Ruoka on hirveän kallista
Joka kerta nykyään kaupassa saa järkyttyä. Yksi mandariini maksoi Prismassa yli 80 senttiä. Moni tuote jää hyllyyn, kun katson hintaa. Ennen ostin jotain herkkujakin tai muuta extraa. Nyt pystyn ostamaan vain välttämättömyydet.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mitä syö. Itse teen ruuat aina mahdollisimman puhtaista aineksista, siis ei prosessoitua. Ja ei kyllä maksa paljon. Enemmän se maksaa kun ostaa kaikkea puolivalmistetta ymv. Voi on kallista, se hyvä voi missä ei ole myrkyllisiä ainesosia.
Teetkö juustonkin itse ja kirnuat voin?
Ruokauppareissu noin satasen. Kaikkiin muihin menoihin verrattuna aika merkityksetön summa. Ruoka on vielä halpaa, mutta huonolaatuista. Olen huomannut tavallisten markettien valikoiman muuttuvan aina vain vähän ankeammaksi vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1900 luvun alussa esim.voi on ollut niin kallista että se on maksanut yli työmiehen puolen päivän palkan
Jotain suhteellisuudentajua puheisiin !
Höpö höpö
Voi ja muutkin maitotuotteet sekä kananmunat on todella halpoja muihin maihin verrattuna. Ihan sama mihin vertaat.
Mm. Virossa ruoka on kalliimpaa kuin Suomessa, mutta tulot moninkertaisesti vähemmät.
Ovat halpoja juu, kun tuottajat eivät saa mitään. Kohta niissäkin hinnat nousevat ja tulee saatavuusongelmia, sanokaa mun sanoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on huomattavan halpaa suhteessa esimerkiksi toimeentulotuen määrään.
Paljonko on toimeentulotuki? Ruoan hinnan tiedän, meillä menee 800-1500€ kuukaudessa ruokaan.
Toimeentulotuen perusosa on 593,55 €/kk yksinasuvalle. Eli tuo summa pitää jäädä käyttöön ruokaan, vaatteisiin, päivittäistavaroihin, käsikauppalääkkeisiin jne. Siis kaikkeen mitä ihminen nyt saattaa tarvita.
Tuosta pitää maksaa myös asumisen omavastuu, puhelin matkat. Ei siitä vaatteisiin riitä mitään.
Aloittaja, laita kenkälankkia naamaan ja sano poliisille taikasana asylym, sen jälkeen sinulla on ilmainen ruoka.
Suomi on maailman kallein maa suhteessa tulotasoon, ei vain ruoka ole kallista vaan kaikki tuotteet ja palvelut ovat.
Viro hinnat huijaa kun pitää muuntaa eestin kruunu euroiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on toimeentulotuki? Ruoan hinnan tiedän, meillä menee 800-1500€ kuukaudessa ruokaan.
Toimeentulotuen perusosa on 593,55 €/kk yksinasuvalle. Eli tuo summa pitää jäädä käyttöön ruokaan, vaatteisiin, päivittäistavaroihin, käsikauppalääkkeisiin jne. Siis kaikkeen mitä ihminen nyt saattaa tarvita.
Ja päälle asumistuet. Yks tonni tuosta vaan tekemättä mitään. Monen kymmeniä vuosiä töitä tehneiden eläke on hädin tuskin 1000e/kk.
Niin toki. Ensisijaisesti haetaan mikä tuki se kenelläkin on, työmarkkinatuki, kuntoutustuki, eläke tai mikä hyvänsä. Sitten
Tuo rahahan on niin suuri, että tänne tulisi puolet afrikkalaisista ja lähi-idän maista heti jos vaan pääsisivät. Miksihän he eivät jää esim. Baltian maihin? Miettikääpä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta pitää maksaa myös asumisen omavastuu, puhelin matkat. Ei siitä vaatteisiin riitä mitään.
No, mihin se kenelläkin sitten kuluu, se on ihan omavalintaista. Itse ostan vaatteeni kirpparilta.
Kallista on ja lisäksi puuttuu valikoimaan eli kaikki pulla on tehtävä itse, kun ei ole kaupassa myynnissä, kun mikään leipomo ei käytä steviaa leivonnassa sokerin tilalla. Leipäkin lähes kaikki itse tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on eurot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1900 luvun alussa esim.voi on ollut niin kallista että se on maksanut yli työmiehen puolen päivän palkan
Höpö höpö
Voi ja muutkin maitotuotteet sekä kananmunat on todella halpoja muihin maihin verrattuna. Ihan sama mihin vertaat.
Mm. Virossa ruoka on kalliimpaa kuin Suomessa, mutta tulot moninkertaisesti vähemmät.
Ei ole palkat taviksilla kuin muutaman satasen pienemmät enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviskaalikeittoon kaalia, linssejä, varsiselleriä. Tomaattimurskaa. Halpaa.
Pieni varsiselleri 3 euroa ja muutama hassu kalori. Sillä saa jo maksalaatikon, mämmin tai punalapulla viinerpitkon.
Ei ole pakko ostaa ulkomaista varsiselleriä.
Perunaa, porkkanaa, lanttua. Saat kaikkia kilon tuolla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, laita kenkälankkia naamaan ja sano poliisille taikasana asylym, sen jälkeen sinulla on ilmainen ruoka.
Olipa raikas vitsi. Edes Persut ei tuota enää muistaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Ovat halpoja juu, kun tuottajat eivät saa mitään. Kohta niissäkin hinnat nousevat ja tulee saatavuusongelmia, sanokaa mun sanoneen.
Ei vaan Suomessa on niin suuret maataloustuet. Jos tuotteet hinnoiteltaisiin ilman näitä tukia niin hinnat olis aivan muuta.
Virossa eurot käytössä. Onko jotenkin huono huumori.
Vierailija kirjoitti:
?? Mitä ihmettä?? Virossa ollut eurot kohta 15 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni varsiselleri 3 euroa ja muutama hassu kalori. Sillä saa jo maksalaatikon, mämmin tai punalapulla viinerpitkon.
Yhä puuttuu ne kalorit. Perunassa on jotain, mutta ei kilo riitä edes puoleksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä puuttuu ne kalorit. Perunassa on jotain, mutta ei kilo riitä edes puoleksi päiväksi.
Eli ne keskitysleirilläkin pelkillä perunankuorilla.
Tekee hyvää vähän laihtua.
Joo, voiko valita mihin vankilaan pääsee? Mieluisin vankila minulle olisi Suomenlinnan avovankila.