Muistakaa auttaa niitä opiskelevia nuorianne taloudellisesti!
Niin paljon kuin vain pystytte. Älkää unohtako heitä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Annoimme molemmille lapsille verovapaasti 4900e, kun lähtivät kotoa opiskelemaan. Muuttoon, huonekaluihin, astioihin, polkupyörään jne. Toinen muutti Jyväskylään, jossa pyörää todella tarvittiin, toinen Helsinkiin.
Kai tajusitte että molemmat saavat antaa sen 4999 verovapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autan. En halua lasteni velkaantuvan. Itse nipistän, joten on mahdollista auttaa molempia opiskelijalapsiani 200 eurolla kuukaudessa. Maksan myös puhelinlaskut, harrastukset, vaatteet ja yths:n maksut.
Maksatko lahjaveron? Tuosta tulee yli 5000 kolmessa vuodessa.
Laskuja saa maksaa rajoituksetta.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan kun itse opiskelin niin oli hiukka ärsyttävää kun mun kämppiksen isä maksoi sen vuokran
Miksi? Miten se oli sinulta pois?
En maksa, koska en halua rahoittaa osterinsyönti-harrastusta, 500 euron festarilippuja ja muuta typerää.
Vierailija kirjoitti:
En maksa, koska en halua rahoittaa osterinsyönti-harrastusta, 500 euron festarilippuja ja muuta typerää.
Jos lapsesi kuluttaa rahat ostereihin ja festareihin, olet kasvattanut tyhmän lapsen. Katso peiliin. Järkevä nuori laittaa opiskeluaikana ylimääräiset säästöön.
Jos ei ota opintolainaa, saa todennäköisemmin asuntolainan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan kun itse opiskelin niin oli hiukka ärsyttävää kun mun kämppiksen isä maksoi sen vuokran
Miksi? Miten se oli sinulta pois?
Kateus vie kalatkin vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kenenkään aikuisen ihmisen vuokraa pidä maksaa vaikka olis varaa.
Samaa mieltä,, se on karhunpalvelus. Ei pääse syntymään realistista kokonaiskuvaa omasta taloudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autan. En halua lasteni velkaantuvan. Itse nipistän, joten on mahdollista auttaa molempia opiskelijalapsiani 200 eurolla kuukaudessa. Maksan myös puhelinlaskut, harrastukset, vaatteet ja yths:n maksut.
Joo tosta saat aikaan ihmisen, joka on avuton ja kädetön.
Älä anna maitoa vaan käske hankkimaan lehmä.
Älä anna kalaa vaan odota, että oppii kalastamaan itse.
Muuten lapsesi ei aikuistu ja elämä kaataa, kun tulee joka tapauksessa joskus tiukka paikka. Et ole aina vieressä avaamassa tietä.
Minua autettiin ja elätettiin opiskelijana ja jopa lahjoitettiin kaksi asuntojakin. Pärjäsin elämässä oikein hienosti. Nyt autan omaa lastani samalla lailla. Vain k-päät eivät auta lapsiaan ja perustelevat sen tuollaisella hölynpölyllä.
Tästä ketjusta saa kuvan että jos ei auta niin olisi jotenkin huono vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kenenkään aikuisen ihmisen vuokraa pidä maksaa vaikka olis varaa.
Samaa mieltä,, se on karhunpalvelus. Ei pääse syntymään realistista kokonaiskuvaa omasta taloudesta.
Uskottele sinä itsellesi noin. Jollain se pitää itselleen perustella parhain päin, että on niin ahne, ettei edes omaa lastaan auta.
Ei pidä auttaa liikaa / niin paljon kuin pystyy, vaan sopivasti.
Taloudellisesti? Mistäs annan, kun mitään ei oo.
Aijuu.
Kerään 10 eurolla pulloja. Ostan vessapaperia ja annan 3 rullaa. Lapselle.
Löydän duunin saan 1400 ja annan 400 lapselle.
Miksi oma lapseni ei voisi tehdä sitä samaa. Mitä olen itse tehnyt viime vuodet.
Laskenut, budjetoinut, järjestänyt, hankkinut. Kerännyt pulloja. Tehnyt töitä. Meni vissiin jotain kasvatuksessa vikaan. Jos ei opiskelija voi itse tehdä samaa.
Olin kesän töissä. Joku keräsi pulloni. 200 euroa kk. Itse en kerennyt, en välittänyt. Enkä viitsinyt työpäivän jälkeen.
Minä autan. En voisi katsoa itseäni silmiin, jos eläisin leveästi ja lapseni kärsisi köyhyyttä ja joutuisi ostamaan ruokansa velkarahalla. Pieni määrä töitä opiskeluaikana auttaa työllistymään myöhemmin, mutta liika taas estää keskittymästä opintoihin ja valmistumasta. En myöskään halua, että lapsi saa vatsahaavan ja masentuu jo opiskeluaikana liikojen huolien takia. Hän perii minut kuitenkin ja nuorena sitä rahaa kipeiten tarvitsee, joten jaan sitä jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä auttaa liikaa / niin paljon kuin pystyy, vaan sopivasti.
No mikähän ongelma sekin olisi että vanhemmat autto8vat taloudellisesti _liikaa_, mietinpä vain. Eikö nuoren pankkitilille enää mahdu, onko se jo täynnä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät vaan pysty vaikka haluaisivat. Ei heitä silti ole unohdettu, kotiin saa aina tulla.
Ei pysty auttamaan satasella kuussa? Viidellä kympillä?
En usko. Kyse on siitä että laittaa mielummin senkin rahan a)veikkaukselle b)tupakkaan c) alkoholiin d) hömppään.
Et kyllä paljoa ymmärrä, meitä on työkyvyttömiä pienellä rahalla. Syön ja maksan vuokran ja sähkön, en hömppää, silti ei ole "ekstraa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät vaan pysty vaikka haluaisivat. Ei heitä silti ole unohdettu, kotiin saa aina tulla.
Ei pysty auttamaan satasella kuussa? Viidellä kympillä?
En usko. Kyse on siitä että laittaa mielummin senkin rahan a)veikkaukselle b)tupakkaan c) alkoholiin d) hömppään.
Et kyllä paljoa ymmärrä, meitä on työkyvyttömiä pienellä rahalla. Syön ja maksan vuokran ja sähkön, en hömppää, silti ei ole "ekstraa".
Sama. Ja mun lapsi ymmärtää tämän. Jos joskus autan parillakympillä niin hän sanoo että kai sitten itse pärjäät
Olis ihan tervettä kaikkien kokea köyhyys jossain vaiheessa elämää jos sitä ei lapsena ole joutunut kokemaan. Itse olen kokenut lapsenakin.
Totta.
Onneksi nyt on suomalaisilla sitä rahaa niin ei ole siitäkään kiinni.
Kyllä. Samanlaisia kaikki. Ihan jokaikinen. Poikkeuksetta.
Kaikki ikäpolvet ovat aina klooneja.