Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintotuki on ihan naurettava, ei sillä saa edes normaalia vuokraa maksettua

Vierailija
07.08.2025 |

Opintotuki on yksin asuvalle täysi-ikäiselle nykyään 279e/kk ja opintotuen asumislisä 290e/kk. Vuokrani on perus 700e/kk Vantaalla, eikä ole mikään uusi eikä hienolla alueella edes. Halvempaa en ole löytänyt.

Miten tuolla opintotuella on muka tarkoitus elää, kun ei se edes vuokraan riitä? Tosi paljon joo houkuttelee opiskelu, kun työttömänä saisin asumistuen 380e/kk ja työmarkkinatuen 600e/kk.

Kiva valmistua isot opintolainat niskassa, kun on ollut pakko syödä. Ja työllistyminen ei silti ole varmaa.

Töitä ei löydy ahkerasta hakemisesta huolimatta, ja varsinkin kun opiskelee niin ei voi ottaa sellaista työtä vastaan missä menee työaika ja koulun tunnit päällekkäin.

Ja miten Suomessa on muka ilmaista opiskella, kun joudut maksamaan koulut ja tarvikkeet ym kaikki itse? Nuorikin olen vielä.

Kommentit (199)

Vierailija
41/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö opiskelijat tee enää minkäänlaisia töitä opiskelunsa ohessa? 

Et sitten ole sattunut kuulemaan, että maata vaivaa tällainen pieni massatyöttömyys. 

Vierailija
42/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HOAS:

Arentikuja 1, 1h

10.2 m

10 kpl

302 €

Oliko yhtään vapaana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku nimi sen jo sanoo "tuki", eli suomeksi tarkoittaa että ITSE rahoitat pääosan kustannuksista. Ei veromaksajien homma kustantaa kela-pummien elämää, oli työtön tai opiskelija. 

Vierailija
44/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö opiskelijat tee enää minkäänlaisia töitä opiskelunsa ohessa? 

Et sitten ole sattunut kuulemaan, että maata vaivaa tällainen pieni massatyöttömyys. 

Kyllä reippaalle nuorelle jotain osa-aikaisia hanttihommia löytyy.

Vierailija
45/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä mene opiskelemaan.

Haista persmokka persettä.

Vierailija
46/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EIhän opintotuella koskaan ole tarkoitettukaan maksella kalliita vuokria. Itse olin kesätöissä ja säästin siitä. Ja otin pienen opintolainan. 

Ennen oltiin soluasunnoissa tai hyvin vaatimattomassa alivuokralaishuoneessa.  Raha riitti kun ei ollut hedonista elämäntapaa, joka tuntuu olevalla vallalla tänään.

Vierailija
47/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat ovat asuneet aina hyvin vaatimattomasti. Aikanaan jossain jaetussa huoneessa, jota vuokrasi joku leskirouva. Sitten tuli soluasuminen. Mutta sepä ei nykyään enää kelpaakaan, vaan pitäisi opiskella ja asua kuin työssäkäyvä kansalainen. Itse soluasuneena en tunne mitään sympatiaa näitä kermakansalaisia kohtaan. 

Asun opiskelijana kaksiossa, jossa vuokra 420e. Solu olisi n. 70e halvempi niin jatkan mieluusti tätä kermaperseilyä :)

HOAS:in kämppä 290 euroa, joten on tuossa eroa 130 euroa. 

Vierailija
48/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on siinä mielessä ilmaista, että ei ole lukukausimaksuja. Eläminen, syöminen, asuminen ei ole ilmaista missään elämänvaiheessa. Missään maailman maassa ei opiskelija saa yhtä paljon rahaa yhteiskunnalta kuin suomessa. 

Vierailija
49/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluun. Ei kukaan vieras halua sinulle yksiötä maksaa. Kesällä töihin ja lainaa, totta kai. Jos et edes itse usko itseesi, miksi opiskelisit yhtään mitään?

Vierailija
50/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täytyy olla trolli tai todella vieraantunut elämästä. 700 euron oma vuokra-asunto?

Vierailija
51/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sellainen tilanne, että opiskelijoiden täytyy vain ottaa sitä opintolainaa ellei sitten saa jotain työtä mitä voi tehdä opiskelujen ohella ja opiskelun kärsimättä ja mistä voi tienata niin paljon ettei sitä lainaa tarvitse ottaa. Joillakin on niin hyvä tilanne,että pappa ja mamma ostavat asunnon missä opiskelija voi asua ilmaiseksi ja kenties vanhemmat/isovanhemmat jelppivät opiskelijaa muutenkin rahallisesti tai ovat keränneet vuosia rahaa lapsen opiskelua varten hänen säästötililleen. 

Vierailija
52/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat ovat asuneet aina hyvin vaatimattomasti. Aikanaan jossain jaetussa huoneessa, jota vuokrasi joku leskirouva. Sitten tuli soluasuminen. Mutta sepä ei nykyään enää kelpaakaan, vaan pitäisi opiskella ja asua kuin työssäkäyvä kansalainen. Itse soluasuneena en tunne mitään sympatiaa näitä kermakansalaisia kohtaan. 

Aika moni opiskelija käy töissä.

Vierailija
53/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on tällasta peliä

Siksipä meidän luokka päätti ettei yksikään äänestä persuja 😝😝😝😝

Vierailija
54/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täytyy olla trolli tai todella vieraantunut elämästä. 700 euron oma vuokra-asunto?

Minä asuin opiskelijana 980€/kk vuokra-asunnossa ja Kela maksoi suurimman osan vuokrasta.

Vierailija
55/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normivanhemmat auttaa lastaan jos opiskelee tosissaan ammattiin. Kyllähän kotona-asumisestakin tuli kuluja niin varmasti 100-200 € / kk pitää löytyä nuoren tukemiseen tärkeässä elämänvaiheessa

.

Vierailija
56/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyopiskelijat ei ymmärrä, ettei ennenkään ole opiskeluaikaista elantoaan voinut kokonaan muilla maksattaa. Lainaa se piti 80-luvullakin ottaa ja jättää bussiliput ostamatta ja kävellä kaikki matkat. Itse kävelin joka päivä 4 km oppilaitokselle ja toiset 4 km takaisin eli 8 km joka päivä. Edes 30 asteen pakkasella ei ollut varaa bussiin. Raha riitti juuri ja juuri ruokaan ja viikonloppuisin junalippuun että pääsi viikonlopuksi kotiin pesemään pyykit. Junamatkan jälkeen loppumatka oli pakko liftata pimeässä ja sateessa painavan kassin kanssa. Todella riepoo nykynuorten valitus. Kaikki pitäisi saada yhteiskunnan pussista. Minua 10 v vanhemmilla ei ollut edes sitä valtion takaamaa opintolainaa mahdollista saada. Vieläkin on muuten kuitti tallessa opintolainan viimeisen takaisinmaksuerän maksusuorituksesta. 

Kylläpä on elämä ollut ankeaa ja katkeroittanut.

Vierailija
57/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin solussa, söin aina edullisen opiskelupaikan lounaan. Kuljin polkupyörällä kun ei ollut julkisiin varaa. Omasta autosta nyt puhumattakaan. Rahat oli aina kuun lopussa loppu ja mitään en ostanut paitsi halvinta ruokaa.

Ja olin tyytyväinen ettei tarvinnut ottaa opintolainaa kuten vanhempani joutuivat. Ajattelin että yhteiskunta oli avokätinen.

Vierailija
58/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin ja lopeta kitinä

Persu paska , teitä ei äänestä  enää yksikään nuori opiskelija .  Saatana.👹👹👹👹

Vierailija
59/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hankkia luottotietoihin merkintöjä, niin silloin voit opiskella toimeentulotuella eikä tarvitse nostaa yhtään lainaa.

Näinhän se menee

Vierailija
60/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kannattaisi opiskella. Ala lapiohommiin tms, sinusta ei tule muuta kuin suurisuinen kitisijä ja sellainen ei ole hyvä yhteiskunnan ylemmillä portailla.  Ihan ystävällinen neuvo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi