hyvää ravintoa, niin olisko su
Arvella tietenkin voit, mutta en usko sun tietämystä kovin korkealle.
Kun budjetti ei taipunut samaan, aloin valitsemaan halvempia vaihtoehtoja.
Oon poiminut 8 ämpärillistä mustikoita, vihanneksia kasvihuone tuottaa vielä pitkään. Oon tehnyy yleiselle metsään jopa perunapellonkin
Näinhän se on. Meillä menee nykyään enemmän ruokaan rahaa kuin silloin, kun kaikki lapset olivat kotona. Nyt kolme asuu omillaan ja kolme kotona, niin rahaa palaa enemmän.
Ja nämä kolme kotona olevaa ovat vielä suhteellisen pieniruokaisia, että sekään ei selitä tilannetta.
Mutta jo pelkästään leivänpäälliset eli levitteet, juustot ja leikkeleet maksaa älyttömästi. Kaikki murot, myslit ym, sama juttu.
Sitten kun päästään lihahyllylle, niin 🤦😯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En syö sikanautaa, toi halpa on kamalaa. En syö myöskään kananjauhelihaa, ei maistu miltään. En käy K-kaupassa sen kalleuden vuoksi, mutta ehkä tuota seitä voisin sieltä hakea."
Jokainen saa nirsoilla niin paljon kuin haluaa, mutta turha väittää ettei alle 7 €/kg tai edes alle 10 €/kg saa mitään lihaa, jos jauhelihaa myydään jatkuvasti hintaan 6,50 €/kg.
Niissä tuotteissa joita mä ostan hinnat alkaa nykyään kympillä. Toki sä saat syödä mitä tahansa moskaa, kuuluu mulle yhtä vähän kuin se kuuluu sulle, mitä mä syön
Ei ruuan hyvyys ja ravinteikkuus riipu hinnasta. Jos sun mieles
No jaa, mulla on ravitsemukseen liittyvä erikoisammattitutkinto. Enkä ole väittänyt missään, että halpa ruoka olisi ravitsemuksellisesti huonompaa, vaikka itse en syö halvimpia. Olen vain todennut, että hinnat ovat nousseet niissä tuotteissa mitä itse käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ruuan hy
Jaa, no siinä tapauksessa käsityksesi "hyvästä" ravinnosta on ymmärrettävää.
En osta enää mitään valmisruokaa tai edes puolivalmisteita. Kaikki peruselintarvikkeina. Mulla on onneksi aikaa ja taitoa ruoan kanssa pelata, vaikka en siitä pidä, siis ruoanlaitosta. Tällä keinoin kauppalasku pysyy kohtuullisena.
En enää leivo, ellei ole jotain "syytä", vieraita tai juhlia tulossa. Ennen saatoin aikani kuluksi leipoakin.
Myös moni muu tuote ruoan ohella jää ostamatta. Harkitsen tarkoin kaikessa, että onko jokin tavara täysin välttämätön. Jos ei, niin kauppaan jää.
Vierailija kirjoitti:
Sillä saa kilon perunoita, halpaa
Tarjouksesta saa 5kg eurolla toisinaan cittarista.
Katsokaa kuka ja kenen hallitus paskoi hinnat tappiin ja ostovoiman alas,SANNULI tietysti.
169/170
Miten tämä nyt liittyy mihinkään? Se, että en pidä rasvaisesta sikanautajauhelihasta tai broilerijauhelihasta ei liity millään tapaa niiden ravintoarvoihin. Ne ovat halpoja, mutta en edelleenkään osta niitä, koska en pidä niistä. Ja edelleenkin suosimieni tuotteiden hinnat ovat nousseet.
Sun ravitsemustietämys on varmaan joltain itseoppineelta personal trainerilta peräisin...
Onkait se kallista jos vedät eineksiä ja muuta valmismoskaa. Perunat saa parilla eurolla, sitten teet pikkeliliemen punasipulille. Sipulit lautaselle ja päälle porkkanaraastetta ja omenaraastetta. Keitä perunat ja sitten jokin kiva proteiini tai silliä siihen vierelle voinokareella. Onko tää näin vaikeeta syödä ja kokata tervellistä halvalla?
Kanankoivet ja riisi sekä coleslaw. Mikä siinä on niin kallista?
Halpaa tuo nykyään on. Ihmisiltä menee 10-15% nettotuloista ruokaan. Esim itse syön ihan hyvin 400e/kk tulot 4000e/kk netto.(pääomatuloja ei huomioida). Joskus 70-80 luvulla oli ihan perus että 20-30% tuloista meni ruokaan. Tosin asuminen oli halvempaa, auto ei ollut itsestäänselvyys ja digimenot oli 0
Vierailija kirjoitti:
Taas on elokuussa hinnat noussut eikä kerrota mitään syytä 😡
Ei ole uutta sotaakaan Euroopassa joten siihen ei nyt voi vedota.
Tahallaan nostetaan. Ratkaisusi löyttyy hevi-osastolta, jos viitseliäisyyttä riittää.
Mitä te syötte kun saatte kaikki rahat menemään? Joitain kalliita rahkapurkkeja ja marioituja coca colalla maustettuja sisäfileitä?
Vierailija kirjoitti:
Kanankoivet ja riisi sekä coleslaw. Mikä siinä on niin kallista?
Ei ne haluu tehdä ruokaa itse...
Miksi ruoan pitäisi olla suomalaisille puoli--ilmaista, mutta kaljasalkusta maksetaan mukisematta yli 30€?
Vierailija kirjoitti:
Lidl on kyl pelastus.
Kohta varmaan Ps kieltää sen
Kallista sielläkin on ja joka kerta, kun siellä käy (itse käyn n. kerran viikossa) on jonkun ihan perustuotteen hintaa hilattu ylös päin. Helppo seurata, kun ostan hyvin simppeleitä perusraaka-aineita ja käytännössä aina samat tuotteet, joskus harvoin jotain "erikoisempaa" tai sellaista, mitä en ole ikinä ostanut.
Silti Lidl on edullisin vaihtoehto ainakin omalla paikkakunnalla, missä ei ole Prismaa. Cittari on naurettavan kallis ja S-marketin valikoima niin surkea, että jopa Lidl on monipuolisempi.
Mutta joo, törkeän kallista on ruoka ja puheet, että sen hinta olisi muka laskenut siitä, kun inflaatio roihahti, ovat silkkaa soopaa. Ruuan hinta ei ole edes asettunut tietylle tasolle, vaan nousee edelleen koko ajan. Joka muuta väittää, valehtelee tai on niin rikas, ettei tarvitse tarkistaa ostosten loppusummaa.
Tykkäsin ennen leipoa tosi paljon. Oli kiva aina laittaa pakastimeenki niitä leipomuksia ja vaikka kahvin kanssa ottaa sulamaan jotain.
Oon huomannu kuinka merkittävästi mulla on leipominenkin nykyään vähentyny. Siis tyyliin jotku perus jauhot, hiivat, sokeri, munat, leivinjauhe jne eivät paljoa sinällään maksa, mutta kun alkaa tekemään jotain muutakin kun perus pullaa niin alkaa kukkarossa tuntumaan.
Vaikka pellillinen suolasta piirakkaa. Tai jos teet vaikka 2 pellillistä. Kinkkusuikaleet, tonnikala, jauheliha maksaa paljon. Siihen juustoraaste, sekin on kallista. Ja kun mitään halvinta raastettakaan ei haluais käyttää kun maistuu pahville.
Kyllä niille ihan kivasti lopulta tulee hintaa.