Taloyhtiö, jossa osakkaalla on vastuu rakenteista - mitä mieltä?
Normaalin lainsäädännön mukaan taloyhtiö vastaa talon rakenteista ja osakas pinnoista.
Nyt asuntoa etsiessä on tullut vastaan kerrostaloja, joissa on muutettu yhtiöjärjestystä niin, että osakas vastaa myös kaikista teknisistä järjestelmistä ja rakenteista asunnossaan. Esimerkiksi putkista ja sähköistä.
Miten kukaan uskaltaa ostaa sellaista asuntoa? Jos asunnon putkiliitos vuotaa, niin voi joutua korvaamaan koko rappukäytävän linjaston remontin monta sataa tuhatta euroa. Tai jos sähköihin tulee vika ja talo palaa, niin tulee parin miljoonan korvaukset.
Miettivätkö ihmiset yhtään, kun muuttelevat noita yhtiöjärjestyksiä? Kotivakuutukseen ei kannata luottaa, ammattilainen vakuutusjuristi löytää vahingon synnystä helposti sellaisen piirteen, että vakuutus ei korvaakaan.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tapahtui vesivahinko (suht pieni) kerrostalossa, putki oli vuotanut pidempään.
Omasta kotivakuutuksesta korvattiin "pinnat" (lattiaan, muualle ei ollut tullut vaurioita) ja "rakenteet" eli 'betonit' (en ole varma termeistä kun en rakennusalan ihminen ole) meni taloyhtiön vakuutuksesta.
Naapuriin oli tullut myös kosteutta ja siellä myös remontoitiin jotain, en ole ihan varma kumman vakuutuksesta ne menivät.
Oma kotivakuutus kattoi myös erinäisiä muita asioita, kuten evakossa asumisen (tietty max summa, ei 'hotellimajoitusta') mikä kyllä ok riitti, ja 'muuttokuluja' evakon ajaksi myös.
Aiheen vierestä: kannattaa olla kotivakuutus, ilman sitä nuo 'pinnat' olisi mennyt omasta pussista.
Noin se meneekin lain mukaan ja hyvästä syystä. Taloyhtiössä on kuitenkin voitu päättää vastuista toisin, mistä tässä ketjussa puhutaan. Silloin, jos kunkin asunnon tekniset järjestelmät ovat sen osakkaan omalla vastuulla, te olisitte joutuneet maksamaan ne talon rakenteiden ja naapurien asuntojen remontit yksin, jos vahinko olisi johtunut viasta teidän asunnossanne. Olisi voinut tulla henkilökohtainen konkurssi.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö voi muuttaa toki yhtiöjärjestystä siten, että asukas vastaa rakenteista, mutta jos asukas ei huolehdi rakenteista, niin todellisuudessa loppupeleissä maksajana ovat aina taloyhtiön kaikki asukkaat.
Eivät ole.
Toivottavasti sinä et ole ostanut vahingossa sellaista muutetun yhtiöjärjestyksen asuntoa, joita tietämättömät maallikot ovat rustailleet.
https://www.taloustaito.fi/koti/kuka-vastaa-kunnossapidosta-taloyhtioss…
Yhtiöjärjestys kannattaa lukea huolellisesti ennen asunnon ostoa. En ostaisi asuntoa taloyhtiöstä, jossa normaalisti taloyhtiön vastuulle kuuluvia asioita on siirretty osakkaalle, ellei kyse ole hyvin rajatusta ja pienestä kokonaisuudesta. Talon rakenteet, putket ja sähköt eivät ole sellaisia.
Kyllähän normaalisi taloyhtiössä osakas tietenkin osallistuu ainakin vastikkeellaan taloyhtiön kaikkiin kuluihin. Kuka muu niitä maksaisi, jos ei omistajat?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän normaalisi taloyhtiössä osakas tietenkin osallistuu ainakin vastikkeellaan taloyhtiön kaikkiin kuluihin. Kuka muu niitä maksaisi, jos ei omistajat?
Meillä ainakin rakenteisiin koskeviin remontteihin pitää hakea taloyhtiön lupa, esim maalata ja tapetoida saa tietysti meilensä mukaan. Yhtiöjärjestyksessä on kyllä lueteltu ne asiat, mitä voi tehdä itse.
En usko ennen kuin itse luen, voiko ap kirjoittaa yhtiön y-tunnuksen, jossa näin on tehty?
Ei toimi kerrostalossa mitenkään, kun putket on yhteiset. Jos yhtiö koostuu pelkästään erillistaloista, niin silloin tälläinen on ok.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aivan eri asia.
Taloyhtiöillä ei ole automaattisesti rahaa, ellei säästetty tai vakuutus. Ja rakenne voi vaatia lainan tai talon purkamisen. Riippuu onko talo viihtyisä, miten vanha, missä kunnossa vai kamala, kamalalla paikalla. Ihan hirveää rötisköä on vaikea pelastaa, vaikka kukkii se perunakin. Ja miten putkistot.
Taloyhtiö maksaa!
Minä kun pöljänä olen luullut, että yhtiön rahat tulevat sieltä osakkailta, mutta tätä ketjua lukiessani olen ymmärtänyt olevani väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita linkki myynti-ilmoitukseen?
En halua laittaa, jos välittäjä tunnistaisi. Lisäksi asiasta ei ollut mitään mainintaa myynti-ilmoituksessa, eikä välittäjä maininnut siitä, paljastui vasta, kun luki yhtiöjärjestystä.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö maksaa!
Minä kun pöljänä olen luullut, että yhtiön rahat tulevat sieltä osakkailta, mutta tätä ketjua lukiessani olen ymmärtänyt olevani väärässä.
Pöljä. Tässä on kyse vastuista ja kustannusten jakautumisesta. On hieman eri asia, onko koko rappulinjan kosteusvauriokorjaus yhden osakkaan vastuulla vai jaettu kaikkien osakkaiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
En usko ennen kuin itse luen, voiko ap kirjoittaa yhtiön y-tunnuksen, jossa näin on tehty?
Ei toimi kerrostalossa mitenkään, kun putket on yhteiset. Jos yhtiö koostuu pelkästään erillistaloista, niin silloin tälläinen on ok.
Minulle ihan sama, uskotko vai et. Jos sinä isket ns handusi töhnään, niin se on pelkästään sinun ongelmasi. Onneksi me huomasimme yhtiöjärjestyksen ajoissa. Olin jo tekemässä tarjousta, mutta mieheni, joka on ollut välittäjä, tajusi lukea paperit.
Ap
Tarpeellinen ketju, kun noin moni ei ole ollut tuollaisesta ollenkaan tietoinen, eikä meinaa edes uskoa todeksi.
Jos taloyhtiössä on tehty tuollainen muutos, niin sen voi korjata jälkikäteen normaaliksi vastuutaulukon mukaiseksi yhtiöjärjestykseksi. Kannattaa ottaa asia esiin yhtiökokouksessa.
Onko muka noin? Mitä laki sanoo taloyhtiön vastuista?
Tuohan on vallan ristiriidassa asunto-osakeyhtiölain 4. luvun kanssa. Ei yhtiöjärjestystä voi muuttaa lainvastaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vallan ristiriidassa asunto-osakeyhtiölain 4. luvun kanssa. Ei yhtiöjärjestystä voi muuttaa lainvastaiseksi.
Yhtiökokous todellakin voi päättää kunnossapitovastuusta toisin kuin laissa on säädetty. Lue tuo linkitetty Taloustaidon artikkeli ennen kuin kirjoitat väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ihan sama, uskotko vai et. Jos sinä isket ns handusi töhnään, niin se on pelkästään sinun ongelmasi. Onneksi me huomasimme yhtiöjärjestyksen ajoissa. Olin jo tekemässä tarjousta, mutta mieheni, joka on ollut välittäjä, tajusi lukea paperit.
Ap
Viimeistään tuosta miehen välittäjätaustasta tämän tajuaa porvoolaiseksi yhtiöjärjestykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko muka noin? Mitä laki sanoo taloyhtiön vastuista?
Laki sanoo, että yhtiökokous voi päättää toisin.
Eivätkö ihmiset lainkaan lue linkkejä?
Olet väärässä, nimittäin remontin teettäjä on vastuussa jälkikäteenkin.
Kotivakuutus hyvin mahdollisesti ei korvaa, siinä pitäisi vähintään palkata itselleen juristi, ennen kuin sanoo sanaakaan. Vahingon aikaansaamisessa pitää olla esim. ollut sopivan huolimaton, ei liian huolellinen, eikä liian huolimaton, tai vakuutus ei korvaa.