Eläkkeesi rahoittaa palkansaaja, et sinä.
Suomessa eläkemaksut eivät mene omaan säästöpossuun.
Ne menevät suoraan maksuhetkellä nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin.
- Yksityisellä sektorilla työntekijän ja työnantajan eläkemaksut menevät eläkeyhtiöihin (esim. Ilmarinen, Varma).
- Valtiolla ja kunnilla maksut menevät omiin järjestelmiin (Keva hoitaa kuntien ja valtion työntekijöiden eläkkeet).
Järjestelmä on ns. "palkasta eläkeläisille heti" -malli, ei oma säästötili.
Kun nykyiset maksajat jäävät eläkkeelle, heidän eläkkeensä maksetaan silloin työssä olevien maksamista maksuista.
Eli lyhyesti: maksat nyt -> rahat menevät heti nykyisille eläkeläisille -> oma eläkkeesi tulee tulevien maksajien pussista.
Nyt eläkkeellä olevat maksoivat oman työuran aikana eläkemaksuja joka palkasta noin 5%. Alhaisimmillaan se on ollut 1-3% luokkaa. Nykyään se on noin 25%.
Eläkkeen määräytyminen:
Eläke ei määräydy sen mukaan paljonko olet maksanut, vaan paljonko olet ansainnut työuran aikana.
Jokaisesta palkasta kertyy prosenttiosuus eläkettä (n. 1,5 % vuodessa, joissain ikäluokissa eri).
Myös tietyt etuudet (työttömyys, sairauspäiväraha, vanhempainvapaa) kartuttavat eläkettä.
Lopullinen eläke = koko työuran karttunut eläke € -> maksetaan kuukausittain eläkeiässä.
Et maksa omaa eläkettäsi - maksat nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Oma eläkkeesi määräytyy urasi tulojen mukaan ja sen maksavat silloin työssä olevat.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Ap, itsestäänselvää.
Lisään vielä, että maksamme paraikaa boomereiden eläkkeitä. Boomerit ovat suuri ikäluokka eli heitä on monta. Tässä osasyy tämän hetkiseen huonoon taloustilanteeseen, koska meitä palkansaajia eli maksajia on liian vähän.
Boomerit todellakin ansaitsevat eläkkeensä, siitä ei ole kyse. Suuret ikäluokat rakensivat hyvinvointiyhteiskunnan, jota oikeisto nyt tuhoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kyllä ihan itse omaa eläkettäni, olen maksanut jo kymmeniä vuosia ja kohta jään sen turvin eläkkeelle. Voin nostaa tililtäni koko summan kerralla tai summan kerran kuussa. Eläkevakuutusyhtiöön maksoin vain sen minimi YEL:in, ollessani yrittäjä.
Aivan eri asia säästää säästötilille tai sijoittaa. Nyt puhutaan ihan virallisesti eläkejärjestelmästä. Suomessa ei ole omarahoitteista eläkejärjestelmää, vaikka jokainen voi säästää omin ehdoin miten haluaa.
Niin ollaan mekin maksettu toisten eläkkeet me jotka nyt ollaan eläkkeellä.Ei vaan ruikutettu siitä silloin kuten nykyään tehdään joka asiasta. Turhan päiväistä rutinaa jaksat jauhaa.
On aivan
Maksan, jokainen maksaa. Se on piilotettu vain palkasta sivukuluiksi mutta lasketaan työnantajalle sinun kuluiksi eli sen verran maksaa palkkauksesta.
Joten ilman sitä olet halvempi palkattavaksi, sivukulut ovat peräti 30-40% omasta varsinaisesta palkasta, eläkemaksujen oltaessa suurin osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muu sen voisi rahoittaa? Eläkeläinenhän ei käy töissä vaan on eläkkeellä.
Eläkeläinen on maksanut eläkemaksuja koko työuransa ajan alk. 23 v
Maksamalla muiden eläkkeitä, ei omaansa. Ymmärrätkö? Ja pienemmällä suhteella kuin nykyiset maksajat. Eli loisinut vrt. nykyään.
Hyväksytkö sen että työeläkeyhtiöt ovat sijoittaneet maksamamme eläkemaksut? Kupruhan tuo on että nyt niitä rahoja ei ole vaan tyhmille markkinoidaan että nykyiset työssä kävijät maksavat tämän päivän eläkkeet.
