Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunnalla omat rahat mutta onko tämäkään oikein??

Vierailija
09.08.2025 |

Tuttavani avautui minulle. Tulin todella surulliseksi tästä, koska ei tämä voi olla oikein. Puhun siis yleisellä tasolla niistä, joiden mielestä eri tuloisilla mutta aviossa elävillä pitää olla omat rahat! On hyvä asia mutta mielestäni tämä on jo väärin!

Tuttavani on aviossa ja heillä on 3 yhteistä lasta kotona omassa ok-talossa. Molemmat ovat palkkatyössä mutta toinen heistä tienaa hiukan enemmän. Jakavat tietysti pakollisia menoja tasaisesti. Kumpikaan ei ole rikas.

Tämä vähemmän tienaava joutuu kuitenkin usein esim. lainaamaan rahaa ruokaan. Tunnen tämän vähemmän tienaavan sen verran hyvin, että tiedän, ettei hän tuhlaa rahaa, eikä todellakaan käytä rahojaan turhuuksiin/varsinkaan itseensä.

Olen monesti kuullut tämän tuttavan sanovan, että kysyy josko puoliso voisi lainata hänelle rahaa asiaan x. Muuten hän ei esim. pääse paikalle kutsuttuun paikkaan. Ei saa ostettua esim. bussikorttia. Tämä enemmän tienaava joskus kutsuu jopa tämän toisen lounaalle (työpaikat ovat melko lähekkäin) mutta toinen maksaa sen myöhemmin takaisin!

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vastaavan perheen jossa tuloero on jopa suuri mutta vielä silloin kun heillä oli 2 lasta, jakoivat niin että toinen maksoi toisen esim. karkit ja kaupassa sitten jaettiin jotain hulluja osta sää toi niin mää ostan tämän jne. Näin ulkopuolisen silmin aika outoa. En tiedä miten nyt maksavat kun perheeseen syntyi vielä iltatähti 

Vierailija
2/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli omat rahat edellisessa avoliitossa ja niin on nykyisessa avioliitossani. Edellisessa tapauksessa tuntui epäreilulta, kun avovaimo oli töissä ja minä opiskelija. Epäreiluudentunne johtui lähinnä siitä, etten saanut hänen tulojensa takia opiskelijan asumislisää.

Nykyisessa liitossa meillä on omat rahat ja avioehto vaimon toiveesta. Minä ansaitsen paljon enemmän, mutta vaimo on saanut 1,5M€ perintöä. 

Onko nuo esimerkkini reiluja? Joidenkin mielestä on, toisten ei. Minä olen kuitenkin suostunut molemmissa tapauksissa noihin järjestelyihin. En ole ollut kateellinen tai katkera vaan pyrkinyt hyväpalkkaisiin töihin, säästämään ja sijoittamaan, että olisi omaa omaisuutta. Hyvin on kertynytkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tuossa on se,että on alettu elämään elämää joka ylittää omat tulot. Ja oma vika jos käy työpaikka lounaalla johon ei ole varaa. 

Vierailija
4/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vastaavan tilanteen, mutta siellä kaikki yhteinen ja välttämätön maksetaan puoliksi ja kaikki oma maksetaan omilla: Lihapullapaketti puoliksi, siideri sen piikkiin joka sen itselleen osti (toinen ei koske siihen). Vuokra puoliksi, alusvaatteet ovat omia jne.

Vierailija
5/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnostaisi räknäillä joka asiaa. Mitä jos mies syö enemmän kuin nainen? Entäs auton kulut? Vaikka molemmilla olisi omat autot niin kauppamatkat pitäisi tietenkin laskuttaa puoliksi. Ei kun mies maksaa enemmän kun syö enemmän.

Meillä kaupassa se maksaa kummalla on enemmän rahaa ja jos loppuu niin sen kun siirtää toisen tililtä itselleen. 

Vierailija
6/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vaimon kanssa kolme pientä lasta ja omakotitalo lainoineen.

Vaimo tienaa 3300€/kk, minä noin 5000€/kk.

Asuntolainan ja ruokakauppakulut maksetaan puoliksi.

Vaimo maksaa puhelin, suoratoisto ym henkilökohtaiset laskunsa itse.

Lapsilisät noin 333€/kk menee vaimolle, hän käyttää ne lasten menoihin.

Minä maksan autot (2kpl), vakuutukset, verot, talon ja autojen sähköt, vedet, jätemaksut ymymym eli kaiken muun, koska olen isotuloisempi.

Tiivistettynä, ajatus on ollut se, että kummallekin jää palkastaan omaa käyttörahaa jonka voi käyttää haluamallaan tavalla eikä toisella ole siihen mitään kitisemistä. Ei tarvitse toiselta lupia kysellä eikä lainailla tai maksella takaisin.

Kimpassa oltu 25 vuotta ja tämä tapa toiminut hyvin.

M43

Vierailija
7/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnostaisi räknäillä joka asiaa. Mitä jos mies syö enemmän kuin nainen? Entäs auton kulut? Vaikka molemmilla olisi omat autot niin kauppamatkat pitäisi tietenkin laskuttaa puoliksi. Ei kun mies maksaa enemmän kun syö enemmän.

Meillä kaupassa se maksaa kummalla on enemmän rahaa ja jos loppuu niin sen kun siirtää toisen tililtä itselleen. 

Ja se kumpa viettää aikaa kotona enemmän, maksaa enemmän sähköstä, vedestä, kiinteistöverosta jne että menee varmasti tasan.

