Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka on hirveän kallista

Vierailija
10.08.2025 |

Joka kerta nykyään kaupassa saa järkyttyä. Yksi mandariini maksoi Prismassa yli 80 senttiä. Moni tuote jää hyllyyn, kun katson hintaa. Ennen ostin jotain herkkujakin tai muuta extraa. Nyt pystyn ostamaan vain välttämättömyydet. 

Kommentit (238)

Vierailija
101/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1900 luvun alussa esim.voi on ollut niin kallista että se on maksanut yli  työmiehen  puolen  päivän palkan

Jotain suhteellisuudentajua puheisiin !

Höpö höpö

Voi ja muutkin maitotuotteet sekä kananmunat on todella halpoja muihin maihin verrattuna. Ihan sama mihin vertaat.

Mm. Virossa ruoka on kalliimpaa kuin Suomessa, mutta tulot moninkertaisesti vähemmät.

Ei ole palkat taviksilla kuin muutaman satasen pienemmät enää.

AI:n mukaan Viron keskipalkka on 1894e, Suomessa 3734e kuussa. Kaukana satasista.

Vierailija
102/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnan nousu on ollut minulle hyvä juttu, sillä nyt kun jää herkut ja liika muu ruoka kauppaan rahapulan takia, olen vihdoin päässyt eroon muutamasta sitkeästä kilosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ryöstöhinnat. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Surullista tää maailman meno. Äänestäkää ihmiset jaloillanne niin saadaan joku tolkku siihen miten ihmistä kohdellaan.

Vierailija
104/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on huomattavan halpaa suhteessa esimerkiksi toimeentulotuen määrään. 

Paljonko on toimeentulotuki? Ruoan hinnan tiedän, meillä menee 800-1500€ kuukaudessa ruokaan.

Toimeentulotuen perusosa on 593,55 €/kk yksinasuvalle. Eli tuo summa pitää jäädä käyttöön ruokaan, vaatteisiin, päivittäistavaroihin, käsikauppalääkkeisiin jne. Siis kaikkeen mitä ihminen nyt saattaa tarvita. 

Aivan älyttömän suuri summa. Keskituloisena mulla menee alle 200€ kuukaudessa ruokakauppaan. Vaatteita en osta todellakaan kuukausittain, apteekissa en ole tämän vuoden puolella käynyt, ja jos päivittäistavarat on tiskiaine, wc-paperi ym, niin ne kyllä mahtuu tuohon 200€ ruokakauppalaskuun. Eikä kyse ole siitä, että minulla ei olisi varaa kuluttaa enemmän. En silti tiedä koska olisin liki 600,- käyttänyt tuollaiseen kuukaudessa. Ja sitten vielä valitetaan, että toimeentulotuki on liian pieni. 

Vierailija
105/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintoja vuodelta 2022:

Reissumies tosi tumma 1,35

Tonnikalahiutale öljyssä 1,49

Rypsiöljy 0,5 l 2,39

Yleisperuna 2 kg 2,25

Punajuurisalaatti 2,29

Smetana 1,19

Nauta jauheliha 400 g 10 % 3,99

Kuohukerma 0,95

Vierailija
106/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on toimeentulotuki? Ruoan hinnan tiedän, meillä menee 800-1500€ kuukaudessa ruokaan.

Toimeentulotuen perusosa on 593,55 €/kk yksinasuvalle. Eli tuo summa pitää jäädä käyttöön ruokaan, vaatteisiin, päivittäistavaroihin, käsikauppalääkkeisiin jne. Siis kaikkeen mitä ihminen nyt saattaa tarvita. 

Aivan älyttömän suuri summa. Keskituloisena mulla menee alle 200€ kuukaudessa ruokakauppaan. Vaatteita en osta todellakaan kuukausittain, apteekissa en ole tämän vuoden puolella käynyt, ja jos päivittäistavarat on tiskiaine, wc-paperi ym, niin ne kyllä mahtuu tuohon 200€ ruokakauppalaskuun. Eikä kyse ole siitä, että minulla ei olisi v

Niin no, mulla menee apteekkiin noin kuusikymppiä kuussa. Kannattaa myös huomioida se, että tuosta maksetaan kaikki hankinnat, nekin joita moni ei tule edes ajatelleeksi ostaessaan, siis ihan kaikki. 

Vierailija
107/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusliikkeiden kartellit ovat köyhdyttäneet suomalaiset 2020-2025.

Täydellinen kartellien omistama banaanivaltio.

Meillä kaksi suurta kaupparyhmittymää Kesko ja S, jotka kilpailevat keskenään,

Taas joku raukka, joka ei tiedä, mitä kartelli tarkoittaa, siitä oppimastaan hienosta sanasta alkaa ihan kakkaa puhua.

Kartelli tarkoittaisi, että ne yhdessä sopivat mahdollisimman korkeista hinnoista ja kumpikaan ei saisi sen hinnan alle myydä. Kilpailijat harvoin niin tekevät. vaan yrittävät houkutella asiakkaiata erilaisilla tarjouksilla omaan kauppaansa.

Vierailija
108/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älyttömän suuri summa. Keskituloisena mulla menee alle 200€ kuukaudessa ruokakauppaan. Vaatteita en osta todellakaan kuukausittain, apteekissa en ole tämän vuoden puolella käynyt, ja jos päivittäistavarat on tiskiaine, wc-paperi ym, niin ne kyllä mahtuu tuohon 200€ ruokakauppalaskuun. Eikä kyse ole siitä, että minulla ei olisi v

Juu juu. Helppoahan tuo nyt on, netissä. Miksi teet työtä kun et kerran rahaa tarvitse? 

Vierailija
109/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1900 luvun alussa esim.voi on ollut niin kallista että se on maksanut yli  työmiehen  puolen  päivän palkan

Toimeentulotuessa ruoan osuudeksi on laskettu 8-9 €/vrk. Eipä silläkään paljon voita ostella. 

Ei varsinkaan nykyään ostella, kun osa siitä "ruokarahasta" menee vuokran maksuun. 

Vierailija
110/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku raukka, joka ei tiedä, mitä kartelli tarkoittaa, siitä oppimastaan hienosta sanasta alkaa ihan kakkaa puhua.

Kartelli tarkoittaisi, että ne yhdessä sopivat mahdollisimman korkeista hinnoista ja kumpikaan ei saisi sen hinnan alle myydä. Kilpailijat harvoin niin tekevät. vaan yrittävät houkutella asiakkaiata erilaisilla tarjouksilla omaan kauppaansa.

Mistä tiedät, etteivät ole kartelleja? 

Vierailija
111/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö

Voi ja muutkin maitotuotteet sekä kananmunat on todella halpoja muihin maihin verrattuna. Ihan sama mihin vertaat.

Mm. Virossa ruoka on kalliimpaa kuin Suomessa, mutta tulot moninkertaisesti vähemmät.

Ei ole palkat taviksilla kuin muutaman satasen pienemmät enää.

AI:n mukaan Viron keskipalkka on 1894e, Suomessa 3734e kuussa. Kaukana satasista.

Taviksilla. Rikkaat vääristävät keskipalkkoja. Niitä on Suomessa enemmän.

Vierailija
112/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella keskituloisella menee toimeentulotuen perusosan verran pelkästään auton kuluihin. 

Vierailija
113/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älyttömän suuri summa. Keskituloisena mulla menee alle 200€ kuukaudessa ruokakauppaan. Vaatteita en osta todellakaan kuukausittain, apteekissa en ole tämän vuoden puolella käynyt, ja jos päivittäistavarat on tiskiaine, wc-paperi ym, niin ne kyllä mahtuu tuohon 200€ ruokakauppalask

Niin no, mulla menee apteekkiin noin kuusikymppiä kuussa. Kannattaa myös huomioida se, että tuosta maksetaan kaikki hankinnat, nekin joita moni ei tule edes ajatelleeksi ostaessaan, siis ihan kaikki. 

