Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

autolla ajamisen vaikeus

Vierailija
10.08.2025 |

Kävin autokoulun ja sain kortin viime syyskuussa, olen ajanut jonkin verran sen jälkeen. Työmatkoista tulee reilu 2000km/kk ja lisäksi olen yrittänyt keksiä ajomatkoja minne vain, että tulisi kokemusta. Yhteensä olen ajanut auton mittarin mukaan n. 30 000km.

Ajaminen on täyttä helvettiä edelleen, en tajua monikaan sääntöjä ja joka kerta ajamaan lähtiessä mietin, että selviänkö siitä hengissä tai tapanko jonkun muun. Liikennesäännöistä olen keskustellut ystävien kanssa, mutta en silti tajua. Pelkkää tekstiä, siis esim.lakia lukemalla tajuan vielä vähemmän. Inssi ja teorian sain läpi, kun opettelin kaiken ulkoa, mutta en muista niitä enää. Ja en silloinkaan ymmärtänyt niitä, mutta osasin toistaa ulkomuistista. 

Tämä on ollut mulla muissakin kouluissa ongelma, saan hyviä numeroita kun opettelen asiat ulkoa ja muistan ne sen pari päivää, sitten unohdan.

Väliin tuntuu että unohdan nekin vähät mitä olen jo oppinut käytännön kautta. Vaikka parkkeeraus, se sujuu hyvin pari-kolme kuukautta ja sitten en yhtäkkiä osaakaan. Tai liittymät/kiihdytyskaistat. Suoritan onnistuneesti aikani, kunnes kuulen tehneeni sen väärin ja nyt uusilla ohjeilla epäonnistun aina, jos on vähänkään muuta liikennettä. 

Mulla on ollut kortti kohta vuoden ja kehitystä ei tunnu tapahtuvan. Taantumusta kylläkin. Olisin luovuttanut jo aikaa sitten jos voisin. Etsin koko ajan työtä minne pääsisi julkisilla, mutta en pääse edes haastatteluun minnekään. Tästä on muodostunut aivan järjetön stressi, nukun huonosti ja tukka irtoaa päästä. Olen myös laihtunut 8kg, kun ruokahalu mennyt. 

Miten te muut olette jaksaneet opetella ajamaan, jos ei ole ollut pakko? Oppimiskäyrä tässä hommassa on aivan järjetön. Ja miten niin moni ihminen osaa ajaa? Miten kaikki on jaksaneet vuosia elää tällaisen paineen alla ja pakottaa itseään koko ajan ajamaan. Tämä hämmentää mua. :D Nuorisokin ajaa enimmäkseen ihan hyvin, vaikka niitä haukutaan mukavuudenhalusta ja laiskuudesta. Silti ne rämpii tämän saman suon läpi. 

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>Tuolloin ajo-opettajani sanoi: "Varo, siinä on lapsi ja pallo, sellaista yhdistelmää on aina autolla liikkuvan varottava."

Lapsi on elävä varoitusmerkki, pallon kanssa tai ilman.

Muistuipa elävästi mieleen omalta ajotunniltani, kun edessä hoiperteli vanhempi herrasmies melkoisessa laitamyötäisessä. Ajo-opettaja totesi että "vaarilla on pyöreät kengänpohjat, varo häntä."

Ap, jos sinulla on manuaalivaihteinen auto niin vaihda automaattiin tai peräti sähköautoon. Jää yksi stressitekijä ajamisesta pois.

Vaimollani oli myös autoilun alkutaival melko tuskainen, mutta kun työ oli sellaista asiakaspalvelua että auto oli välttämätön niin pakko oli vain ajaa. Pari kertaa jouduin käymään hänet pelastamassa kun oli onnistunut pysäköimään paikkaan, josta ei päässyt omin taidoin pois. Mutta vähitellen taidot karttuivat. En usko että hän nykyäänkään varsinaisesti pitää autoilusta, eikä hänen ajotapaansa

Anteeksi, mutta ihmettelen suuresti joidenkin miesten naismakua. Eikö sinua oikeasti häiritse se, että vaimosi on noin saapas? Miten ei voi oppia sujuvaa ajoa tuossa ajassa? Mun mies nauraisi katketakseen, jos soittaisin hänelle etten saa autoa pois taskuparista tai jos en saisi laitettua pudonneita polkupyörän kettinkejä takaisin. 

