Opintotuki on ihan naurettava, ei sillä saa edes normaalia vuokraa maksettua
Opintotuki on yksin asuvalle täysi-ikäiselle nykyään 279e/kk ja opintotuen asumislisä 290e/kk. Vuokrani on perus 700e/kk Vantaalla, eikä ole mikään uusi eikä hienolla alueella edes. Halvempaa en ole löytänyt.
Miten tuolla opintotuella on muka tarkoitus elää, kun ei se edes vuokraan riitä? Tosi paljon joo houkuttelee opiskelu, kun työttömänä saisin asumistuen 380e/kk ja työmarkkinatuen 600e/kk.
Kiva valmistua isot opintolainat niskassa, kun on ollut pakko syödä. Ja työllistyminen ei silti ole varmaa.
Töitä ei löydy ahkerasta hakemisesta huolimatta, ja varsinkin kun opiskelee niin ei voi ottaa sellaista työtä vastaan missä menee työaika ja koulun tunnit päällekkäin.
Ja miten Suomessa on muka ilmaista opiskella, kun joudut maksamaan koulut ja tarvikkeet ym kaikki itse? Nuorikin olen vielä.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Toiset makaavat kotona tekemättä töitä päivääkään ja saavat kunnon tuet. Miksi opiskelijoita ei tueta? Hehän yrittävät tehdä jotain tämän yhteiskunnan ja työllistymisensä eteen.
Suomessa on 57000 korkeakoulututkinnon suorittanutta työttömänä.
En viitannut heihin, vaan kuten sanoin, viittasin heihin, jotka eivät ole tehneet töitä elämässään päivääkään tai tehneet mitään työllistymisensä eteen.
Ai onko... Mene vaikka ylilaudalle. Joku päivä joku siellä kehuu, kuinka "lampaat" kustantavat hänen elämisen. Tukia tulee erilaisia ja mitään ei tarvitse tehdä hakemusten lisäksi
Onko sellaisia?
Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se on aina ollut. Milloin opiskelijat ovat alkaneet kuvitella, että opiskelu ja ennen kaikkea opiskelijan asuminen ja muu eläminen olisi ilmaista?
Nykyään moni lähtee opiskelemaan, kun aiempi ammatti ei enää työllistä. Kun on työttömänä tottunut saamaan Kelasta vuokran ja siihen päälle 600e käyttörahaa, niin tuntuuhan se oudolta että opiskelijana saa max. 477e/kk.
Silloin kun minä opiskelin yli 40 vuotta sitten, kävin opiskelujen ohella töissä. Sillä + opintolainalla minä elin. Miksi nykyajan nuoriso luulee että kaikki tulee ilmaiseksi yhteiskunnalta kuin Manulle illallinen?
Vierailija kirjoitti:
Sillä saa hyvinkin kuukauden ruoat.
Aika hyvä etu.
Niin, paljon parempi kuin ei mitään. Suomessa muutenkin opislelu on halpaa.
joo kyllä mieltä lämmittää maksaa opintojen jälkeen opintolainaa takaisin työttömyystuesta :( lainaa joka oli pakko ottaa, toimeentulotukea EI saa vaan tulee hakemukseen kielteinen vastaus ja kehotus nostaa velkaa.
ruokakaupassa kävellessä saa sitten ajatella että tämäkin leipä on velkaa.. ja tää juusto on velkaa..
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä opiskelin yli 40 vuotta sitten, kävin opiskelujen ohella töissä. Sillä + opintolainalla minä elin. Miksi nykyajan nuoriso luulee että kaikki tulee ilmaiseksi yhteiskunnalta kuin Manulle illallinen?
Pääsikö silloin myös työttömät yhtä helpolla ja sai samat tuet kuin nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Teet töitä iltaisin ja viikonloppuisin sekä tietysti kesät ja lomat. Niin aina on tehty. Mäkkäriin, siivoamaan, wolt-kuskiksi, taksikuskiksi tms.
Haettu on ja haen edelleen, en ole päässyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat "koulut"? Mitä sinä siitä koulusta sinä siis maksat? Oven? Sähkölaskun?
Kyllä minun koulussani oli ainakin koulutusmaksu, ja tarvikkeet piti myös itse maksaa. Ammattikoulu kyseessä.
Ap
Niin se maailma muuttuu, nyt on amis tarvikkeineen ilmainen alle 18-vuotiaille. Lisäksi saa lounaan päivittäin ja koulumatkatuen vaikka omaan kulkutapaan.
Juu, mutta olen yli 18 vuotias, silloin kaikki taas maksaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat "koulut"? Mitä sinä siitä koulusta sinä siis maksat? Oven? Sähkölaskun?
Kyllä minun koulussani oli ainakin koulutusmaksu, ja tarvikkeet piti myös itse maksaa. Ammattikoulu kyseessä.
Ap
Niin se maailma muuttuu, nyt on amis tarvikkeineen ilmainen alle 18-vuotiaille. Lisäksi saa lounaan päivittäin ja koulumatkatuen vaikka omaan kulkutapaan.
Juu, mutta olen yli 18 vuotias, silloin kaikki taas maksaa.
Ap
Haluat siis, että me muut maksamme vuokrasi?
Vierailija kirjoitti:
joo kyllä mieltä lämmittää maksaa opintojen jälkeen opintolainaa takaisin työttömyystuesta :( lainaa joka oli pakko ottaa, toimeentulotukea EI saa vaan tulee hakemukseen kielteinen vastaus ja kehotus nostaa velkaa.
ruokakaupassa kävellessä saa sitten ajatella että tämäkin leipä on velkaa.. ja tää juusto on velkaa..
Miten voi saada lisää velkaa jos ei ole tuloja ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisella olin 90-luvulla 500 päivää, lapset pois päiväkodista, nettona jäi käteen enemmän kuin työssä ollessa. Onnellista aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainat oli silloin pieniä, joitakin tuhansia markkoja. Laitapa tähän se opintolainasi markkasumma vuosineen, niin tehdään vertailu nykypäivään. Nyt on eurot käytössä ja opintovelat voivat olla kymmeniä tuhansia. Sitten ihmetellään, kun nykynuoret eivät tee lapsia. Miten tuollaisen velkataakan alta pääset seuraavaan vaiheeseen eli perhettä perustamaan, kun työllisyyskin on mitä on.
Naisille aina helppoa voi jakaa kulut poikkiksen kanssa. Naisten elämä on yököttävän helppoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin niin. Silloisen poikaystäväni äiti pääsi vähän päälle viisikymppisenä eläkeputkeen, kun tekstiilitehdas lopetettiin.
/eri
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä häpeäpilkku tuossa tilastossa. Tuon jälkeenkin opiskelijoiden etuja heikennetty, asumistuki poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainasta Kela maksaa 40% pankille eli jos otat vaikka 40000 opintolainaa korkeakoulu tutkinnon aikana niin kela maksaa siitä takaisin 16000 euroa eli maksat itse pankille vain 24000 euroa. Jaa se opiskelu kk kohden niin aika halvat on opiskelun todelliset kk menot lopulta.
Ei pidä paikkaans.a hyvitystä ei lasketa noin.
Miten hyvitys lasketaan? Sen tiedän, että pitää valmistua määräajassa.
Lainaa pitää ensinnäkin nostaa vähintään 2500 euroa. Siitä lasketaan jotenkin omavastuut mitkä asiaan vaikuttavat. Kelan sivuilla on opintoainan hyvityslaskuri, jonka mukaan esimerkiksi 30 000 euron lainalla hyvitys on ainoastaan 3 320 euroa. Ei siis todellisuudessa 40% eikä lähelläkään mitään 16 000 euron kuittauksia. Ihmisillä on paljon liikkeellä väärää tietoa opiskeluun liittyvissä kustannuksissa.
Onko sellaisia?
Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.