Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen piiloalkoholismi

Vierailija
07.08.2025 |

Olemme olleet kahdeksan vuotta yhdessä, miehen alkoholinkäyttö on häirinnyt minua alusta asti. Hän ei juo usein, mutta kun juo, niin juo kerralla paljon. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jokainen poikienilta/keikka/työpaikan pikkujoulut/kissanristiäinen on aihe juoda itsensä sellaiseen humalaan, että en aina ymmärrä miten hän on edes päässyt kotiin. Tätä tapahtuu siis vuodenajasta riippuen noin 0-2 kertaa kuukaudessa. Mies on niin humalassa, ettei saa välillä kunnon puhetta muodostetuksi, hän on tällaisten megakännien yhteydessä joskus kussut alleen kotona ja kerran muun muassa jättänyt ulko-oven sepposen selälleen yöksi.

Minä en saa noina yönä koskaan nukuttua, kun odotan häntä kotiin, ja kun herra viimein saapuu, suututtaa niin paljon, että uni ei enää tule. Ärsyttää myös kun jokaikinen lomareissu on alkoholilla läträämistä - juuri tulimme takaisin reissusta, ja joka ilta mies aloitti iltapäivästä ja joi 4-12 kaljaa ja joinain iltoina vielä viinit päälle. Itse juon ruuan kanssa ehkä lasillisen viiniä lomalla jonain päivänä ja arkena ei kiinnosta alkoholi edes viikonloppuisin ellei ole joku erityinen syy.

Mies on esimiesasemassa, hoitaa aina työnsä hyvin, eikä juo viikolla. Hänen lapsuudenperheessään ei käytetä lainkaan alkoholia ja kun vaikka kyläilemme anoppilassa, emme juo edes ruuan kanssa viiniä tai saunassa kaljoja. Mieheni vanhemmat eivät todennäköisesti IKINÄ arvaisi, millainen poikansa on juhliessaan. Mies ei tunnista ongelmaansa, koska hänelle ns. juoppo tarkoittaa sitä, että kulkee paskat housussa kylillä ja juo kossua suoraan pullosta. 

Ajattelin, että tämä helpottaisi, kun ikää vähän tulee, mutta olemme nyt molemmat 35-vuotiaita. Meillä ei ole lapsia. Rakastan miestäni selvinpäin, mutta olen umpikujassa. Oma isäni alkoholinkäyttö varjosti koko lapsuuttani ja haluan lapsia (niin haluaa miehenikin). En halua lapsia juopon kanssa. Olen puhunut asiasta, kerran olen uhannut erolla, itkenyt, huutanut ja raivonnut. Mies ei tunnista juomistaan edes ongelmaksi. Onko ainut vaihtoehto ero?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika suomalaista Vaikea kitkeä pois varmaan. Mutta en eroaisi kyllä jos juominen noin vähäistä ja muut asiat kunnossa. 

MIllä mittapuulla vähäistä?

Vierailija
62/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mies juo harvoin mutta liikaa silloin kun juo. Sillä on huono viinapää ja/ltai ähtee lapasesta kun on kivaa. Ei ole alkoholisti eikä juoppo. Ne vetää viinaa joka viikko ja monet joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituako se sulle kuuluu paljon mies ryyppää. Lähde vetään, jos ei kiinnosta 

Vierailija
64/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko tässäkään parisuhteessa olla. Vapaa valinta. Mies on valinnut että haluaa juoda sen 0-2 kertaa/kk. Ap valitsee nyt mitä itse haluaa. 

Vierailija
65/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahee vuosien kuluessa. Mieti sitä.

Vierailija
66/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomasi perusteella miehesi on alkoholisti.

Hän ei tule paranemaan ennen kuin tunnistaa ja tunnustaa sairautensa, ja jos löytyy motivaatio lähteä itseään hoitamaan.

Tässä menee monilla koko elämä.

Sinä ap, et voi tehdä asialle mitään muuta kuin tietää mitä itse tahdot elämältäsi. 

Aseta omat rajasi.

Googlaile traumasuhde, läheisriippuvaisuus, alkoholistin läheinen ym. aiheita mikäli vieraita.

Hae itsellesi tukea niin pääset eteenpäin kohti haluamaasi elämää.

Vierailija
67/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainoa vaihtoehto. Ei kyse ole piiloalkoholismista, vaan alkoholismista. Älä haaskaa omaa elämääsi eikä aikaasi uhkailuun, vetoamiseen, muistuttamiseen terveysriskeistä, yms, tms. Ne on kaikki kokeiltu. Ei toimi. Älä usko lupauksiin asioiden muuttumisesta. Alkoholisti vastaa aina niin, kuin tietää sinun haluavan kuulla. Puhun omasta kokemuksestani. Tuhlasin elämästäni neljä vuotta. Älä tee kuten minä tein. Äläkä missään tapauksessa hankkiudu raskaaksi. Se vain pahentaa omaa asemaasi mutta ei muuta mitään paremmaksi. Kannattaa tajuta tilanne nyt. Kaikkea hyvää. 

Vierailija
68/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalaan juominen on keskenkasvuisten puuhaa. Aikuiset tietävät rajansa.

Vierailija
69/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vetää säännölliset lärvit jos joutuu elää sun kanssas

Vierailija
70/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia se pariskunta ei käyttänyt pisaraakaan. Eikä käyttänyt mummokaan ja mistä hän olisi sitä voinut saadakaan, kun oli vasta lapsi.

Mummon viestissä on ap:lle paljon oppimista ja vielä enemmän siinä on opittavaa hänen miehelleen.

Minä komppaan tässä mummoa. Kiertäkää vaan reippaasti se korkki kiinni ja pitäkää se kiinni.

Vierailija
71/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta onko siis niin, että ap:n mummo on raitis, ap:n vanhemmat ovat raittiita, ap tissuttelee ja ap:n mies vetää lärvit sillon tällöin. Ja kaikki asuvat samassa taloudessa?

Vierailija
72/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertomasi perusteella miehesi on alkoholisti.

Hän ei tule paranemaan ennen kuin tunnistaa ja tunnustaa sairautensa, ja jos löytyy motivaatio lähteä itseään hoitamaan.

Tässä menee monilla koko elämä.

Sinä ap, et voi tehdä asialle mitään muuta kuin tietää mitä itse tahdot elämältäsi. 

Aseta omat rajasi.

Googlaile traumasuhde, läheisriippuvaisuus, alkoholistin läheinen ym. aiheita mikäli vieraita.

Hae itsellesi tukea niin pääset eteenpäin kohti haluamaasi elämää.

Hieno, asiantunteva teksti, joka kunnioittaa aloittajan omaa elämää ja jättää päätöksenteon hänelle.

Suurimmalta osalta palstan "hyvää tarkoittavista" neuvojista puuttuu tämä ymmärrys ja taito.

Vierailija
73/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistimiehenä väitän, ettei  miehesi tule muuttumaan. Itse olen samanlainen, otan kuppia juhannuksena, uutena vuotena, vappuna, pikkujouluissa ja jos nyt sattuu olemaan joku erityinen tapahtuma, eli käytännössä 5-10 kertaa vuodessa.

Olemme parisuhteessa ratkaisseet asian siten, että kun otan kuppia niin varaan hotellihuoneen minne menen yöksi. Parempi vaihtoehto olla siellä kuin rymytä kotiin.

Vuodessa on kuitenkin kolme ja puoli sataa muuta päivää, jolloin viettää parisuhde/perhe-elämää.

Vaimoni ottaa ehkä pari kertaa vuodessa ja hillitymmin, mutta hänkin menee aina yöksi hotelliin.

Meillä tämä ratkaisu hyvin monta ongelmaa, ja toimii todella hyvin.

Tutut ihmettelevät tätä ratkaisua, heidän (lapsellinen) mielipiteensä on se, että jos parisuhteen toinen osapuoli yksin menee hotelliin, sinne mennään panemaan vieraita 🤣

M40

Mä en kattelis tuollaista miestä jonka kanssa ei voi viettää juhlapyhiä koska se vetää lärvit. Uusivuosi, vappu, joulu ym. Mitä iloa on olla parisuhteessa jos juhlapyhänä joutuu olemaan yksin?

Vierailija
74/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuulostaa, että miehelläsi on huono viinapää.  Aina kun juo, niin homma lähtee ns. lapasesta. Jos harjoittelisi enemmän niin voisi auttaa. Miehesi ei osaa tissutella.

Vierailija
75/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies juo 0-2 kertaa KUUKAUDESSA niin ei ole alkoholisti. Toki juo liikaa silloin kun juo. Pitäisi ukon vaan vähän hillitä juhlimista silloin kun juhlii. Luulisi ettei ole kivaa olla ihan naula päässä.

Alkoholistin tunnistaa siitä että se ei osaa lopettaa, vaan se juo niin kauan kunnes sammuu.

Vierailija
76/80 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei ole alkoholismia ,vaan ei itse kontrolloi viinan määrää.Harjoituksen puutetta sanon minä .piste

Niin, alkoholistihan ei pysty kontrolloimaan juomistaan ja pakkoa siihen.

Vierailija
77/80 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän juominen miehelle ole ongelma. Sinä olet ongelma, koska yrität rajoittaa hänen juomistaan.

Huomaa se, että sinä olet vastuussa omasta elämästäsi. Valitset ihan itse, jaatko sen alkoholistin kanssa vai et. Jos valitset tämän elämän, koska mies "on johtavassa asemassa" ja sen myötä ilmeisesti sinunkin sosiaalinen asemasi kestää sen, että hän on alkkis, lopeta sitten itkeminen, raivoaminen, nalkuttaminen.

Olet jo havainnut, että se ei johda mihinkään. Sen sijaan voit valita oman elämän ilman alkoholistia. Siinä vaiheessa mies tekee oman valintansa: sinä tai juominen. Tiedät kyllä, miten siinä käy ja siksi sinä et niin uhkarohkeaa ratkaisua voi tehdä vaan jatkat tätä samaa katkeraan loppuun saakka. Silloin sinä kadut sitä, että et tehnyt ratkaisua aikanaan.

Vierailija
78/80 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n mies juo harvoin mutta liikaa silloin kun juo. Sillä on huono viinapää ja/ltai ähtee lapasesta kun on kivaa. Ei ole alkoholisti eikä juoppo. Ne vetää viinaa joka viikko ja monet joka päivä.

Olet väärässä. Alkoholisti on se, jolle juominen on tärkeämpää kuin ...  oikeastaan mikä tahansa. Ap:n puoliso pystyy olemaan kotiväen luona selvin päin. Mutta kuinka pitkään? 

Vierailija
79/80 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies jää työttömäksi, tai viimeistään eläkkellä, hän rappioituu kun ei enää ole töitä pitämässä arjen aikatauluja.

En osaa sanoa miten kannattaa toimia.

Vierailija
80/80 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikuttaa hysteeriseltä itkuliisalta, sellaiset ovat todella raskaita puolisoja.

Ahaa. Millainen puoliso ap:n kuvailemalle puolisolle sitten sopisi? Millainen puoliso sopii sinulle?

Aloittajalle sopii joku kilttimies datanomi, joka ei omin päin ulkona liiku, mutta lähtee aloittajan vanavedessä ulkomaille kerran vuodessa.

Mulle sopii ihan tavallinen alle 175 senttinen vähän pyöreä, lämmin ja nauravainen muija, jolla riittää älyä ja yleissivistystä jutella päivän polttavista. Pitää tykätä matkustelusta ja kirjoista, sillä en oikein näe suhteen muutoin voivan toimia. Pitää olla jotain yhteistäkin. Ymmärtää etteivät miehet synnytä eivätkä kärsi kuukautisista, eikä meillä ole mitään asiaa naisten sarjoihin. Ei näitä muodikkaita uusvasemmistolaista hömpötyksiä, kiitos. Plussaa on jos

Persu ei sovi puolisoksi kenellekään!