Opintotuki on ihan naurettava, ei sillä saa edes normaalia vuokraa maksettua
Opintotuki on yksin asuvalle täysi-ikäiselle nykyään 279e/kk ja opintotuen asumislisä 290e/kk. Vuokrani on perus 700e/kk Vantaalla, eikä ole mikään uusi eikä hienolla alueella edes. Halvempaa en ole löytänyt.
Miten tuolla opintotuella on muka tarkoitus elää, kun ei se edes vuokraan riitä? Tosi paljon joo houkuttelee opiskelu, kun työttömänä saisin asumistuen 380e/kk ja työmarkkinatuen 600e/kk.
Kiva valmistua isot opintolainat niskassa, kun on ollut pakko syödä. Ja työllistyminen ei silti ole varmaa.
Töitä ei löydy ahkerasta hakemisesta huolimatta, ja varsinkin kun opiskelee niin ei voi ottaa sellaista työtä vastaan missä menee työaika ja koulun tunnit päällekkäin.
Ja miten Suomessa on muka ilmaista opiskella, kun joudut maksamaan koulut ja tarvikkeet ym kaikki itse? Nuorikin olen vielä.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hoikka ja komea nuori mies, niin helposti tienaat seksillä rahaa
Teitä persut ei kukaan enää äänestä. Purra vei opiskelijoiden toimeentulon. 💀💀💀
Vierailija kirjoitti:
Maksat "koulut"? Mitä sinä siitä koulusta sinä siis maksat? Oven? Sähkölaskun?
Kyllä minun koulussani oli ainakin koulutusmaksu, ja tarvikkeet piti myös itse maksaa. Ammattikoulu kyseessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tällasta peliä
Siksipä meidän luokka päätti ettei yksikään äänestä persuja 😝😝😝😝
Katsoin sun ip-osoitteesta (aiemmat viestit) että olet kela-tuella elävä trolli, keski-ikäinen läski, etkä mikään opiskelija. Miksi valehtelet?
Vierailija kirjoitti:
No älä mene opiskelemaan.
Töitä ei löydy, ja lähtökohtaisesti nuoria kehotetaan opiskelemaan lisää kun ei ole töitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Humputtelurahaa se meidän neitille on. Minä maksan vuokran.
Täällä sama. Maksetaan tyttären vuokra ( sisältää netin, veden ja sähkön), puhelinlasku ja vakuutukset. Ruokaakin ostetaan kun nähdään, noin kerran kuussa. Se 520 minkä saa opintotuen ja asumislisän muodossa menee sitten mihin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö opiskelijat tee enää minkäänlaisia töitä opiskelunsa ohessa?
Et sitten ole sattunut kuulemaan, että maata vaivaa tällainen pieni massatyöttömyys.
Kyllä reippaalle nuorelle jotain osa-aikaisia hanttihommia löytyy.
No pistäpä tähän yhteystiedot työpaikasta, niin joku pääsee sinne. Itse en ole opiskelija, mutta vähän edes kartalla tilanteesta.
Treamer sovellus puhelimeen, siellä on joka päivä kymmeniä vuoroja joista voi valita ja mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija voi asua vanhempien luona, solussa, asuntolassa tai teltassa. Ihan oma valinta opiskella.
Jäitkö ilman opiskelupaikkaa vai mistä moinen katkeruus? Itse asuin asuntolassa ja huone jaettiin toisen opiskelijan kanssa. Suihkut, vessat ja keittiö jaettiin parinkymmenen muun kanssa. Onneksi maailma oli toisenlainen 25 vuotta sitten. Nykyään et voi olla varma minkä sekopään saisit huonekaveriksi. Sinällään ymmärrän nykypäivän opiskelijoita että haluavat omat asunnot
Vierailija kirjoitti:
On tosi naurettavaa todellakin kun saa ilmaista vastiikketonta rahaa. Kyllä on naurettavaa!
Nauti sinä persu kun kannatus romahti rökääleesti vaaleissa pohjamutiin. Opiskelijat ei teitä äänestä. 😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tällasta peliä
Saman päätöksen on tehneet monet muut.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei kannattaisi opiskella. Ala lapiohommiin tms, sinusta ei tule muuta kuin suurisuinen kitisijä ja sellainen ei ole hyvä yhteiskunnan ylemmillä portailla. Ihan ystävällinen neuvo.
Aivan; yksi kiittämätön kitisijä lisää 🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija voi asua vanhempien luona, solussa, asuntolassa tai teltassa. Ihan oma valinta opiskella.
Omat vanhempani eivät ainakaan anna asua ilmaiseksi. Soluun en päässyt, vaikka olen hakenut. Suomessa on myös luonnollisesti vähän hankala asua teltassa talvella :D
Ap
Opintolainalla me muutkin olemme opiskelleet. Pitää etsiä mahdollisimman halpa asunto vaikka kimppakämppä. Ja. lomilla töihin Jotain avustustakin kai saa.
Jos yheiskunta maksaisi kaikki peruskoulun jälkeiset opinnot tohtoriksi asti, niin sitten vasta kusessa oltaisiin. Se on jo suuri etu, että saa peruskoulun maksuttomana ja jopa oppimisvälineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat ovat asuneet aina hyvin vaatimattomasti. Aikanaan jossain jaetussa huoneessa, jota vuokrasi joku leskirouva. Sitten tuli soluasuminen. Mutta sepä ei nykyään enää kelpaakaan, vaan pitäisi opiskella ja asua kuin työssäkäyvä kansalainen. Itse soluasuneena en tunne mitään sympatiaa näitä kermakansalaisia kohtaan.
Asun opiskelijana kaksiossa, jossa vuokra 420e. Solu olisi n. 70e halvempi niin jatkan mieluusti tätä kermaperseilyä :)
HOAS:in kämppä 290 euroa, joten on tuossa eroa 130 euroa.
Ei niitä kaikille riitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tällasta peliä
Katsoin sun ip-osoitteesta (aiemmat viestit) että olet kela-tuella elävä trolli, keski-ikäinen läski, etkä mikään opiskelija. Miksi valehtelet?
Ihan ylipainonkinko näit sieltä? Kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Mä lyhennän 186m2 omakotitaloa tuon 700€/kk. Kallis asunto, mene soluun.
Olen hakenut soluihin, en päässyt. Kaikilla ei ole varaa hankkia omakotitaloa, mistä olet edes löytänyt omakotitalon mitä lyhentää vain 700e/kk?
Ap
Kaksi vinkkiä: muuta halvempaan asuntoon esim. soluun ja tee töitä opiskelun ohessa. Näin minäkin toimin opiskeluaikana. Kohtuu tiukkaa oli pari vuotta, mutta nyt tienaan 8 teur/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani eivät ainakaan anna asua ilmaiseksi. Soluun en päässyt, vaikka olen hakenut. Suomessa on myös luonnollisesti vähän hankala asua teltassa talvella :D
Ap
Kodittomille on asuntoloita joissa voit asua ja opiskella
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sellainen tilanne, että opiskelijoiden täytyy vain ottaa sitä opintolainaa ellei sitten saa jotain työtä mitä voi tehdä opiskelujen ohella ja opiskelun kärsimättä ja mistä voi tienata niin paljon ettei sitä lainaa tarvitse ottaa. Joillakin on niin hyvä tilanne,että pappa ja mamma ostavat asunnon missä opiskelija voi asua ilmaiseksi ja kenties vanhemmat/isovanhemmat jelppivät opiskelijaa muutenkin rahallisesti tai ovat keränneet vuosia rahaa lapsen opiskelua varten hänen säästötililleen.
Näin oli myös 90- luvun lama-aikana, jolloin itse opiskelin ja valmistuin työttömäksi opitolainoja makselemaan. Onneksi työllistyin ulkomaille ja sillä reissulla olen edelleen. Nyt makselen oman opiskelevan lapseni kuluja lukukausimaksuineen kun täällä ei ole opintotukea ja lainaakin opiskelija saisi vain kulutusluottojen korolla jos ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat ovat asuneet aina hyvin vaatimattomasti. Aikanaan jossain jaetussa huoneessa, jota vuokrasi joku leskirouva. Sitten tuli soluasuminen. Mutta sepä ei nykyään enää kelpaakaan, vaan pitäisi opiskella ja asua kuin työssäkäyvä kansalainen. Itse soluasuneena en tunne mitään sympatiaa näitä kermakansalaisia kohtaan.
Asun opiskelijana kaksiossa, jossa vuokra 420e. Solu olisi n. 70e halvempi niin jatkan mieluusti tätä kermaperseilyä :)
HOAS:in kämppä 290 euroa, joten on tuossa eroa 130 euroa.
Ei niitä kaikille riitä
Sit kimppaan muiden opiskelijoiden kanssa vuokraamaan edullista asuntoa koko lössille. Eikö teillä ole omaa ongelmanratkaisukykyä?
No pistäpä tähän yhteystiedot työpaikasta, niin joku pääsee sinne. Itse en ole opiskelija, mutta vähän edes kartalla tilanteesta.