Eläkkeesi rahoittaa palkansaaja, et sinä.
Suomessa eläkemaksut eivät mene omaan säästöpossuun.
Ne menevät suoraan maksuhetkellä nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin.
- Yksityisellä sektorilla työntekijän ja työnantajan eläkemaksut menevät eläkeyhtiöihin (esim. Ilmarinen, Varma).
- Valtiolla ja kunnilla maksut menevät omiin järjestelmiin (Keva hoitaa kuntien ja valtion työntekijöiden eläkkeet).
Järjestelmä on ns. "palkasta eläkeläisille heti" -malli, ei oma säästötili.
Kun nykyiset maksajat jäävät eläkkeelle, heidän eläkkeensä maksetaan silloin työssä olevien maksamista maksuista.
Eli lyhyesti: maksat nyt -> rahat menevät heti nykyisille eläkeläisille -> oma eläkkeesi tulee tulevien maksajien pussista.
Nyt eläkkeellä olevat maksoivat oman työuran aikana eläkemaksuja joka palkasta noin 5%. Alhaisimmillaan se on ollut 1-3% luokkaa. Nykyään se on noin 25%.
Eläkkeen määräytyminen:
Eläke ei määräydy sen mukaan paljonko olet maksanut, vaan paljonko olet ansainnut työuran aikana.
Jokaisesta palkasta kertyy prosenttiosuus eläkettä (n. 1,5 % vuodessa, joissain ikäluokissa eri).
Myös tietyt etuudet (työttömyys, sairauspäiväraha, vanhempainvapaa) kartuttavat eläkettä.
Lopullinen eläke = koko työuran karttunut eläke € -> maksetaan kuukausittain eläkeiässä.
Et maksa omaa eläkettäsi - maksat nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Oma eläkkeesi määräytyy urasi tulojen mukaan ja sen maksavat silloin työssä olevat.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, itsestäänselvää.
Lisään vielä, että maksamme paraikaa boomereiden eläkkeitä. Boomerit ovat suuri ikäluokka eli heitä on monta. Tässä osasyy tämän hetkiseen huonoon taloustilanteeseen, koska meitä palkansaajia eli maksajia on liian vähän.
Boomerit todellakin ansaitsevat eläkkeensä, siitä ei ole kyse. Suuret ikäluokat rakensivat hyvinvointiyhteiskunnan, jota oikeisto nyt tuhoaa.
Kyllä se tuhoaminen sujuu demareiltakin, on edellisen hallituksen tuhot vielä hyvässä muistissa, ilmankos sillä muijalaumalla tuli kiire muille maille kun tiesivät itsekin mitä tuhoa tuli tehtyä
Niin olisihan sitä voinut jäädä pitkälle sopeutusrahalle niinkuin persut. Sopeutusrahassa kun ei tarvitse etsiä edes töitä vaan se maksetaan lusmuille verovaroista ilman velvoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Ehdin kuitenkin ennen eläköitymistä maksamaan muiden eläkkeitä ja sossutukia yli 40v.
Nyt on mun vuoro. Näin se menee jokaisella.
Näin on. Hallitus perukoot rikkaille lupaamansa veronalennukset niin ei tarvitse eläkkeisiin kajota. Oikeistolaiset ovat aina veronmaksajien taskuilla. Heille kyllä kelpaavat tuet, vähennykset, lisät ja julkisen sektorin palvelut sun muut, mutta kun pitäisi pennin pyöryläkin maksaa niin nousee kauhea haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 53 vuotiaat työntekijät maksaa 7.15% ja yli 53 vuotiaat maksaa 8.65%.Työnantajat maksavat loput 24.85%:sta. Joten turha jauhaa täällä jostain 25% muka palkansaajilta kerättävistä eläke maksuista.Dorka.
Et ole ilmeisesti itse työelämässä? Et ainakaan yksityisellä puolella? Kyllä työnantaja laskee sen 25%:ia työntekijän palkkauskuluihin aina. Määritellään paljon on varaa maksaa palkkaa, kun sivukulut ovat tämän verran. Siinä olet oikeassa, että se koko summa pitäisi siirtää kaikki työntekijän palkasta otettavaksi, niin silloin jokainen työntekijä palkkakuitistaan oikeasti näkisi, kuinka paljon menee rahaa yhteiseen hyvään. Nyt se on piilotettu tahallaan sinne työnantajan puolelle, ettei se näytä niin pahalta kansalle!
Et ole kuullut että kulut voi työnantaja vähentää tuloistaan? Miksi sinulla on noin huono omatunto palkkausmenoistasi, tunnetko ettet ole palkkasi arvoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 53 vuotiaat työntekijät maksaa 7.15% ja yli 53 vuotiaat maksaa 8.65%.Työnantajat maksavat loput 24.85%:sta. Joten turha jauhaa täällä jostain 25% muka palkansaajilta kerättävistä eläke maksuista.Dorka.
Et ole ilmeisesti itse työelämässä? Et ainakaan yksityisellä puolella? Kyllä työnantaja laskee sen 25%:ia työntekijän palkkauskuluihin aina. Määritellään paljon on varaa maksaa palkkaa, kun sivukulut ovat tämän verran. Siinä olet oikeassa, että se koko summa pitäisi siirtää kaikki työntekijän palkasta otettavaksi, niin silloin jokainen työntekijä palkkakuitistaan oikeasti näkisi, kuinka paljon menee rahaa yhteiseen hyvään. Nyt se on piilotettu tahallaan sinne työnantajan puolelle, ettei se näytä niin pahalta kansalle!
No joka tapauksessa sekä työnantajan että palkansaajan maksamaan osuus vähennetään ennen veron määräämistä.
Suomessa maksetaan veroja jotta sosiaalimenot saadaan katettua. Suomi on rakenteiltaan vasemmistolainen eli sosialistinen maa ja ennenkuin tämä systeemi puretaan asiat ovat kuten ovat.
Vierailija kirjoitti:
Postaan tämän taas:
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/rahoitus-ja-sijoitustoiminta…
Uskomatonta kuinka paljon meillä löytyy täysin idi-ootteja eläkeläisiä, joilla on ihan väärä kuva miten Suomen eläkejärjestelmä toimii! Työeläkerahastoissa on 275 miljardia. Tuo kuulostaa isolta, mutta meidän eläkejärjestelmän eläkevastuut on noin 850 miljardia! Tuo erotus pitää kerätä työssäkäyviltä eläkemaksuina!
Tähän on yksinkertaiset syyt, 60-80-luvuilla kerättiin aivan liian vähän eläkemaksuja! 60-luvulla eläkemaksut oli 5% palkasta, 70-luvulla 10%:ia. Se on nykyään 25% ja on korotuspaineita! Toinen ongelma on se, että järjestelmä rakennettiin sillä odotuksella, että Suomen syntyvyys pysyy kunnossa ja täällä väkimäärä ja työllisten määrä jatkaa jatkuvaa kasvua. Tuon mokasi jo suuret ikäluokat, kun eivät 70-luvulla tehneet tarpeeksi lapsia.
Tämä!
No nyt tuli faktoja. Tilanne muuttui jo 80-luvulla lasten vähetessä mutta kukaan ei halunnut muuttaa maksuja tarpeeksi nopeasti. Toivottiin että jostain ilmestyy miljoonia vauvoja jotka pelastaa meidät.
Vierailija kirjoitti:
Entä eläkerahastot?
Niistä riittäisi rahaa eläkkeisiin noin 7 - 8 vuodeksi, sitten olisi rahat loppu.
Tämän hetken työntekijät maksaa ne nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Kivireki kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Maksan kyllä ihan itse omaa eläkettäni, olen maksanut jo kymmeniä vuosia ja kohta jään sen turvin eläkkeelle. Voin nostaa tililtäni koko summan kerralla tai summan kerran kuussa. Eläkevakuutusyhtiöön maksoin vain sen minimi YEL:in, ollessani yrittäjä.
Minäkin maksoin yksityiseen eläkekassaan ja nyt eläkkeellä olisin voinut nostaa koko summan kerralla, mutta otan sen kuukausittain, niin saan vähän isomman eläkkeen, josta osa on tätä yksityisestä kassasta tulevaa eläkettä.
Eläkkeistänne huolestuneet, nyt kännykkä kädestä pois ja puolison kanssa askartelemaan. Onko nykymiehillä enää vietit samalla tasolla kun fyysistä työtä tehneillä pientilojen isännillä, 10 lasta kevyesti.
Taitaa olla olut ja helppo elämä vienut kyvytkin. Ja siittiöt tuhoutuneet.
Palkansaaja onkin siis palkanantaja, kun antaa sen eläkkeisiin. Tai eläkkeenantaja.
Vuonna 2024 Suomessa maksettiin eläkkeitä yhteensä 40,2 miljardia euroa, Eläketurvakeskus mukaan. Näistä 36,4 miljardia euroa oli työeläkkeitä ja 2,7 miljardia euroa Kelan maksamia eläkkeitä. Lisäksi maksettiin erityisturvaan kuuluvia etuuksia ja vapaamuotoisia lisäeläkkeitä. Valtion osuus eläkemenosta on merkittävä osa kokonaisuutta, mutta tarkkaa lukua ei ole eritelty.
275 miljardin osakepotista saa pelkkiä osinkoja 14 miljardia vuodessa.
"Jonkun muun"pitäisi ne lapsetkin tehdä, eläkemarisijat somettaa ja ovat älylaitteillaan, ei viisarit värähtele kun aivotkin saa liikaa kännykän säteilyä ja sinivaloa.
Älä pilaa hyviä valheita totuudella! Pääosa ihmisistä haluaa kuulla ja kertoa valheita.
T: Antti Laine
Vierailija kirjoitti:
Maksan kyllä ihan itse omaa eläkettäni, olen maksanut jo kymmeniä vuosia ja kohta jään sen turvin eläkkeelle. Voin nostaa tililtäni koko summan kerralla tai summan kerran kuussa. Eläkevakuutusyhtiöön maksoin vain sen minimi YEL:in, ollessani yrittäjä.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Vierailija kirjoitti:
Niin. Itse maksoin aikanaan edellisten eläkeläisten eläkkeitä. Niin se menee. Silloin ei eläkeläisiä vielä syyllistetty IHAN KAIKESTA. Eläminen on väärin ja jopa kuoleminen on liian kallista, äläkä nyt helvetissä mitään perintöä meille jätä... tai jos jätät niin rahana, kiitos. Itsellä on pieni eläke, jolla yritän tulla jotenkin toimeen, no miksi en sitten tienannut enemmän... Nykyään halutaan itselle kaikkea mahdollista ja kun ei saada, syyllistetään muita. Olen itse jäänyt paitsi monista asioista, koska en vaan pystynyt parempaan. Hyväksyn sen. Olette nuoria, terveitä ja vahvoja, sekä todella noloja ruikuttajia.
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä.
1990-luvulla eläkeläisiä oli 800000 ja nyt 1600000.
Eläkemaksu palkasta on niin iso, että veroja ei voi nostaa. Hallitus leikkasi eläkeläisten kotihoidosta 16,2 miljoonaa euroa.
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Itse maksoin aikanaan edellisten eläkeläisten eläkkeitä. Niin se menee. Silloin ei eläkeläisiä vielä syyllistetty IHAN KAIKESTA. Eläminen on väärin ja jopa kuoleminen on liian kallista, äläkä nyt helvetissä mitään perintöä meille jätä... tai jos jätät niin rahana, kiitos. Itsellä on pieni eläke, jolla yritän tulla jotenkin toimeen, no miksi en sitten tienannut enemmän... Nykyään halutaan itselle kaikkea mahdollista ja kun ei saada, syyllistetään muita. Olen itse jäänyt paitsi monista asioista, koska en vaan pystynyt parempaan. Hyväksyn sen. Olette nuoria, terveitä ja vahvoja, sekä todella noloja ruikuttajia.
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä.
1990-luvulla eläkeläisiä oli 800000 ja nyt 1600000.
Miten niin eläkkeet oli ennen pienempiä? Suurempiahan ne oli koska ne määriteltiin neljän viimrisen työvuoden mukaan.
Appeni kuoli vuostuhannen seutuvilla, sodassa viis vuotta. Työeläkettä sai 7000 markkaa tilille, siihen päälle veteraanieläkkeen. Eikä ollut palkkatyössä kuin 15 vuotta, sitä ennen pientilallinen.
7000 markkaa vasta aivan nykyistä matalapalkkaeläkettä.