Ne varat ovat liian pienet, velkaa on noin 1000 miljardin edestä eli sen verran eläkevelkaa. Sijoitukset jotain 200-300 miljardin luokkaa, ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, itsestäänselvää.
Lisään vielä, että maksamme paraikaa boomereiden eläkkeitä. Boomerit ovat suuri ikäluokka eli heitä on monta. Tässä osasyy tämän hetkiseen huonoon taloustilanteeseen, koska meitä palkansaajia eli maksajia on liian vähän.
Boomerit todellakin ansaitsevat eläkkeensä, siitä ei ole kyse. Suuret ikäluokat rakensivat hyvinvointiyhteiskunnan, jota oikeisto nyt tuhoaa.
Boomereista on puolet kuollut,jäljellä reilu 300 000. Kyllä ne 1,6 milj eläkeläistä ovat pääosin muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kyllä ihan itse omaa eläkettäni, olen maksanut jo kymmeniä vuosia ja kohta jään sen turvin eläkkeelle. Voin nostaa tililtäni koko summan kerralla tai summan kerran kuussa. Eläkevakuutusyhtiöön maksoin vain sen minimi YEL:in, ollessani yrittäjä.
Aivan eri asia säästää säästötilille tai sijoittaa. Nyt puhutaan ihan virallisesti eläkejärjestelmästä. Suomessa ei ole omarahoitteista eläkejärjestelmää, vaikka jokainen voi säästää omin ehdoin miten haluaa.
Niin ollaan mekin maksettu toisten eläkkeet me jotka nyt ollaan eläkkeellä.Ei vaan ruikutettu siitä silloin kuten nykyään tehdään joka asiasta. Turhan päiväistä rutinaa ja
Sitten sosturvamaksu melkein 15 %, muut vakuutusmaksut.
Työelämä vain menee niin, tietyin säännöin. Toki voit huonoa omaatuntoa potea kun riistät työnantajaasin
Eläkerahastosta tulee pari miljardia, loput 35 veronmaksajilta.
Rahasto on velkojen panttina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ollaan mekin maksettu toisten eläkkeet me jotka nyt ollaan eläkkeellä.Ei vaan ruikutettu siitä silloin kuten nykyään tehdään joka asiasta. Turhan päiväistä rutinaa ja
Sivukulujen osuus on itseasiassa enemmän kuin 30-40% palkasta. Olen itse yrittäjä ja meillä on muutama työntekijä. Jos työntekijän brutto on esim 3000e, pitää tämä laskea kertoimella 1,5 tai 1,6 saadakseen työntekijän todelliset kulut. Huomauttaisin, että eläkemaksujen ja sosiaaliturvamaksujen lisäksi työllistämiseen liittyy muita pakollisia velvoitteita, joiden toteuttamisesta täytyy maksaa. Esim työterveydestä soitetaan parin vuoden välein ja tästä 5-10 minuutin puhelusta lähettävät parinsadan euron laskun.
Nuo kulut on kaikki työntekijän "palkkaa" työnantajan näkökulmasta. Jos sinä et työntekijänä tuota vähintään 1,6 kertaa bruttopalkkasi verran, sinut joudutaan laittamaan pois vaikka olisit maailman kultaisin ihminen ja loistava tiimipelaaja. Palkkaa voi maksaa vain, jos kassassa on rahaa millä maksaa.
Olen sairaeläkkeellä ja saan suunnilleen eläkettä vuodessa nettona saman summan jonka mieheni maksaa veroja vuodessa. Eli mieheni maksaa minun eläkkeeni. Ja tietenkin maksan itsekkin eläkkeestäni veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin, kun olet tehnyt töitä koko elämäsi ja olet jo lähellä eläkkeelle jäämistä, joku esittää kysymyksen: miksi vanhukset elävät valtion rahoilla eivätkä omilla säästöillään?
Sitten politiikka muuttuu: sinun täytyy käyttää omat säästösi elämiseen, etkä enää saa eläkettä.Siihen vastataan, että työeläkevarat ovat omia säästöjä, ne ovat työeläkeyhtiön tilillä ja 40 työvuoden jälkeen siellä on semmoiset 400 000 e säästössä. Valtion ei tarvitse maksaa euroakaan eläkettä!
Mutta työttömien eläke pitäisi puolittaa, ihan hullua maksaa eläkettä ihmisille, jotka ei ole tehneet töitä.
Vähän vaikeaa koska saisivat sitten tukia jotta saavat edes tyydyttävän elintason. Samasta syystä työttömien ja opiskelijoiden tukia ei voida lopettaa tai vähentää liik
Yhteiskunnan tehtävänä ei ole tarjota tyydyttävää elintasoa! Jos sellaisen haluat, mene töihin! Yhteiskunta tarjoaa minimin, sen tulee riittää. Kodiksi käy huone asuntolassa tai kimppakämpässä, ei Lontoossakaan makseta työttömille kaksioita.
Alle 53 vuotiaat työntekijät maksaa 7.15% ja yli 53 vuotiaat maksaa 8.65%.Työnantajat maksavat loput 24.85%:sta. Joten turha jauhaa täällä jostain 25% muka palkansaajilta kerättävistä eläke maksuista.Dorka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ollaan mekin maksettu toisten eläkkeet me jotka nyt ollaan eläkkeellä.Ei vaan ruikutettu siitä silloin kuten nykyään te
Nehän ovat kirjanpidossasi kulupuolella ja verotuksessa siis hyödyt niistä. Kai niinkin pitkälle olet ajatellut?
Nyt eläkkeellä olevat ei ole mikä än yhtenäinen ryhmä. Työeläkettä saavissa on niin 6-kymppisiä kuin 9-kymppisiäkin. 40-luvulla syntyneet on niitä jotka maksoi jotain 5%:n eläkemaksuja. Kyllä nuorimmat eläkeläiset on maksaneet isoja maksuja. Suomessa eläkkeet on surkean pieniä ja työeläkettä saadakseen on oltava n. 40-45 vuotta kokopäivätyössä. En ymmärrä tätä nykyajan muotia, että iäkkäitä ihmisiä jatkuvasti haukutaan ja syyllistetään. Heidän elinolonsa lapsena ja nuorena on monella ollut todella karut. Jos on tehnyt töitä 40 vuotta niin semmoiselle ihmiselle ei paranis jonkun 2-3-kymppisen yhtään aukoa päätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ollaan mekin maksettu toisten eläkkeet me jotka nyt ollaan eläkkeellä.Ei vaan ruikutettu siitä silloin kuten nykyään te
Riippuen työstä, oletuksena kaikki tuottaa enemmän kuin maksaa työnantajalle.
Liukuhihnatyö esimerkiksi tehdastyö on työ jossa tehdään töitä kokoajan ja se työ saadaan normaalisti tehtyä aina loppuun eli kohde on valmis silloin kun pitää (yleensä päivän loppuun mennessä).
Sitten on etätyötä ja toimistotyöt jossa voi herkästi jäädä jälkeen tavoitteista.
Tehdastyössä ja liukuhihnatöissä voi kanssa jäädä sairaslomien takia mutta ne yleensä ovat harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Postaan tämän taas:
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/rahoitus-ja-sijoitustoiminta…
Uskomatonta kuinka paljon meillä löytyy täysin idi-ootteja eläkeläisiä, joilla on ihan väärä kuva miten Suomen eläkejärjestelmä toimii! Työeläkerahastoissa on 275 miljardia. Tuo kuulostaa isolta, mutta meidän eläkejärjestelmän eläkevastuut on noin 850 miljardia! Tuo erotus pitää kerätä työssäkäyviltä eläkemaksuina!
Tähän on yksinkertaiset syyt, 60-80-luvuilla kerättiin aivan liian vähän eläkemaksuja! 60-luvulla eläkemaksut oli 5% palkasta, 70-luvulla 10%:ia. Se on nykyään 25% ja on korotuspaineita! Toinen ongelma on se, että järjestelmä rakennettiin sillä odotuksella, että Suomen syntyvyys pysyy kunnossa ja täällä väkimäärä ja työllisten määrä jatkaa jatkuvaa kasvua. Tuon mokasi jo suuret ikäluokat, kun eivät 70-luvulla tehneet tarpeeksi lapsia.
Siis hetkinen: työeläkevastuu on 850 mrd e - missä ajassa? Kokonaisuutenako jokaiselle suomalaiselle, myös tänään syntyville?
Harva hoksaa, että suurimmat ikäluokat ovat 1990 ja 1992 syntyneet, ei enää 1945 syntyneet. Ongelmana on se, että nykyiset suuret ikäluokat ei suostu menemään töihin kuten parjatut boomerit tekivät. Ehei, nyt halutaan täysi eläke jo 15 työvuoden jälkeen, ei 45 vuoden. Siitä ristiriita syntyy: ei ole niitä, jotka suostuvat maksamaan eläkevakuutusmaksuja, koska työnteko ei ole kivaa.
Meillä on rahastoissa riittävästi euroja, jotta voidaan maksaa kaikille yli 65v ikäisille heidän eläkkeensä elämänsä loppuun asti, vaikka ei enää kerättäisi euroakaan lisää. Sen sijaan tätä nuoremmille rahat ei riitä, koska työt ei maita.
Vierailija kirjoitti:
Nyt eläkkeellä olevat ei ole mikä än yhtenäinen ryhmä. Työeläkettä saavissa on niin 6-kymppisiä kuin 9-kymppisiäkin. 40-luvulla syntyneet on niitä jotka maksoi jotain 5%:n eläkemaksuja. Kyllä nuorimmat eläkeläiset on maksaneet isoja maksuja. Suomessa eläkkeet on surkean pieniä ja työeläkettä saadakseen on oltava n. 40-45 vuotta kokopäivätyössä. En ymmärrä tätä nykyajan muotia, että iäkkäitä ihmisiä jatkuvasti haukutaan ja syyllistetään. Heidän elinolonsa lapsena ja nuorena on monella ollut todella karut. Jos on tehnyt töitä 40 vuotta niin semmoiselle ihmiselle ei paranis jonkun 2-3-kymppisen yhtään aukoa päätään.
Nyt eläkkeellä olevista 1920 ja 1930-luvuilla syntyneistä on maksettu telliä vuodesta 1961.
Eli heillä saattoi olla jo liki 20 vuotta työelämää takana tellin piiriin tullessaan.
1926 oli viimeinen sotaan nostettu ikäluokka, tietysti nuorempiakin oli. Veljeni 01/1927 olisi ollut seuraavia lähtijöitä. Elää vielä
Mikä tässä on nyt uutta, ei mikään. Minä maksoin 30- luvulla syntyneiden vanhempieni eläkkeet. Joka isälläni huiteli jossain yli 3000e :ssa. Työ molemmilla samalta alalta. Minulla astetta korkeampi koulutus ja viitisen vuotta vähemmän työvuosia. Minun 50- lukulaisen eläkkeeni n.2800e brutto, maksaa 80- luvulla syntynyt lapseni . Hänen eläkkeensä, en tiedä, tod.näk hän itse muodossa tai toisessa.
Aikoinaan liian pieniä eläkemaksuja en ota kontolleni. Mietittekö te 18- 30v että persiilleen menee Suomen eläkejärjestelmä ja ennen kaikkea teittekö jotain ettei näin kävisi . Ette !
Vierailija kirjoitti:
Kuka muu sen voisi rahoittaa? Eläkeläinenhän ei käy töissä vaan on eläkkeellä.
Tässä oiva esimerkki suomalaisesta typeryydestä.
No minä työllisenä tunnustan, etten täysin tajua eläkejärjestelmää.
Mitä sitten? Ehdin kuitenkin ennen eläköitymistä maksamaan muiden eläkkeitä ja sossutukia yli 40v.
Nyt on mun vuoro. Näin se menee jokaisella.
Postaan tämän taas:
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/rahoitus-ja-sijoitustoiminta…
Uskomatonta kuinka paljon meillä löytyy täysin idi-ootteja eläkeläisiä, joilla on ihan väärä kuva miten Suomen eläkejärjestelmä toimii! Työeläkerahastoissa on 275 miljardia. Tuo kuulostaa isolta, mutta meidän eläkejärjestelmän eläkevastuut on noin 850 miljardia! Tuo erotus pitää kerätä työssäkäyviltä eläkemaksuina!
Tähän on yksinkertaiset syyt, 60-80-luvuilla kerättiin aivan liian vähän eläkemaksuja! 60-luvulla eläkemaksut oli 5% palkasta, 70-luvulla 10%:ia. Se on nykyään 25% ja on korotuspaineita! Toinen ongelma on se, että järjestelmä rakennettiin sillä odotuksella, että Suomen syntyvyys pysyy kunnossa ja täällä väkimäärä ja työllisten määrä jatkaa jatkuvaa kasvua. Tuon mokasi jo suuret ikäluokat, kun eivät 70-luvulla tehneet tarpeeksi lapsia.