Ymmärtävätkö toimistotyössä olevat ihmiset, miten
onnekkaita ovat? Saa istua siistissä toimistossa, ei ole fyysisesti raskasta, ei joudu olemaan ulkoilman armoilla, ei tarvetta hikoilla, puhtaassa wc:ssä voi käydä kun on tarve, kädet voi pestä ja vettä voi juoda, kun haluaa, ei tarvitse koskea eritteisiin tai muuhun likaan ei tarvetta käsitellä myrkyllisiä kemikaaleja. Tuollainen työ on unelmatyö, mikä ei aiheuta mitään vakavaa uhkaa fyysiselläe terveydelle. Tuntuu, että harva toimistotyötä tekevä arvostaa olojaan.
Kommentit (91)
Paras onkin näiden välimuoto eli sisällä tehtävä fyysinen työ. Meillä laboratoriossa on hyvä ilmastointi ja puhdasta (+muut toimiston edut), mutta työ on käsityötä. Sisältää myös paljon kävelyä ja tavaroiden nostelua. Haittapuolena on yleiset käsivamma.
Mä olen 99% etätyössä palkanlaskijana. Ei voi valittaa. M28
Ilmeisesti ruoho on todellakin aina vihrempää aidan takana 😅
On siinä puolensa, mutta jatkuva 8 h istuminen on raskasta, eri tavalla vain kuin fyysinen työ. Myös eri tiedostojen ja järjestelmien yhtäaikainen käyttö on väsyttävää erityisesti silloin kun tehtävää on paljon ja on kiire ja on oltava tarkka.
Kotitoimistosta epäilevien pitäisi saada vaarallisen työn lisää sillä koti on tilastojen mukaan erittäin vaarallinen paikka.
Olen toimistotöissä ja en tee melkein ikinä työajan ulkopuolella töitä. En edes yleensä ajattele töitä työpäivän jälkeen. Ehkä tämä on vain luonnekysymys.
Itse 2020 valmistunut merkonomi, tienaan keskituloisen verran. Tänään etäpäivä meni aikalailla telkkaa tuijottaessa. Kesäisin vähän hiljaisempaa menoa.
Vierailija kirjoitti:
On siinä puolensa, mutta jatkuva 8 h istuminen on raskasta, eri tavalla vain kuin fyysinen työ. Myös eri tiedostojen ja järjestelmien yhtäaikainen käyttö on väsyttävää erityisesti silloin kun tehtävää on paljon ja on kiire ja on oltava tarkka.
Mulle tuo oli ihan jäätävän tylsää. Näp näpä, näpy näp. Henkisesti todella kuluttavaa, sielun tappavaa. Nyt fyysisessä työssä tuntee olevansa elossa kun saa hikoilla, puuhata ja vääntää, työn jäljenkin näkee konkreettisesti
T se putkariksi vaihtanut
Kyllä ainakin minä tiedän ja siksi olenkin kouluttautunut hyvin, että voi tehdä sisäsiistiä työtä, ma-pe eikä ole vuorotyötä.
Ymmärrän hyvin ja olen kitollinen siitä, että työni on siistiä sisätyötä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sielläkin voisi olla erinäisiä "epäkohtia". Olen kuitenkin ollut vuosia niissä vähemmän siisteissä ulkotöissä, joten tiedän mitä sekin on. En vain halunnut tehdä sitä lopunikää, joten kouluttauduin uudelleen. Tiukkaa oli, mutta nyt on vakituinen työ.
Fyysisesti kamalaa.. opiskelin vuoden etänä ja tuli ensimmäisen kerran elämässä ihme kolotuksia. Ei istuminen tai paikoillaan olo ole terveellistä. Myös silmille tekee huonoa, erittäin huonoa ..
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö sinä hikiduunia tekevä, ettei se "helppo ja siisti sisätyö" ole välttämättä ollenkaan niin helppoa kuin sinä kuvittelet? Sinä laitat työvaatteet narikkaan työpäivän jälkeen ja unohdat päivän työt. Minä vastailen illalla sähköposteihin ja projektit eivät jätä rauhaan vapaallakaan.
Mitä tapahtuisi, jos sulkisit koneen ja puhelimen työpäivän jälkeen? Tai kaikki työntekijät päättäisivät yhdessä, että lopetamme tällaisen työkulttuurin, jossa työskentelemme ilmaiseksi vapaa-ajalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö sinä hikiduunia tekevä, ettei se "helppo ja siisti sisätyö" ole välttämättä ollenkaan niin helppoa kuin sinä kuvittelet? Sinä laitat työvaatteet narikkaan työpäivän jälkeen ja unohdat päivän työt. Minä vastailen illalla sähköposteihin ja projektit eivät jätä rauhaan vapaallakaan.
No se on ihan oma mokasi, jos teet töitä vapaa-aikanasikin. Monet kuvittelevat olevansa niin tärkeitä, että pitää lukea sähköpostejaan illalla ja viikonloppunakin, mutta totuus on se, että aika harva on oikeasti niin tärkeä. Pitää riittää, että tekee työt työaikana. Jos se ei riitä niin työpaikan vaihto.
Saattaa tulla työpaikan vaihto kun saa kenkää koska ei ole tarpeeksi tehokas.
Minä olin kerran 4 viikkoa saikulla. Palattuani sain moitteet tekemättömistä töistä. Sairausloma ei kelvannut syyksi.
En saanut kenkää mutta moni muu sai kun ei ehtinyt työajalla tekemään hommiaan.
Oltuani vuosikausia ravintolatyössä arvostan toimistotyötä. Luulin, etten pidä asiakaspalvelusta. Pidänhän kunhan asiakkaat ovat selviä.
Tässä nyt toimistotyöviikon jälkeen kropassa tuntuvat kolotukset: niska-hartiat jumissa, alaselkä kipeä, silmät kuivat kuin saharan aavikko, tennis- ja golfkyynärpää ilmoittaa olemassaolostaan ja aivot leikkasi kiinni, etten pysty miettimään edes kauppalapun tekemistä. Versus siihen, kun olin vielä sähkärin hommissa, tämä mentaalinen väsymys on aivan erilaista kuin fyysinen väsymys! Nyt pitäisi sitten lähteä liikkumaan, mutta kun muut väsymyksen lajit on päällä, tuntuu se erityisen raskaalta. Tätä oloa on vaikea kuvailla sellaiselle, joka ei sitä ole itse kokenut.
Kuulostaa siltä, ettet ole koskaan tehnyt toimistotyötä täysipäiväisesti. 🙄
Kyllä minä valitsisin ennemmin sen fyysisen työn, jossa ei tarvitse kyyhöttää koneen ääressä. Ei tarvitsisi kärsiä niska-, hartia- ja käsivaivoista ja päänsärystä monta kertaa viikossa. Ei tarvitsisi käyttää rahaa kalliisiin silmälaseihin. Ja ajatella, ratkoa ongelmia ja keskittyä intensiivisesti 7,5h päivässä 5 päivänä viikossa. Työt pyörii herkästi päässä illallakin. Ennen toimistotyötä en ollut koskaan kärsinyt uupumuksesta, ei tullut edes mieleen moinen. Ulos et pääse. Kesähelteillä istut toimistossa, jossa tunnet tukehtuvasi, koska ilmastointi ei toimi. Talvella palelee villapaidoista ja villasukista huolimatta, koska ilmastointi puhaltaa täysillä.
Jos vain olisi jotain sopivaa fyysistä työtä täällä ja siihen pääsisi, vaihtaisin saman tien. Olen kyllä tehnyt fyysistä työtä ja olen ollut mm pelloilla. Ne oli helppoja töitä ne. "Aivot narikassa" ja kroppa töissä, tuli samalla hyvät annokset päivän liikuntaa. Uni maittoi eikä työasiat koskaan vaivanneet vapaalla. Täydellistä!
