Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintotuki on ihan naurettava, ei sillä saa edes normaalia vuokraa maksettua

Vierailija
07.08.2025 |

Opintotuki on yksin asuvalle täysi-ikäiselle nykyään 279e/kk ja opintotuen asumislisä 290e/kk. Vuokrani on perus 700e/kk Vantaalla, eikä ole mikään uusi eikä hienolla alueella edes. Halvempaa en ole löytänyt.

Miten tuolla opintotuella on muka tarkoitus elää, kun ei se edes vuokraan riitä? Tosi paljon joo houkuttelee opiskelu, kun työttömänä saisin asumistuen 380e/kk ja työmarkkinatuen 600e/kk.

Kiva valmistua isot opintolainat niskassa, kun on ollut pakko syödä. Ja työllistyminen ei silti ole varmaa.

Töitä ei löydy ahkerasta hakemisesta huolimatta, ja varsinkin kun opiskelee niin ei voi ottaa sellaista työtä vastaan missä menee työaika ja koulun tunnit päällekkäin.

Ja miten Suomessa on muka ilmaista opiskella, kun joudut maksamaan koulut ja tarvikkeet ym kaikki itse? Nuorikin olen vielä.

Kommentit (199)

Vierailija
21/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 000e laina elämiseen ja vapaa-aikaan 3.5 vuodelle. Valmistut ajallaan niin laina tippuu 13 000 euroon. 13 000 euroa, että olet saanut opiskella, rellestää, syödä hyvin ja asua omillasi melkein 4 vuotta. 

Cheer up

Vierailija
22/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat ovat asuneet aina hyvin vaatimattomasti. Aikanaan jossain jaetussa huoneessa, jota vuokrasi joku leskirouva. Sitten tuli soluasuminen. Mutta sepä ei nykyään enää kelpaakaan, vaan pitäisi opiskella ja asua kuin työssäkäyvä kansalainen. Itse soluasuneena en tunne mitään sympatiaa näitä kermakansalaisia kohtaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on laittaa hakemus opiskelija-asuntosäätiölle. Mutta jono on joku 6-12kk.

Vierailija
24/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö opiskelijat tee enää minkäänlaisia töitä opiskelunsa ohessa? 

Vierailija
25/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää hakea toimeentulotukea lisäksi. Tiedän, ei ole järjen hiventä systeemissä.

Opintolaina lasketaan tuloksia, joten ei toimeentulotukeen jää todellakaan oikeutta.

Miksi ei? Minä käyn töissä ja saa toimeentulotukea. Tuskin opintolaina on minun palkan verran.

Vierailija
26/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää hakea toimeentulotukea lisäksi. Tiedän, ei ole järjen hiventä systeemissä.

Opiskelija voi saada toimeentulotukea vasta kun opintolainat on nostettu ja käytetty.

Sitten ne kannattaa nostaa ja käyttää

Vierailija
27/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi naurettavaa todellakin kun saa ilmaista vastiikketonta rahaa. Kyllä on naurettavaa!

Vierailija
28/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö opiskelijat tee enää minkäänlaisia töitä opiskelunsa ohessa? 

Eivät pääse. 

Vierailija
29/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin tarkoitettu halpaan soluasuntoon. Oma asunto sitten omilla rahoilla.

Suomessa ei ole solukämppiä 290 eurolla kuukaudessa. Ei ole.

Vierailija
30/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HOAS:

Arentikuja 1, 1h

10.2 m

10 kpl

302 €

Kato heti löytyi. Onneksi olkoon ap!

Vierailija
31/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai opintotuki ja asumislisä ole koskaan kattaneet kaikkia kuluja? Itse valmistuin 2010, ja tein töitä ja lisäksi jouduin ottamaan opintolainaakin.

Vierailija
32/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat ovat asuneet aina hyvin vaatimattomasti. Aikanaan jossain jaetussa huoneessa, jota vuokrasi joku leskirouva. Sitten tuli soluasuminen. Mutta sepä ei nykyään enää kelpaakaan, vaan pitäisi opiskella ja asua kuin työssäkäyvä kansalainen. Itse soluasuneena en tunne mitään sympatiaa näitä kermakansalaisia kohtaan. 

Asun opiskelijana kaksiossa, jossa vuokra 420e. Solu olisi n. 70e halvempi niin jatkan mieluusti tätä kermaperseilyä :)

Vierailija
33/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En 2000 luvun alussa edes haaveillut omasta yksiöstä opintotuella. Oikeastiko tähän asti on sellaiset maksettu? Ilmankos ollaan veloissa.

Vierailija
34/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIhän opintotuella koskaan ole tarkoitettukaan maksella kalliita vuokria. Itse olin kesätöissä ja säästin siitä. Ja otin pienen opintolainan. 

Vierailija
35/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se edellyttää, että opintolaina on ensin haettu.

Vierailija
36/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä saa hyvinkin kuukauden ruoat.

Aika hyvä etu.

Vierailija
37/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se oli mullakin ja maksoin opintolainan pois työttömänä. Tuntuupa muuten hyvältä sitten kun sen saa maksettua ja saa ostella vihdoin itellekin jotain. Menee kyllä yli 10 v. maksaa se.

Vierailija
38/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia luottotietoihin merkintöjä, niin silloin voit opiskella toimeentulotuella eikä tarvitse nostaa yhtään lainaa.

Vierailija
39/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina lasketaan tuloksia, joten ei toimeentulotukeen jää todellakaan oikeutta.

Miksi ei? Minä käyn töissä ja saa toimeentulotukea. Tuskin opintolaina on minun palkan verran.

No laske vaikka itse. Aloittaja saa asumislisää ja opintotukea 569 euroa. Tähän lasketaan opintolaina 850e/kk. Tulee 1419 euroa. Tästä kun vähentää vuokran 700 euroa, jää 719, mikä on enemmän kuin toimeentulotuen perusosa, joten oikeutta ei jää. Ei opiskelijat saa toimeentulotukea, koska lainan kuukausimäärä on iso. 

Vierailija
40/199 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyopiskelijat ei ymmärrä, ettei ennenkään ole opiskeluaikaista elantoaan voinut kokonaan muilla maksattaa. Lainaa se piti 80-luvullakin ottaa ja jättää bussiliput ostamatta ja kävellä kaikki matkat. Itse kävelin joka päivä 4 km oppilaitokselle ja toiset 4 km takaisin eli 8 km joka päivä. Edes 30 asteen pakkasella ei ollut varaa bussiin. Raha riitti juuri ja juuri ruokaan ja viikonloppuisin junalippuun että pääsi viikonlopuksi kotiin pesemään pyykit. Junamatkan jälkeen loppumatka oli pakko liftata pimeässä ja sateessa painavan kassin kanssa. Todella riepoo nykynuorten valitus. Kaikki pitäisi saada yhteiskunnan pussista. Minua 10 v vanhemmilla ei ollut edes sitä valtion takaamaa opintolainaa mahdollista saada. Vieläkin on muuten kuitti tallessa opintolainan viimeisen takaisinmaksuerän maksusuorituksesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi