Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: yhdeksänlapsinen perhe elää minimituloilla

Vierailija
10.08.2025 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2622bfb8-8bc8-49b1-85a9-4514…

Tuossa artikkelissa kerrotaan 9-lapsisen perheen tilanteesta. Isä on hierojayrittäjä ja äidillä oli aiemmin oma ravintola, mutta teki konkurssin viime vuoden lopulla ja siitä tullut velat maksettavaksi. Koko porukka kuulemma elää 70 eurolla/kk.

Esikoinen on 19v ja kuopus 1v

Ensin tuli mieleen, että he ovat lestadiolaisia, mutta tuskin, kun naisella on tatuointeja, niin ei sitten voi olla.

Vähän kyllä ihmettelen, että miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!!! Miksi? Miksei vaikka neljä lasta riitä?

Kommentit (753)

Vierailija
701/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kannattaako suurperheen äidin tässä vaiheessa mennä töihin kun kuitenkin päivähoitomaksut haukkaisivat tuloista suuren osan?

Ymmärsinkö oikein, että hän on katraan yksihuoltaja?

Ei ole yksinhuoltaja. 

Eli siis yhteishuoltajuus?

No tottakai kun nehän ovat naimisissa.

Vierailija
702/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomessa valitetaan lastenpuutetta mutta sitten kun joku niitä lapsia tekee niin siitäkin valitetaan

minä oon sitä mieltä että 10-lapsinen perhe eläkööt vaikka täysin yhteiskunnan tuilla. täyspäiväisestä työstä tuo vähintään menee

Totta. Ja ison työn äiti on perheessä tehnyt kun on 9 kertaa ollut raskaana. Itselläni on vain yksi raskaus ja se oli fyysisesti minulle niin kova koettelemus kaikin puolin, että sanonpahan vaan, että harva pystyy tuohon noin monta kertaa. Se vaatii hyvää peruskuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo heidän talonsa vesivahinko ihmetyttää. Miten on mahdollista, että siellä on ollut nyt puoli vuotta yhteenmenoon kuivuri pörisemässä? Eikö tuollainen talo ole jo purkukuntoinen? 

Perhettä on kehoitettu myymään talo. Perheen rouva sanoo instagramissa, että talon voi myydä vasta sitten kun vesivahinko on korjattu.

Mutta kuka ostaa talon, jossa on tapahtunut iso vesivahinko? Sinnehän jää vesivahingon korjaamisenkin jälkeen paljon kosteutta, joka sitten ajan mittaan leviää rakenteissa.

Vesivahingot on ihan korjattavissa olevia asioita, kunhan korjaus on tehty kunnolla.  Mutta ihmettelen minäkin tuota kuivaamiseen kuluvaa aikaa. Toivottavasti joku ammattilainen oikeasti mittaa tätä. Betonia kun ei saisi liian kuivaksikaan päästää.  

Vierailija
704/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli nyt vasta mieleen, että nuo kertakäyttölautasethan saattavat johtua siitä, että keittiö ja sitä myöten myös astianpesukone eivät ole vesivahingon ja remontin takia käytössä. 

Ja löytyykö äidiltään & isältään ap-konetta.

Vierailija
705/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harhaanjohtavaa tuo "elämme 70 eurolla viikossa", jos joku muu maksaa auton katsastusmaksun ja joku toinen ostaa kärryllisen ruokaa.

Ja muutenkin, jos jo nyt on 9000 euroa maksamattomia laskuja.

Vierailija
706/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

suomessa valitetaan lastenpuutetta mutta sitten kun joku niitä lapsia tekee niin siitäkin valitetaan

minä oon sitä mieltä että 10-lapsinen perhe eläkööt vaikka täysin yhteiskunnan tuilla. täyspäiväisestä työstä tuo vähintään menee

Totta. Ja ison työn äiti on perheessä tehnyt kun on 9 kertaa ollut raskaana. Itselläni on vain yksi raskaus ja se oli fyysisesti minulle niin kova koettelemus kaikin puolin, että sanonpahan vaan, että harva pystyy tuohon noin monta kertaa. Se vaatii hyvää peruskuntoa.

Ja tällä äidilläkö on hyvä peruskunto? Onkohan ikinä edes käynyt lenkillä.

Vierailija
707/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kannattaako suurperheen äidin tässä vaiheessa mennä töihin kun kuitenkin päivähoitomaksut haukkaisivat tuloista suuren osan?

Eiköhän tuo ihan ilmaisen tai ainakin lähes maksuttoman päivähoidon sais. 

Olisi niille lapsillekin parempi saada edes se päiväkotirutiini kun ei ole kunnon asuntoakaan. Saisivat päiväkodissa myös kunnon ruuan, aamupalan, lounaan ja välipalan.

Onko se veronmaksajien tehtävä elättää tätä Janinaa? 

Vierailija
708/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harhaanjohtavaa tuo "elämme 70 eurolla viikossa", jos joku muu maksaa auton katsastusmaksun ja joku toinen ostaa kärryllisen ruokaa.

Ja muutenkin, jos jo nyt on 9000 euroa maksamattomia laskuja.

Niin ja nehän syö päivittäin Janinan vanhemmilla.

Vierailija
709/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi niille lapsillekin parempi saada edes se päiväkotirutiini kun ei ole kunnon asuntoakaan. Saisivat päiväkodissa myös kunnon ruuan, aamupalan, lounaan ja välipalan.

Eihän näillä ole mitään rytmiä, lapset katsoo äidin kanssa telkkaria jopa kolmeen asti yöllä. Päiväruokakin syödään vasta klo 20.

Vierailija
710/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo yli kuusikymppinen ja elänyt aika erilaisessa maailmassa kuin nykynuoret. Minulla ei edes ole astianpesukonetta, joten en kokisi sen puuttumisen olevan este tiskaamiselle. Mutta ilmeisesti nuoremmille ihmisille se voi olla ylivoimainen ponnistus ja jos tiskikonetta ei ole niin sitten käytetään kertakäyttöastioita.

Vierailija
711/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo yli kuusikymppinen ja elänyt aika erilaisessa maailmassa kuin nykynuoret. Minulla ei edes ole astianpesukonetta, joten en kokisi sen puuttumisen olevan este tiskaamiselle. Mutta ilmeisesti nuoremmille ihmisille se voi olla ylivoimainen ponnistus ja jos tiskikonetta ei ole niin sitten käytetään kertakäyttöastioita.

On melkoisen eri asia tiskata käsin yhden ihmisen astiat kuin 10 ihmisen vai montako tuossa taloudessa nyt asuu. Ei toki ole myöskään järkevää käyttää kertakäyttöastioita. 

Mä asun yksin ja mulla on astianpesukone ja käytän sitä hyvillä mielin. Vihaan tiskaamista, mutta toki pesen käsin esim. paistinpannut.

Vierailija
712/753 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samaan aikaan orpon kaapuperheet vievät kassale 2 täyttä ruokakoria hymyssä suin. Lukaiskaapa kuinka puolan presidentti ottaa tuet u kr pois ei sentään suomessa kun on suomen rutsl pressa

Vierailija
713/753 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää tässä keskustelussa se, että juututaan täysin vähäpätöisiin ja tavanomaisiin valintoihin, esim. ihmetellään, että perhe syö kertakäyttölautasilta. Minulla on ystäväpiirissäni perhe, jossa on kuusi pientä lasta. Ja kyllä, siinä perheessä käytetään kertakäyttölautasia, kertakäyttömukeja ym, koska tiskaamiseen menee ihan älytön aika suurperheessä ja tiskikonetta saisi pyörittää jatkuvalla syötöllä. Se on NIIN lyhyt aika kun niitä kertakäyttöaterimia käytetään, että ei se keneltäkään ole pois. Suurin osa suurperheistä niitä käyttää. Sekajätettä tulee toki aikamoinen määrä, mutta kun tuossa jo kirjoitin. se on lyhytaikaista. Mitä varten luulette, että niitä kertakäyttöastioita on myytävänä kaupassa? No juuri tuonkaltaisia elämäntilanteita varten!

Vierailija
714/753 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kerrottu on 100% totta. Kun katsoo vaikka kuvaa perheestä voi siitäkin nähdä ettei köyhyys näy. Asusteista jne. Äidillä on kulmissa kestopigmentit ym. Kuka laskee mikä on loppusumma lapsilisistä, onko lapsissa joku josta saa muuta tukea jne. Yleensä tuollaisen jutun takana on huomionkerjäys ja osa on totta. Köyhyyttä varsinaista puutetta on harvoin.

Vierailija
715/753 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyihelv,miteelikoita

Vierailija
716/753 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onhan se onhan se niin ettei koskaan vähävaraiset näytä joidenkin mielestä tarpeeksi vähävaraisilta.. vähäinen raha on tarpeeksi paskaa jos joskus mahdollista ostaa itselleen jtn uutta niin kyllä ainakin itse teen niin. 

Vierailija
717/753 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää tässä keskustelussa se, että juututaan täysin vähäpätöisiin ja tavanomaisiin valintoihin, esim. ihmetellään, että perhe syö kertakäyttölautasilta. Minulla on ystäväpiirissäni perhe, jossa on kuusi pientä lasta. Ja kyllä, siinä perheessä käytetään kertakäyttölautasia, kertakäyttömukeja ym, koska tiskaamiseen menee ihan älytön aika suurperheessä ja tiskikonetta saisi pyörittää jatkuvalla syötöllä. Se on NIIN lyhyt aika kun niitä kertakäyttöaterimia käytetään, että ei se keneltäkään ole pois. Suurin osa suurperheistä niitä käyttää. Sekajätettä tulee toki aikamoinen määrä, mutta kun tuossa jo kirjoitin. se on lyhytaikaista. Mitä varten luulette, että niitä kertakäyttöastioita on myytävänä kaupassa? No juuri tuonkaltaisia elämäntilanteita varten!

Suurin osa suurperjäheistä käyttää kertakäyttöastioita? No ei todellakaan käytä.

Vierailija
718/753 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uutinen.

Vierailija
719/753 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän näillä ole mitään rytmiä, lapset katsoo äidin kanssa telkkaria jopa kolmeen asti yöllä. Päiväruokakin syödään vasta klo 20.

No huhhuh. Kuulostaa siltä, että olis varmaan jo lasun aiheellista puuttua. 

Vierailija
720/753 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VMP. Täysi tollo pitää olla, jos käyttää kertakäyttöastioita päivittäin ja useita kertoja päivässä. Nyt herätys ääliöt! Järjetön määrä roskaa ja kyllä tulee kalliiksi pidemmän päälle. Kukaan ei ole pakottanut hankkimaan suurperhettä. Mä tiedän perheen jossa 12 lasta eikä he kyllä mitään kertakäyttöastioita käytä! On kaksi tiskikonetta siinä taloudessa joten tiskin pesu onnistuu hyvin.