Pariskunnalla omat rahat mutta onko tämäkään oikein??
Tuttavani avautui minulle. Tulin todella surulliseksi tästä, koska ei tämä voi olla oikein. Puhun siis yleisellä tasolla niistä, joiden mielestä eri tuloisilla mutta aviossa elävillä pitää olla omat rahat! On hyvä asia mutta mielestäni tämä on jo väärin!
Tuttavani on aviossa ja heillä on 3 yhteistä lasta kotona omassa ok-talossa. Molemmat ovat palkkatyössä mutta toinen heistä tienaa hiukan enemmän. Jakavat tietysti pakollisia menoja tasaisesti. Kumpikaan ei ole rikas.
Tämä vähemmän tienaava joutuu kuitenkin usein esim. lainaamaan rahaa ruokaan. Tunnen tämän vähemmän tienaavan sen verran hyvin, että tiedän, ettei hän tuhlaa rahaa, eikä todellakaan käytä rahojaan turhuuksiin/varsinkaan itseensä.
Olen monesti kuullut tämän tuttavan sanovan, että kysyy josko puoliso voisi lainata hänelle rahaa asiaan x. Muuten hän ei esim. pääse paikalle kutsuttuun paikkaan. Ei saa ostettua esim. bussikorttia. Tämä enemmän tienaava joskus kutsuu jopa tämän toisen lounaalle (työpaikat ovat melko lähekkäin) mutta toinen maksaa sen myöhemmin takaisin!
Kommentit (78)
Miksi tehdä kolme lasta, jos ei ole varaa siihen?
Kannattaa lukea artikkeleita epätasaisesta tulojaosta. On huolestuttavaa että monesti nainen pienellä äitiyspäivärahalla elättää lapsetkin miehen kartuttaessa omaisuuttaan esim lyhentämällä asuntolainan mutta silti nainen maksaa puolet elämisen kuluista ja on persauknen,tekee kotihommat,hoitaa jälkikasvun,ruokkii,on läsnä,siivoaa,antaa aikaa saamatta edes eläkettä kotivuosistaan
Kun tulee ero mikä kuitenkin tulee,naiselle ei jää mitään,ei asuntoa,tyhjän päällä puilla paljailla. Ennen ku lähtee tällaiseen ihanaan järjestelyyn kannattaa miettiä useampaan kertaan oliko järkee
Kolme lasta ja omakotitalo. Onko tämä vitsi? Nyt sitten valitetaan rahapulasta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen liitossa ja on 2 lasta. Meillä on tulot vaihdelleet vuosien aikana paljonkin (kun verrataan keskenään).
Ymmärrän, että omaa rahaa pitää olla. Mutta että toinen joutuu lainaamaan vaikka kaverilta, että saa ostettua lapsille ruokaa. Sitä en ymmärrä. Tai oma puoliso "kutsuu pitsalle" ja sen joutuu maksamaan takaisin!!
Tiedän myöskin perheitä, joissa toisen puolison kallis HARRASTUS vie satoja euroja kuussa. Ja vähemmän tienaavan koko palkka menee pakollisiin menoihin. Tällä vähemmän tienaavalla ei ole koskaan varaa mihinkään "omaan".
AP
No jos ei ole varaa, niin sitten ei ole varaa. Kuitenkin on ollut varaa perustaa perhe.
🇺🇦🇮🇱
Minkälainen idiootti vääntää kolme lasta, jos niihin ei ole edes varaa.
Ongelmia ei tule, jos elintaso mitoitetaan sen pienempituloisen mukaan. Jos toinen tienaa 1500e ja toinen 3000e, silloin ei asuta hyvällä alueella omakotitalossa vaan kaupungin vuokraluukussa. Silloin kummallekin jää asumismenojen jälkeen riittävästi rahaa muihin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea artikkeleita epätasaisesta tulojaosta. On huolestuttavaa että monesti nainen pienellä äitiyspäivärahalla elättää lapsetkin miehen kartuttaessa omaisuuttaan esim lyhentämällä asuntolainan mutta silti nainen maksaa puolet elämisen kuluista ja on persauknen,tekee kotihommat,hoitaa jälkikasvun,ruokkii,on läsnä,siivoaa,antaa aikaa saamatta edes eläkettä kotivuosistaan
Kun tulee ero mikä kuitenkin tulee,naiselle ei jää mitään,ei asuntoa,tyhjän päällä puilla paljailla. Ennen ku lähtee tällaiseen ihanaan järjestelyyn kannattaa miettiä useampaan kertaan oliko järkee
Juuri tämän takia perhevapaat on jaettava puoliksi ja lapset laitettava päiväkotiin 1-vuotiaana. Pitkään kotona oleminen on turhaa ja vaarantaa talouden.
En ole alan ammattilainen mutta kuulostaa kyllä psykologiselta halusta hallita. Eli tämä rikkaampi haluaa pitää köyhemmän alistettuna. On helppo aina vedota rahaan, kun tietää että toisella on sitä vähemmän.
Rikkaampi hallitsee tilanteita. Köyhempi on alistettu, vaikka on vastuussa esim. siitä että 3 lasta saa ruokaa, puhtaat vaatteet ylleen, huolehditaan koulunkäynnistä ja kasvatuksesta ylipäätään.
Rikkaampi puoliso ei juurikaan ole läsnä kotona vaikka työt päättyvät molemmilla 16 aikaan. Vähemmän tienaava laittaa lapset nukkumaan ja herättää aamulla kouluun/päiväkotiin. Rikkaampi hoitaa vaan omat asiansa, koska on omaa rahaa.
Mä siis tiedän tällaisia ihmisiä. Liiikaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko muka näin stanan tyhmiä naisia ihan oikeasti olemassa vielä nykymaailmassa. En pysy tätäkään ymmärtämään.
Vielä kerran kaikille! Miten voitte perhettä perustaessa tietää, miten tulevaisuus tulee menemään??!!
Kaikki voi olla hyvin ja tasaista kun muutatte ja saatte lapsenne (esim. 3). Olette pohtineet ja punninneet asioita pitkään. Vuodesta 2011.
Tilanteet voivat muuttua yhtäkkiä. Kuten minulla, että puoliso jäi hyvästä työstä helmikuussa pois, koska joutui saikulle. Nyt on minun pienipalkkainen työ ja puolison sairaskorvaukset/kela-rahat (en tiedä oikeaa termiä).
Mitä tarkoittaa "tienaa hiukan enemmän"? Minkä verran on "hiukan"? Tulkitsen tulotason olevan suunnilleen sama. Kumpikin maksaa pakolliset menot puoliksi Toinen pärjää tuloillaan, toinen ei. Jokin ei nyt täsmää.
Tässä esimerkki ihan tältä viikonlopulta:
Olen ajanut puolison kanssa mäkkäriin hakemaan vain hänelle ruokaa. Hänellä on nälkä, ruokaa on pakko saada heti. On käytetty vain hänen rahojaan. Ruoka on tilattu vain hänelle.
Olin eilen mäkkärissä syömässä tytön kanssa kahdestaan, palkitsin hänen erään "saavutuksen" koulussa. Olimme kahdestaan ja maksoin aterian omilla rahoillani.
Puoliso "suuttui" tästä. Hänelle ei ostettu, vaikka oli tuolla hetkellä 200 km päässä työtehtävissä.
Hänen rahojaan ei saa käyttää. Mutta en saa käyttää omianikaan LAPSELLE!
Kaffebulla kirjoitti:
Jos työssäkäyvä ei saa riittämään tavalliseen elintasoon, siinä on kaksi vaihtoehtoa. Joko hänellä on velkoja tai ulosottoa, tai sitten koko perheen elintaso on tuloihin nähden liian korkea.
On ihmisiä, jotka tuhlaavat oman palkkansa viikossa, ja lopun aikaa lainataan puolisolta. Tiedän useita.
Kyllä mutta ei tuo yleistä ole, itse en tuhlaa viikossa vaikka palkka on noin 160 e/kk (osa-aikatyö). Toki jos paljon laskuja, ni sit.
Minä en voisi kuvitellakaan että mieheni pyytäisi minulta lounaalle kutsusta rahaa takaisin, olisi ihan käsittämätön systeemi meidän perheessä.Onko he jotain kämppiksiä vai perhe?
Toi on aina hauska lause "kaupassa se maksaa jolla sattuu olemaan lompakko lähempänä".
Jos meillä olisi noin, niin mulla ei olisi koskaan lompakko mukana. En kai mä tyhmä olis ja maksais jos ilmaiseksi pääsis.
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki ihan tältä viikonlopulta:
Olen ajanut puolison kanssa mäkkäriin hakemaan vain hänelle ruokaa. Hänellä on nälkä, ruokaa on pakko saada heti. On käytetty vain hänen rahojaan. Ruoka on tilattu vain hänelle.
Olin eilen mäkkärissä syömässä tytön kanssa kahdestaan, palkitsin hänen erään "saavutuksen" koulussa. Olimme kahdestaan ja maksoin aterian omilla rahoillani.
Puoliso "suuttui" tästä. Hänelle ei ostettu, vaikka oli tuolla hetkellä 200 km päässä työtehtävissä.
Hänen rahojaan ei saa käyttää. Mutta en saa käyttää omianikaan LAPSELLE!
Hän on sekaisin.
Minulla on hieman isompi palkka kuin vaimollani. Meillä on omat rahat. Maksan aina kaupassa, asumiskulut jne yhteiset menot ja vaimo maksaa niistä puolet minulle kuukausittain. Autoiluun liittyvät kulut maksan minä, kun sillä enimmäkseen ajankin vaikka tietysti yhdessä paljon liikutaankin. Jos vaimo haluaa uudet verhot asuntoomme, hän käy ostamassa sellaiset tai jos haluan meille isomman telkkarin niin ostan sellaisen. Ulkona syömiset maksaa jompikumpi, eikä niistä sen kummemmin kirjaa pidetä. Eli yhteiset kulut jaetaan ja muuten kumpikin tekee rahoilllaan mitä lystää. Meillä on tämä tyyli toiminut hyvin.
Jos työssäkäyvä ei saa riittämään tavalliseen elintasoon, siinä on kaksi vaihtoehtoa. Joko hänellä on velkoja tai ulosottoa, tai sitten koko perheen elintaso on tuloihin nähden liian korkea.
On ihmisiä, jotka tuhlaavat oman palkkansa viikossa, ja lopun aikaa lainataan puolisolta. Tiedän useita.
🇺🇦🇮🇱