Tuo on ongelma, etteivät ihmiset hahmota, mitä kaikkea tarvitsee ostaa. Kun on rahaa, ne vain ostetaan. Köyhä ostaa tuosta toimeentulotuesta esim. tuulettimen helteitä varten (oikeiston mielestä toki täysin turha hankinta ja köyhän kuuluukin kärsiä). Tuo oli vain yksi esimerkki lukemattomista asioista, joita voi tarvita. 

Vierailija
114/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäksi on jokaisella oiekeus perustaa oma yksityinen kauppansa tai vaikka kaupparyhmä,  melkein minne tahansa, sitäkään ei kukaan estä. Huonosti vain tulisi menestymään, koska isot toimijat ostavat isompia eriä tuotteista

Edelleen mistä tiedät, etteivät ole kartelleja, siis Kesko ja S-ryhmä keskenään? Lidl voi toki olla oma lukunsa, mutta nuo kaksi kotimaista kovasti vaikuttavat kartelleilta. Eiväthän he tietenkään virallisesti kuuluta kansalle olevansa kartelleja, sillä sillähän on lievästi negatiivinen kaiku. Mutta toimintansa perusteella kyllä kahden kesken vaikuttavat sopivan vaikka mitä. 

Vierailija
115/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älyttömän suuri summa. Keskituloisena mulla menee alle 200€ kuukaudessa ruokakauppaan. Vaatteita en osta todellakaan kuukausittain, apteekissa en ole tämän vuoden puolella käynyt, ja jos päivittäistavarat on tiskiaine, wc-paperi ym,

Moniko toimeentulolla elävä tupakoi? Aski päivässä on 300e/kk. Entä alko?

En tiedä. Minulla ei ainakaan ole varaa kumpaankaan noista. 

Vierailija
116/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä, kun S-kauppa pitää pieniäkin myymälöitä (pienemmällä valikoimalla) sellaisissa paikoissa, mistä vanhukset sitten pääsevät ostamaan päivittäistavarat.  Jos kaikkien pitäisi posottaa jonnekin prismaan ilman autoa taksilla, niin tulisi paljon kalliimmaksi elämä.

Vierailija
117/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä loppui tuontihedelmien osto, järkyttävän hintaisia. Nyt olen kerännyt talveksi marjoja metsästä. Mustikoita ja vadelmia, eipä ole torjunta-aineita ja saa samalla liikuntaa ja raikasta ilmaa. 

Vierailija
118/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. K-kaupat on kova ottamaan arvokasta työtä tekevien ruuantuottajien katteet omaan taskuunsa. Se selittää korkeat hinnat.

Vierailija
119/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin konsti on hankkiutua vankilaan, siellä on täysi ylläpito. Eihän tässä ole mitään järkeä että työstä saatu palkka ei riitä edes kunnon ruokaan. Samaan aikaan muualta tänne tulleille annetaan kaikki ilmaiseksi eivätkä edes tee mitään töitä. Toivottavasti joku alkaa laittamaan yleislakon pystyyn.

Joo, voiko valita mihin vankilaan pääsee? Mieluisin vankila minulle olisi Suomenlinnan avovankila.

Sinne päästäkseen yleensä istuu vaikkapa Sörkässä ensin eli ei sinne suoraan pääse.

Vierailija
120/238 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen mukaan ruuan hinta suhteessa ihmisten tuloihin on laskenut iät ja ajat. Jos se nyt on hirveän kallista, miettikää, miten kallista se ennen oli. Tosin silloin ihmiset tekivät itse ruokaa eivätkä ostaneet valmisruokia tai vähintäänkin puolivalmisteita.

Ja sitten heräsit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän