Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

autolla ajamisen vaikeus

Vierailija
10.08.2025 |

Kävin autokoulun ja sain kortin viime syyskuussa, olen ajanut jonkin verran sen jälkeen. Työmatkoista tulee reilu 2000km/kk ja lisäksi olen yrittänyt keksiä ajomatkoja minne vain, että tulisi kokemusta. Yhteensä olen ajanut auton mittarin mukaan n. 30 000km.

Ajaminen on täyttä helvettiä edelleen, en tajua monikaan sääntöjä ja joka kerta ajamaan lähtiessä mietin, että selviänkö siitä hengissä tai tapanko jonkun muun. Liikennesäännöistä olen keskustellut ystävien kanssa, mutta en silti tajua. Pelkkää tekstiä, siis esim.lakia lukemalla tajuan vielä vähemmän. Inssi ja teorian sain läpi, kun opettelin kaiken ulkoa, mutta en muista niitä enää. Ja en silloinkaan ymmärtänyt niitä, mutta osasin toistaa ulkomuistista. 

Tämä on ollut mulla muissakin kouluissa ongelma, saan hyviä numeroita kun opettelen asiat ulkoa ja muistan ne sen pari päivää, sitten unohdan.

Väliin tuntuu että unohdan nekin vähät mitä olen jo oppinut käytännön kautta. Vaikka parkkeeraus, se sujuu hyvin pari-kolme kuukautta ja sitten en yhtäkkiä osaakaan. Tai liittymät/kiihdytyskaistat. Suoritan onnistuneesti aikani, kunnes kuulen tehneeni sen väärin ja nyt uusilla ohjeilla epäonnistun aina, jos on vähänkään muuta liikennettä. 

Mulla on ollut kortti kohta vuoden ja kehitystä ei tunnu tapahtuvan. Taantumusta kylläkin. Olisin luovuttanut jo aikaa sitten jos voisin. Etsin koko ajan työtä minne pääsisi julkisilla, mutta en pääse edes haastatteluun minnekään. Tästä on muodostunut aivan järjetön stressi, nukun huonosti ja tukka irtoaa päästä. Olen myös laihtunut 8kg, kun ruokahalu mennyt. 

Miten te muut olette jaksaneet opetella ajamaan, jos ei ole ollut pakko? Oppimiskäyrä tässä hommassa on aivan järjetön. Ja miten niin moni ihminen osaa ajaa? Miten kaikki on jaksaneet vuosia elää tällaisen paineen alla ja pakottaa itseään koko ajan ajamaan. Tämä hämmentää mua. :D Nuorisokin ajaa enimmäkseen ihan hyvin, vaikka niitä haukutaan mukavuudenhalusta ja laiskuudesta. Silti ne rämpii tämän saman suon läpi. 

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa julkisen sektorin koulutetun naisen kipuilulta.

Pyydä siis lisää liksaa!

Vierailija
2/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään. Etsit uutta työtä tai jatkat ajamista niin et arkutat itsesi tai jonkun muun. Ei ole montaa vaihtoehtoa. Mikä siinä on vaikeaa? Vaihtaa kaistaa vilkun kanssa? Et tiedä saako ajaa jos palaa punainen valo? Et ymmärrä saako ajaa vastavirtaan? Et ymmärrä onko sulla kolmio vai ei? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä siis lisää liksaa!

Olen leipuri, yksityisellä sektorilla. Olen käynyt ammattikoulun, eli koulutettu kyllä. Miten lisää liksaa auttaa tähän?

Miten sinä sait motivoitua itsesi opettelemaan ajamista, kun se on noin vaikeaa?

Vierailija
4/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

se voi olla noin kun äo on pienempi kuin kengännumero. 

Onko myös niin että sinut uudelleenkoulutetaan tehtäviisi kahvitauon jälkeen?

Vierailija
5/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No AP, älähän nyt!

Sinullahan on tuohon aikaan nähden, viime syyskuusta alkaen (alle vuosi) ihan huikean paljon kokemusta ja harjoitusta.

Ei edes minulla, innokkaalla pojankoltiaisella, ollut 11 kuukauden kuluttua ajokortin saamisesta, 19 vuotta täyttäneenä ja n. 34 vuotta sitten, vielä noin paljoa kilometrejä kuin Sinulla tuon mainitun ajan jälkeen.

Taidat ilmeisesti olla hermoilija- ja turhan pelkääväinen persoonallisuustyyppi.

Älä mieti noin paljon kaikkia tilanteita siellä liikenteessä ja varsinkin jätä pois ne kaikki uhkakuvien ja onnettomuuksien manaamisajatukset ennen liikkeellelähtöä.

Ajelu on mukavaa - paitsi ihan sietämättömän kallista, ja kaikkia autoiluun liittyviä kustannuksia pitäisikin alentaa.

Kyllä se siitä!

Jätkä 53 vuotta

Vierailija
6/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään. Etsit uutta työtä tai jatkat ajamista niin et arkutat itsesi tai jonkun muun. Ei ole montaa vaihtoehtoa. Mikä siinä on vaikeaa? Vaihtaa kaistaa vilkun kanssa? Et tiedä saako ajaa jos palaa punainen valo? Et ymmärrä saako ajaa vastavirtaan? Et ymmärrä onko sulla kolmio vai ei? 

Noi sun esimerkit on yksiselitteisiä ja helppoja tajuta.

Liittyminen kiihdytyskaistalta pääväylälle on hankalaa. Aiemmin se onnistui kun kiihdytin ensin samaan nopeuteen ja etsin sitten välin mihin mennä. Sitten kuulin ettei noin saa tehdä, vaan ensin mennään varovasti kurkkimaan, että mahtuuko sinne. Tämä on hankalaa, kun yleensä niissä on kasvillisuutta tai tie kaartuu niin että näkyvyys on huono. Jos on tilaa, sitten pitää kiihdyttää ja yrittää osua siihen rakoon mitä aiemmin katsoi. Tässä tulee ongelmana huono kyky arvioida, ehdinkö kiihdyttää tarpeeksi että sovin juuri siihen rakoon. Jos se rako meni jo, niin äkkijarrutus ja jäädä odottamaan kiihdytyskaistalle seuraavaa tilaisuutta. Helpointa olisi jos onnistuisi kerralla.

Miten sinä jaksoit harjoitella tuollaista?

Vierailija
7/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opin asiat tekemällä. Luettu oppi haihtuu päästä. Leiponut olen 10-vuotiaasta asti, niin sen osaan.

Vierailija
8/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä opin asiat tekemällä. Luettu oppi haihtuu päästä. Leiponut olen 10-vuotiaasta asti, niin sen osaan.

Ajamaan silti et opi ajamalla.

Vierailija
9/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä siis lisää liksaa!

Olen leipuri, yksityisellä sektorilla. Olen käynyt ammattikoulun, eli koulutettu kyllä. Miten lisää liksaa auttaa tähän?

Miten sinä sait motivoitua itsesi opettelemaan ajamista, kun se on noin vaikeaa?

En tiedä, mutta sairaanhoitajat ja opettajat kertoilee samanlaisista ongelmista työnsä kanssa ja lisää liksaa kuulemma tähän auttaisi.

Vierailija
10/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi sun esimerkit on yksiselitteisiä ja helppoja tajuta.

Liittyminen kiihdytyskaistalta pääväylälle on hankalaa. Aiemmin se onnistui kun kiihdytin ensin samaan nopeuteen ja etsin sitten välin mihin mennä. Sitten kuulin ettei noin saa tehdä, vaan ensin mennään varovasti kurkkimaan, että mahtuuko sinne. Tämä on hankalaa, kun yleensä niissä on kasvillisuutta tai tie kaartuu niin että näkyvyys on huono. Jos on tilaa, sitten pitää kiihdyttää ja yrittää osua siihen rakoon mitä aiemmin katsoi. Tässä tulee ongelmana huono kyky arvioida, ehdinkö kiihdyttää tarpeeksi että

Nimenomaan pitää kiihdyttää liikennevirran mukaan ja vasta sitten liittyä sopivaan koloon. Muuten väkisinkin aiheuttaa vaaratilanteen kun tunkee alinopeudella toisten eteen. 

Vierailija
11/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajamaan oppii ajamalla. Ja on totta että motarilla tultaessa tulijan tulee aina väistää siellä jo olevaa vaikka tämä näyttää olevanm monelle epäselvää.

AP, uskon että olet paljon taitavampi kuin mitä itse uskot joten ei muuta kuin rohkeutta.

Vierailija
12/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsit uutta työtä tai jatkat ajamista niin et arkutat itsesi tai jonkun muun

Arkuttaminen tarkoittaa ruumiin pukemista ja arkkuun laittoa, ei sitä että vie hengen ihmiseltä. 

Vierailija
13/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on vaarallnen ja turha keksintö. Ihmiselle täysin luonnoton tapa liikkua.

Siksi minä rullalautailen tai kävelen. 

Jokainen tietää sydämessään onko autoilija vai ei. Ap ei ole autoilija. 

Lopeta ja myy se paska. Säästyy rahat ja olet hyvien puolella. Autoilijat on kuin tupakoivat. Saastuttaa muiden ilmaa. Sen lisäksi autoilijat on huonokuntoisia ja häviää fysiikassa aina.

Vierailija
14/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein ellei aina,pääsee myös paikasta a paikkaan b menemättä motarin kautta.

Vierailija
15/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto on vaarallnen ja turha keksintö. Ihmiselle täysin luonnoton tapa liikkua.

Siksi minä rullalautailen tai kävelen. 

Jokainen tietää sydämessään onko autoilija vai ei. Ap ei ole autoilija. 

Lopeta ja myy se paska. Säästyy rahat ja olet hyvien puolella. Autoilijat on kuin tupakoivat. Saastuttaa muiden ilmaa. Sen lisäksi autoilijat on huonokuntoisia ja häviää fysiikassa aina.

Rullalauta on IHAN YHTÄ turha keksintö ja samaten ihmiselle TÄYSIN LUONNOTON TAPA LIIKKUA. 

Vierailija
16/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajamaan silti et opi ajamalla.

En niin. Tuo oli paljon vaikeampaa kuin ajattelin. Mistä muut repii motivaation tuohon, tuo opetteluvaihe on täyttä helvettiä koko ajan. Hämmentää miten moni ihminen on jaksanut sinnitellä. Se paljon parjattu nuoriso myös.  

Vierailija
17/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsit uutta työtä tai jatkat ajamista niin et arkutat itsesi tai jonkun muun

Arkuttaminen tarkoittaa ruumiin pukemista ja arkkuun laittoa, ei sitä että vie hengen ihmiseltä. 

Piti valita joku toinen sana koska ajattelemallani alkuperäisellä sanalla koko kommentti olisi mennyt tarkastukseen..

Vierailija
18/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nykyautolla jossa on kaistavahti ja estää siirtymästä pientareen alueelle yli valkoisen viivan hanskataan se kun pitää tehdä väistöliike ihan tien sivuun kolarin estämiseksi (vastaantulija ajaa vähän väärän kaistan puolella)

Vierailija
19/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikee uskoo et luet reseptin,unohdat sen ja silti osaat leipoa.

Vierailija
20/79 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

leipurilla 2000km työmatkat kuussa?