Opintotuki on ihan naurettava, ei sillä saa edes normaalia vuokraa maksettua
Opintotuki on yksin asuvalle täysi-ikäiselle nykyään 279e/kk ja opintotuen asumislisä 290e/kk. Vuokrani on perus 700e/kk Vantaalla, eikä ole mikään uusi eikä hienolla alueella edes. Halvempaa en ole löytänyt.
Miten tuolla opintotuella on muka tarkoitus elää, kun ei se edes vuokraan riitä? Tosi paljon joo houkuttelee opiskelu, kun työttömänä saisin asumistuen 380e/kk ja työmarkkinatuen 600e/kk.
Kiva valmistua isot opintolainat niskassa, kun on ollut pakko syödä. Ja työllistyminen ei silti ole varmaa.
Töitä ei löydy ahkerasta hakemisesta huolimatta, ja varsinkin kun opiskelee niin ei voi ottaa sellaista työtä vastaan missä menee työaika ja koulun tunnit päällekkäin.
Ja miten Suomessa on muka ilmaista opiskella, kun joudut maksamaan koulut ja tarvikkeet ym kaikki itse? Nuorikin olen vielä.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se on aina ollut. Milloin opiskelijat ovat alkaneet kuvitella, että opiskelu ja ennen kaikkea opiskelijan asuminen ja muu eläminen olisi ilmaista?
Ei eläminen ilmaista olekaan. Mutta sitä tässä vain ihmetten, että minkä ihmeen takia TYÖTTÖMÄT kotona makaajat saa kaiken ilmaiseksi, mutta opiskelija ei? Eikö se toisin päin pitäisi mennä?
Ap
AP on trolli. Ketjun tarkoitus olikin haukkua hallitusta ja persuja.
Onko asialla tämä sairaseläkeläinen persuvihaaja taas?
Edullista ruokaakin opiskelijat saa, sen syötyään ei tarvitse kuin voileipää illalla. Omani eivät ottaneet lainaa, vaan kävivät lomat töissä. Ei ollut paljon rahaa antaa. Mummonsa teki heille ruokapaketteja, ja olivat kiitollisia. Asuivat toisen opiskelijan kanssa, molemmilla oli oma huone, keittiö ym tilat yhteiset. Kirpparilta ostivat vaatteensa, kuten ovat aina tehneet.
Helsingissä varmaan kaikki on kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat ovat asuneet aina hyvin vaatimattomasti. Aikanaan jossain jaetussa huoneessa, jota vuokrasi joku leskirouva. Sitten tuli soluasuminen. Mutta sepä ei nykyään enää kelpaakaan, vaan pitäisi opiskella ja asua kuin työssäkäyvä kansalainen. Itse soluasuneena en tunne mitään sympatiaa näitä kermakansalaisia kohtaan.
No ei siinä, mutta kummasti työtön voi asua mukavasti yksin vuokralla kerrostaloasunnossa, vaikka työtön ei tee mitään, toisin kuin opiskelija.
Ap
Etkö osaa edes kysyä tekoälyltä jos oma äly on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö opiskelijat tee enää minkäänlaisia töitä opiskelunsa ohessa?
Eivät pääse.
Ei nyt aivan pidä paikkaansa! Tunnen yhdenkin nuoren Helsingissä, joka tekee kolmea eri duunia opiskelujen ohella! Aloitti opiskelut viime syksynä. Yksikin on duuni, joka ei kuulema kenellekään muulle kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tällasta peliä
Siksipä meidän luokka päätti ettei yksikään äänestä persuja 😝😝😝😝
Saman päätöksen on tehneet monet muut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat "koulut"? Mitä sinä siitä koulusta sinä siis maksat? Oven? Sähkölaskun?
Kyllä minun koulussani oli ainakin koulutusmaksu, ja tarvikkeet piti myös itse maksaa. Ammattikoulu kyseessä.
Ap
Onko Sp- ressukka menossa ammattikouluun🤣eikä edes Ammattikorkeakouluun? No jukra, en maksaisi amis- opiskeluissa ikinä 700 vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö opiskelijat tee enää minkäänlaisia töitä opiskelunsa ohessa?
Kyllä tekee, tai minä ainakin tekisin, jos niitä töitä löytyisi.
Ap
Ei sitä kannatakaan opintotuella opiskella. Ensin olet töissä vähintään vuoden ja huolehdit, että kuulut liittoon. Sitten jäät työttömäksi ja haet ansiosidonnaista. Voit opiskella työttömänä omaehtoisesti ja saada samalla ansiosidonnaista päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia luottotietoihin merkintöjä, niin silloin voit opiskella toimeentulotuella eikä tarvitse nostaa yhtään lainaa.
Näinhän se menee
Opintolaina myönnetään vaikka olisi luottotiedot menneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se on aina ollut. Milloin opiskelijat ovat alkaneet kuvitella, että opiskelu ja ennen kaikkea opiskelijan asuminen ja muu eläminen olisi ilmaista?
Ei eläminen ilmaista olekaan. Mutta sitä tässä vain ihmetten, että minkä ihmeen takia TYÖTTÖMÄT kotona makaajat saa kaiken ilmaiseksi, mutta opiskelija ei? Eikö se toisin päin pitäisi mennä?
Ap
Koska opiskelu on oma valinta, työttömyys harvoin on.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin halpaan opiskelijakämppään ja nyt jo huhutaan lutikkahavainnoista. Muutenkin tää on ihan homepommi koko talo.
Normaalia elämää. Luuletko että ne ovat olleet aina uudenkarheita sua ennen opiskelleille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HOAS:
Arentikuja 1, 1h
10.2 m
10 kpl
302 €
Kato heti löytyi. Onneksi olkoon ap!
Varmasti pääsee, plus ne sata muuta hakijaa. Vähän voi tulla ahdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia luottotietoihin merkintöjä, niin silloin voit opiskella toimeentulotuella eikä tarvitse nostaa yhtään lainaa.
Näinhän se menee
Opintolaina myönnetään vaikka olisi luottotiedot menneet.
Ei minulle ainakaan myönnetty ja opiskelin toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin halpaan opiskelijakämppään ja nyt jo huhutaan lutikkahavainnoista. Muutenkin tää on ihan homepommi koko talo.
Onko joku tehnyt siellä Temu-tilaus/myyntibisnestä. Torakat, lutikat, hämähäkit ja jopa skorppionit löytyy kiinanpaketeista ja leviää kulovalkean tavoin.
Maahatuonti, tuloustus- ja varastointitoimet ovat siirtyneet ihmisten kerrostaloihin.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin ja lopeta kitinä
Siksihän ihmiset opiskelevat, että ilman koulutusta ei saa työpaikkaa.
Mulla oli vuosia opintotuki n. 270€/kk. Oma osuus vuokrasta 400€/kk. Ei muita tukia. Lainalla piti elää ja töitä tehdä. Nyt sentään sain asumislisän eli sen n. 300€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tällasta peliä
Siksipä meidän luokka päätti ettei yksikään äänestä persuja 😝😝😝😝
Saman päätöksen on tehneet monet muut...
Näin Purra karkoitti opiskelijatkin riveitään... duunarit lähti jo ajat sitten ym. Ym. Sitä saa mitä tilaa. Purran kannatus romahti 40% ja Halla-ahon kannatus romahti rökääleesti 69%.. nauretaan yhdessä heillä. 😂😂😂