Vaikka pelkkä provohan tämä on, niin halusin kertoa, että ei se toimistotyö mitään kevyttä puuhastelua ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, ettet ole koskaan tehnyt toimistotyötä täysipäiväisesti. 🙄
Kyllä minä valitsisin ennemmin sen fyysisen työn, jossa ei tarvitse kyyhöttää koneen ääressä. Ei tarvitsisi kärsiä niska-, hartia- ja käsivaivoista ja päänsärystä monta kertaa viikossa. Ei tarvitsisi käyttää rahaa kalliisiin silmälaseihin. Ja ajatella, ratkoa ongelmia ja keskittyä intensiivisesti 7,5h päivässä 5 päivänä viikossa. Työt pyörii herkästi päässä illallakin. Ennen toimistotyötä en ollut koskaan kärsinyt uupumuksesta, ei tullut edes mieleen moinen. Ulos et pääse. Kesähelteillä istut toimistossa, jossa tunnet tukehtuvasi, koska ilmastointi ei toimi. Talvella palelee villapaidoista ja villasukista huolimatta, koska ilmastointi puhaltaa täysillä.
Jos vain olisi jotain sopivaa fyysistä työtä täällä ja siihen pääsisi, vaihtaisin saman tien. Olen kyllä tehnyt fyysistä työtä ja olen ollut mm pelloilla. Ne oli helppoja
Ainiin! Unohtui mainita se avotoimiston ihanuus... samaan isoon tilaan ängetään lähemmäs 20 työntekijää, pöydät lähekkäin. Osa puhuu keskenään, osa puhuu puhelimessa, osa puhuu itsekseen, kuljetaan ees taas ja edestä ja takaa... yritä siinä sitten KESKITTYÄ. Se on avokonttorit on tutkitustikin todella kuormittavia ihmisille. Fyysisessä työssä on usein ääntä ja liikettä ympärillä joo, mutta ei siinä tarvitsekaan tehdä TARKKAA ja keskittymistä vaativaa tehtävää. Kuormitus on siten paljon pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt toimistotyöviikon jälkeen kropassa tuntuvat kolotukset: niska-hartiat jumissa, alaselkä kipeä, silmät kuivat kuin saharan aavikko, tennis- ja golfkyynärpää ilmoittaa olemassaolostaan ja aivot leikkasi kiinni, etten pysty miettimään edes kauppalapun tekemistä. Versus siihen, kun olin vielä sähkärin hommissa, tämä mentaalinen väsymys on aivan erilaista kuin fyysinen väsymys! Nyt pitäisi sitten lähteä liikkumaan, mutta kun muut väsymyksen lajit on päällä, tuntuu se erityisen raskaalta. Tätä oloa on vaikea kuvailla sellaiselle, joka ei sitä ole itse kokenut.
Hyvin sanoitettu. Yhdyn täysin kaikkeen edellä mainittuun.
Julkisen puolen toimistot ovat umpihomeessa!!! Eivätkä siistejä, vaan nuhjuisia. Osa suorastaan likaisia, kun siivouksesta säästetään. Eikä mitään äänieristystä.
Periaatteessa samaa mieltä erilaisia töitä tehneenä, mutta muutami ensimmäisen maailman huolia on:
- asiantuntijatöissä olen usein herännyt yöllä miettimään työongelman ratkaisua, herännyt ilmeisen stressaantuneena ties mistä painajaisesta.
- todella mulkkuja kollegoita ja esimiehiä tulee välillä vastaan.
- lukuisat turhat palaverit alkavat kyllästyttää kun uralla on ollut pitkään.
- maisemakonttorit ovat työympäristönä kaikkea muuta kuin ihanteellisia (joo, ei pitäisi valittaa jos joku on samaan aikaan puhdistamassa öljysäiliötä sisältä päin tai kaapimassa henkilön jäänteitä junaradalta)