IL: yhdeksänlapsinen perhe elää minimituloilla
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2622bfb8-8bc8-49b1-85a9-4514…
Tuossa artikkelissa kerrotaan 9-lapsisen perheen tilanteesta. Isä on hierojayrittäjä ja äidillä oli aiemmin oma ravintola, mutta teki konkurssin viime vuoden lopulla ja siitä tullut velat maksettavaksi. Koko porukka kuulemma elää 70 eurolla/kk.
Esikoinen on 19v ja kuopus 1v
Ensin tuli mieleen, että he ovat lestadiolaisia, mutta tuskin, kun naisella on tatuointeja, niin ei sitten voi olla.
Vähän kyllä ihmettelen, että miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!!! Miksi? Miksei vaikka neljä lasta riitä?
Kommentit (753)
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tässä keskustelussa se, että juututaan täysin vähäpätöisiin ja tavanomaisiin valintoihin, esim. ihmetellään, että perhe syö kertakäyttölautasilta. Minulla on ystäväpiirissäni perhe, jossa on kuusi pientä lasta. Ja kyllä, siinä perheessä käytetään kertakäyttölautasia, kertakäyttömukeja ym, koska tiskaamiseen menee ihan älytön aika suurperheessä ja tiskikonetta saisi pyörittää jatkuvalla syötöllä. Se on NIIN lyhyt aika kun niitä kertakäyttöaterimia käytetään, että ei se keneltäkään ole pois. Suurin osa suurperheistä niitä käyttää. Sekajätettä tulee toki aikamoinen määrä, mutta kun tuossa jo kirjoitin. se on lyhytaikaista. Mitä varten luulette, että niitä kertakäyttöastioita on myytävänä kaupassa? No juuri tuonkaltaisia elämäntilanteita varten!
Joo, just. Perhe on ulosotossa ja ostaa kertakäyttöastioita vaikka rahaa ei ole kunnon ruokaan. Noista lapsista osa on jo niin isoja että osaa taatusti tiskata omat astiansa. Ja mikä homma on laittaa astiat koneeseen ja painaa nappia? Kone pesee. Kyllä ihmiset on laiskoja. Tuollainen "tulee sekajätettä, mitä väliä, lyhytaikaista" -ajattelu on kyllä todella lyhytnäköistä. Laskepa huviksesi, millainen jätevuori tuolta perheeltä syntyy jo viikossa. Veikkaan että kertakäyttöastioita käytetään vuositolkulla kun se niin helpottaa elämää...
Tunnen suurperheitä. Vieläpä työssäkäyviä / yrittäjäperheitä. Kukaan ei käytä kertakäyttöastioita, ei edes se perhe joka polttaa roskat. Sen lisäksi heillä on eläimiä. Koiria, hevosia, kissoja. Ja aina on siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo yli kuusikymppinen ja elänyt aika erilaisessa maailmassa kuin nykynuoret. Minulla ei edes ole astianpesukonetta, joten en kokisi sen puuttumisen olevan este tiskaamiselle. Mutta ilmeisesti nuoremmille ihmisille se voi olla ylivoimainen ponnistus ja jos tiskikonetta ei ole niin sitten käytetään kertakäyttöastioita.
On melkoisen eri asia tiskata käsin yhden ihmisen astiat kuin 10 ihmisen vai montako tuossa taloudessa nyt asuu. Ei toki ole myöskään järkevää käyttää kertakäyttöastioita.
Mä asun yksin ja mulla on astianpesukone ja käytän sitä hyvillä mielin. Vihaan tiskaamista, mutta toki pesen käsin esim. paistinpannut.
Siellä on yhdeksän lasta, josta vanhin 19-vuotias. Eiköhän siitä pitäisi löytyä aika monta tiskaajaa vai äidinkö yksin pitäisi hoitaa kaikki kotityöt?
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tässä keskustelussa se, että juututaan täysin vähäpätöisiin ja tavanomaisiin valintoihin, esim. ihmetellään, että perhe syö kertakäyttölautasilta. Minulla on ystäväpiirissäni perhe, jossa on kuusi pientä lasta. Ja kyllä, siinä perheessä käytetään kertakäyttölautasia, kertakäyttömukeja ym, koska tiskaamiseen menee ihan älytön aika suurperheessä ja tiskikonetta saisi pyörittää jatkuvalla syötöllä. Se on NIIN lyhyt aika kun niitä kertakäyttöaterimia käytetään, että ei se keneltäkään ole pois. Suurin osa suurperheistä niitä käyttää. Sekajätettä tulee toki aikamoinen määrä, mutta kun tuossa jo kirjoitin. se on lyhytaikaista. Mitä varten luulette, että niitä kertakäyttöastioita on myytävänä kaupassa? No juuri tuonkaltaisia elämäntilanteita varten!
Suurella osalla suurperheistä ei ole varaa käyttää päivittäin kertakäyttöastioita. Tiskaamiseen ei mene älytöntä aikaa, jos jokainen vie itse astiat tiskikoneeseen. Koneen tyhjentämiseen ei monta minuuttia mene, jos astiakaappi on koneen lähellä. On olemassa tiskikoneita, joihin mahtuu kätevästi 12 hengen astiasto kerralla.
Minä luulin, että kertakäyttöastioita myydään sitä varten, että voidaan ottaa vaikka mökille, retkelle, juhliin ja muihin tilapäisiin käyttötarkoituksiin.
Perheen nuorimmat seitsemän lasta ovat niin pieniä (olikohan niin että vanhin on vasta 14v), ettei heitä vielä voi vaatia tiskaushommiin. Perheen äidin vanhimmat lapset, kaksi just täysi-ikäistä eivät enää asu samassa taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurella osalla suurperheistä ei ole varaa käyttää päivittäin kertakäyttöa
Eikös tässä olekin tilapäinen käyttötarkoitus, heillä on varmaan keittiö remontissa, talohan on kärsinyt vesivahingosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kannattaako suurperheen äidin tässä vaiheessa mennä töihin kun kuitenkin päivähoitomaksut haukkaisivat tuloista suuren osan?
Ymmärsinkö oikein, että hän on katraan yksihuoltaja?
Eiköhän tuo ihan ilmaisen tai ainakin lähes maksuttoman päivähoidon sais.
Olisi niille lapsillekin parempi saada edes se päiväkotirutiini kun ei ole kunnon asuntoakaan. Saisivat päiväkodissa myös kunnon ruuan, aamupalan, lounaan ja välipalan.
Onko se veronmaksajien tehtävä elättää tätä Janinaa?
Eihän näillä ole mitään rytmiä, lapset katsoo äidin kanssa telkkaria jopa kolmeen asti yöllä. Päiväruokakin syödään vasta klo 20.
No huhhuh. Kuulostaa siltä, että olis varmaan jo
No ehkä nyt ei sentään. Kyllä omatkin lapset on joskus katsoneet telkkaria yöhön asti, nukkuneet pitkään ja syöneet milloin nyt on huvittanut. Ei se sitä tarkoita, että sitä tehtäisiin koko ajan.
Sitä vesivahinkoa ei ole vielä saatu kuulemma korjattua. Kuivuri on edelleen käynnissä, ollut jo puoli vuotta.
Eikö tuollainen kuivuri ole jo melkoinen meluhaitta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kannattaako suurperheen äidin tässä vaiheessa mennä töihin kun kuitenkin päivähoitomaksut haukkaisivat tuloista suuren osan?
Ymmärsinkö oikein, että hän on katraan yksihuoltaja?
Eiköhän tuo ihan ilmaisen tai ainakin lähes maksuttoman päivähoidon sais.
Olisi niille lapsillekin parempi saada edes se päiväkotirutiini kun ei ole kunnon asuntoakaan. Saisivat päiväkodissa myös kunnon ruuan, aamupalan, lounaan ja välipalan.
Onko se veronmaksajien tehtävä elättää tätä Janinaa?
Eihän näillä ole mitään rytmiä, lapset katsoo äidin kanssa telkkaria jopa kolmeen asti yöllä. Päiväruokakin syödään vasta klo 20.
<
No näillä tämä on ihan jatkuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Perheen nuorimmat seitsemän lasta ovat niin pieniä (olikohan niin että vanhin on vasta 14v), ettei heitä vielä voi vaatia tiskaushommiin. Perheen äidin vanhimmat lapset, kaksi just täysi-ikäistä eivät enää asu samassa taloudessa.
Niin että koululaisetkin ovat vielä niin pieniä etteivät voi tehdä mitään kotitöitä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi 14-vuotiaalta ei voi muka vaatia tiskausta?
Vierailija kirjoitti:
Sitä vesivahinkoa ei ole vielä saatu kuulemma korjattua. Kuivuri on edelleen käynnissä, ollut jo puoli vuotta.
Eikö tuollainen kuivuri ole jo melkoinen meluhaitta?
Lisäksi vie sähköä. No pian ei pöhise enää kuivuri kun sähköt katkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hittoa nyt taas? Koulussa on kotitalouttakin ja joutuu jopa tekemään ruokaa. Pienille voi hyvin antaa muoviastiat, saavat harjoitella tiskaamista. Yleensä lapset osallistuvat mielellään kotitöihin.
Tietenkin jos perheessä tosiaan valvotaan aamuun asti telkan äärellä niin ei kai ne lapsetkaan jaksa.
Koulussa kuitenkin joutuu jo itse huolehtimaan astioistaan ja tavaroistaan tavalla tai toisella niin olis siihen kotona hyvä harjoitella. Ja myös kunnolliseen päivärytmiin ja arkirutiineihin.
Ruokakin olevinaan "itse tehtyä kotiruokaa" eli makkarat ja pakastejuurekset kattilaan.
Kukahan ne kertakäyttöastiat maksaa kun ei se 70 euroa viikossa taida riittää enää niihin...
Kummallisen paljon on diagnoosina sitä "reumatismia"eikä nivelreumaa monella vähintään 5lapsen äideillä(en hauku,ei käsitetä väärin)mitä on elämän aikana huomannut. Harvemmin 2-3 lapsen äideillä on nivelreumaa
Ja monella kädet ja jalat kipeänä,ja tottakai ne tulee oudoksestaan työstä kipeäksi jos ollaan ensiksi pitkään kotona lasten kanssa. Siitä ehkä sitten päätellään että on sairaus jos rasituksesta tulee kipeäksi. Rikkisuolaa vaan kun lisäisi ruokaansa,niin on kivuttomampaa olla. Ja kumpa moni kivuista kärsivä kokeilisi eikä tuomitsisi heti ettei toimi.
t:nivelrikkoinen(ja alkava nivelreuma)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kantasuomalainen nainen tekee 9 lasta tähän maahan, pitäisi pääministeriä myöten suudella hänen varpaitaan. Tuloilla ei ole siinä vaiheessa mitään merkitystä.
Mitä jos nuo lapsetkaan ei saakaan työtä ja vie vain sosiaalitukia?
Juuri tämän takia Suomi ei tarvitse lisää lapsia... eikä kyllä aikuisiakaan.
https://www.kaleva.fi/tutkimus-suomalaiset-ovat-lahes-maailman-huonoimp…
Saudi-arabit ja amerikkalaiset maailman empaattisimpia? Salli mun nauraa!
juu eivät elä 70 € viikkotuloilla, eivätkä nuo myöskään ole heidän viikkomenonsa.
-> täyttä paskaa koko juttu. Saahan sitä millasia lukuja vain kun huomioi vain sopivat tulot ja menot.
Höpö,höpö.Äiti käy ripsihuollossa ja on tatuointia.Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee.
Siinähän eläköön. Emme ole yhtenäinen kansa enää. En ikinä auttaisi noita liikalisääntyjiä.
Onhan siellä jo isoja lapsia taloudessa. Eikö ne osaa yhtä lautasta, mukia ja lusikkaa pestä...?