Vierailija
8/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen liitossa ja on 2 lasta. Meillä on tulot vaihdelleet vuosien aikana paljonkin (kun verrataan keskenään).

Ymmärrän, että omaa rahaa pitää olla. Mutta että toinen joutuu lainaamaan vaikka kaverilta, että saa ostettua lapsille ruokaa. Sitä en ymmärrä. Tai oma puoliso "kutsuu pitsalle" ja sen joutuu maksamaan takaisin!!

Tiedän myöskin perheitä, joissa toisen puolison kallis HARRASTUS vie satoja euroja kuussa. Ja vähemmän tienaavan koko palkka menee pakollisiin menoihin. Tällä vähemmän tienaavalla ei ole koskaan varaa mihinkään "omaan".

AP

Vierailija
9/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisin että näissä keisseissä juurisyy on pienituloisen huono alavalinta, huono opiskeludraivi tai huono uradraivi.

Tsempatkaa.

Vierailija
10/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja oma vika jos käy työpaikka lounaalla johon ei ole varaa. 

Eikun tässä oli pointti, että paremmin tienaava PUOLISO kutsuu oman puolisonsa syömään lounasta. Ja sitten olettaa, että saa rahat takaisin omalta puolisoltaan.

Tämä vähemmän tienaava on ihan tyytyväinen oman työpaikkansa lounastaukoihin; on ehkä omat eväät/saa syödä työpaikallaan tms. 

AP

Vierailija
11/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkisin että näissä keisseissä juurisyy on pienituloisen huono alavalinta, huono opiskeludraivi tai huono uradraivi.

Tsempatkaa.

Mä olen taas sitä mieltä, että jos joku valinta on mennyt pieleen, niin puolison valinta.

Vierailija
12/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa on hankittu liikaa lapsia ja liian tyyris asumismuoto. Nämä ainakin olisi pitänyt mitoittaa pienituloisemman mukaan.

Vierailija
13/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei ole oikein. Kyse on kahden aikuisen ja oikeustoimikelpoisen ihmisen välisistä vapaaehtoisista sopimuksista. Ei niistä kukaan ulkopuolinen voi sanoa, että ne eivät ole oikein.

Avioliitossa kuitenkin avioliittolain mukaan puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa, joten se on otettava huomioon. Käytännössä elatusta vaaditaan puolisolta oikeusteitse vain silloin, kun avioliitto on päättymässä, eli avioeron harkinta-ajalle.

Vierailija
14/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun tässä oli pointti, että paremmin tienaava PUOLISO kutsuu oman puolisonsa syömään lounasta. Ja sitten olettaa, että saa rahat takaisin omalta puolisoltaan.

Tämä vähemmän tienaava on ihan tyytyväinen oman työpaikkansa lounastaukoihin; on ehkä omat eväät/saa syödä työpaikallaan tms. 

AP

No miksi hän sitten menee sinne lounaalle, johon hänellä ei ole varaa?

Vierailija
15/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavasi on itse hyväksynyt perhettä perustaessa oudot ja itselleen epäedulliset kulu systeemit ja miksi niitä nyt sitten muille valittaa. Eihän ne muut siihen voi mitään vaikuttaa. Kurjaa jos muiden pitää niistä murehtia. Olkoon rahaton. 

Itse en edes halua tietää kenenkään talouden kulujen jaosta. 

Vierailija
16/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuttavani tilanteesta mutta ei kai kukaan mene naimisiin sen mukaan onko tulot pennilleen yksi yhteen!

Tilanteet voivat muuttua, eikä niitä voi ennakoida naimisiin mennessä.

Minusta on vaan todella väärin, että puoliso "kutsuu OMAN PUOLISONSA" lounaalle. Jonka toinen joutuu maksamaan takaisin. Kun pariskunnalla on kuitenkin paljon yhteisiä menoja, laskuja, lainaa, lapset jne.

AP

Vierailija
17/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun tapasin puolisoni, oli meillä aikalailla samanlaiset tulot, samanlaisessa työpaikassa. Asioita on muuttunut yli kymmenen vuoden aikana. Jossain vaiheessa puoliso tienasi 2 viikossa enemmän kun minä työssäni kuukaudessa. Nyt minä olen työssä mutta puoliso vuoden sairaslomalla. Jossain vaiheessa olemme olleet molemmat työttöminä.

Ei voi etukäteen tietää mitä tapahtuu.

AP

Vierailija
18/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Pointti on se mulla, et puolisolle pitää osata sanoa, et mulla ei ole varaa lähteä sun kanssa ulos syömään,kiitos hei ja syön eväät töissä.

Vierailija
19/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on kolme lasta, jos ei niihin ole varaa?

Vierailija
20/78 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kun tapasin puolisoni, oli meillä aikalailla samanlaiset tulot, samanlaisessa työpaikassa. Asioita on muuttunut yli kymmenen vuoden aikana. Jossain vaiheessa puoliso tienasi 2 viikossa enemmän kun minä työssäni kuukaudessa. Nyt minä olen työssä mutta puoliso vuoden sairaslomalla. Jossain vaiheessa olemme olleet molemmat työttöminä.

Ei voi etukäteen tietää mitä tapahtuu.

AP

Niin no teillä on noin ja tuttavallasi on miten on. Hekin keskenään sitten sopivat miten asiansa hoitavat ja jos eivät osaa sopia niin ei kukaan pakota olemaan yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi