Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset sanoi jotain joka sai minut romahtamaan

Vierailija
07.08.2025 |

Yksi lapsista sanoi että olen melkein sellainen äiti joka ei huolehdi lapsistaan. Kysyin ihmeissäni että miksi sanot noin? Hän sanoi että olen vaan sellainen. Että olen laittanut heidät pienenä vessaan rauhoittumaan jos ei ole ollut kunnolla.

Sanoin että olen kun muu ei ole auttanut ja se ei tarkoita ettenkö huolehdi. Lapsi sanoi että niin ei saa tehdä nykyään.

Toinen lapsi yhtyi tähän ja sanoi että olen heidän ollessa pieniä ottanut heitä kovasti kiinni niin että on sattunut. Ja yhtyi siihen että en kuulemma huolehdi heistä. 

Sanoin että se on voinut tuntua kovalle mutta jos te esimerkiksi lyötte koiraa ja kiellän eikä se lopu niin silloin olen ottanut jämäkästi kädestä kiinni ja vetäissyt pois koiran luolta ja komentanut samalla.

Tuli niin hirveä olo että lapset ajattelee noin. Olen joutunut kasvattamaan heidät yksin lähes kokonaan ilman apua. Kuunnellut kritiikkiä jos yrittänyt saada hetken omaa aikaa kun olin luultavasti masentunut toisen lapsen syntymän aikaan, en edes muista siitä ajasta mitään paitsi kuvia katsomalla pieniä hetkiä. Kuunnellut piilo syyttelyä omalta äidiltä joka ei nähnyt miten paljon tein, näki vaan mitä jätin tekemättä kun kävimme vanhempieni luona ja ajattelin josko siellä saisi apua ja hölläsin jolloin äitini valitti että en ole lasteni kanssa tarpeeksi. Hän ei huomannut eikä huomaa edelleenkään kaikkea mitä teen lasten kanssa tai niiden eteen.

Olen taistellut että saan rahaa, että saan lapsille luistimia, pyörää, suksia, vaatteita. Töissä käyminen ei ole ollut helppoa kun pitää yksin pyörittää arki ja ei ole työpaikat ja hoitopaikat olleet lähekkäin. Olen aina ollut lapsille tukena ja turvana jokapaikassa, yrittänyt opettaa positiivisuutta ja olemaan kaikille ystävällisiä ja kilttejä. Olen valvonut öitä kun lapset sairastanut, kerännyt  useasti pulloja että saa herkkuja tai pääsee elokuviin tai muuta kivaa. Olen antanut koko elämäni,  heidän vuokseen että heillä olisi kaikki hyvin eikä se haittaa pätkääkään. En välitä mistään muusta niin paljon kuin lapsistani.

Tuntuu niin äärettömän pahalta että he sanoin noin tai ajattelee noin. Heidän isä näkee heitä silloin jos jaksaa ja kuorii parhaat palat kakun päältä kun minä teen ihan kaiken aina vaikken jaksaisikaan. Olen luullut että lapset huomaa kaiken mitä minä olen tehnyt ja teen ja että heille on päivän selvää että rakastan yli kaiken. Mutta nyt heidän mielestä en huolehdi heistä. Ja isi ei ole koskaan ollut ilkeä. En kestä tätä oloa 😭 

Mitä voin tehdä? Ylireagoinko? Olenko tehnyt väärin? 

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että lapset on laitettu jäähylle paikkaan, jossa pysyvät. Jäähy oli supernannyn oppeja, joita silloin pidettiin niin edistyksellisenä, kun tajttiin jo fyysisen kurituksen olevan väärin. Seuraavan sukupolven mielestä nykykasvatus on taas väärin. 

Supernanny ei sulkenut ketään vessaan!

No ei todellakaan sulkenut ketään mihinkään. Ei olisi sellaista ohjelmaa televisiossa kauaa näytetty ja supernanny olisi nopeasti canceloitu. Tarvitsee olla todella sairas mieleltään, kun sulkee lapsia lukittuun paikkaan. SAIRASTA!

Vierailija
42/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ja teinin on ihan normaalia kritisoida vanhempiaan. Vai onko olemassa ainuttakaan ihmistä, joka ei olisi pitänyt vanhempia paskoina ihmisinä teini-iässä? Vasta aikuisena tajuaa syy-yhteyden siihen, miten on kulloinkin toimittu.

Älä parjaa itseäsi, ap. Ole armollinen itsellesi, ja jatka lastesi kasvattamista tiukalla rakkaudella.

Mä olin murrosiässä sellainen, että kettuilin ja ivailin äitiäni. Kerran hän sitten karjaisi okein kovasti, että nyt saa riittää. Ja otin opikseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapsesi sanovat tuollaisia asioita ääneen, kertoo että olet onnistunut vanhempana äärimmäisen hyvin! Ja kertomasi perusteella vielä erittäin vaativissa olosuhteissa. Vaatii lapselta rohkeutta ja avoimuutta ylipäätään reflektoida omia kokemuksiaan negatiivisessa valossa, ja sitten vielä kertoa niistä vanhemmalle. Se kertoo, että lapsesi pystyvät sisällyttämään elämäntarinaansa myös huonoja ja ikäviä asioita, ilman että ne uhkaavat heidän kokonaishyvinvointiaan tai perusturvaa. Ellei näin olisi, niin he eivät noita muistojaan ottaisi esille. Ota tämä mahdollisuutena vahvistaa heitä vielä lisää hyväksymällä ja ymmärtämällä heidän kokemuksensa. Voit kertoa että välillä hyviä vaihtoehtoja ei tunnu olevan, ja virheitä tapahtuu, ja olet niistä pahoillasi. Kerro myös miten ylpeä ja iloinen olet siitä, että he jakavat kanssasi kokemuksensa, ja rohkaise tekemään niin jatkossakin. Syyllisyys on kuitenkin turhaa, kaiken kertomasi

Tämä. Itse en uskalla vielä lähes viisikymppisenäkään kertoa vanhemmilleni missä kaikessa meni pieleen. En takuulla uskalla ikinä. Olen myös itse ollut lastenhoitajana perheessä, jossa lapset pelkäsivät vanhempiaan niin, että ainoastaan mielistelivät heitä. Minulle uskalsivat puhua avoimesti. Tärkeää onkin, että uskaltavat edes jollekin. Ja ihannetilanteessa nimenomaan omalle vanhemmalleen.

Vierailija
44/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapsesi sanovat tuollaisia asioita ääneen, kertoo että olet onnistunut vanhempana äärimmäisen hyvin! Ja kertomasi perusteella vielä erittäin vaativissa olosuhteissa. Vaatii lapselta rohkeutta ja avoimuutta ylipäätään reflektoida omia kokemuksiaan negatiivisessa valossa, ja sitten vielä kertoa niistä vanhemmalle. Se kertoo, että lapsesi pystyvät sisällyttämään elämäntarinaansa myös huonoja ja ikäviä asioita, ilman että ne uhkaavat heidän kokonaishyvinvointiaan tai perusturvaa. Ellei näin olisi, niin he eivät noita muistojaan ottaisi esille. Ota tämä mahdollisuutena vahvistaa heitä vielä lisää hyväksymällä ja ymmärtämällä heidän kokemuksensa. Voit kertoa että välillä hyviä vaihtoehtoja ei tunnu olevan, ja virheitä tapahtuu, ja olet niistä pahoillasi. Kerro myös miten ylpeä ja iloinen olet siitä, että he jakavat kanssasi kokemuksensa, ja rohkaise tekemään niin jatkossakin. Syyllisyys on kuitenkin turhaa, kaiken kertomasi

Kiitos sinulle.

En ole ap, mutta kuulosti tutulta. Nuorin lapseni oli 12v, kun alkoi syyttää mua kaikesta. Ei mitään huutoa tai ovien paiskomista, vaan tuollaista puhetta miten olen suurinpiirtein pilannut hänen koko elämänsä, kun olen tehnyt asioita x ja y, ja yhtään en ole välittänyt jne. Varmaan vuoden ajan juteltiin tosi paljon ja oli rankkaa, kun aiheet oli aika raskaita aina. Nyt lapsi on 15v ja oma iloinen itsensä taas ja meillä on hyvät välit. Silloin mietin itsekin, että ehkä tämä kaikki vielä lähentää, ja toki hyvä, että sanoo mitä mielessä on. Mutta kuten sanottu, ei ollut helppoa. No, eihän vanhemmuus ole. Tai ihmissuhteet.

Vierailija
45/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet toiminut lastesi parhaaksi ja olet hyvä äiti heille.

Jätä lastesi puhe ymmärtämättömyyden piikkiin, varsinkin teineiltä tuota kuulee.

Nämä nega-vihakommentit täällä voi ohittaa, keskity kannustaviin ja asiallisiin palautteisiin.

Hyvää jatkoa!

Vierailija
46/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että lapset on laitettu jäähylle paikkaan, jossa pysyvät. Jäähy oli supernannyn oppeja, joita silloin pidettiin niin edistyksellisenä, kun tajttiin jo fyysisen kurituksen olevan väärin. Seuraavan sukupolven mielestä nykykasvatus on taas väärin. 

No ei todellakaan sulkenut ketään mihinkään. Ei olisi sellaista ohjelmaa televisiossa kauaa näytetty ja supernanny olisi nopeasti canceloitu. Tarvitsee olla todella sairas mieleltään, kun sulkee lapsia lukittuun paikkaan. SAIRASTA!

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
47/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä Ap:ta arvostelevat ihmiset täällä ovat luonteeltaan niin tuomitsevia ja ihmisiä arvattavia, että heidän lapsensa todennäköisesti tekevät aina vanhemman tahdon mukaan. Sitten on helppo nostaa itsensä muiden yläpuolelle ja kertoa ettei ikinä ole lapsiaan kohdellut millään lailla kaltoin, vaikka oikeasti vihamielinen suhtautuminen muihin ihmisiin on lapsillekin merkki siitä, että omien negatiivisten tunteiden näyttäminen tai edes niiden tunteminen johtaa rakkauden menetykseen. Tunnen useampiakin tälläisiä perheitä, joissa lapset käyttäytyvät kuin enkelit, ja vanhemmat ottavat tästä kunnian ja arvostelevat muita. Oikeasti hyvä käytös johtuu vain siltä, että oma minuus on pakko tukahduttaa jotta kelpaa vanhemmalle. 

Turvallisessa ja hyväksyvässä kodissa kasvaneet lapset todellakin haastavat vanhempiaan välillä siihen pisteeseen, että vessaan laittaminen tulee kysymykseen. Mistään ei synny mielikuvaa että lapset olisivat siellä olleet lukittuina, vaan ei-toivottu käytös on tällä tavalla saatu katkaistua. Ihan yleistä ja inhimillistä.

Vierailija
48/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene tuohon juttuun mukaan. Pysyt päätöksiesi takana. Se ei tee lapsen psyykelle hyvää, että huomaavat, että pääsevät niskan päälle jotenkin manipuloimalla. En nyt puolusta kädestä nappaisemista, vaan katson asiaa siltä kantilta, että nykyään lapset ottaa perheissä vallan silloin kuin siltä tuntuu. Se EI tuo turvallisuutta lapsen elämään. 

Vierailija
49/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla sanot lapsillesi, että teidän perheessä on ollut sääntöjä ja kuria ja niin on jatkossakin. Sitten kun ovat itse vanhempia voivat kasvattaa omat lapsensa niin kuin haluavat. Älä anna lasten kävellä ylitsesi ja syytellä sinua aiheetta.

Vierailija
50/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap olisi tehnyt virheen, kun on kasvattanut lapsiaan? Miksi hänen tulisi olla pahoillaan? Tuollaisten lässyvanhempien lapset kävelevät heidän ylitseen. Lapselle tulee turvaton olo, kun äiti on alistuva tossukka. Mutta lapsiahan ja heidön parastaan sinä et taida ajatellakaan.

Vierailija
51/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat oikeassa. Lapseen ei ole enää vuosikausiin saanut käydä käsiksi ja tuollainen vessaan sulkeminen on aivan sairasta.

Täällä saat todennäköisesti vaan positiivisia kommentteja kasvatuksestasi. Tämä johtuu siitä, että monet äidit kohtelevat lapsiaan väkivaltaisesti. Tälläisten äitien kohtelu lapsiaan kohtaan on samankaltaista kuin väkivaltaisten miesten kohtelu kumppaniaan kohtaan. Todella harvinaista mieheltäkään on silti lukita naista johonkin huoneeseen.

Pahempaa, koska se kohdistuu viattomaan lapseen. Nykyään vain naisten etuoikeudet on muotia, eikä lapsilla ole edes peruslaatuisia ihmisoikeuksia.

Ok voin jättää kasvatusvastuun isälle. 

Hetkinen, mihin se nyt meni? 

Vierailija
52/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat oikeassa. Lapseen ei ole enää vuosikausiin saanut käydä käsiksi ja tuollainen vessaan sulkeminen on aivan sairasta.

Täällä saat todennäköisesti vaan positiivisia kommentteja kasvatuksestasi. Tämä johtuu siitä, että monet äidit kohtelevat lapsiaan väkivaltaisesti. Tälläisten äitien kohtelu lapsiaan kohtaan on samankaltaista kuin väkivaltaisten miesten kohtelu kumppaniaan kohtaan. Todella harvinaista mieheltäkään on silti lukita naista johonkin huoneeseen.

Miksi mies lukitsisi naisen johonkin huoneeseen?

Vierailija
53/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hihih. Mahtaako sulla olla lapsia ollenkaan... me oltiin ainakin siskon kanssa sellaisia kauhukakaroita, ettei vanhemmat oo paljon muuta voineet. 

Saatettiin karata yöpaitasillamme ulos ovesta tai pistää paikkoja paskaksi. Kato siinä vaan kiltisti sivusta. 🤭

Kyllä, on taidettu joskus laittaa rappuun jäähylle, enkä ole siitä traumatisoitunut.

Vierailija
54/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulkee lapsia lukittuun paikkaan. Teilläkö vessa lukitaan ulkoa päin eikä sisältä? Missä on edes sanottu että lapsi suljettu jonnekin? Lähtikö nyt mielikuvitus vähän laukalle, lähtikö? :) 

Vierailija
55/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon että lapset ymmärtää isompana. Ehkä taisin ylireagoida kun tuli niin yllättäen nuo sanat. Vielä kun tänään ollut mielestäni erityisen kiva päivä kun saatoin lapset kouluun, koulun jälkeen käytiin kaupoilla ja saivat valita mieluisia kyniä ja kumeja ja muita pikku tarvikkeita kouluun. Yhdessä päällystettiin vuoden ensimmäiset kirjat ja se oli hauskaa ja naurettiin kun tuli ruttuja. Käytiin kävelyllä ja sitten vaan oltiin ja juteltiin. Mietittiin mitä olisi kiva tehdä vielä tänävuonna. Sitten yhtäkkiä lapset sanovat noin, tuntui tosi pahalta. Mutta kiitos teidän kommenteista ne auttoi. Kiitos!

Teillä on ollut koko ajan vain erityisen kivaa. Ei kukaan sellaista jaksa. Vaaditko lapsiltasi mitään?

Vierailija
56/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtona oli vessa tai selkäsauna. Kumpi kuulostaisi lasten mielestä paremmalta nyt? 

Mutta todellisuudessa, eipä meille kaikille ole opetettu mitään rakentavaa tapaa hoitaa asioita. Minäkin 1980-luvun alussa syntynyt kasvatin itseni. Sitten olenkin itse yhtäkkiä äiti ja koko homma pitää aloittaa käytännössä tyhjästä. 

Nykyään on some ja näkee erilaisia tapoja miten asiat voi hoitaa. Minulla omien lasten kanssa suurinpiirtein ainoa kriteeri oli, että lyödä ei saa. 

Seuraava sukupolvi on taas viisaampi 🥰

Niin ja voit sanoa, että olet tosissasi pahoillasi, että et ole osannut toimia paremmin. Kyllä se siitä. Kuuntele lapsiasi nyt. 

Miten ap olisi toiminut paremmin?

Vierailija
57/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon että lapset ymmärtää isompana. Ehkä taisin ylireagoida kun tuli niin yllättäen nuo sanat. Vielä kun tänään ollut mielestäni erityisen kiva päivä kun saatoin lapset kouluun, koulun jälkeen käytiin kaupoilla ja saivat valita mieluisia kyniä ja kumeja ja muita pikku tarvikkeita kouluun. Yhdessä päällystettiin vuoden ensimmäiset kirjat ja se oli hauskaa ja naurettiin kun tuli ruttuja. Käytiin kävelyllä ja sitten vaan oltiin ja juteltiin. Mietittiin mitä olisi kiva tehdä vielä tänävuonna. Sitten yhtäkkiä lapset sanovat noin, tuntui tosi pahalta. Mutta kiitos teidän kommenteista ne auttoi. Kiitos!

Oletko lapsillesi kiva kaveri?

Vierailija
58/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapset kenties lukeneet tätä palstaa, 70-luvun äidit ketjua varsinkin xD

HAH HAH! Palstamammat saavat maistaa omaa lääkettään. Näin se menee, elämässä.

Vierailija
59/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet maailman PARAS ÄITI lapsillesi. Älä vaan jää miettimään noita lasten sanomisia. Meillä on perusperhe, lapset nyt jo neli-viiskymppisiä. Aivan hyvin voin ajatella ,että ovat minulle sanoneet sitä ja tätä, siis vähemmän mukavaa. Minulla on ollut mies rinnalla ,mutta vastuu on loppuviimein ollut minulla kaiken huolehtimisessa. 

Sinä olet lähes yksin kaiken handlannut. Se on vaan niin kumma, ettei sitä isää koskaan haukuta, vaikka ei tee paljoakaan lasten eteen.

Ajattele ap, niinkuin minäkin. Me äidit ollaan ihan tavallisia tuntevia ihmisiä. Voit mielessäsi suuttua ja ajatella lapsistasi miten he ovatkaan kiittämättömiä ,mutta näin se aina menee. Jatkossa se menee niin, että se lapsi joka sinua moittii ,hänestä pidät jatkossakin vähemmän ja se kenen kanssa käy enemmän yksiiin ,on aikuisenakin mukavampi. Usein tosiaan unohdetaan se tosiasia , että me PERUSTAVALLISET ÄIDIT olemme ihmisiä kaikkine hyvine ja huonoine puolineen ja niin ovat lapsemmekin. Joku on rakkaampi ,kuin toinen. Sitä on turha kieltää 

Hyvää yötä ap, rauhaisaa unta.

Vierailija
60/110 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tehnyt mitään väärin. Olen hyvä äiti , vaikka olen todella suuttunut lapsilleni, tukistanut , sanonut vihaspäissäni pahasti ja kaikkea . Se on ollut elämää. Ei kukaan äiti ole pyhimys.Ei muuten ne ihanat lapusukaisemmekaan. Osaava sanoa ilkeästi ,kun ovat siinä iässä. Kestetään me. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme