Lapset sanoi jotain joka sai minut romahtamaan
Yksi lapsista sanoi että olen melkein sellainen äiti joka ei huolehdi lapsistaan. Kysyin ihmeissäni että miksi sanot noin? Hän sanoi että olen vaan sellainen. Että olen laittanut heidät pienenä vessaan rauhoittumaan jos ei ole ollut kunnolla.
Sanoin että olen kun muu ei ole auttanut ja se ei tarkoita ettenkö huolehdi. Lapsi sanoi että niin ei saa tehdä nykyään.
Toinen lapsi yhtyi tähän ja sanoi että olen heidän ollessa pieniä ottanut heitä kovasti kiinni niin että on sattunut. Ja yhtyi siihen että en kuulemma huolehdi heistä.
Sanoin että se on voinut tuntua kovalle mutta jos te esimerkiksi lyötte koiraa ja kiellän eikä se lopu niin silloin olen ottanut jämäkästi kädestä kiinni ja vetäissyt pois koiran luolta ja komentanut samalla.
Tuli niin hirveä olo että lapset ajattelee noin. Olen joutunut kasvattamaan heidät yksin lähes kokonaan ilman apua. Kuunnellut kritiikkiä jos yrittänyt saada hetken omaa aikaa kun olin luultavasti masentunut toisen lapsen syntymän aikaan, en edes muista siitä ajasta mitään paitsi kuvia katsomalla pieniä hetkiä. Kuunnellut piilo syyttelyä omalta äidiltä joka ei nähnyt miten paljon tein, näki vaan mitä jätin tekemättä kun kävimme vanhempieni luona ja ajattelin josko siellä saisi apua ja hölläsin jolloin äitini valitti että en ole lasteni kanssa tarpeeksi. Hän ei huomannut eikä huomaa edelleenkään kaikkea mitä teen lasten kanssa tai niiden eteen.
Olen taistellut että saan rahaa, että saan lapsille luistimia, pyörää, suksia, vaatteita. Töissä käyminen ei ole ollut helppoa kun pitää yksin pyörittää arki ja ei ole työpaikat ja hoitopaikat olleet lähekkäin. Olen aina ollut lapsille tukena ja turvana jokapaikassa, yrittänyt opettaa positiivisuutta ja olemaan kaikille ystävällisiä ja kilttejä. Olen valvonut öitä kun lapset sairastanut, kerännyt useasti pulloja että saa herkkuja tai pääsee elokuviin tai muuta kivaa. Olen antanut koko elämäni, heidän vuokseen että heillä olisi kaikki hyvin eikä se haittaa pätkääkään. En välitä mistään muusta niin paljon kuin lapsistani.
Tuntuu niin äärettömän pahalta että he sanoin noin tai ajattelee noin. Heidän isä näkee heitä silloin jos jaksaa ja kuorii parhaat palat kakun päältä kun minä teen ihan kaiken aina vaikken jaksaisikaan. Olen luullut että lapset huomaa kaiken mitä minä olen tehnyt ja teen ja että heille on päivän selvää että rakastan yli kaiken. Mutta nyt heidän mielestä en huolehdi heistä. Ja isi ei ole koskaan ollut ilkeä. En kestä tätä oloa 😭
Mitä voin tehdä? Ylireagoinko? Olenko tehnyt väärin?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Isä sai minun lapseni kerran kääntymään minua vastaan ja sain täyslaidallisen. Kuitenkin jollain kohdalla sitten pyysi anteeksi ja sanoi että tietää että isänsä oli puhunut ihan potaskaa. Lapsesi kyllä ymmärtävät mitä teet heidän eteensä, ja jos ovat tarpeeksi vanhoja niin voit kyllä kertoa sen rehellisesti heille ja kertoa myös mitä isänsä ei tee.
Juurikin noin! Tosiasiat pysy tosiasioina.
Meidän aikuinen, lähes kolmikymppinen lapsemme sanoo meitä paskoiksi vanhemmiksi. Hän valmistui juuri työttömäksi ja tarvitsee meidän taloudellista tukeamme kuukausittain mm. vuokraan yms., mihin tuet ei ihan riitä. Hän kritisoi meitä jatkuvasti. Mikään ei ole hyvin. Olen täysin uupunut tilanteeseen. Täällä moni sanoo, että kyllä lapsi myöhemmin ymmärtää ja arvostaa mutta milloinka myöhemmin?
Ihan kauhein marttyyrivamhempi mitä lapset voivat saada. "Minä olen elämäni uhrannut teidän edestä..." Omg!
Lasten kasvatus ei ole yhden ihmisen hommaa.
"Olen antanut koko elämäni". Ei näin. Minkä marttyyrikruunun kuvittelit saavasi palkinnoksi?
Lapsesi ovat vähitellen itsenäistymässä ja kritiikki sinua kohtaan helpottaa heitä tämän kehitysvaiheen läpikäymisessä. Uhrautuvan äidin tulisi ymmärtää ja antaa lastensa irrottautua helmoistaan. Eikä takertua heihin kouristuksenomaisesti, mennen rikki pienestäkin kritiikistä ja manipuloiden heitä ajattelemaan, kuinka mahtava ja uhrautuva äiti meillä olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylireagoit!! Kuulostaa hyvältä äidiltä, sellaiselta leijonaemolta, joka taistelee omiensa puolesta! Lapset taitaa olla aika nuoria vielä? Osaavat varmaan vasta myöhemmin kertoa sen arvostuksen, jota kyllä aivan varmasti ainakin myöhemmin löytyy! Epäkiitollista työtähän lastenkasvatus on, etenkin tiettyinä aikoina, et ole ainoa joka sen on saanut tuta. Mutta älä anna tuon asian jämähtää päähän nyt yhtään, ihan höpöhöpöä erittäin todennäköisesti tuollaiset puheet lapsilta varsinkin tietyssä iässä! Ja voivat vaan kiusoitella, eivät tajya että voi satuttaa oikeasti
Kiitos, tämä helpotti oloa! Yritän olla välittämättä. Ovat vielä nuoria. Mutta ainakin tosissaan he väittivät eivät kiusoitelleet.
No on se tähän mennessä ainakin sujunut tosi hyvin. :P
Silti pidit koiraa, vaikka lapsesi löivät sitä, eivätkä siitä pitäneet. Luultavasti koirasi oli huonosti koulutettu häirikkö. Eikä rahakaan riittänyt kaikkeen lapsille tarpeelliseen mutta koira piti hankkia? Mitä vit*ua mä just luin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi melkein romahdit siitä, että lapsesi kertoo rehellisesti, millaisena koki sen lapsuuden, jota sinä väität hyväksi? Lapsillesi se oli kärsimys.
Juu mutta anonyymit randot voivat tilannetta tuntematta kuitenkin vapauttaa hänet paitsi syyllisyydestä myös kurssin korjaamisen tarpeesta. Kätsyä, eikö? :0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että lapset ymmärtää isompana. Ehkä taisin ylireagoida kun tuli niin yllättäen nuo sanat. Vielä kun tänään ollut mielestäni erityisen kiva päivä kun saatoin lapset kouluun, koulun jälkeen käytiin kaupoilla ja saivat valita mieluisia kyniä ja kumeja ja muita pikku tarvikkeita kouluun. Yhdessä päällystettiin vuoden ensimmäiset kirjat ja se oli hauskaa ja naurettiin kun tuli ruttuja. Käytiin kävelyllä ja sitten vaan oltiin ja juteltiin. Mietittiin mitä olisi kiva tehdä vielä tänävuonna. Sitten yhtäkkiä lapset sanovat noin, tuntui tosi pahalta. Mutta kiitos teidän kommenteista ne auttoi. Kiitos!
Ai ne oli näin pieniä vielä. Outo tuo "et huolehdi meistä". Melkein kuin olisi laitettu sanoja suuhun ulkopuolelta..
Ajattelin juuri samoin, että lapsesi ovat kuulleet tuollaista jonkun kaveri sanovan ja sitten itse toistavat sitä. Heistä tuollainen voi tuntua aikusmaiseltä. Luulevat olevansa iha jopa fiksuja,, tuli tuo jo aiemmin tuossa mieleeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat oikeassa. Lapseen ei ole enää vuosikausiin saanut käydä käsiksi ja tuollainen vessaan sulkeminen on aivan sairasta.
Täällä saat todennäköisesti vaan positiivisia kommentteja kasvatuksestasi. Tämä johtuu siitä, että monet äidit kohtelevat lapsiaan väkivaltaisesti. Tälläisten äitien kohtelu lapsiaan kohtaan on samankaltaista kuin väkivaltaisten miesten kohtelu kumppaniaan kohtaan. Todella harvinaista mieheltäkään on silti lukita naista johonkin huoneeseen.
Miksi mies lukitsisi naisen johonkin huoneeseen?
Harvinaista se onkin, mutta varmaankin haluaa osoittaa vaan voivansa. Parempi kysymys kuitenkin on miksi äiti lukitsee täysin puolustuskyvyttömän lapsen vessaan? Tähän ei yksinkertaisesti voi olla mitään hyväksyttävää syytä. Tuollaista käytöstä ei pidä eikä saa hyväksyä keneltäkään!
Pienet lapset eivät näe uhrauksia, he näkevät hyvin kapeakatseisen alueen. Jos esim otetaan kädestä kiinni ettei lyö koiraa. He eivät vielä näe pullojen keräämistä elokuvia varten, tai töiden tekemistä jotta olisi rahaa ruokaan. He näkevät yleensä vain sen, mitä vanhempi sanoo tai tekee heille. Helposti toisesta vanhemmasta, tässä tapauksessa isästä, tulee kivempi kun hänen seurassaan on vain kivoja asioita. Kyllä nämä lapset aikuisena sitten ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että lapset on laitettu jäähylle paikkaan, jossa pysyvät. Jäähy oli supernannyn oppeja, joita silloin pidettiin niin edistyksellisenä, kun tajttiin jo fyysisen kurituksen olevan väärin. Seuraavan sukupolven mielestä nykykasvatus on taas väärin.
Supernanny ei sulkenut ketään vessaan!
No ei todellakaan sulkenut ketään mihinkään. Ei olisi sellaista ohjelmaa televisiossa kauaa näytetty ja supernanny olisi nopeasti canceloitu. Tarvitsee olla todella sairas mieleltään, kun sulkee lapsia lukittuun paikkaan. SAIRASTA!
Supernanny laittaa useinkin lapsen jäähylle. Se on ihan sama onko se vessa, tai oma huone. Ette ole katsonu ohjelmaa.komento on kova ja hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat oikeassa. Lapseen ei ole enää vuosikausiin saanut käydä käsiksi ja tuollainen vessaan sulkeminen on aivan sairasta.
Täällä saat todennäköisesti vaan positiivisia kommentteja kasvatuksestasi. Tämä johtuu siitä, että monet äidit kohtelevat lapsiaan väkivaltaisesti. Tälläisten äitien kohtelu lapsiaan kohtaan on samankaltaista kuin väkivaltaisten miesten kohtelu kumppaniaan kohtaan. Todella harvinaista mieheltäkään on silti lukita naista johonkin huoneeseen.
Miksi mies lukitsisi naisen johonkin huoneeseen?
Harvinaista se onkin, mutta varmaankin haluaa osoittaa vaan voivansa. Parempi kysymys kuitenkin on miksi äiti lukitsee täysin puolustuskyvyttömän lapsen vessaan? Tähän ei yksinkertaisesti voi olla mitään hyväksyttävää syytä. Tuollaista käytöstä ei pidä eikä saa hyväksyä
Miten sinun mielestäsi kyseisessä tilanteessa olisi pitänyt toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtona oli vessa tai selkäsauna. Kumpi kuulostaisi lasten mielestä paremmalta nyt?
Mutta todellisuudessa, eipä meille kaikille ole opetettu mitään rakentavaa tapaa hoitaa asioita. Minäkin 1980-luvun alussa syntynyt kasvatin itseni. Sitten olenkin itse yhtäkkiä äiti ja koko homma pitää aloittaa käytännössä tyhjästä.
Nykyään on some ja näkee erilaisia tapoja miten asiat voi hoitaa. Minulla omien lasten kanssa suurinpiirtein ainoa kriteeri oli, että lyödä ei saa.
Seuraava sukupolvi on taas viisaampi 🥰
Mietippä sitä,,, ai on viisaampi. Koko perhe tuijottaa älypuhelinta,,,haloo,,, missä viisaus.HERÄTKÄÄ JO.
Mielestäni ylireagoit, eikä lasten olisi juuri nyt hyvä olla luonasi. Voisiko lapset olla vähän pidempään isällään ja sinä hakisit apua mielenterveyteesi?
Vierailija kirjoitti:
Meidän aikuinen, lähes kolmikymppinen lapsemme sanoo meitä paskoiksi vanhemmiksi. Hän valmistui juuri työttömäksi ja tarvitsee meidän taloudellista tukeamme kuukausittain mm. vuokraan yms., mihin tuet ei ihan riitä. Hän kritisoi meitä jatkuvasti. Mikään ei ole hyvin. Olen täysin uupunut tilanteeseen. Täällä moni sanoo, että kyllä lapsi myöhemmin ymmärtää ja arvostaa mutta milloinka myöhemmin?
No ei se mikään automaatio ole, että arvostaa, jos ei ole mitään arvostettavaa. Nuo kommentit on niille jotka sen ovat ansainneet. Jos aikuinen mies käyttäytyy noin niin tuskin mitään syytä on. Olet kynnysmatto, ja sen opettanut lapsellesi, samalla pilannut tulevaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylireagoit!! Kuulostaa hyvältä äidiltä, sellaiselta leijonaemolta, joka taistelee omiensa puolesta! Lapset taitaa olla aika nuoria vielä? Osaavat varmaan vasta myöhemmin kertoa sen arvostuksen, jota kyllä aivan varmasti ainakin myöhemmin löytyy! Epäkiitollista työtähän lastenkasvatus on, etenkin tiettyinä aikoina, et ole ainoa joka sen on saanut tuta. Mutta älä anna tuon asian jämähtää päähän nyt yhtään, ihan höpöhöpöä erittäin todennäköisesti tuollaiset puheet lapsilta varsinkin tietyssä iässä! Ja voivat vaan kiusoitella, eivät tajya että voi satuttaa oikeasti
Kiitos, tämä helpotti oloa! Yritän olla välittämättä. Ovat vielä nuoria. Mutta ainakin tosissaan he väittivät eivät kiusoitelleet.
Joku on puhunut sinusta pahaa lapsille.
Isovanhempi? Isänsä?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiselle kolmikymppiselle sanoisin, että maailma on töitä töynnä. Jos ei pääse mihin kelpaisi on otettava se homma mihin rahkeet riittää. En todellakaan antaisi euroja palkkioksi haukkumisesta,, en siis yhtään. Paras hankkia oma asunto ja ottaa just se työ mitä on. Ei voi valita. Ei kukaan valmistu työttömäksi. Laiskaksi voi valmistua. Ei raha puussa kasva.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ylireagoit, eikä lasten olisi juuri nyt hyvä olla luonasi. Voisiko lapset olla vähän pidempään isällään ja sinä hakisit apua mielenterveyteesi?
Jep. hyvä idea. Kaunkohan se isä mahtaa jaksaa olla se kiva vanhempi, kun kaatuu säännöllinen arki pyykkivuorineen ruuanlaittoineen kouluvaatehuolineen niskaan...:D
Vierailija kirjoitti:
Onko lapset kenties lukeneet tätä palstaa, 70-luvun äidit ketjua varsinkin xD
Valtaosa suomalaisista ei lue Vauva-palstaa. Suurin osa ei edes tiedä, että palsta on olemassa.
Miten olet noin hajalla palautteesta ja miten olet selvinnyt tähän saakka? Etkö ole koskaan kokenut tehneesi väärin? Oliko tämä ensimmäinen kerta kun lapset antavat palautetta???
Moni vanhempi tekee jotain mitä katuu. Minusta on hyvä jos jälkikasvu antaa palautetta, rankkaakin. Nuo ovat erittäin hyviä hetkiä keskustella asioista. Mutta tuo uhriutuminen tekstisi lopussa on lapsellista, ihan kuin et itse olisi lainkaan kehittynyt ihmisenä ja vanhempana.