Vierailija
62/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajamaan oppii ajamalla. Itse en ikinä viitsinyt opiskella taskuunparkkeerausta ja pari kolariakin tullut.

Minä todella hartaasti toivon, että Suomeen saataisiin kaksiosainen ajokortti. Peruskortilla saisi ajaa vain pienissä taajamissa, mutta täyden ajoluvan voi saada vain suorittamalla kunnon näyttökokeen Helsigissä tai Tampereella, ja koe vaatisi ajoa ydinkeskustassa ja muutaman taskuparkkeerauksen. On nimittäin todella ahdistavaa ajaa lähettyvillä, kun näkee jo kaukaa ettei joku osaa ajaa kaupungissa. Pyöräilijät, kävelijät ja ratikat tulevat muka yllätyksenä. Eräskin sankari ihmetteli sitä, kun Helsingissä jalankulkijat vain astuvat suojatielle. Mitä ihmettä varten tällaisella on edes ajokorttia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjää jokanen saa kortin vaik ei taidot riitä 😒

Jep, ei kaikkia tarvitsisi päästää läpi. Ei kaikilla näköjään siihen taidot riitä. 

Vierailija
64/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, kirjoittamasi perusteella paitsi että olet kylmän rationaalisen ja ihailtavan rehellinen itsellesi... Oletko kirjolla? Koska tämä tulee mieleen vaikeuksista sitä ajamisessa. Eli olet vain opetellut paljon "tietoa" päähäsi mutta se ei synkronoi kovin hyvin käytännön ajamisen kanssa.

Exäni oli, ja hänellä oli samanlaisia suuria vaikeuksia ajamisen kanssa, vaikka hänen älykkyytensä itsessään oli täysin poikkeuksellista. Mutta ajaminen oli hankalaa. Hänelle ei saanut puhua mitään kun hän ajoi. Lisäksi jos - kun - liikenteessä tapahtui jotain yllättävää, se sai hänen koodinsa täysin solmuun, koska hän ajoi sitä autoa AS:n logiikalla.

Vierailija
65/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten sait kortin jos et edes liikennesääntöjä osaa? Jostain muropaketista ? 

Vierailija
66/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treeniä vaan. Toi kuulostaa tutulta. Esim. Kirjallisten kuvatreeneissä aikanaan jäädyin täysin. Ja klikkailin enemmän väärin mitä olis voinut tuurilla tehdä... :D Inssi sen sijaan meni virheettä. Ja sitä helpotti itsellä sankka lumipyry. Ja 10- 15cm lunta pitkin teitä. Ei juurikaan muuta liikennettä, joten mä olin rauhallisempi. :D

Minulla samanlainen inssikokemus, lunta oli vähintään tuo 10-15 senttiä. Ensin piti ajaa 80 kilometriä "kaupunkiin", missä inssi odotti. Kokeessa takavetoautolla täytyi pari kertaa peruuttaa ottamaan vauhtia, että päästiin taas eteenpäin. Kokeen jälkeen inssi erikseen kehui hyvästä auton hallinnasta. 

Vierailija
67/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treeniä vaan. Toi kuulostaa tutulta. Esim. Kirjallisten kuvatreeneissä aikanaan jäädyin täysin. Ja klikkailin enemmän väärin mitä olis voinut tuurilla tehdä... :D Inssi sen sijaan meni virheettä. Ja sitä helpotti itsellä sankka lumipyry. Ja 10- 15cm lunta pitkin teitä. Ei juurikaan muuta liikennettä, joten mä olin rauhallisempi. :D

Minulla samanlainen inssikokemus, lunta oli vähintään tuo 10-15 senttiä. Ensin piti ajaa 80 kilometriä "kaupunkiin", missä inssi odotti. Kokeessa takavetoautolla täytyi pari kertaa peruuttaa ottamaan vauhtia, että päästiin taas eteenpäin. Kokeen jälkeen inssi erikseen kehui hyvästä auton hallinnasta. 

Se on hienoa, että hallitsee auton hyvin, mutta valitettavan moni tuudittautuu tähän että osaa omasta mielestään käsitellä autoa hyvin. Ajotaito kuitenkin oikeasti testataan tiiviissä kaupungissa ruuhka-aikana, eikä jossain Kouvolan keskustassa. 

Vierailija
68/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari miljoonaa kilometriä ajanut, enkä vieläkään ole oppinut.  Välillä tulee yllättäviä tilanteita.

Vierailija
69/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arabiankielinen epäpätevä tulkki "auttoi" inssikokeessa samanlaisesti kuin taxia ajavaa veljeäni.

t. Fatima

Vierailija
70/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari miljoonaa kilometriä ajanut, enkä vieläkään ole oppinut.  Välillä tulee yllättäviä tilanteita.

mina ola ajanu taxi monta vuota ja huvin mene suomi junti ei osata aja jaa siksi nayta minule kesksormi joka paiva

-Ahmedin TAXI

Vierailija
71/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja, kirjoittamasi perusteella paitsi että olet kylmän rationaalisen ja ihailtavan rehellinen itsellesi... Oletko kirjolla? Koska tämä tulee mieleen vaikeuksista sitä ajamisessa. Eli olet vain opetellut paljon "tietoa" päähäsi mutta se ei synkronoi kovin hyvin käytännön ajamisen kanssa.

Exäni oli, ja hänellä oli samanlaisia suuria vaikeuksia ajamisen kanssa, vaikka hänen älykkyytensä itsessään oli täysin poikkeuksellista. Mutta ajaminen oli hankalaa. Hänelle ei saanut puhua mitään kun hän ajoi. Lisäksi jos - kun - liikenteessä tapahtui jotain yllättävää, se sai hänen koodinsa täysin solmuun, koska hän ajoi sitä autoa AS:n logiikalla.

En tietääkseni ole kirjolla ja olisi se kai tullut ilmi jo aiemmin. Eikö se yleensä miehillä tunnisteta ihan hyvin? En ole myöskään erityisen älykäs, sellainen tavallinen duunari. Olen enemmän tekijä kuin ajattelija, teoriatieto pysyy päässä ehkä kaksi päivää, jos opiskelen ahkerasti. 

Mutta kiitos sanoistasi! Rationaalinen ja rehellinen itselleen kuulostaa hyvälle, olen otettu. :)

Vierailija
72/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anteeksi, mutta ihmettelen suuresti joidenkin miesten naismakua. Eikö sinua oikeasti häiritse se, että vaimosi on noin saapas? Miten ei voi oppia sujuvaa ajoa tuossa ajassa? Mun mies nauraisi katketakseen, jos soittaisin hänelle etten saa autoa pois taskuparista tai jos en saisi laitettua pudonneita polkupyörän kettinkejä takaisin. "

Miehillä kiinnostaa yleensä vain ulkonäkö. Nainen voi olla saapas, jos se on kaunis.

Vierailija
73/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin ahkerasti ja osasin ne silloin teoriassa.

Jälkeenpäin olen huomannut, että autokoulussa opetettiin asiat väärin (tai todennäköisesti ymmärsin ne väärin). Esim. autokoulussa kiellettiin ehdottomasti pysähtyminen keltaisiin, koska se on turvallisuusriski. Punaisia päin ei silti saa ajaa, eli pitäisi osata pysähtyä silloin kun valo vaihtuu keltaisesta punaiseksi. Tämän kanssa oli paljon ongelmia, kun en osaa arvioida kauanko se keltainen palaa ja ehtiikö siitä vai ei. Tätä hinkkasin lisätunneilla, mutta en saanut silti sitä toimimaan. Pelkäsin aiheuttavani kolarin, joten aloin pysähtyä keltaisiin välttääkseni sen. Jos oikein ymmärsin, niin keltaisiin pysähtymisestä ei silti sakoteta, ainakaan kun pyrin tekemään sen smoothisti, eikä äkkijarruttaen.

Miten sinä motivoit itsesi opettelemaan ja kauanko kesti oppia kaikki?

Vierailija
74/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostaaa kovasti hahmottamisvaikeuksilta. Eivätkö ne ole tulleet esille missään muussa yhteydessä kuin autolla ajamisessa? Oliko koulussa vaikeuksia esimerkiksi pallopeleissä ja käsitöissä?

Vierailija
75/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuulostaaa kovasti hahmottamisvaikeuksilta. Eivätkö ne ole tulleet esille missään muussa yhteydessä kuin autolla ajamisessa? Oliko koulussa vaikeuksia esimerkiksi pallopeleissä ja käsitöissä?

Olen ollut tasaisen huono kaikissa urheilulajeissa. Pelaan kyllä nykyisin "höntsäporukalla" sählyä ja korista (pari kertaa kuussa).

Eniten tykkään pyöräillä ja juosta, mutta käyn myös harvakseltaan salilla. Jotain venyttelyä olisi varmasti fiksua tehdä myös, olen notkea kuin rautakanki. :/

Käsitöissä olin koulussa kai ihan keskiverto. Puutöistä tykkäsin, mutta en ole tehnyt niitä sitten peruskoulun. Voisinkin etsiä syksylle jonkun puutyökurssin, kiitos ideasta! 

En nyt ole ihan varma mitä tarkoitit hahmottamisvaikeuksilla ja vastasinko edes oikeaan asiaan. :D

Vierailija
76/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tasaisen huono kaikissa urheilulajeissa. Pelaan kyllä nykyisin "höntsäporukalla" sählyä ja korista (pari kertaa kuussa).

Eniten tykkään pyöräillä ja juosta, mutta käyn myös harvakseltaan salilla. Jotain venyttelyä olisi varmasti fiksua tehdä myös, olen notkea kuin rautakanki. :/

Käsitöissä olin koulussa kai ihan keskiverto. Puutöistä tykkäsin, mutta en ole tehnyt niitä sitten peruskoulun. Voisinkin etsiä syksylle jonkun puutyökurssin, kiitos ideasta! 

En nyt ole ihan varma mitä tarkoitit hahmottamisvaikeuksilla ja vastasinko edes oikeaan asiaan. :D

Ks. esimerkiksi tämä Ylen juttu, siitä saa käsityksen hahmottamisvaikeuksista.

"Anniina Ala-Soini, 36, eksyy helposti eikä osaa kuoria appelsiinia kunnolla katso, millaisiin tilanteisiin hahmotushäiriön kanssa elävä voi joutua"

Jutussa mainitaan mm., että Ala-Soini sai ajokortin neljännellä yrityksellä.

https://yle.fi/a/20-10002964

Myös HS on tehnyt jutun, se on tosin maksumuurin takana. https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007977755.html

Vierailija
77/79 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ks. esimerki

Lainaus ei näytä toimivan, höh.

Mutta kiitos! Luin tuota ylen juttua ja yhdestä kohdasta tunnistin itseni, isoihin rakennuksiin eksyminen! Ostoskeskukset, sairaalat, isot koulut, jne. Osaan niistä ulos, mutta saatan tulla ulos eri ovesta kuin piti. Noissa on onneksi opasteita aika hyvin. 

Autoillessa vieraammilla seuduilla käytän mapsia. Osaan kyllä kuoria hedelmät ja sen inssinkin sain ensimmäisellä läpi. Ihmisten nimet muistan huonosti, mutta kasvot hyvin. Ikean kalusteet saan kasattua ongelmitta, niissä on paremmat ohjeet kuin muilla kalustefirmoilla. 

Ehkä siis lievää hahmotushäiriötä? Tämä ei ole ollut ongelma koskaan ennen. Tutkin vielä lisää tuota. Kiitos!

Vierailija
78/79 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aja jos et osaa.

Vierailija
79/79 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tilanne. Olettaisin että osaat jo käsitellä autoa käsituntumalla? Vaihdat vaihteet katsomatta keppiin (jos manuaali), osaat vilkkujen, valojen, mahdollisen vakionopeudensäätimen paikan, tiedät miten tarkistetaan öljyt, lisätään tuulilasinpesunestettä, tarkistetaan rengaspaineet yms. Mitä enemmän saat tuntumaa koneeseen jota ohjaat, sitä luonnollisemmalta se tuntuu. Kornia, mutta ole yhtä koneen kanssa. Ja muista, että me kaikki muut autoilijat ollaan mulkeroita hätähousuja. Kyllä se helpottuu sulle ajan kanssa.